شهروندگرامی:انتخاب شما،آینده این سرزمین راخواهدساخت

  • کد خبر : 31550
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
شهروندگرامی:انتخاب شما،آینده این سرزمین راخواهدساخت

گندم پرس:در شرایط فعلی سیستان و بلوچستان  که هر گونه اشتباه  کوچک و بزرگ در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی هاموجب دامن زد به رکود،پسرفت و ویرانی جامعه می شود بر همگان لازم است به دور از تعصبات قومی و قبیله ای با بهره گیری از خرد جمعی و با هدف تامین برنامه های […]

گندم پرس:در شرایط فعلی سیستان و بلوچستان  که هر گونه اشتباه  کوچک و بزرگ در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی هاموجب دامن زد به رکود،پسرفت و ویرانی جامعه می شود بر همگان لازم است به دور از تعصبات قومی و قبیله ای با بهره گیری از خرد جمعی و با هدف تامین برنامه های ملی و منطقه ای انتظارات خود را از کاندیدای مورد نظر پیش از ورود به عرصه انتخابات فهرست نمایند.
 
هر کدشته٬ در انتخاباام از ما شهروندان که طی سال های گذت مشارکت موثر داشته ایم؛ با هدف و انگیزه خاصی وارد عرصه شده ایم.
 
واگذاری قدرت و اختیارات تام٬ به شخصی که قرار است ازین پس نقش نمایندگی یک منطقه را برعهده بگیرد٬ کالای کم بهائی نیست که به راحتی در اختیار هر کسی قرار بگیرد.
 
همانطور که می دانید علاوه بر قانون گذاری٬ نمایندگان پس از رای دادن به وزرا حق استیضاح آنها را نیز دارند.
اما نکته ی مهم در اینجاست که؛مردم نمی توانند وکیل خود را در صورت عدم توان در انجام تکالیف  تعیین شده استیضاح نمایند و یا او را مورد مواخذه قرار دهند. 
در چنین شرایطی می طلبد که مردم بین این کنش اجتماعی و دیگر کنش های زندگی خود تفاوت آشکاری قائل شوند.
حق انتخاب کاندیدای اصلح با مردم است و این نیز میسر نمی گردد مگر اینکه پیش از زمان برگزاری انتخابات٬ انتخاب کنندگان که همان مردم هستند، معیارهای مشخصی را برای خود معین و تعریف نماید و سپس با بررسی های لازم در مورد هرکدام از آنها٬ اقدام به انتخاب فردی نمایند که می تواند انتظارات جمعی را بهتر از توقعات فردی برآورده نماید. 
اگر شهروندان ایرانی بر اساس معیار مشخص و ویژگی های مدونی اقدام به انتخاب نماینده نکنند٬ چه بسا پس از مدتی پیامدهای ناشی از انتخاب غلط آنها متوجه همه شهروندان خواهد شد.
 
با نگاه بر اهمیت بسیار موضوع، برآن شدیم تا به برخی معیارها برای شناخت کاندیدای اصلح از غیر آن٬ اشاره داشته باشیم،که شهروندان با بهره گیری از تفکرات خود و یا مشورت با صاحبان اندیشه می توانند حلقه های مفقوده را بر آن اضافه نمایند تا آثار مثبت انتخاب آگاهانه،لایه های پیدا و پنهان جامعه را در بر گیرد.
 
۱- داشتن تقوا و پرهیز گاری
 
باید بپذیریم فردی که دارای تقواست٬ بهتر از دیگران می تواند نقش وکیل بودن را ایفا نماید. در آیات شریف قرآن نیز بر این موضوع اشاراتی شده است که «ما قدرت را دست به دست می گردانیم تا مقام اهل ایمان مشخص شود» و در جای دیگر می فرماید: «ما قدرت را دست به دست می گردانیم تا از بروز فساد جلوگیری نمائیم» یعنی از قدرت برای اصلاح امور مردم استفاده شود و لاغیر.در این راستا امام امت نیز فرمودند:«انسان اگر علم بیاموزد و در کنار آن تقوا نباشد٬ بوی تعفن آن برای همگان آزار دهنده خواهد بود». 
 قطعا در یک جامعه اسلامی٬ عالم بدون تقوا نمی تواند منشاء خدمات ارزشمند باشد.
 
