پاسـخ خـانـم ابتـکــار به اعـتراضـات سیستانـی ها

  • کد خبر : 26943
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
پاسـخ خـانـم ابتـکــار به اعـتراضـات سیستانـی ها

گندمــــ پرس : در پی شدت گــرد و غبار و آلودگــی بی سابقه طی روزهای اخیر در سیستان و سئوالات مسئولین، مردم و کاربران فضای مجازی ، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در صفحه ی فیس بوکش جوابیه ی را منتشر کرد . متن پیام بدین شرح می باشد :   در پی شدت […]

گندمــــ پرس : در پی شدت گــرد و غبار و آلودگــی بی سابقه طی روزهای اخیر در سیستان و سئوالات مسئولین، مردم و کاربران فضای مجازی ، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در صفحه ی فیس بوکش جوابیه ی را منتشر کرد .

خانم-ابتکار

متن پیام بدین شرح می باشد :  

در پی شدت گرد و غبار طی روزهای اخیر در سیستان و سئوالات مسئولین، مردم و کاربران فضای مجازی، توضیح موارد زیر لازم است:

تالاب هامون از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند.

در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و نیز نحوه مدیریت، این مناطق دچار خشکی شده و گاه بخشی از آنها شاهد ورود آب و تداوم حیات در هامون بوده اند. براساس تصاویر موجود ماهواره ای مثلا در سال 84 و نیز در سال 93 بخش های بزرگی دارای آب بوده اند.

سازمان حفاظت محیط زیست از شهریور 1392 تاکنون اقدامات زیر را برای احیاء هامون و کاهش گرد و غبار در این منطقه انجام داده است:

– تشکیل شورای مشورتی بین المللی برای رسیدگی به وضعیت هامون با مشارکت دستگاههای مربوطه

– مکاتبات متعدد با مقامات سازمان ملل، کنوانسیون تالاب ها و برنامه محیط زیست سازمان ملل در خصوص احیاء تالاب هامون و تلاش برای ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو و پارک مرزی صلح.

– مکاتبه و مذاکره با وزارت کشور برای رفع موانع ورود آب از فراه، لایروبی رودخانه ها و پیگیری حق آبه از هیرمند. این پیگیری ها به تخریب و بازگشایی حدود یک کیلومتر از دایک مرزی در قسمت هامون پوزک (شرق تالاب) در حالی صورت گرفت که در بیش از10 سال گذشته حدود 80 متر از دایک مرزی باز بود.

– مذاکرات دو جانبه در مورد احیاء تالاب بین المللی هامون با آقای اشرف غنی رییس جمهور افغانستان درباره احیاء و همکاری برای هامون.

– جلب نظر و توجه فضای بین المللی به موضوع با برگزاری نشست بین المللی با حضور سفرای سازمان ملل، آلمان و افغانستان، مردم و تشکل ها با توجه به خواسته ها و نیازهای مردم و همکاری با سازمان های جهانی از جمله کنوانسیون رامسر و برگزاری جلسه خاص هامون در آخرین کنفرانس جهانی در اروگوئه.

– انجام لایروبی، تعریض کانال های اصلی منتهی به تالاب های بین المللی هامون، اقدامات اصلاحی و برداشتن بندهای کنترل آب برای هامون صابری به طوری که در کمترین زمان ممکن آب به منظور افزایش پوشش گیاهی و کنترل گردو غبار به نقاط حساس هدایت شد.

تلاش سازمان حفاظت محیط زیست این است که با برنامه ای منسجم آب را به حساس ترین نقاط منتقل و به کنترل گرد و غبار، چرخش اکولوژیکی تالاب و افزایش تولید گیاهی کمک شود. ولی افزایش دما در اثر تغییرات آب و هوایی در جهان و شدت آن در ایران که خشکسالی را جدی تر می کند و بارش کمتر سبب شده تا تاثیرات اقدامات صورت گرفته کمتر و دیرتر ظاهر شود.
به همین دلیل موضوع ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو و پارک مرزی صلح پیگیری جدی می شود تا توجهات به آن افزایش یابد. با ثبت هامون در قامت ذخیرگاه زیست کره مرزی، بودجه های بین المللی برای مدیریت تالاب افزایش می یابد و موضوع حق آبه هامون با جدیت بیشتری دنبال می شود.
تصاویر ماهواره ای میزان و مقدار آب در هامون را در سال های مختلف نشان می دهد.

