گفتگویی جـذاب و کوتاه با استاد عین الله صادق زاده / سیستان یک اِلمـان کـوچـک شده از ایران است

  • کد خبر : 29146
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۳:۲۲
گفتگویی جـذاب و کوتاه با استاد عین الله صادق زاده / سیستان یک اِلمـان کـوچـک شده از ایران است

گندمــــ پرس : همایش ملی هنر و ادب سیستان دیروز میزبان یکـی از اساتیـد برجسته عـرصه هـنــر ،نقاشی و خطاطی بود .   استاد عین الله صـادق زاده ؛ عضـو هیئت علمـی دانشگــاه،مــدرس دانشکــده هنرهــای تهــران،مـدرس انجمن خوشنویسان ایران که آثار زیادی منتشـر و ده ها نمایشگـاه انفرادی و گـروهی در داخل و خارج از […]

گندمــــ پرس : همایش ملی هنر و ادب سیستان دیروز میزبان یکـی از اساتیـد برجسته عـرصه هـنــر ،نقاشی و خطاطی بود .

 

استاد عین الله صـادق زاده ؛ عضـو هیئت علمـی دانشگــاه،مــدرس دانشکــده هنرهــای تهــران،مـدرس انجمن خوشنویسان ایران که آثار زیادی منتشـر و ده ها نمایشگـاه انفرادی و گـروهی در داخل و خارج از کشـور برگــزار کـردند ؛ همین امر باعث شد که مصاحبه ای هرچند کوتاه با این استاد برجسته انجام دهیم .

 

گندمـــ پرس : با سلام خـدمت شما استاد عزیز و سپاس از اینکه وقتتون رو در اختیار مــا قرار دادید ـ همایش ملی هنر و ادب سیستان مدتی است که در این مکـان (خانه هنرمندان تهـران ) درحـال برگزاریست،شما به عنـوان یک شخصیت برجسته هنـری و استاد دانشکـده های هنر چه شناختی از سیستان و تاریخ و تمـدن آن دارید؟

 

عین-الله-صادق-زاده

 

استاد صادق زاده : عـرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما و مخاطبین سایت گندم پرس ــ عرض کنم خدمتتون که طبیعیه هرکس مال هر اقلیمی که هست توی همون فضا تخصص و تبحر داره ما اون چیزی که از استانها و بخش‌های مختلف کشور میدونیم یک چیز کلی هست.

 

سیستان یک تمدن بسیار کهن و اصیل داره و پایه ای از تمدن ایران از اونجا میرسه و بخشهای عمده از شاهنامه هم از سیستان برگرفته شده است ولی من میخوام بگم که به هر شکل ما احاطه ای کلی نسبت به ان موضوعات داریم و ریز قصه رو زیاد نمی دانیم .

 

بیشتر تـوی فضای هنـری مـا بحث اسطوره ها و…..  رو کار میکنیم ولی از نگــاه من شناخت فرهنگ هر منطقه ای از کشور عزیزمون بسیار با ارزشه خصوصا کشف و دریافت اسطوره ها،الگو ها، المان ها،داستان ها ، خاطـره و….. و زنده کــردن اینها باعث میشه که هـویت ملی ما زنده شـه و کسی که فـرهنگ و هنر خودش رو نشناسه به یک سرانجام خوب نمی رسـد .

 

 

گندمــــ پرس : حتما از طریق رسانه هـا و شبکه های اجتماعی از اوضاع نا بسامان سیستان امروزی پس از خشکسالی که حتی باعث مهاجرت مردم شده اطلاعاتی دارید،به نظر شما برگزاری چنین همایش هایی چه تاثیری میتواند در روحیه مردم سیستان داشته باشد؟؟

 

استاد صادق زاده : این خیلی جذابه چون شما بخشی رو معرفی میکنید که اون بخشی از هویت یک کشوره نه فقط سیستان ــ سیستان به نظر مـن یک اِلمان کـوچک شده از ایران است ،وقتی به گذشته نگـاهی میندازیم میبینیم کـه سیستان نقش بسزایی در تمـدن،فرهنگ و تشکیل اسطوره های ایران داشته و لـذا برگــزاری اینجور برنامه ها به شدت کمک میکنه که ماهیت خودمون رو پیدا کنیم و ان شاالله امیدواریم که توجه مسئولین نیز به این منطقه بیشتر شــود .

 

 

 

۲۰۱۵۱۰۱۱_۱۹۴۵۲۶

 

گندمـــ پرس : خیلی از افـراد معتقند که فرهنـگ تاثیـر بسزایی در رفع مشکلات سایر حوزه ها ( اقتصـادی، سیاسی و اجتماعـی) دارد،نظـر شما در این رابطه چیست؟

 

استاد صادق زاده : فـرهنگ یک موضوع کلی هست و به نظر من رسیدن به فرهنگ یعنی رسیدن به فطرت خودمون. یعنی اون چیزی که در تاریخ مونده فرهنگ و هنر است که البته هنر هم اساسش فرهنگ است یعنی وقتی شما فرهنگ یک مملکت رو حفظ کنید و اشاعه و ترویج بدید باعث میشه هویت اون کشور حفظ بشه فقط مشکل اینه که متأسفانه بخش‌های دولتی چون بیشتر به بُعد اقتصادی فکر میکنن و چون کارهای اقتصادی زود بازده هستند ، درک و دریافتش در جامعه بیشتره و چون کار فرهنگی زمانبر هست و در طول تاریخ انجام میشه، توجه کمتری میشه در حالی که اون چیزی که از نظر من فرهنگها،تمدنها،کشورها و حکومتها رو می سارد فرهنگ است ؛ شناخت فرهنگ یک مملکت و ترویج اون باعث میشه که مملکت شکوفا بشه و امیدواریم به این مقوله بیشتر توجه شــود .

 

 

گندمـــ پرس : اگر بخواهید یه جمله به مردم سیستان بگید،اون جمله چیه؟

استاد صادق زاده: سوال سختی بود (همراه با خنده) ــ میگم دست مریزاد با این شکوفایی ، اقتدار و زیبایی

 

گندم پرس : اگر بخواهید به سیستان و فرهنگ و تمدن آن کمکی بکنید چه قولی می دهید؟

استاد صادق زاده : اگـر بتونم در بخش های هنری کمکی بکنم حتما انجـام خواهم داد،البته دوستان پیشنهادهایی هـم دادند که اگر به سر انجام برسه حتما در خدمتتون هـستم .

 

گندمــــ پرس : خیلی سپاسگزاریم از شما استاد عزیز که وقت گرانبهاتون رو در اختیار ما قرار دادید .

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=29146
  • دیدگاه‌ها برای گفتگویی جـذاب و کوتاه با استاد عین الله صادق زاده / سیستان یک اِلمـان کـوچـک شده از ایران است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.