مشق فقر در مناطق محروم/عدالت آموزشی در کشور بدون اراده حاکمیتی محقق نخواهد شد

  • کد خبر : 40915
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
مشق فقر در مناطق محروم/عدالت آموزشی در کشور بدون اراده حاکمیتی محقق نخواهد شد

نمایندگان مناطق محروم در مجلس با انتقاد از وضعیت آموزشی موجود در شهرهای تحت پوشش خود معتقدند عدالت آموزشی در کشور بدون اراده حاکمیتی محقق نخواهد شد.   گــنـــدم خــبـــر : به دنبال گزارش‌های متعدد از فقر امکانات  آموزشی و تحصیلی در برخی مناطق کشور به ویژه نقاط محروم، وزیر آموزش و پرورش که به […]

نمایندگان مناطق محروم در مجلس با انتقاد از وضعیت آموزشی موجود در شهرهای تحت پوشش خود معتقدند عدالت آموزشی در کشور بدون اراده حاکمیتی محقق نخواهد شد.

 

گــنـــدم خــبـــر : به دنبال گزارش‌های متعدد از فقر امکانات  آموزشی و تحصیلی در برخی مناطق کشور به ویژه نقاط محروم، وزیر آموزش و پرورش که به تازگی بر مسند ریاست این وزارتخانه نشسته، دستور اکید صادر کرده تا با ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های آموزشی مناطق محروم برنامه فوری برای رفع محرومیت و در رأس آن استان سیستان و بلوچستان تهیه شود و دولت مصمم است عدالت آموزشی را تا جذب آخرین بازمانده از تحصیل در مناطق محروم با جدیت دنبال کند.

 

 

بر این اساس مقرر شد ردیف ویژه‌ای برای ایجاد فضاهای آموزشی و توسعه پیش دبستانی برای سیستان و بلوچستان پیش‌بینی شود تا با تخصیص بودجه بیشتر برای زدودن زنگار محرومیت آموزشی از مناطق محروم آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، گام مهمی برداشته شود.

 

 

در این‌باره رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان ‌و ‌بلوچستان در مجلس با اشاره به اینکه بلوچستان جنوبی دارای بدترین شاخص‌های آموزشی کشور است گفت: عدالت آموزشی بدون اراده حاکمیتی محقق نخواهد شد و وزرای سابق و فعلی، شعارهایی را در ارتباط با وضعیت بد آموزشی منطقه مطرح کرده‌اند، اما نتیجه ملموسی دیده نشده است.

 

 

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس می‌گوید: اعتبارات خیرین دوبرابر اعتباراتی است که وزارت آموزش و پرورش از طریق سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس می‌گذارد و این فاصله معنادار است.

 

 

عضو کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وضعیت نگران‌کننده مدارس خشتی سیستان‌وبلوچستان گفت و بر لزوم اجرای تبعیض مثبت برای وضعیت آموزشی مناطق محروم تاکید کرد.

 

 

 همچنین نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس معتقد است باید برای رفع محرومیت و ایجاد عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان و مناطق مرزی، یک روز پول نفت به وضعیت آموزش مناطق محروم اختصاص یابد.

 

 

بر اساس این گزارش، نمایندگان مناطق محروم در مجلس شورای اسلامی، نظرات آنها راجع به رفع محرومیت مدارس کشور و ضرورت عدالت آموزشی را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

 

 

عدالت آموزشی بدون اراده حاکمیتی محقق نخواهد شد/ بلوچستان جنوبی دارای بدترین شاخص‌های آموزشی کشور

محمد نعیم امینی‌فرد با اشاره به تاکید وزارت آموزش و پرورش برای ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های آموزشی مناطق محروم و تهیه برنامه فوری برای رفع محرومیت مدارس کشور گفت: این اقدام به شرط آنکه در حد تعارفات و شعار باقی نماند، اقدام پسندیده‌ای است.

 

 

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بلوچستان جنوبی بدترین شاخص‌های آموزشی کشور را دارد، افزود: نیروی انسانی متخصص و متبحر در امر آموزش در این بخش بسیار ضعیف است و بیشتر نیروهایی که در این بخش گرفته می‌شد، غیر بومی بوده و بعد از  ۲،۳ یا ۴سال این افراد به بهانه‌های مختلف به شمال استان منتقل می‌شوند.

