مــرگ و ویـرانی تنهـا ثمره کـارخـانه سیمـان بـرای سیستان

  • کد خبر : 19272
  • ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
مــرگ و ویـرانی تنهـا ثمره کـارخـانه سیمـان بـرای سیستان

شهرگندمـــ : مدتهاست بحث درخصوص عایدات کارخانه سیمان سیستان برای سیستان مطرح است و هرازگاهی صداهای دراین خصوص شنیده می شود که عده ای تلاش دارند , ثمراتی از این کارخانه را نصیب سیستان نمایند اما متاسفانه تمامی این تلاشها بی ثمر و فصلیست و به راحتی به فراموشی سپرده میشود , با نگاهی گذرا […]

شهرگندمـــ : مدتهاست بحث درخصوص عایدات کارخانه سیمان سیستان برای سیستان مطرح است و هرازگاهی صداهای دراین خصوص شنیده می شود که عده ای تلاش دارند , ثمراتی از این کارخانه را نصیب سیستان نمایند اما متاسفانه تمامی این تلاشها بی ثمر و فصلیست و به راحتی به فراموشی سپرده میشود , با نگاهی گذرا به آنچه در این حوزه رخ میدهد براحتی میتوان دریافت که کارخانه سیمان سیستان نه تنها درحال حاضر منفعتی ندارد بلکه تمامی مضرات آن نیز متوجه سیستان است , یادداشت زیر توسط جوان سیستانی حامد رفیقدوست دانشجوی دکترای حقوق بین الملل درکشور اسپانیا در همین خصوص نوشته شده است که بسیار قابل توجه می باشد :

url2

 از ادعا تا احقاق حق …..
مدت هاست که وقتی از مسیر زابل _زاهدان می گذریم به تابلویی برخورد می کنیم بنام سیمان سیستان !!!!
آیا این منطقه متعلق به سیستان است یا این کارخانه برای  سیستان تاسیس شده است!! اگر اینچنین است  چرا هیچ درآمدی عاید سیستان و سیستانی نمی گردد و اگر اینچنین نیست چرا نام آن را سیستان گذاشته اند ؟؟؟؟؟؟
اینها سوالاتی هستند که از ذهن می گذرد , اما ای حال هر چه که هست مردم سیستان تنها اسم آن را یدک می کشد و تنها دودسیاه (مضرات ) تریلی های حمل کننده این سیمانها در چشم مردم سیستان می رود و گویا دودسفید آن (فواید ) به سوی دگران.

خسارت و ویرانی تنها ثمره کارخانه سیمان سیستان برای سیستان است

کشته های بین شهری و از بین رفتن آسفالت و از همه مهمتر تکمیل و بزرگتر شدن سدهای روی رودخانه هیرمند در افغانستان تنها بخشی از این خسارت هاست .

images

 

همزمان با افتتاح و آغاز بکار این کارخانه همگان خوشبین بودند که با عنایت به اینکه خودروهای ترانزیت باید مسیر را تا میلک طی کنند , عملیات ساخت اتوبان زاهدان به زابل نیز سرعت خواهد گرفت اما درعمل اینچنین نشد و تنها تصادفات و مرگ همشهریان و هموطنانمان ثمره این کارخانه و تردد ترانزیت های شد.

ازماست که برماست
قطعا همه ماها با این حکایت آشنا هستیم که مربوط می شود به عقابی که در در اوج آسمان به بال های تیز خود می نازد اما وقتی تیر از کمانی خارج می شود و در اوج آسمان به او برخورد می کند متعجب از شتاب تیر به آن می نگرد که پر خود را در پشت این تیر می بیند که ((از ماست که بر ماست)) ریشه در این حکایت دارد . حکایت سیستان نیز همان حکایت (( از ماست که بر ماست)) !!!

مدت ها کارخانه سیستان با بالا بردن تولید و صادرات خود به کشور همسایه سبب غرور و تبلیغ رسانه ای شده , غافل از اینکه میزان بسیاری از این محموله سیمان صرف ساخت سد های بتنی و گاها سد های کوچکی شد , که در آن سوی مرزها، آب را به دیده های مردمان سیستان می بندد . ( البته حال گفته میشود با توجه به پایین آمدن کیفیت سیمان سیستان خیلی در این زمینه از سیمان سیستان استفاده نمیشود ,اما این واقعیتست که درادوار گذشته این مساله وجود داشته است , البته باید توجه داشته باشیم که خود این مساله یعنی عدم توجه به بالابردن کیفیت سیمان نیز نشان از مسائلی خاص دارد که در وقتی دیگر به آن خواهیم پرداخت)

255px-AfghanistanHelmandKajakaiDamm

بله این حکایت ,  حکایتیست غم انگیز و این در حالی هست که از همین مقدار آب ذخیره شده در چاه نیمه ها بخشی از آن به زاهدان منتقل می شود , که امروزه شاهد لوله گذاری خط دوم لوله انتقال آب هستیم که سبب شده کشاورزان سیستانی هر چند با ترس از کم آبی ، همچنان با امید به کشت و کار بپردازند ولی رضایت قلبی از این انتقال در چهره مهربانشان موج می زند چرا که واقفند که مردمانی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شان نیاز اساسی به این آب حیات بخش دارند , بنابراین کم آبی و ترس را به جان می خرند و این بیت (( چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار )) را در عمل تعریف می کنند .