۲- قدرت تحلیل بالا در مسائل سیاسی٬ اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی حوزه انتخاباتی خود٬ کشور٬ منطقه و فراتر از آن 
 
هرچند تحصیلات بالا یکی از شرایط کاندیدا می باشد اما این معیاربه تنهایی کافی نخواهد بود. چون غالب کاندیدا واجد این ویژگی هستند بایستی انگشت اشاره به سمت کسی نشانه رود که قدرت تحلیل مسائل در سطح خرد و کلان در ابعاد مختلف را دارا باشد.
شناخت مسائل مرتبط با ابعاد مذکور٬ تئوریزه نمودن آنها٬ تفکرات سیستماتیک٬ توان ترکیبی و قدرت بالا در تشخیص درست از نادرست و حق از باطل و ارائه راهکارهای مناسب٬ توسط نماینده از لوازم یک مجلس مقتدر خواهد بود.
 
۳- داشتن انعطاف در برابر نظرات و انتقادات مثبت و سازنده 
 
فردی که دارای رسوبات فکری خاص خود باشد و خود را سرآمد دیگران در تقابل با مسائل اجتماعی تلقی کند٬ نه تنها به راحتی از پس بیشتر امور بر نخواهد آمد٬ بلکه بعد از مدتی دیگران را نیز از اطراف خود پراکنده نموده و اعتماد آنها را از خود سلب خواهد کرد.
 به یقین هرکس نمی تواند به تنهائی در تمام موقعیت ها تجرب بدست آورد و قدرت شناخت موضوعات مختلف را کسب نماید؛ پس لازم است خود را پذیرای پیام های جدید سازد.
البته به شرط اینکه در قبال دریافت اطلاعات و پیام های تازه٬ موقعیت خطیر نمایندگی را با امتیاز دهی به اشخاص ویژه به خطر نیندازد.
 
۴- حضور در میان موکلین و شنیدن درد و دل آنها 
 
که  از ضروریات زندگی در جامعه مدعی مردم سالاری دینی است. این موضوع اگر چه منجر به حل مشکلات مردم نشود٬ ولی موجب افزایش اعتماد اجتماعی به وکیل می شود و در این زمینه کاندیدا بایستی قدرت خود را وسیله ای در راستای حل مشکلات مردم تلقی نماید نه خدای نخواسته وسیله خود برتر بینی بر دیگران.
 
۵- اجتناب از دادن وعده های غیر عملی به مردم 
 
چرا که قانون اساسی وظایف آنها را مشخص نموده و هر وعده ای فراتر از آن نوعی بدعت در قانون گریزی٬ دروغ پردازی سیاسی و شانتاژ های تبلیغاتی تلقی خواهد شد.
 
۶- داشتن طرح و برنامه 
 
یعنی از هم اکنون طرحها  و راهکارهای خود را کرده باشد. اگر این توان در وی نباشد و منتظر قرار گرفتن در موقعیت مجلس باشد به نوعی فرصت های طلایی فعلی خود را هدر داده است و آن زمان برای تمرین کردن دیر خواهد بود.
 در جامعه ما مسائل عدیده ای چون بیکاری،مواد مخدر،خشکسالی ،فرصتها و تهدیدهای مرزنشینی و … وجود دارد که کاندیدها باید برای هر کدام راهکار و برنامه ای داشته باشند. بویژه در زمینه بیکاری و ایجاد اشتغال که بسیاری از مسائل مرتبط با خود را در سطح جامعه ایجاد کرده اند.
 
 ۷- محبوبیت و کارایی 
 
از ویژگی های دیگر یک کاندیدای خوب خواهد بود یک کاندیدا که واجد یکی از این دو ویژگی بدون دیگری باشد نمی تواند کاندیدای مطلوبی تلقی شود بهتر آن است دنبال کسی باشیم که دارای این دو ویژگی، به طور هم زمان باشد.
 
۸- توانایی ایجاد تحول 
 
کاندیدا باید بتواند در شرایط ضروری، با وضع قوانین در سازمانها و اداراتی که فاقد کارایی و بهره وری لازم هستندتغییر و تحول ایجاد نماید.خوب است که مردم به این ویژگی مهم عنایت کافی داشته باشند. زیرا عدم توجه به تحولات اجتماعی از سوی نمایندگان می تواند جامعه را به رخوت وسستی و ایستایی سوق دهد که در شرایط فعلی جهانی، که همه برای سبقت بر دیگران تلاش مستمر دارند٬ بی تردید به ساختار جامعه آسیب های فراوانی می رساند.
 