 

 

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه در زاهدان و شمال استان سیستان و بلوچستان تورم بیش از حد نیروی انسانی را داریم، تصریح کرد: در برخی از مناطق شمال استان، ۲برابر نیروی انسانی در چارت سازمان وجود دارد؛ در حالی که در جنوب استان با کمبود نیرو مواجه بوده و از نیروهای سرباز معلم یا خرید خدمت استفاده می‌شود که طبیعتا تخصصی در امر آموزش ندارند و این مسئله باعث سیکل معیوب می‌شود که تفاوت شاخص‌ها را در شمال و جنوب استان به شدت افزایش می‌دهد.

 

 

وزرای سابق و فعلی، شعارهایی را در ارتباط با وضعیت بد آموزشی منطقه مطرح کرده‌اند اما نتیجه ملموسی دیده نشده است

 

 

وی با اشاره به گستردگی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان پهناورترین استان جنوب با ۱۱/۷ درصد مساحت کشور است و تا زمانی که  در مناطق جنوبی این استان، سیاستگذاری‌ها به طور صحیح انجام و اجرایی نشود، بعید است توفیقی انجام شود زیرا هر وزیری که آمده شعارهایی را در ارتباط با وضعیت بد آموزشی این منطقه مطرح کرده اما نتیجه ملموسی دیده نشده است.

 

 

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان‌و‌بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امید است دستور اکید وزیر آموزش و پرورش در حد شعار نباشد و نتیجه آن دیده شود، گفت: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان چندین بار راه‌ها را به وزیر سابق و وزیر فعلی نشان داده و صحبت کردم اما تا زمانی که اراده محکم حاکمیتی برای این قضیه نباشد، عدالت آموزشی محقق نخواهد شد.

 

 

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به شرایط ویژه این منطقه باید سیاستگذار و مجری قوی در نظر گرفته شود و تا زمانی که اداره کل آموزش و پرورش مستقر نشود و تشکیلات رسمی استقرار پیدا نکند، کار قابل توجهی انجام نخواهد شد زیرا یک مدیرکل یا کارشناس آموزشی که در شمال استان مستقر شده، چطور می‌تواند به مناطق دوردست و محروم این استان نظارت کند؟

 

 

پیشنهاد راه اندازی یک اداره کل آموزش و پرورش در جنوب استان سیستان به مرکزیت ایرانشهر

امینی‌فرد ‌با بیان اینکه باید با توجه به مختصات منطقه‌ای سیاستگذاری آموزشی انجام شود، پیشنهاد داد: یک اداره کل آموزش و پرورش درجنوب استان به مرکزیت ایرانشهر مستقر شود و ردیف‌های عدالت آموزشی حتما به این اداره‌کل اختصاص داده شود؛ همچنین از نیروهای بومی با تعهد‌های بالای ۱۵سال استفاده شود و نیروهای بومی تونمندسازی شوند.

 

 

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان‌و‌بلوچستان در پایان تصریح کرد: باید به حال سرانه آموزشی برخی از شهرستان‌های استان‌ها فکر جدی کرد در مجموع اگر در نیروی انسانی، تجهیزات پرسنلی و اداری تدبیر شود، می‌توان امیدوار بود که عدالت آموزشی اتفاق افتاده است.

 

 

خضری: مدارس مناطق مرزی امکانات و معلم ندارند؛ هوشمندسازی پیشکش/ عقب‌ماندگی معنادار دولت از خیرین مدرسه‌ساز

رسول خضری با اشاره به اینکه رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز بوده و ۱۰سال است در کار مدرسه‌سازی فعالیت می‌کند، افزود: در طول ۱۰سال اخیر ۱۵۶کلاس توسط کمک‌های خیرین ساخته شده است.

 

 

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از لحاظ بافت‌های فرسوده و کمبود فضای آموزشی و کمبود نیروی آموزشی با استانداردها فاصله زیادی وجود دارد زیرا استاندارد کلاس‌ها باید قریب به ۲۵ نفر باشد درحالی که بین ۳۶تا ۴۲نفر است و در مورد شهرستان‌های حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر نیز آمار حاکی از آن است که یک سوم فضای مطلوب و استاندارد فضای آموزشی را دارد.