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=26943

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 33در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۳
  1. این حرفهایی خانم ابتکار چه دردی از دردهای امروز سیستان رو حل خواهد کرد واینکه ایشون نگفتند اینکارهای که گفتند چند سال طول میکشه یکسال دوسال یا اینکه طرح پنج تا ده ساله است

    • حقیقت تلخ رو خانوم ابتکار گفتن متاسفانه دولت گذشته هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداد.
      اقدامات ایشان هم قابل تقدیر هست
      ویران کردن یک شهر با یک زلزله در کسری از ثانیه اتفاق میافتد اما ساختن آن به این راحتی نیست
      امیدداریم این تلاشها منتج به نتیجه باشد که حتما هست

      • با سلام خدمت شما ببخشید خواهش می کنم نقد کردن خوبه نه در حدی که بخواهیم شخصی را محکوم بکنیم آقا محسن دولت قبلی زحمتهای فراوان برای منطقه سیستان کشیده این خشکسالی که الان شاهدش هستیم از سال 78 بوجود امده است از زمانی که بزرگواران با تصمیمات اشتباه خود اجازه لولکشی آب شرب را به کلان شهر زاهدان دادن دچار این خشکسالی بزرگ شدیم اگر واقعآ این میزان آبی که روزانه به زاهدان انتقال میشود به دریاچه هامون وارد میشد وضیعت چجور بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بازهم ببخشید نظر شخصی بنده این است

      • ببخشید آقای زابلی شما از چه اقدام خانم ابتکار خانم تشکر کردی؟؟!!
        از حرفاش تشکر کردی؟؟؟!!
        منم بلدم قشنگ حرف بزنم از منم تشکر کن

        • همیشه عادت کردیم دروغ بشنویم؟ بابا این بنده خدا حرف راست را ، رک و پوست کنده والبته واضح گفت.از این بهتر باید میگفت؟ بقیش هم بستگی داره به لیاقت و عرضه و پیگیری مسوولین شهرمون که……..

  2. ایشان هنوز هم نمی خواهند به این مسئله که هامون خشکیده است معترف شوند . حتماً در تصاویر ماهواره ایی چاه نیمه ها را که از آنها برای تأمین آب زاهدان استفاده می شود به ایشان نشان داده اند و گفته اند هامون پر آب است . اگر راست می گویید یک تیمی متشکل از کارشناسان زبده و مجرب را به منطقه اعزام کنید تا شرایط را از نزدیک بررسی نمایند و نتیجه اش را به شما اعلام کنند . اگر اینطور که ایشان می گویند متأسفانه اطلاعات غلطی که سهواً یا عمداً به ایشان داده شده باعث شده که هامون در نظر ایشان پرآب جلوه کند .

  3. azizan in javabharo dar safheye facebook khanoom ebtekar begozarid

  4. سلام

    اللهم عجل لولیک الفرج

  5. گندم پر از کدام صفحه فیس بوک میگوید من هر چه گشتم ندیدم لینک صفحه لطفا

  6. جالبه که خان ابتکار فقط جلسه گرفته مکاتبه کرده و ثبت کرده و لی کمک به انتقال آب نکرد

  7. جای افسوس داره معاونش زابلیه وگزارشاروبه رییسش نده بالاخره شدیم

    • اقدامات قابل توجهی همین معاون زابلیش انجام دادن بگردین دنبال بقیه که چیکار کردن.
      در ضمن مدیریت محترم سایت نظر هارو انتشار بدید معلومه که با این برنامه هاتون منظورتون چیه خجالت اوره از همین الان شرو کردین به فعالیت انتخاباتی

  8. خانم ابتکار محترم لطف کنید حرف و شعار رابگذارید کنار و حرف نزنید اگرم نمیتوانید کاری کنید بگید کس دیگری بفکر شود در ضمن معاون شما کاملا بر سیستان اشراف دارند انشا الله بخاطر لج و لجبازی های سیاسی نبوده باشه که تو این مدت که معاون محیط زیست بودن بر شهرووطن خودشون هیچ کاری نکردن اینجاست که شعار ها مشخص میشود شعاررابگذارید کنار والسلام

  9. لطفا تصاویر مورد ادعا رو نشون بدید, پس این گرد و خاک هااز کجاست ؟ مرزنشینانی که خاک در ریه دارند هم از این اب خبر دارند یا فقط در گزارشات خانم ابتکار اب هست ؟

  10. دوستان چرا گیر داده اند به معاون اسبق سیستانی سرکار خانم ابتکار ، تا جایی که ما به یاد داریم نمایندگان سیستان با دکتر کیخا همراهی و همکاری نکردند که هیچ تازه زیر پایش را هم داشتند خالی می کردند . مگر همین نمایندگان سیستان گیر ندادند که چرا بودجه می گذارند و می آیند در سیستان همایش تالابها را برگزار می کنند . بندۀ خدا معاون اسبق با وجود اینها می خواست چکاری از پیش ببرد . در زمانی که بودجۀ 5 میلیارذ تومانی برای احیای دریاچۀ هامون رفت به مجلس نمایندگان پرتلاش ما کجا بودند که به رقم بودجه معترض شوند و بودجه را افزایش بدهند .