۹-توجه به عدالت اجتماعی
 
توجه به عدالت اجتماعی و فراهم کردن فرصت های برابر اطلاعاتی٬ علمی و اقتصادی جهت تغییرات سازنده در زندگی مردم و بالا بردن توان آنها در تقابل با تورم موجود در جامعه و ارائه راهکارهای لازم جهت کنترل تورم و افزایش رفاه عامه مردم.
 
۱۰- شجاعت در بیان مشکلات
 
نماینده زبان گویای مردم است و کرسی قدرت نیز در اختیار وی قرار دارد. اگر در بیان مشکلات اعم از داخلی و خارجی تعلل و تزلزل به خود راه دهد٬ چه بسا بعد از مدتی حالت انفعالی او به موکلین هم سرایت نماید و روحیه دفاع از حق را در میان آنها٬ دچار خدشه کند.
 
۱۱- آشنائی با چارت سازمان ها و ادارات و شناخت مسائل و مشکلات آنها
 
ازجمله لوازم کار نمایندگی است که بی توجهی به آن می تواند زمینه ساز سکوت نماینده در مواقع ضروری باشد.
 
۱۲- شناخت منابع درآمدی و محل های هزینه ای کشور٬
 
چرا که مجلس هر ساله بایستی لایحه مودجه٬ ماده واحده و تبصره های آن را مورد بحث و بررسی قرار دهد و از این طریق دریابد آنچه به استان و حوزه انتخابیه تعلق می گیرد عادلانه است یا نه؟ در صورت مشاهده مورد خارج از عدالت تذکرات لازم و برخورد های قانونی داشته باشد.
 
۱۳- شناخت مسائل اقتصادی جامعه
 
اگر نماینده فاقد بینش اقتصادی باشد نمی تواند در ایجاد اشتغال٬ کاهش تورم٬ خلق بنگاههای زود بازده و بهره گیری از توان محلی قدمی بردارد٬ پس لازمه این امر آشنائی با مفاهیم و محتوای موضوعات اقتصادی می باشد.
 
۱۴- شناخت استانهای برخوردار و کمتر توسعه یافت
٬جهت برابر سازی و برقراری شرایط عدالت اجتماعی در آنها و کاهش نابرابری های فضائی میان مناطق .
 
۱۵- توانا سازی نیروهای کار برای هر منطقه با جذب امکانات لازم 
 
استعداد های سرشاری در هر منطقه وجود دارد ولی در شرایط برابر امکان موفقیت کسانی بیشتر است که با بهره گیری از امکانات توان عملیاتی خود را افزایش می دهند .
 
۱۶- تقویت مراکز علمی٬ تحقیقاتی٬ آموزشی و ورزشی
 
از موارد دیگری است که مردم بایستی از کاندیداهای مورد نظر خود انتظار داشته باشند.
 
۱۷- بهره گیری از نخبگان در حوزه های مختلف
 
در بسیاری از اوقات احتمال آن وجود دارد که نماینده برای ارائه طرح و یا تصویب لایحه ای نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده جوانب مسئله داشته باشد در این شرایط نخبگان هر منطقه می توانند بهترین یاور برای یک نماینده باشند.
 
۱۸- باز بودن گستره ی فکری نماینده 
 
کاندیدا امروز چنانچه برنده میدان انتخاباتی شوند؛ بایستی فراتر از اطرافیان خود ،به محیط پیرامون توجه داشته باشند. مناصب اداری ارث هیچ کاندیدی نیست و اطرافیان نیز وارث آن نباید باشند. وظیفه کاندیدا در صورت وارد شدن به این عرصه٬ بایستی بهره گیری از کلیه نیروهای توانمند٬ به منظور افزایش مشروعیت نظام و رضایت از آن باشد نه مصادره مناصب اداری و ایجاد جمهوری پسرخاله 
 
 
آنچه ما در برآورد  شرایط کاندیدای اصلح بدان دست یافتیم در اختیار مخاطبان ارجمند قرار گرفت  .
بدان امید که شما نیز با افزودن تجربیات و دانسته های خویش و  التزام عملی و فکری به این موارد مهم و ضروری،  سیستان و بلوچستان آباد و رو به پیشرفتی را بسازید
 
 
سیدمحمدکاظم حسینی طباطبایی     
مدیرمسئول رسانه خبری تحلیلی گندم پرس
لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=31550