 

 

وی در مورد شرایط و مشکلات آموزشی حوزه انتخابیه خود گفت: در حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر کمبود نیروی انسانی وجود دارد و در حال حاضر ۴هزار ساعت در شهرستان سردشت و به همین میزان نیز در سطح پیرانشهر اضافه کار داده می‌شود چراکه کمبود نیرو است و معلم‌های موجود باید تدریس کنند و کیفیت آموزشی پایین می‌آید.

 

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با طرح این پرسش که مگر یک معلم چقدر کشش دارد که در طول هفته تدریس کند، تصریح کرد: اگر معلم بیش از ۲۴ساعت بیشتر از موظفی خود تدریس کند، قطعا نه فرصتی برای مطالعه دارد و نه انرژی برای وی باقی می‌ماند که بتواند یادگیری و بحث آموزشی را به درستی انجام دهد لذا دچار افت آموزشی خواهد شد و به ضرر معلمین و دانش‌آموزان خواهد بود.

 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در بحث شهرهای محروم و نوارهای مرزی کشور بودجه جهشی در نظر گرفته شود گفت: ۹۸و نیم درصد بودجه‌های وزارت آموزش و پرورش صرف هزینه‌های جاری، حقوق و پرداختی می‌شود و یک تا یک‌و نیم درصد برای سایر کارها باقی می‌ماند؛ با این حال ایم نباید بهانه‌ای باشد که دولت در حوزه آموزش و پرورش کار اساسی انجام ندهد.

 

 

خضری خاطر نشان کرد: تا قبل از سال۹۴، حدود ۵۰درصد مدارس توسط خیرین ساخته می‌شد و در سال ۹۵ نیز بیش از دو سوم مدارس توسط خیرین ساخته می‌شود؛ این آمار نشان می‌دهد اعتبارات خیرین دوبرابر اعتباراتی است که وزارت آموزش و پرورش از طریق سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس می‌گذارد و این فاصله معنادار است.

 

 

وی با بیان اینکه دولت ۵۰درصد از مردم عقب‌تر است، افزود: طبق اصول متعدد قانون اساسی وظیفه آموزش و پرورش یک وظیفه حاکمیتی است، در این اوضاع حتی سیستم گرمایشی مدارس نیز استاندارد نیست.

 

 

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز پیرانشهر تصریح کرد: بنده از پارسال تاکنون ۳ بار از وزارتخانه و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خواستم و به مردم حوزه انتخابیه‌ام قول دادم که ۷۲کلاس باید تخریب و بازسازی شود اما متاسفانه در عمل هنوز حتی یک کلنگ زنی نیز انجام نشده است؛ این بسیار بد است که معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قول بدهد و عمل نشود.

 

 

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس ‌گفت: سیستان و بلوچستان، کردستان و نوارهای مرزی کشور از لحاظ عدالت آموزشی بسیار محروم هستند، قطعا در سیستان و بلوچستان مدارس کپری کم نیست و متاسفانه در بعضی مدارس محروم از در مدارس به عنوان تخته سیاه به عنوان وسیله کمک درسی استفاده می‌شود.

 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در طرح تحول نوین آموزش و پرورش قرار بود مدارس هوشمندسازی شوند اما در حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر، سیستان و بلوپستان، کردستان و استان‌های مرزی هنوز در مقطع فیزیکی و بحث کمبود نیروی معلم و فرهنگی و تامین فضای استاندارد  لازم برای دانش‌آموزان مانده‌ایم و بحث هوشمندسازی بحث بعدی است.

 

 

درازهی: مدارس خشتی سیستان‌وبلوچستان وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند/ لزوم اجرای تبعیض مثبت برای وضعیت آموزشی مناطق محروم

محمدباسط درازهی با اشاره به دستور اکید دانش آشتیانی در مورد ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های آموزشی مناطق محروم و برنامه فوری برای رفع محرومیت گفت: استان پهناور سیستان و بلوچستان حدود ۱۱.۵ درصد خاک جمهوری اسلامی ایران را دارا است و با دو کشور بی‌سر و سامان پاکستان و افغانستان هم‌مرز است با این حال از لحاظ شاخص و ترازهای آموزشی، تمام استان سیستان و بلوچستان به ویژه قسمت بلوچستان وعلی‌الخصوص شهرستان سراوان و بخش‌های مرزی سراوان، سیب و سوران و مهرستان در وضعیت آموزشی بسیار بدی به سر می‌برند.

 

 

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث کپرزدایی مدارس بسیار مهم است که در وزارتخانه آموزش و پرورش مدنظر قرار داده و اعلام کردند تا حد زیادی مدارس منطقه کپرزدایی شده است که این امر اتفاق بسیار مطلوبی است.

