مصـاحبه اختصـاصـی گـندم پرس با نقـاش اثــر « نـان چهـل پُخـلَکـی »

  • کد خبر : 29094
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
مصـاحبه اختصـاصـی گـندم پرس با نقـاش اثــر « نـان چهـل پُخـلَکـی »

گندمــــ پرس : سرکـار خـانم افـسانه رهبـری ( افـروز ) از نقـاشـان بنـام عـرصـه هنر کــه در نخستین همـایش هنر و ادب سیستان از دو نقـاشی بسیار زیبـا و حرفـه ای رو نمایی کـــرد ؛ همین امــر باعث شد کـه مصاحبه ای کــوتاه با این بانــوی هنرمند کشورمــان انجام دهیم .   گندمـــــ پرس : […]

گندمــــ پرس : سرکـار خـانم افـسانه رهبـری ( افـروز ) از نقـاشـان بنـام عـرصـه هنر کــه در نخستین همـایش هنر و ادب سیستان از دو نقـاشی بسیار زیبـا و حرفـه ای رو نمایی کـــرد ؛ همین امــر باعث شد کـه مصاحبه ای کــوتاه با این بانــوی هنرمند کشورمــان انجام دهیم .

 

گندمـــــ پرس : با سـلام خـدمت شمـا ســرکــار خـانم رهـبـری و ممنون از اینکـه وقتتـون رو در اختیار مــا قــرار دارید ، اگــر امکانش هست یه بیوگــرافی مخـتصـر از خــودتون و فعـالیتهاتون برای مخاطبین مــا بیان کنید؟

 

IMG-20151011-WA0005

 

خـانم رهـبری : با سـلام خـدمت شمـا و تیم گندمــــ پرس ، افسانه رهبری هستم، نقاش و از بچگـی نقـاشـی میکــردم و 7 سـاله است کار رنگ و روغـن انجام میدم،چنـدین نمایشگاه اختصاصی و چنـدین نمایشگـاه گــروهی داشتم ؛ مصاحبه و گزارش هایی هم  با شبکه مختلف بین المللی و داخلی از جمله press TV و شبکه های مختلف سیما داشتم ، که متاسفانه بعضی شبکه ها تصویربرداری کــردن ولی گــویا پخش نشـده تا الان (همـراه با خـنـده) .

 

گندمـــ پرس : شما به عنوان یک هنرمنـد شاخص چه شناختـی از سیستان و هنر سیستان داریـد و چه شـد کــه این طــرح را برای نقاشی انتخـاب کــردیـد؟

 

خـانم رهـبـری : راستش رو بخـواین مـن شناختی از سیستان نداشتم جـز اینکه فقط میدونستم سیستان و بلوچستان در قسمت شـرق و جنوب شرق کشـور قــرار دارد و یک روز خیلی اتفاقی عکسی رو در پیج اینستاگـرام یکـی از دوستانم کـه سیستانـی هستند دیدم، این عکس حس خیلی خـوبی به مـن داد و بعد باهـاشـون ارتباط گــرفتم و ازشون اجــازه خواستم کـه این تصویر رو بکشم و ایشون هـم استقبال کــردند و از ایشون درباره این تصویر اطلاعات خـواستم و ایشونم به گفتند که اینا بانوان سیستانی هستند که دارند نان محلی میپزند و… .

 

IMG-20151011-WA0004

 

 

و اینطــوری تحقیقات من درباره سیستان شـروع شـد و اطـلاعات کمی درباره سیستان و بلوچستان فهمیدم و ازشـون خـواستم یک زن بلوچ رو هم بهم معـرفی کنند که طـرحشون رو بکشم که از هــردو گــروه داشته باشم و چــون میدونستم سـوزن دوزی برای خانم هـای بلوچ خیلی مهم هستش یک شخصیتی رو کـشیدم که لباسش سـوزن دوزی شـده و خــودم خیلی دوسش دارم و دیگـ ه بعد اون با مردم سیستان و فرهنگ، آداب،رسومشون آشنا شدم .