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 37در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۷
  1. با سلام و سپاس خدمت مدیر مسئول وب سایت گندم پرس . انشالله که بعضی ها با خواندن مطالب شما هوشیار شوند و دست از لجبازی بردارند . چون خبرهایی که از فضای انتخاباتی سیستان به گوش می رسد ، خبرهای جالبی نیست . دوباره مثل اینکه بعضی ها قصد دارند با هوچی گری و تخریب تعدادی از کاندیداهای ارزشی ، همان تراژدی ۴ سال قبل را برای سیستان رقم بزنند . و به گفتهٔ شما انتخاب نادرست اگر انجام بشود غیرقابل بازگشت است .

    • انشالله همه به هم مانع از تقویت فضایی می شویم که در افشاگری شهردار سابق زابل در گندم پرس مطالعه کردیم

  2. در بین کاندیداهای این دوره فقط دونفر سابقهٔ وتجربه ٔدرخشانی در امور اجرایی و آشنا بودن با امورات مجلس و دولتمردان در مرکز دارند . دکتر دهمرده و دکتر کیخا گزینه های خوبی هستند . از این جهت که هر دوی این عزیزان در پستهای اجرایی بالادستی خدمت نموده اند و با چم وخم امور آشنا هستند .

    • درود بر دکتر کیخا

    • دهمرده و کیخا؟؟؟
      پیوند اصولگرا و اصلاح طلب؟؟؟
      چه ربطی دارند به هم؟؟؟!!!
      نکنه دلتون برای جنگ نمایندگان سیستان در مجلس کم شده؟

    • شما حافظه ضعیفی دارید یادتان نرود دکتر کیخا با فرزندان سیستان جه ها که نکرد و با تخریب چهره ها چه ظلمی به سیستان روا داشت