 

 

مدارس خشتی از مدارس کپری خطرناک‌تر هستند

عضو کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در قسمت‌هایی از استان سیستان و بلوچستان به ویژه در حوزه انتخابیه بنده همچنان مدارس کپری زیادی وجود دارد و نسبت به آنها تمرکز و توجه چندانی نشده است. مهمتر و خطرناکتر از مدارس کپری، مدارس خشتی و گلی هستند که با تنه سنگین درخت به عنوان تیر آهن یا تیر از آنها استفاده شده است و بسیار خطرناک هستند.

 

 

وی افزود: در اثر بارش‌های اخیر خانه‌های بسیاری تخریب شده و مدارس بسیاری در همین وضعیت خطرناک وجود دارند که بچه‌های مردم در آنها درس می‌خوانند. تصاویر بسیاری از وضعیت بسیار خطرناک مدارس حوزه انتخابیه بنده گرفته شده و به مسئولان، وزیر و رئیس نوسازی مدارس ارسال شده است و بنده به شخص وزیر، معاونان و به رئیس نوسازی مدارس گفته‌ام که کاش مدارس کپری می‌شدند چرا که وضعیت مدارس خشتی اینجا بسیار نگران کننده است. در مدارس کپری بچه‌ها به دلیل اینکه فقط از نظر سرما و گرما تنظیم نیست، اذیت می‌شوند و سختی می‌کشند اما در مدارس خشتی، امکان سقوط مدرسه هر لحظه وجود دارد و بچه‌های‌ دبستانی به این موضوع آشنا نیستند.

 

 

لزوم پیگیری طرح «از بوم برای بوم»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: بحث «از بوم برای بوم» نیز بسیار مهم است که از سوی وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح شد اما آن نیز به درستی عملی نمی‌شود؛ طبیعی است که دانش آموز و دانشجویی که در منطقه محروم درس خوانده، توان رقابت در امتحان یا آزمون سراسری با فردی که در مرکز استان یا کشور درس خوانده را ندارد و در نتیجه این طرح عملی نمی‌شود چراکه حد نصاب برای کل کشور یکی تعریف شده است.

 

 

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: از مسئولان وزارتخانه می‌خواهیم که حد نصاب برای مناطق محروم بر روال «از بوم برای بوم» باشد؛ یعنی جذب نیرو از روستا برای همان روستا. زیرا هر سالی که امتحان و آزمون سراسری برگزار می‌شود دانشجویان در دانشگاه‌های بومی این مناطق درس می‌خوانند ولی به دلیل محرومیت منطقه، میل به ماندن ندارند و انتقال پیدا می‌کنند.

 

 

بعد از ۳۷ سال هنوز سیستان و بلوچستان با کمبود معلم مواجه است

درازهی گفت: بعد از ۳۷ سال که هر سال نیرو به مدارس آموزش و پرورش منطقه و بخش‌ها تزریق شده، باز هم با کمبود نیرو مواجه هستیم که این امر نشان از چرخیدن مکرر این چرخه است و نشان می‌دهد هر فرد که می‌آید دوباره میل به انتقال دارد و باز منطقه ما با کمبود نیرو مواجه می‌شود که این امر از معایب اجرایی نشدن بحث «بوم برای بوم» است.

 

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مسئولان خواست حتی برای یک بار هم شده تبعیض مثبتی برای این مناطق محروم آموزشی قائل شوند تا مردم این مناطق بتوانند کمی خود را بالا بکشند و عدالت آموزشی از جمله یکسانی امتحان و نمره‌دهی را در مراحل بعدی قرار دهند.

 

 

ضرورت تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمت به حق التدریسی

وی بحث نیروی انسانی، سرباز معلم یا خرید خدمات در مدارس محروم را بسیار مهم دانست و گفت: خرید خدمات بسیار بسیار نگران کننده است؛ به وزرای سابق و فعلی آموزش و پرورش اعلام شد که معلمان را از خرید خدمات به حق التدریسی تبدیل کنند؛ اما گفته می‌شود از طرفی در این معلمان انتظار استخدامی به وجود می‌آید و از طرفی برای آموزش و پرورش سیاست درستی است. با این حال نباید از این موضوع غافل شد که در این مدت سن معلم بالا می‌رود و دیگر شرایط استخدامی نخواهد داشت.