پس میتوان گفت : عملا تنها مضرات کارخانه سیمان سیستان به مردم سیستان میرسد و گویا همگان نیز خود را به خواب زده اند.

عوارض حاصل از درآمد کارخانه سیمان چرا به شهرداریهای سیستان تعلق نمی گیرد؟

هیچ کس وجود مفید این کارخانه را رد یا انکار نمی کند بلکه هنوز ادعا داریم که سراسر این استان پتانسیل داشتن چندین کارخانه دیگر را نیز دارد اما هر پروژه ای مضرات و منافعی دارد , اما علامت سوال بزرگ اینجاست که چرا تنها مضرات این کارخانه بر سیستانیان رواست و منافع آن در جای دیگر صرف می شود و به قول وگفته امام جمعه معزز زابل این سوالیست که باید مسئولین امر پاسخ دهند.

لذا به نظر می رسد که با توجه به بحران منابع مالی که در شهرداری زابل دیده می شود که قطعا به این میزان در شهرداری زاهدان نیست، از استاندار و مسولین محترم بخواهیم , شرایطی را فراهم سازد تا درآمد حاصل از عوارض این کارخانه به شهرداریهای سیستان بازگردد  , تا شهرداری بتواند در مرمت خیابان ها و بلوارها که شدیدا نیاز به تعمیر و بازسازی دارد ,  اقدام نماید و به آن به عنوان یک منبع درآمدی ثابت بنگرد تا شاید در برنامه ریزی های مالی خود موفق گردد . چرا که تزریق پول در بخشی از زمان تحت عنوان کمک مالی ، بدلیل عدم انسجام و برنامه ریزی مالی از سوی مسولین ، بازدهی بسیار پایینی خواهد داشت .

IMG16425694

مثل روز روشن است که برای مسولین این کارخانه تفاوتی ندارد که عوارض را کجا واریز نمایند اما برای مسئولین استانی گویا بسیار متفاوت است که این عوارض به سیستان تعلق نگیرد تا از همین راه بخشی ازمشکلات مردم نیز حل نشود.

امیدواریم که همچون کشاورزان مهربان سیستانی ، همه ماها بتوانیم آن بیت ذکر شده را در عمل تعریف نماییم .

یـادداشـت : حـامـد رفیقدوست ,دانشـجوی دکتـرای حقوق بین الملل

IMG-20150114-WA0008_resized

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=19272

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 25در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۵
  1. سلام فکر می کنید از منطقه آزاد چیزی نسیب سیستانی خواهد شد؟

    • دقیقا!تنهاچیزی که ازمنطقه آزادنصیب سیستان خواهدشدشایدنگهبانب ازآن باشدونه هیچ منفعت دیگری

  2. دکترجان برای کی میگی مسولین استانی ما شدن ………….. سیستان ای کاش سیستان استان جدایی میشد اینده سیستان مانند ……………..

  3. جهت نجات سیستان در مرحله اول تشکیل استان جدید سیستان می باشد ! ما مردم سیستان با این تمدن درخشان و 6000 ساله حق داریم برای خودمان تصمیم بگیریم و در مورد این مسائل بهتره طبق گفته رییس جمهور آقای روحانی ، رفراندوم در بین سیستانی ها اجرا بشود ! آخه ما چی از………..کمتر داریم !

    • به نام خدا
      با سلام
      با نظر شما مخالفم. آیا کمی در مورد این موضوع فکر کرده اید ؟

  4. داداش هر وقت درست تمام شد یه لطف کن بیا همینجا به مردمت کن به سرزمینت سیستان خدمت کن .

  5. تازمانی که استان داری که حق دیرینه سیستان است داده نشود وهمه مطالبه نکنیم این اش وکاسه تغییر نخواهد کرد. فقط استانداری سیستان

  6. سلام
    مطلب زیبایی بود حامد جان ولی کو گوش شنوا به نام سیستان و به کام بلوچستان
    همن کارخانه سیسان مالیات سالانه اش رو به شهرداری زاهدان میده ولی حتی یه با از طرف نماینده ها مطرح نشد چه نماینده های فعلی و چه گذشته

  7. احسنت به شما با این مطلب خوبتون که دارید آگاهی مردم سیستان رو در زمینه حقوقشون افزایش می دید