  3. جناب اقای طباطبایی با سلام و خسته نباشید.
    نکات بسیار مهمی را اشاره فرمودید و بنده چند نکته مهم دیگر را نیز که اساس پایداری سیستان است به ان اشاره می کنم.
    ۱- به طور قطع و یقین سرزمین سیستان دچار بحران های اساسی اکولو‍ژیکی ، تخریب سرزمین ، کم آبی و زیست محیطی گردیده که حل و فصل ان نیاز به یک مجاهدت طاقت فرسا و تلاش شبانه روزی همه مسئولین و مردم و نمایندگان مردم است.نکته دیگر اینکه پایداری نسبی این اوضاع هم زمان بر است و اما نکته مهم و نقش نماینده در این بین چیست؟ نماینده باید فردی مسلط به این موارد باشد تا بتواند قوانین مورد نیاز را وضع و یا قوانین وضع شده را اجرایی و نظارت نماید و یا فردی تاثیر گذار باشد که بتواند ردیف های اعتباری جدید ایجاد و یا ردیف های موجود را از نظر اعتباری تقویت کند.
    به عنوان مثال یکی از راههای برون رفت منطقه از این شرایط حاد بازنگری در زیر ساخت های دولتی و اداری است .در تمام دنیا در حوزه های بحرانی برای مدیریت درست منابع اب و خاک و کشاورزی سازمان های مدیریت یکپارچه تشکیل گردیده و دستگاهها به صورت پیکره واحد با ماموریت مشخص سرزمین را احیا می کنند. خوشبختانه در دوره قبل مجلس این اتفاق و نگاه در سیستان روشن شد و کارهای زیر بنایی درستی کلید خورد از جمله پیگیری تصویب ماده ۱۹۳ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی “بند د” که شخصا یکی از نمایندگان قدرتمند سیستان که مسئولیت پیگیری این برنامه را در بخش اب و کشاورزی و محیط زیست در مجلس داشت با پیشنهاد تیمی مجرب از فرزندان متخصص سیستانی به برنامه اضافه و در صحن علنی مجلس تصویب کرد که باید در این چهار سال این سازمان بر اساس تکلیف قانون در سیستان اجرایی می شد که متاسفانه معلق ماند و برخلاف همه انتظار ها شرکت اب و خاک سیستان نیز منحل شد . که جای پرسش بسیار است.
    نکته بعدی در احیاء سیستان انجام برنامه های هوشمند و با نظارت کافی است به عنوان مثال همه ما می دانیم اگر اب در سیستان نباشید یک روز نمی توانیم اینجا حیات داشته باشیم ، اما این اب هم وابسته به یک کشور خارجی است که باید برای حقوق خودمان از همه ابزارها استفاده کنیم در این میان نقش نماینده اینست که اولا خودش فردی مسلط به ساز و کارهای دیپلماسی بین المللی اب باشد ، ثانیا در مجلس بتواند در جایگاه قابل قبولی در کمیسیون تخصصی مربوطه قرار گیرد و ثالثا فردی باشد که تاثیر گذار در وضع قوانین به سود منطقه باشد و در اخر فردی باشد دارای توان حضور در مجامع جهانی بین المللی برای رساندن فریاد مردم سیستان به جهان برای همراهی کردن برای نجات سیستان و فشار بر کشور بالا دست که البته این برنامه باید یک برنامه پیوسته باشد و از طرفی کارگروه دائمی اب هیرمند نیز باید مرتبا در وزارت خارجه توسط نمایندگان محترم رصد و از مسئولین امر گزارش خواسته شود.
    بحث بعدی نماینده سیستان باید فردی باشد دارای هوش طبقه بندی شده ، دارای برنامه راهبردی و دارای فکر راهبردی برای تعریف طرح های دقیق و اجبار کردن دولت به انجام ان . همه ما می دانیم در سیستان یک طرح در حال حاضر در دست اقدام است بماند که ما در کیفیت اجرای ان حرف های زیادی داریم اما اصل طرح بسیار درست است و ان طرح انتقال با با لوله به مزارع کشاورزی است.
    این طرح یک سابقه پیگیری حدود ۱۲ ساله دارد. که مرتبا توسط نخبگان متخصص سیستانی فریاد زده می شد.که خوشبختانه در دوره قبل مجلس با پیگیری های شبانه روزی و با تکیه بر جایگاهی که یکی از نمایندگان محترم مردم در شورای عالی آب کشور داشت . پس از سفر بررسی تجارب موجود کشور توسط این نماینده محترم و جمعی از سیستانی به خوزستان و با اخذ ردیف اعتباری ویژه عملا در سال ۱۳۹۰ تیرماه کار لوله گذاری شروع شد . و دولت جناب اقای روحانی نیز به ان سرغت بخشیده ا ست . هرچند خیلی ها که هیچ نقشی در این طرح نداشته اند بسیار تلاش کردند برای خودشان کلاهی بدوزند اما مردم و نخبگان هوشیار تر از این ها هستند و می دانند خدا پدر چه کسی را بیامرزد ( این طرح در سال ۱۳۸۹ در کتاب قانون کشور دارای ردیف مصوب گردیده است ).
    که جا دارد از سه نفر تهیه کننده گمنام این طرح که بدون نام و نشان شبانه روزی ادامه طرح را از نظر کلیات برای دولت محترم و استاندار محترم تهیه کردند تشکر و قدردانی کنم.
    بنابراین اینجاست که نقش یک نماینده موثر می تواند بسیار راهگشا باشد.

  4. با سلام . انشاء الله هر یک از کاندیداهای گرامی و محترم که رای اعتماد مردم رو نسبت به خودشان بدست آوردند ارزش و حرمت این اعتماد رو با درایت و اخلاص در عمل حفظ و صداقت در گفتارشان را نشان بدهند .

  5. در دورهٔ قبل مردم سیستان نشان دادند که در انتخاب نماینده احساسی عمل می کنند و لطمه ایی که از این بابت به سیستان وارد شد خیلی شدید بود . جایگاه ویژه ایی را که در کمسیون کشاورزی داشتیم به راحتی از دست دادیم . به تحصیلات وتخصص مرتبط نمایندگان هم باید توجه شود چون نمایندگان بر اساس همین تخصص و تحصیلات مرتبط در مجلس در کمسیون ها قرار می گیرند . جناب پروفسور شهریاری بر حسب تخصصی که در رشتهٔ پزشکی داشتند به عنوان رئیس کمسیون بهداشت مجلس انتخاب شدنده اند .