 

 

درازهی با انتقاد از سوء‌استفاده مسئولان از نیروی انسانی ادامه داد: درست نیست از نیروی انسانی که محتاج به ۵۰۰هزار تومان است، سوءاستفاده شود؛ لذا پیشنهاد شد با این افراد به صورت حق‌التدریس همکاری شود.

 

 

با دست خالی نمی‌توان محرومیت‌های آموزشی را رفع کرد

عضو کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: حتی اگر ۱۰سال این معلمان حق‌التدریس باشند مشکلی نیست و اگر امیدی باشد که بعد از۲۰ سال رسمی می‌شوند، ادامه کار می‌دهند اما در شرایط کنونی هیچ امیدی ندارند.

 

 

نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس هشدار داد: گاهی جوان بیکار برای صد دلار مجبور است وارد گروهک یا همراه با معاند و ضد انقلاب شود و دزدی کند و مهمتر از همه عامل اصلی بیکاری اعتیاد است که وضعیت بسیار بحرانی را در منطقه شاهد هستیم.

 

 

وی تاکید وزیر آموزش و پرورش به ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های آموزشی مناطق محروم برای رفع محرومیت را به فال نیک گرفت و افزود: دانش آشتیانی دید بسیار خوبی دارد و می‌خواهد کار کند اما به عنوان عضو کمیسیون آموزش و نماینده محرومترین منطقه کشور از لحاظ آموزشی این را می‌گویم که دست دولت و آموزش و پرورش خالی است و با این دست خالی نمی‌دانم با چه روشی این محرومیت‌ها رفع می‌شود.

 

 

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: اگر مسئولان از ظرفیت خیرین به نحو احسن استفاده کنند، شاید بتوان سخت‌افزار یا زیرساخت آموزش و پرورش را در استان سیستان و بلوچستان جلو برد؛ اما دو بحث بسیار عمده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داریم که نرم‌افزاری، همان کیفیت معلم است و لازم است نیروهای خرید خدمات را که چند هزار نفر هستند، امیدوار کرد تا با روحیه درس داده و مجبور نشوند رانندگی و کارگری کند چراکه کارگری در شأن معلم نیست و معلمی شغل انبیاء است.

 

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با خوشبینی نسبت به اجرایی شدن پیشنهاد وزیر گفت: امیدواریم محرومیت‌های آموزشی رفع شود و تاکیدات وزیر اتفاق بیفتد.

 

 

کُرد تشریح کرد: وضعیت آموزشی سیستان و بلوچستان؛ از پسرفت تحصیل تا غیراستاندارد بودن ۷۰درصد مدارس

علی کرد با اشاره به دستور وزیر آموزش و پرورش در مورد ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های آموزشی مناطق محروم و برنامه فوری برای رفع محرومیت گفت: عدالت آموزشی مانند عدالت اجتماعی جزء مطالبات و درخواست‌های مردم به ویژه در استانی به بزرگی و پهناوری سیستان و بلوچستان است که با دو کشور نابسامان افغانستان و پاکستان همسایه است و تهاجم‌های فرهنگی و امنیتی به سیستان و بلوچستان وجود دارد.

 

 

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: تنها جایی که باید به صورت زیربنایی کار کند و جلوی تهاجمات فرهنگی را بگیرد و معضلات آموزشی و پرورشی را برطرف کند، آموزش و پرورش است اما متاسفانه رعایت نشدن عدالت آموزشی در امور مختلفی همچون جذب نیروی انسانی اعم از کادری، دبیران، آموزگاران، ساخت فضاهای آموزشی و سرانه دانش‌آموزی باعث ظلم مضاعف و بی‌مهری نسبت به منطقه سیستان و بلوچستان شده است اما با تغییر وزیر و روی کار آمدن دانش‌آشتیانی انتظار این است که همانطور که نمایندگان سیستان و بلوچستان به طور صددرصد از دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و برنامه‌های دانش‌آشتیانی دفاع کردند، به مطالبات، درخواست‌ها و حقوق‌ بحق مردم سیستان و بلوچستان در بحث آموزش و پرورش رسیدگی کند.

