گندمــ پرس : به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: نخستین فضای برخورد هر مسافر در سفر به یک شهر قطعا ورودی آن است و نخستین تصویر ذهنی گردشگر و مسافر نوروزی نیز از آن شهر بر اساس همان ورودی انجام خواهد گرفت چراکه با طراحی ورودیهای مناسب حس کنجکاوی مسافر تشدید شده و او را در وادار به دیدن از شهر می کند.
اما ورودی شهر زابل در سال 94 و یا بهتر است بگوییم تنها سوغات شهر زابل برای شهروندان ، مسافران نوروزی و گردشگران، هفت سین های سنگی است که در میدان ورودی شهر و درب پارک ها به چشم می خورد،هفت سین های که تنها سوژه عکس یادگاری از نوروز امسال برای شهروندان زابل بود.
سيماي نوروزي امسال شهر زابل از نگاه مردم زیبا و جذاب نبود؛ برخي آن را مناسب توصیف نکردند و برخي ديگر هم تفاوت چنداني با ايام نوروز سالهای قبل احساس نکردند.
به اعتقاد خيلي از شهرونداني که با آن ها صحبت کرده ایم، هفت سین های سنگی نوروز امسال نتوانسته بود رنگ و بوي نوروزي را با خود برای شهروندان و مسافران نوروزی زابل به همراه بياورد و اين مسئله يک نکته منفي براي خطه اي محسوب مي شود که همه آن را ديار فرهنگ،تمدن،تاریخ و هنر توصيف مي کنند.
خطه ای که اگر به داشته هایش اندکی تامل داشته باشیم ،در می یابیم که در این خطه فرهنگ و تمدن موج می زده در حالی که مسئولان دیروز و دیروزها و امروز و فرداهای این سرزمین پرده ای به روی تمام این افتخارات کشیده اند که امروز احوال سیستان اینگونه پریشان شده است…
دانیال یکی از شهروندانی است که به قول خودش به همراه خانواده اش نوروز گردی در سیستان و زابل را برای چند سال کنار گذاشته اند؛شهروندان این منطقه بیش از حد کم توقع هستند چرا که اگر نبودند وضعیت شهر در سال جدید تغییری می کرد.
وي مي افزايد: سیستان حتي در مقايسه با شهرهاي کوچک و فاقد شناسنامه ای به قدمت یک چهارم تمدن سیستان به وضوح در سطح پايين تري قرار دارد و در مجموع به نظر مي رسد که در طراحي و اجراي فضای شهری مناسب از آراي هنرمندان و شهروندان خوش ذوق استفاده خيلي کمي می شود به هر حال آنچه که مشهود است نبود فضای مناسب و علی الخصوص نظافت خیابانها و جوی آبها بسیار بد است و هیچ چیز سرجای خودش نیست.
این شهروند می گوید: اگر بخواهم نمره ای به مدیران و مسئولان شهری بدهم زیاد نمره دلگرم کننده ای نخواهد بود .
اصلانی مسافر نوروزی اهل تهران است که برای دیدن شهر سوخته به همراه دوستانش وارد زابل شده و به گفته وی و دوستانش ؛انتظار بیشتری از این منطقه با این پیشینه داشتیم.
آقای اصلانی می گوید: برای دومین سال است که به این شهر سفر می کنم حدود 5 سال پیش نیز به این شهر سری زدم و امسال با دوستان تصمیم گرفتیم از شهر خارق العاده سوخته سیستان دیدن کنیم “تعریف های زیادی برای دوستانم از این شهر کردم و آنها مشتاق شدن که امسال حتما شهر سوخته را ببینند.
از این گردشگر نوروزی در خصوص فضای شهر می پرسم که می گوید؛زیاد دلچسب نیست اما اگر مسئولان و مردم بخواهند می شود ،سیستان یک منطقه جهانی شده است باید وقتی وارد این شهر می شویم حس تاریخی بودن و آن قدمت چندین هزار ساله و دانش بی همتایش گردشگر و توریست را جذب کند؛خوب ولی ما اینجا چیزی ندیدیم …واقعا حیف است در حق این مردم ظلم شده است.
با گفته های این گردشگر نوروزی به حال این شهر و مردمان بی توقع و مظلومش باید گریست..ما مردمان انگار خودمان را نیز کنار گذاشتیم…
و مسئولان شهری زابل که در جلب رضايت شهروندان نمره قابل قبولي نگرفتند و اميدواریم که براي سال پيش رو اقدامات شایسته تری ارائه شود.
با توجه به اين که سیستان را گنجينه فرهنگ ها و تمدن ها نام گذاري کرده اند، طراحي و اجراي المان ها و نمادهايي که نشانگر فرهنگ و تمدن دیرینه این منطقه باشد، ضروري است، اما امسال هم ديديم که به جز سفره های هفت سین سنگی، چيز ديگري که نشان دهنده آغاز سال جدید باشد در این شهر خودنمایی نکرد!
گويا اهميت زیباسازي براي خود شهرداري هم ثابت نشده است و ما مي بينيم که اجراي يک نماد يا المان ثابت و دائمي که در سطح استان،کشور و بلکه جهاني نشانگر اين شهر و اين منطقه با تمدن چندین هزار ساله باشد، به عنوان يک اولويت اصلي در زیباسازي شهري مسکوت مانده است و شهرداران مختلف آن را پشت گوش انداخته اند.
اين ها مسائلي است که به نظرم مديران شهري نبايد به سادگي از کنارشان بگذرند، زیباسازی شهر برای شروع یک سال جدید رنگ و بوی تازگی به ، شهر، شهروندان و مسافران نوروزی می بخشد اما در این شهر خبری از بوی تازه شدن نیست ،خیابانها و کوچه های شهر انگار چند ماه است که حمام نرفتن و گرد و خاک خیابانها با تردد خودروها حاکی از این مدعا ست و حتما شهروندان این مطالب را تایید خواهند کرد چرا که هر روز برای تهیه مایحتاج و گذران زندگیشان از خیابانها و کوچه های این شهر عبور و مرور می کنند …
آگاه باشیم در میدان بزرگ رقابت صنعت گردشگری تنها کسانی پیروز می شوند که سریعتر از رقبا نسبت به تأمین امکانات لازم و جذب گردشگر اقدام نمایند