  6. عزیزانم ای مردمان شهر سوخته امروزی، با دست خود سیستان را سوزاندیم و شهره آفاق شدیم
    به این مطالب گوهری توجه کنید و برترین مردان تاریخ سیستان را انتخاب کنید و پشت انان را خالی نکنید .یاد بگیریم که هر گونه فعالیت اجتماعی همچنان که از نام ان پیداست نتیجه تلاش صدها و هزاران ساعت کار افراد و سازمانهای بسیار است و مصادره کردن اینگونه فعالیتها توسط یک یا دو نفر توهین به شعور اجتماع است
    اگر مستندات موجود سیستان از جمله فعالیتهای ضعیف کنندگی و منم منم و نمایش من و تو همچنان ادامه پیدا کند به ابادی این سرزمین امید بستن خیالات است
    به خود اییم و نخبگان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی فراری شده را مجدد بازگردانیم برای ابادانی این سرزمین با تجارت و بازرگانی بین المللی و فراوری محصولات کشاورزی ایران و ایحاد بازارهای عمده
    سیستان بدون اب و بدون منطقه آزاد با همت من و تو که ما شویم و سرمایه گذار و متخصص و دارنده جا و مکان را کنار یکدیگر قرار دهیم و با نظارت اجتماعی سر خرمن تقسیم سود بسیار اسان آباد

  7. این بار امیدواریم که مردم سیستان به دور از نگاه های قومی و قبلیه ایی انتخابی درست انجام دهند . تا انشالله به یاری پروردگار شاهد پیشرفت منطقه سیستان باشیم . نماینده ایی را به مجلس نفرستیم که به جای پیگیری مشکلات مردم به دنبال عزل و نصب مدیران باشد و تا این حد پیش برود که به خاطر عزل یک مدیر وزیر را به مجلس بکشاند. نماینده ایی را به مجلس نفرستیم که وقتی از او انتقاد می شود منتقدین را له کند و آنها را روانه
    زندان کند .

  8. خدمت بعضی ها باید عرض کرد . به خاطر سیستان هم که شده بگذارید این نوبت کاندیداهای اصلح به مجلس راه پیدا کنند . خیلی ها فکر میکنند که مرد میدان هستند ولی بیشتر به خاطر مطرح شدن و منافعی که فکر میکنند بعد نصیبشان می شود به میدان آمده اند نه خدمت به مردم .

  9. در ادبیات نظامی امروز اشغال یک کشور یا بخشی از آن، لزوما به معنی حمله نظامی نیست بلکه مراتبی دارد که یکی از آنها هجمه فرهنگی و تسخیر تفکرات و جذب نخبگان است. در مواردی دیگر اگر این امکان وجود داشته باشد تا بخشی از خاک یک کشور را خالی از سکنه شود عملا ضربه جبران ناپذیری به آن کشور وارد آمده است که مقدمه بسیاری دیگر از تهاجمات خواهد بود. افغانستان از دیر باز تحت تاثیر القائات دشمنان ایران، که تنگه احد بودن سیستان را بیشتر و بهتر از بسیاری از ما سیستانیها در کرده اند، دانسته یا ندانسته، به عمد یا غیر عمد در این راستا حرکت میکند. به عنوان مثال کامل کردن فاز دوم بند کمالخان و اجرای مقدمات فاز سوم آن که برخلاف تمامی معاهدات بین دول است را میتوان در این راستا ارزیابی کرد
    اینک ای سیستانی عزیز این من و شماییم که باید تدبیری نو بیاندیشیم و با فرستادن دکتر کیخا به عنوان متخصص امور آب، ضمن مدیریت بهینه منابع آبی ورودی به سیستان و تسریع در روند پروژه آبرسانی با لوله، به عنوان نماینده مردم سیستان؛ وظیفه تاریخی خویش را در قبال ایثارگران و خانواده شهدا و قضاوت آیندگان به نحو احسن انجام دهیم

  10. سلام اون کسی که استانهای دیگر افتخارش را میکنند و جزء نخبگان کشور است. و به اعتقاد بنده حتی در کل کشور کسی به صداقت و کارایی و شهامت او وجود ندارد.به کارنامه هاشان مراجعه کنید از امام جمعه معزز شهرستان راهنمایی بخواهیید تا شرایط اصلح را به شما بگوید

  11. به کسی رای بدهیم که احتمال انتخابش زیاداست
    وانتخابات به دوردوم کشیده نشود

  12. با سلام و تشکر از مطلب بجایی که ارسال کردید. تمامی خصوصیاتی که تیتروار فرمودین در دو شخصیت از کاندیداهای این دوره نمود داره. دکتر کیخا و دکتر دهمرده. ان شالله تعصبات قبیله ای و لج بازی های گذشته را تکرار نکنیم که فرصت محدود است و سیستان بیمار در حال مرگ. باید بخاطر سیستان این بار با درایت پای صندوقها برویم. ان شاءالله.