    • واقعا براستی چه تعاملی بین معاونت وقت محیط زیست جناب دکتر کیخا و دو نماینده سیستان بوده کسانیکه دفاع میکنن از این دو بزرگوار بیان و جواب بدن
      تو مطب و مجلس مردم داری برادر که از همه امور واجب تره

    • دوست عزیز من بحث گلایه از یکی و تشکر از یکی دیگر نیست. مشکل این است که همه تلاش هایی که به ادعای شما انجام شده نتیجه اش چه شده ؟ چه تاثیر عملی داشته ؟ وقتی کاری نتیجه نداده مردم سیستان از چه چیز متشکر باشند ؟

  11. آقای محسن زابلی واقعا برات متاسفم چه ربطی به دولت قبلی داره

    تالاب قبل از دولت احمدی نژاد خشک بوده

  12. حمید جان تو دیگه بی خیال شو اگه …به فکر مردم سیستان بود در سازمان میط زیست بیشتر مفید تر بود برا مردم سیستان

  13. به گفته کارشناسان آبی که به زاهدان میرود میتواند جلوی غبار رابگیرد

  14. با سلام فاتحه زابل از زمانی خوانده شد که نمایندگان اجازه دادند خط لوله اول و دوم اب را به زاهدان کشیدند و سیستان را به اتش کشیدند بخدا تمام این کوتاهی ها از نمایندگان است کدام نماینده به این لوله کشی های بی حد اب به زاهدان اعتراض کرده در صورتی که زابل بر یک قطره اب تشنه است هر دولتی هم که می اید طرح چهار ساله برای اتمام دوران ریاستش می دهد اگر دو باره ابقا شد باز طرح چهار ساله دیگر و بعد هم همانند خانم ابتکار که می گوید باتمام دنیا جلسه گزاشتیم خوب چه نتیجه ایی داد خانم ابتکار اینها را به خدا پدر کشاورزم نیز می داند پدر من هر روز کنار دیوار روستا با مردم جلسه می گزارد خوب به چه دردی می خورد زابل را با سیاسی کاری که مسولین دارند نابود کردند والله کوهای خشک و سنگلاخ در منطقه بلوچستان اباد می شود اما زابل ویران و نابود و این را باید نمایندگان جواب دهند که موقع کاندیدا شدن دنیا را زیرو رو می کنند حاضرند به هر حرفی و امان از زلت و خواری

  15. عزیزان دیگر 13میلیاردمترمکعب ورودی آب به دریاچه هامون را نخواهیم داشت آب راباید طوری مدیریت کنیم که با کمتر از یک میلیارد بهره 13میلیارد راداشته باشدکار بسیار ساده ای است از آب خوردن ساده تر2-عامل بیچارگی سیستان سیستانیهایی هستند که منزل در زاهدان دارند ودر زابل هیچگونه اموالی ندارند خطر این عزیزان بیشتر از خشکسالی است چون وام های اختصاصی سیستان را می گیرند ودرنقاط خوش آب وهوا هزینه می کنند معلوم است جایی که صادرات ثروت وسکونت فقر داشته باشد رشدی ندارد3-عزیزان بررسی کنید چند نفر از نخبگان سیستانی در زابل خانه دارند حتی مدیران سیستانی، به نظر شما باید خانم ابتکار بیاید زابل سکونت و خانه داشته باشد 4-مگر خانم ابتکار آب بالوله به زاهدان راانجام داده است یا سیستانیهای مقیم زاهدان پس بیائیم خودمان رااصلاح کنیم5-جادارد ازخانم ابتکار قدردانی چون بزدیدهای میدانی داشته است بخصوص جلسه سال 93که تعدادی سفیر حضور داشتند 6-انتقاداز کار خوب معنای دیگری دارد که زیبنده نیست ممکن است اطلاع نداشته باشیدکه چه کار تاریخی دردریاچه انجام شده است که راه حل همین روش است ای کاش برنامه بازدید می گذاشت تا عزیز این کار مهم رامردم می دیدندتاقدر دست اندر کاران متوجه وبه جای انتقاد قدر دانی می کردند

  16. خانم ابتکار گفتار درمانی تمام شد حالا دروغ درمانی شروع کردیدمگر شما مستند ماهی ها درسکوت می میرنند ندید البته صداوسیما مقصراست هیچ وقت از خونه که زیرخروارها ماسه و تخلیه شده اند نشانه نداد وحالا آقا … هر روز خونه یک ریشه سفید تبلیغات می کند

  17. یک سوال،آب برای هامون و مهار گرد وغبار،درکجای این سخنان وجوابیه ها و تذکرها و تیکه انداختنهاست؟ لطفاَ:تو اگر در طپش باغ خدا را دیدی /همتی کن وبگو ماهیها/حوضشان بی آبی است.

