عدالت آموزشی بدون اراده حاکمیتی محقق نخواهد شد/ بلوچستان جنوبی دارای بدترین شاخصهای آموزشی کشور

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستانوبلوچستان با انتقاد از وجود بدترین شاخصهای آموزشی کشور در بلوچستان جنوبی، تصریح کرد: تا زمانی که اراده محکم حاکمیتی نباشد، عدالت آموزشی محقق نخواهد شد.
گــنـــدم خــبـــر : محمد نعیم امینیفرد با اشاره به تاکید وزارت آموزش و پرورش برای ارزیابی دقیق از وضعیت شاخصهای آموزشی مناطق محروم و تهیه برنامه فوری برای رفع محرومیت مدارس کشور گفت: این اقدام به شرط آنکه در حد تعارفات و شعار باقی نماند، اقدام پسندیدهای است.
نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بلوچستان جنوبی بدترین شاخصهای آموزشی کشور را دارد، افزود: نیروی انسانی متخصص و متبحر در امر آموزش در این بخش بسیار ضعیف است و بیشتر نیروهایی که در این بخش گرفته میشد، غیر بومی بوده و بعد از ۲،۳ یا ۴سال این افراد به بهانههای مختلف به شمال استان منتقل میشوند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه در زاهدان و شمال استان سیستان و بلوچستان تورم بیش از حد نیروی انسانی را داریم، تصریح کرد: در برخی از مناطق شمال استان، ۲برابر نیروی انسانی در چارت سازمان وجود دارد؛ در حالی که در جنوب استان با کمبود نیرو مواجه بوده و از نیروهای سرباز معلم یا خرید خدمت استفاده میشود که طبیعتا تخصصی در امر آموزش ندارند و این مسئله باعث سیکل معیوب میشود که تفاوت شاخصها را در شمال و جنوب استان به شدت افزایش میدهد.
وزرای سابق و فعلی، شعارهایی را در ارتباط با وضعیت بد آموزشی منطقه مطرح کردهاند اما نتیجه ملموسی دیده نشده است
وی با اشاره به گستردگی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان پهناورترین استان جنوب با ۱۱/۷ درصد مساحت کشور است و تا زمانی که در مناطق جنوبی این استان، سیاستگذاریها به طور صحیح انجام و اجرایی نشود، بعید است توفیقی انجام شود زیرا هر وزیری که آمده شعارهایی را در ارتباط با وضعیت بد آموزشی این منطقه مطرح کرده اما نتیجه ملموسی دیده نشده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان سیستانوبلوچستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امید است دستور اکید وزیر آموزش و پرورش در حد شعار نباشد و نتیجه آن دیده شود، گفت: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان چندین بار راهها را به وزیر سابق و وزیر فعلی نشان داده و صحبت کردم اما تا زمانی که اراده محکم حاکمیتی برای این قضیه نباشد، عدالت آموزشی محقق نخواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به شرایط ویژه این منطقه باید سیاستگذار و مجری قوی در نظر گرفته شود و تا زمانی که اداره کل آموزش و پرورش مستقر نشود و تشکیلات رسمی استقرار پیدا نکند، کار قابل توجهی انجام نخواهد شد زیرا یک مدیرکل یا کارشناس آموزشی که در شمال استان مستقر شده، چطور میتواند به مناطق دوردست و محروم این استان نظارت کند؟
پیشنهاد راه اندازی یک اداره کل آموزش و پرورش در جنوب استان سیستان به مرکزیت ایرانشهر
امینیفرد با بیان اینکه باید با توجه به مختصات منطقهای سیاستگذاری آموزشی انجام شود، پیشنهاد داد: یک اداره کل آموزش و پرورش درجنوب استان به مرکزیت ایرانشهر مستقر شود و ردیفهای عدالت آموزشی حتما به این ادارهکل اختصاص داده شود؛ همچنین از نیروهای بومی با تعهدهای بالای ۱۵سال استفاده شود و نیروهای بومی تونمندسازی شوند.
رئیس مجمع نمایندگان استان سیستانوبلوچستان در پایان تصریح کرد: باید به حال سرانه آموزشی برخی از شهرستانهای استانها فکر جدی کرد در مجموع اگر در نیروی انسانی، تجهیزات پرسنلی و اداری تدبیر شود، میتوان امیدوار بود که عدالت آموزشی اتفاق افتاده است./خانه ملت