 

 

سرانه دانش‌آموزی زیاد باشد، فشار مالی بر اولیا و دانش‌‌آموزان صورت نمی‌گیرد

وی با بیان اینکه درخواست از دولت افزایش سرانه ناچیز دانش‌آموزی در این مناطق است، گفت: مردم دولت، آموزش و پرورش و مجلس باید به این فکر باشند که سرانه دانش‌آموزی این مناطق را دو سه برابر مناطق دیگر کشور و مناطق توسعه یافته در نظر بگیرند به این دلیل که فاصله رفاهی مدارس بسیار زیاد است؛ یعنی درحال حاضر برای خرید نفت، بخاری، چراغ، شیشه‌های مدرسه، نظافت مدرسه، تهیه کچ، تخته سیاه، ماژیک، وایت برد و … مشکلاتی وجود دارد که از طریق دانش‌آموزان تهیه می‌شود و زمانی که سرانه زیاد باشد، فشار مالی بر اولیا و دانش‌‌آموزان صورت نمی‌گیرد.

 

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه کمبود دبیر، آموزگار و نیرو در بسیاری از مدارس سیستان و بلوچستان باعث دوشیفته شدن مدارس شده و معضل بسیار بزرگ استان است، تصریح کرد: در شهرخاش، ۲۶آموزشگاه به صورت دوشیفته اداره می‌شوند چه برسد به مناطق دوردست و این ظلم مظاعفی است. در بسیاری از مدارس چند پایه با یک سرباز معلم اداره می‌شوند، یعنی از کلاس اول تا ششم با یک سرباز معلم در یک اتاق کلاس برگزار می‌شود.

 

 

 با وجود رشد جمعیت دانش‌آموز در ۳۸ سال گذشته جذب نیروی انسانی پسرفت کرده است

 

وی با بیان اینکه جبران مشکلات آموزشی در سیستان و بلوچستان، تعریف کردن ردیف بودجه و جذب نیرو و … است، خاطر نشان کرد: دولت و سازمان برنامه و بودجه باید ردیفی در بودجه اختصاص داده و در هر محل و منطقه، از نیروهای تحصیلکرده همان منطقه به صورت ویژه معلم جذب کنند؛ مانند زمان وزارت شهید بزرگوار و معلم ارزشمند، شهید رجایی زمانی که به سیستان و بلوچستان سفر کردند، دستور دادند ۹۰۰ معلم بلوچ بومی از زاهدان تا چابهار و کنارک از طرف دولت جذب شدند؛ در حالیکه پس از ۳۸سال از عمر پربرکت انقلاب، بعد از ۱۰سال برای جذب نیروی ۵۰۰نفر به استان مجوز می‌دهند و با توجه به آنکه رشد جمعیت دانش‌آموز وجود دارد اما مورد بی‌مهری کامل قرار گرفته‌ایم.

 

 

کُرد یادآور شد: در بحث دانشگاه فرهنگیان و سهمیه پذیرش دانشجو نیرو بسیار کم‌مهری می‌شود. در بسیاری از مناطق استان، یک معلم دروس فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست را تدریس می‌کند. در سیستان و بلوچستان در دروس پایه مخصوصا در دهستان ها که دبیرستان است، در مراکز بخش‌ها، مناطق دورافتاده مشکلاتی وجود دارد و جبران آن این است که باید سهمیه پذیرش دانشجو را در کنکور سراسری افزایش دهند و پذیرش دانشجو باید با هر حالت و هر معدل از همان منطقه صورت گیرد تا کمبود معلم برطرف شود.

 

 

 هفتاد درصد مدارس حوزه انتخابیه خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد مخصوصا در روستاها، غیر استاندارد است

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم با اشاره به فضای آموزشی در حوزه‌انتخابیه‌اش تصریح کرد: هفتاد درصد مدارس حوزه انتخابیه خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد مخصوصا در روستاها، غیر استاندارد بوده و دانش‌آموزان در مدارس خشتی، گلی  و بعضا در مدارس واگذاری از طرف مردم و در بسیاری از مناطق، در سیاه‌چادر درس می‌خوانند.

 

 

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس دهم با انتقاد از اینکه دولت هیچ گامی برای زدودن محرومیت فضای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان برنداشته است، گفت: باید تمام خیرین کشور در این استان سرازیر شود و شورای خیرین فعال شده و در بحث ساخت و ساز، به همراه دولت، یک ردیف در قانون فقط برای ساخت فضای آموزشی سیستان و بلوچستان اختصاص یابد.