  13. ازموده را ازمودن خطاست
    دکتر کیخا امتحانشو پس داده

    • جناب ، دورهٔ قبلی هم افرادی مثل شما با سم پاشی علیه دکتر کیخا ،باعث راهیابی کاندیدای بسیار اصلحی به مجلس شدید . بعد از آن هم دکتر کیخا با قرار گرفتن بر مسند معاونت سازمان محیط زیست کشور لیاقت و شایستگی خودش را به همگان ثابت نمود . بنده اگر جای شما بودم با تجربه ٔ تلخ دوره گذشته سکوت اختیار می کردم . بله با نظر شما باید هر دوره افراد جدیدی که هیچ آشنایی با دولت و مجلس ندارند و از تجربهٔ مفید نیز برخوردار نیستند به مجلس راه پیدا کنند . با وضعیت بحرانی که این دفعه سیستان دارد فرستادن افراد بی تجربه به مجلس ، حماقت است .

      • احمد آقای عزیز. محسن به بهترین شکل جواب شما رو دادن. قبول کنید با اشتباه دوره قبلمون شهرمون رو چند قدم به عقب تر بردیم. نمایندگانی را به مجلس بفرستیم که سیستان را باور داشته باشند و چه کسانی دلسوز تر از این بزرگواران.

      • لطفا طرفداران دکتر کیخا کامل کنند
        اقدامات دکتر کیخا در ۴سال نمایندگی مجلس
        ۱-
        ….
        اقدات دکتر کیخا در ۳سال معاون محیط زیست کشور
        ۱-
        ….
        اقدامات دکتر کیخا برای ابطال ارای مردم در دوره گذشته
        ۱-
        ….

    • احسنت مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود

  14. فقط دکتر دهمرده و سیدباقر

  15. با مشکلات موجود سیستان کارامد ترین اینها دکتر کیخا می باشد.

  16. بعضی از دوستان عنوان می کنند چه اشکال دارد که کاندیدایی که مثلاً در شهر دیگری مثل زاهدان زندگی می کند بیاید و کاندید نمایندگی مجلس سیستان شود . باید در جواب گفت کاندیدایی لیاقت نمایندگی سیستان را دارد که حداقل خاک ها و طوفانهای شن این شهر را تنفس نموده باشد نه اینکه برای زندگی سیستان را لایق نداند ولی برای نمایندگی مجلس بخواهد از رأی همین مردم استفاده کند . اگر کاندیدایی چیزی در چنته می داشت به فرض از همان حوزهٔ زاهدان کاندید می شد نه اینکه با برنامه ریزی چندین ساله روی سران طایفه کار نموده باشد برای رأی آوردن در سیستان . کلام آخر اینکه اگر می خواهید نمایندهٔ ما باشید باید در شهر ما زندگی نموده باشید نه اینکه برای قرارگرفتن در پست و مسند بیاید و ادعای نمایندگی سیستان را بکنید .

  17. علیرضا جان انچه نگاشتید همان تفکری است که سیستان را به عقب افتادگی کشانده و مبنا زاهدان بودن و زابل بودن نباید باشد مبنا توانمندی اداره منطقه و شایسته نماینده مردم شریف سیستان بودن است که بتواند اجتماع پراکنده و ضعیف را جمع کند
    مبنا جذب نخبگان فراری از سیستان است
    مبنا انها که بتوانند با پشتوانه مردمی و بزرگ سیستان جلو سلیقه های ضعیف کننده را بگیرند
    مبنا انها که اکثریت مردم سیستان را تاجر بین المللی و صنعتگر و کارآفرین و همکار کارآفرین با همکاری نخبگانش نماید
    مبنا اصلح ترین و قویترین است چه در سیستان باشد چه در خارج از منطقه
    آیا از حقارتها و تحقیرها و نمایش ها و ریاها و فقر و ضعیف شدن جامعه فقیرشده به عمد و با حیله خسته نشده ایم
    همین امروز بفکر اصلاح نگرش خود باشیم و از نماینده انتخابی حتی اگر مخالف او بوده باشم بسبب نماینده مردم بودن حمایت کنیم
    یا علی مدد