  18. وقت آن رسیده خودمان صدایمان را به ایرانیان و جهانیان برسانیم، سکوت دیگر بس است… احیای حقمان از نان شب هم واجبتر است. تا زمانی که به انتظار گرفتن حق توسط نمایندگان و مسئولین باشیم اوضاع همین است، هرکس خود در نظر بگیرد برای سیستان چه کرده است، قدمی در راه اعتاراض برداشته است و یا همچنان ترس از اینکه سابقه اش خراب شود وجو دارد، بدانید و آگاه باشید درصورتی که همه باهم طالب حق شویم هیچ نهاد و ارگانی جلودار نیست.

  19. خواهر گرامی سرکار خانم ابتکار با سلام و خسته نباشید/درست است ما در رنج فراوان هستیم/رنجی که باید چراغ راه مدیران کشور باشد که اگر غفلت ها ادامه پیدا کند نابودی منابع آب و خاک ومحیط زیست ما حتمی خواهد بود و ایران عزیز با مشکلات جدی مواجه خواهد بود/اقدامات و حساسیت های جنابعالی و زحمات فراوان عزیز دل سیستانی ها جناب دکتر کیخا که خود ایشان هر چند دیگر معاون سازمان نیستند ولی دل در گرو ابادی سیستان دارند و همه انها که ایمان شایسته دارند می دانند دکتر کیخا و اندیشه و فکر و توان ان همان ریل توسعه سیستان است بسیار قابل تقدیر است/از نظرات مغرضانه و سبکی که نه در انها اندیشه فنی و علمی است و نه با انها سیستان مشکلاتش حل می شود رنجور نشوید/هرچه تلاش دارید و هرچه توان دارید هامون را در دنیا فریاد بزنید /برای هامون دیپلماسی پیوسته ای به صورت بین المللی طراحی کنید تا مسیر هیرمند و جریان هیرمند دائمی گردد/مطمئن هستم این راهی که شما گشوده اید به لطف خداوند در اینده به کمک هامون خواهد امد/.دولت راهم متوجه کنید در درون سیستان باید یک سازمان قوی اجرایی برامده از همه دستگاههای مرتبط با مولفه اصلی توسعه یعنی اب تشکیل گردد به طوریکه این سازمان با یک برنامه راهبردی هوشمند اجرایی به صورت هم افزا فعالیت های اجرایی متناسب با واقعیت های سیستان را عملیاتی نماید.با تشکر و سپاس مجدد/.
    من از اقای دکتر کیخا هم می خواهم که با تمام توان در انعکاس این فاجعه سه روز گذشته که خود ایشان از نزدیک در سیستان بودند و اوضاع را رصد می کردند به همکاران گذشته خود که می دانم ایشان را دوست دارند و مثل خود ایشان تعهد دارند و به دولتمردان شرایط را یاداوری کنند و دنبال تحقق همان راههایی که ایشان به درستی به انها مسلط هستند برای نجات سیستان باشند.

  20. درود سیستانی عزیز/موثرترین پیشنهاد را دادید /امیدوارم با تشکیل این سازمان اجرایی که ساز و کار قانونی ان هم توسط خود اقای دکتر کیخا در قانون برنامه پنجم توسعه پیگیری و تصویب شد هرچه سریعتر برای نجات سیستان تشکیل گردد.

  21. رومیه1400میلیارد تومان کل بودجه استان سیستان و بلوچستان 900میلیارد تومان نمیگویم بودجه دریاچه هامون چقدر است!برویم ببینیم در کل استان چه نمایندگانی را به مجلسی فرستادیم که 1400میلیارد تومن تصویب میکنن ولی 11درصد خاک کشور 900تومن دریغا و افسوس هم استانیهایم سیستانی بزرگوار و بلوچ عزیز بار دیگر ازمونی سخت پیش رویت است تاکی طایفه بازی تاکی ملاحظات دیگر بی فایده

  22. به نظرم مسئولان محیط زیست سیستان باید پاسخگوی این اظهارات باشند چرا که قطعا گزارش این عزیزان به دست خانم ابتکار رسیده است. دوستان محیط زیست سیستان را میهمان یک مصاحبه چالشی کنید

  23. برادز عزیز جناب آقای محمدرضا عزیز فرض کنید بنده محیط زیستی هستم آماده مصاحبه چالشی باهرمقامی هستم اما این مهم رادر نظر داشته باشید باسیستان آبد اعتبار گرفته نمی شود باید سیستان خراب باشد تا امکان شراط ماموریت فراهم شود (از ماست که برماست)