 

 

یک روز پول نفت به وضعیت آموزش مناطق محروم اختصاص یابد

علی کُرد برای حل شدن مسائل پرورشی و مسائل مدارس و سرانه آموزش و پرورش مناطق محروم سیستان و بلوچستان پیشنهاد داد از ۳۶۵روز در سال فقط یک روز بهای نفت را برای زدودن محرومیت پرورشی و آموزشی، چه در بحث جذب نیرو و فضای آموزشی، چه کلاس‌های تقویتی و کنکور، چه اردوهای تفریحی سیاحتی، چه رفاه معلمان، چه در بحث مجردسراها و معلم‌سراها، اسکان معلمان در ردیف بودجه نفت به مناطق محروم اختصاص دهند نا مشکلات و معضلات آموزش و پرورش در این مناطق رفع شود.

 

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دانش‌آشتیانی انتظار می‌رود برای سال۹۶، نسخه جدید و ویژه‌ای را با دستورات در استان سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق محروم کشور بپیچد و از رئیس جمهور که ۹۸درصد مردم سیستان و بلوچستان رأی عاقلانه و باتدبیر را به دولت تدبیر و امید دادند، انتظار داریم مردم را نامید نکند و برای برطرف شدن آلام مردم، مخصوصا در بحث آموزش و پرورش، دولت را مصمم کرده و با بسیج عمومی برای رفع مشکلات اقدام کند.

 

 

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف معلمان خرید خدمت در حوزه انتخابیه بسیار ضروری است، خاطر نشان کرد: معلم لیسانس و فوق‌لیسانس در دورترین نقاط عشایری و کوه‌های صعب‌العبور تدریس می‌کند در حالی که در سال ۹۴و۹۵ حدود ۴۰۰ هزارتومان حقوق می‌گرفته و امسال که به آنها لطف کردند، با مدرک فوق‌لیسانس همزمان و هم‌تراز با معلم رسمی، ۷۰۰هزارتومان حقوق می‌گیرد، درحالی که بدون بیمه هستند و آسوده‌خاطری و امید برای آینده آن‌ها لحاظ نشده است.

 

 

 توسعه هر جامعه‌ای بستگی به توسعه آموزش و پرورش آن جامعه دارد

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس دهم، گفت: لازم است رئیس جمهور با سازمان برنامه و بودجه و مسئولان استخدامی کشور نشستی داشته باشند و مجوز خاصی را برای جذب نیروهای خرید خدمت در نظر بگیرند و نگذارند آموزش و پرورش، به صورت یتیم و بی‌سرپرست و با نامهربانی باقی بماند زیرا توسعه هر جامعه‌ای بستگی به توسعه آموزش و پرورش آن جامعه دارد و بالندگی هر ملت و و هر جامعه به این وابسته است که کودکان، نوجوانان، میانسال و … آموزش دیده و دانش‌آموخته باشد در حالی که در شرق کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان مشاهده می‌شود که روبه‌عقب رفته‌ایم و حتی در جای خود نمانده‌ایم؛ همچنین افت تحصیلی در استان وجود دارد.

 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل و دانش‌آموزان فراری در سیستان و بلوچستان  کم نیستند و برخی دانش‌آموزان نخبه از بدبختی و برای کار به کشورهای هند، دوبی، بنگلادش و… می‌روند، درحالی که دولت موظف و مکلف است مسائل اجتماعی را حل کند و جزئی از برنامه‌های دولت است که در آموزش و پرورش حوزه انتخابیه کوتاهی می کنند/خانه ملت

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=40915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. چرا خود مردم این مناطقی که نمایندگان ادعای کمک خیرین را دارند استین بالا نمی زنند و فقط حرفای تفرقه افکن می زنند که شمال استان با افزایش نیرو مواجه هستیم اقای نماینده چند بار خودت را در بین ان خانواده هایی که فرزندانشان ور مناطقی که ادعای خدمت سرباز معلم را دارید دیدید و حضور داشتید هیچ و فقط شماها هستید که با این حرفاتون تفرقه ایجاد می کنید حال که بودجه ها دست شماست و نیروهای کار در ادارات از خود مناطق هستند از خارج که نیستند و ان کسانی که باهاشون برخورد خوب نمی شود حال هر کجای این کره خاکی باشند نمی مانند و درخواست انتقال می کنند به جای ترور و مردن و انشا الله که بتوانیم در بیان عقاید و حرفایتان با تامل بیشتری بیان داشته باشیم