    • در پاسخ دوست عزیزمان باید بگویم که کاندیدای مورد نظر آقای . . . که از زاهدان آمده و در سیستان کاندید شده است متأسفانه برای جمع آوری آرإ بیشتر دست به ائتلاف پنهانی با یک طیف خاص زده است . که نمی توان مستقیماً به نام این طیف اشاره نمود ولی طیف مورد نظر حتماً امتیازات زیادی را از این کاندیدا طلب خواهد نمود . و کاندیدایی که به این صورت خودش را به آب و آتش می زند بعد از انتخاب شدن هم باید جوابگوی آن طیف خاص و امتیاز دادن به آنها باشد . در حال حاضر دکتر دهمرده و دکتر کیخا جزو بهترین گزینه ها در سیستان هستند چون از تجربه و عملکرد خوبی برخوردار بوده اند .

  18. این دوره رأی ما فقط به دکتر دهمرده و کیخا .

    • درود برادر بهتر این انتخاب همین دو فرد هستش

    • با سلام
      دوست عزیز درست نیس هر چهار سال نماینده جدیدی وارد مجلس بشه چرا طرحهایی که تصوصب میشه باید به اجرا برسه در دوره دکتر کیخا و نورا خیلی طرح تصویب شد ولی متاسفانه دو نماینده خانم عالی و سید باقر به مجلس راه یافتن که برای دو نماینده جدید بودن و طرح ها به مرحله اجرا نرسید و در ضمن زابل با اب زنده هستش کارخانه ای که وجود ندارد پس بهتره دو نماینده ای رو انتخاب کنیم که بتونن برای زابل مسمر ثمر باشن .دکتر کیخا و دکتر دهمرده دو نماینده خوب میتونه باشه برای زابل دوستان همت کنید تا دوتا نماینده کاری و کاردان وارد مجلس بشن با تشکر از همه

  19. پروفسور فرهاد شهرکی

  20. پروفسور فرهاد شهرکی همان مصداق واقعی اصولگرای اصلاح طلب است در کلام حکیمانه ی رهبری،
    همان صفا وصمیمیت است در نهاد ولایتمدار مردو زن سیستانی،
    همان غرش مقتدرانه ی مطالبات سیستان وسیستانی ست در صحن بهارستان،
    او همان تفسیر شور و شوق دوباره ی مردمش هست ،ازبرای انگیزه ی حضور و رهایی از بی عدالتیها و فقر،
    همان دانشمند والایتمدار با منشی فرا قومی،فرا مذهبی،فرا جناحی،
    اندیشمندی آرام گرفته در زیر سایه ی پرفیض رهبری و ولایت که با نیتی خیرخواهانه وباهدف بهبود معیشت مردمش،خو کرده با همه ی اقشار و احزاب،در راهی بس دشوار قدم نهاده تا مگر به یاری بزرگ ایزد منان،مرهمی باشد ازبرای سیستانش…
    ما اورا به نام تنها اندیشمند اصولگرای اصلاح طلب میشناسیم و مردمش اورا به نیک نامی و ولایت پیشگی.

  21. با سلام
    درموقعیت فعلى فکر نمیکنم از پروفسور شهرکى کسى لایقتر باشه

  22. انتخاب اصلح پروفسور فرهاد شهرکی

  23. قابل توجه دوستانی که می گویند دکتر کیخا در زمان معاونتش در سازمان محیط زیست برای سیستان کاری انجام نداد . دکتر کیخا باعث و بانی برگزاری همایش احیای تالاب هامون در سیستان با حضور گری لوئیس نمایندهٔ سازمان ملل و خانم دکتر ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور بودند . و پس از آن نمایندگان سیستان به جای حمایت اعتراض کردند که چرا این همایش ها باید برگزار شود و چرا باید برای برگزاری چنین همایش هایی هزینه شود و جلوی برگزاری همایش های بعدی را بدین طریق گرفتند . حالا دیگر خودتان بروید و کلاه تان را قاضی کنید .

  24. باسلام
    بنظر من بهترین گزینه دکتر دهمرده است چرا که واقعا امتحانش رو پس داده حتی همه کاندیداهای نمایندگی هم باید یک رایشون دکتر دهمرده باشه یک رایشونم خودشون باشه
    رای ندادن به دهمرده =خیانت به سیستان

  25. باسلام به شمادوست عزیز.
    مابه عنوان یک رسانه ازهیچ شخصی حمایت نمیکنیم.
    راجع به مواردذکرشده درنظرحضرت عالی به توجه به اینکه مستندنمی باشدنمی توان انتشارداد.