 

IMG-20151011-WA0002

چیزی کـه برام از همه مهمـتر بود آشنایی با عکــاس این اثر بود ؛ آقـای حـامد غلامـی و اطلاعات بیشتری راجـع به نقاشیم پیدا کـردم و این برای من خیلی جـالب بود چـون کـه آقـای غلامـی گفتند یکـی از این خانمها کـه در حـال پختن “نان چهـل پُخلَکــی”هستـد، مــادربزرگــشون هستند و اینکـه این تنورهــا برای زنان زابلـی حـالت تقــدس داره ، با این توضیحات و اطــلاعـاتی که آقای غلامی به من دادند این نقــاشی برای مـن جــذابتــر و شیــرین تر شد .

 

 

گـندمــــ پرس : چـه توصیـه ای به سیستانیها برای اعتـلای فــرهنگــی سیستان داریـد؟

 

خـانـم رهبـری :  تا اونجایـی کــه مــن میدونم سیستان و بلوچستان دارای پیشینه فرهنگــی و تمـدن غـنـی و چندهــزار سـالـه هـست . مـن از مــردم سیستان میخـوام کـه با برگــزاری همین نمایشگـاهها و همـایش ها در اقصـی نقاط کشـور خــودشون و ،فــرهنگ و آداب رسـوم و صنـایـع دستـی و جاذبه هـای توریستی خودشون رو معــرفی کننـد و درهـای ارتباطشون رو با بقیه مــردم کـشور باز کننــد ؛ برای مـن واقعا هیچوقـت این امکـان نبود کـه به سیستان سفر کنـم ولـی باید بگــم که الان خیلـی مشتاقم کــه هــر طور شده از طریق تور و یا هرچیز دیگر، سفری به سیستان داشته باشـم .

 

گندمـــــ پرس : اگــر بخـواهـید یه قـول به مـردم سیستان بدید اون چه قـولی هست؟

 

خـانم رهبــری : سعـی میکنم در اولیـن فــرصت به سیستان سفری داشتـه باشــم و در زمینه هــای فرهنگــی هر کمکــی کــه از دستـم بر بیاد انجــام میــدم.

 

 

گندمــــ پرس : با تشکـــر از شما بانـوی هـنـرمنـد ، ممنونیم از اینکـه وقتتــون رو در اختیــار ما قرار دادید .

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=29094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. فوق العاده است این اثر و زیباتر شناخت زیبایی این هنرمند از سیستان و بلوچستان

  2. خیلی خیلی عالی و زیبا بود . دستت درد نکنه بانوی نقاش و هنرمند ایران من

  3. بسیار زیبا و ارزشمند است باید ازاین هنرمند سیستانی حمایت شود تا بتواند در این عرصه که مشتاقان زیادی دارد فعالیت خود را ادامه دهد.

  4. بسیار زیبا بود و خانم رهبری را هنرمندی قابل تحسین میدانم.

  5. بسیار زیبا و فوق العاده مثل همیشه ممنون از این همه ذوق و استعداد

  6. بسیار زیبا و فوق العاده بود ممنون از این همه ذوق و استعداد دوست عزیزم

  7. باسلام،بسیار کار زیبا و تحسین برانگیز می باشد،

  8. خیلی از دیدن اثارتون لذت بردم ارزوی موفقیت برای شما دارم و مشتاقم نقاشی ها و نمایشگاههای اینده شما را ببینم

  9. هنر این بانوی هنرمند ایرانی فوق العاده زیبا و با احساس است سپاس فراوان از دیده خاص شما به این سرزمین عزیز

  10. سلام بر تهمینه ی ایرانیِ دلسوزِ فرزندانِ رستم ،دست مریزاد بانوی فرزانه ؛از اینکه به فکرِ در خاکِ غفلتِ مسولان خفتگانی ازت سپاسگزاریم ، گاهی برای نشان دادن هیبت مردانه،باید زن بود!!! مرحبا ای مرد زن سیما !!!!

  11. دوستم خیلی عالیه مثل همیشه،امیدوارم همیشه سلامت باشی تا بیشتر شاهد هنرهای زیبایت باشیم،با آرزوی موفقیتهای روز افزون…