  8. اولاً استدلال اینه که تریلی های حامل سیمان هم آسفالت رو خراب کرده هم کشته ها رو افزایش داده خب تریلی های ترانزیت که حجم حمل و نقل به شدت بیشتری دارند تازه با رانندگان افغان که بعضی از اونها یه سواری نمیتونن برونن چه برسه به تریلی!!!! خب سدهای افغانستان رو گفتین که من مطمِئن هستم به دلیل پیمانکار خارجی از سیمان سیستان استفاده نمیکنن ولی ساخت و سازهای دیگه تو افغانستان فرصتی برای صادرات غیر نفتی. در ضمن همین سیمان سیستان تعدادی از جوانان سیستانی رو برده سرکار چه ایرادی داره؟؟؟ حالا بحث عوارض این به تعاملات استانی بر میگرده ولی این نگاه تخریبی که به این کارخونست دلیلش چیه نمیدونم. و نکته مهم دیگه اینکه ما هر چقدر صادرات بیشتری به افغانستان داشته باشیم اهرم فشار بیشتری روی اونها داریم در بحث گرفتن حق آبه

    • به نام خدا
      با سلام
      آقای نریمان عزیز آیا می دانید افغانها چه می گویند :
      افغانستان: مذاکره نمی‌کنیم

      در همان زمان مقامات افغان نیز اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای مذاکره با ایران درباره حق‌آبه آن ندارند، بنابراین در حالی‌ که مقامات افغانی می‌گویند، برنامه‌ای برای مذاکره با ایران درباره حق‌آبه ندارند؛ اما تحلیلگران و کار‌شناسان غربی هشدار می‌دهند که نبود موافقتنامه‌ای در این زمینه، می‌تواند روابط افغانستان با ایران را بدتر کند. مقامات افغان تاکنون چندین‌بار ایران را به طرح‌‌ریزی حملاتی علیه سد سلما متهم کرده‌اند. با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اقدام منفی ایران علیه این سد موجود نیست و ایرانیان تنها به‌طور پیوسته خواستار مذاکره در این زمینه هستند.

      منبع خبر:http://rooykard.ir/vdcco0qs.2bqim8laa2.html

      افغانستان: آب را بر ایران می‌بندیم؛ مذاکره هم نمی‌کنیم!
      مؤسسه مطالعاتی «شرق ـ غرب» در سال ۲۰۱۰ با انتشار گزارشی درباره منابع آبی افغانستان، تأکید کرد: همکاری همسایگان درباره منابع آب، یک گزینه و انتخاب نیست، بلکه تنها راه موجود است. با این حال، یک مقام بلندپایه افغان می‌گوید: «شاید ایرانی‌ها نیاز داشته باشند‌ با ما گفت‌و‌گو کنند؛ اما ما هیچ نیازی به گفت‌و‌گو با ایران و مذاکره درباره آب نمی‌بینیم. در حال حاضر، نه».
      منبع خبر:http://www.tabnak.ir/fa/news/335446/%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%A8-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D9%87%D9%85-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85
      تحلیل ویژه: دریای‌هلمند و عطش سوزندهء ایران!
      بعد از پر شدن هامون صابری، آب اضافی، شهر زابل ایران را دور زده در فاصله میان زابل و دو راهی در منطقۀ تاسوکی دوباره به مرز افغانستان و ایران می رسد. در گذشته این آب وارد افغانستان می شد و به “گود زره” می ریخت که تا ریگستان‌های بلوچستان پاکستان امتداد می‌یافت. اما ازچندی به این سو ایران این آب را بسته و آب در داخل ایران ذخیره می گردد و اینک ایران همچنانکه آب هلمند را به زابل، زاهدان و کرمان می برد، تصممیم گرفته تا آب “صابری” را به بیرجند ببرد.
      منبع خبر : سایت خبری افغانی به نام کلید گروپ
      http://tkg.af/dari/report/political/5807-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D9%84%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D8%B9%D8%B7%D8%B4-%D8%B3%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

      دخالت ایران در اعمار بند کمال خان
      مقام‏های ایرانی در این اواخر نسبت به کاهش آب دریای هلمند که از اعمار بند کمال خان در ولایت نیمروز ناشی می شود، ابراز نگرانی نموده اند.
      این نگرانی درحدی بود که در شورای ملی ایران نیز بازتاب یافت و 21 سنبله رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران با بیان اینکه اهمیت دریاچهء هامون کمتر از ارومیه نیست گفت: “در دریاچه هامون به علت کم شدن آب از سمت افغانستان با یک فاجعهء زیست محیطی مواجه ایم.”

      منبع خبر:سایت خبری افغانی
      http://tkg.af/dari/report/political/6557-%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AE%D8%A7%D9%86

      ایران، از آب‏ خواری تا …
      ایرنا نوشته بود:”صالحی بر اخذ حق آب ایران از رودخانه هلمند به منظور احیای مجدد دریاچه هامون تاکید و آن را حق مردم ولایت سیستان و بلوچستان عنوان کرد”. به نوشتهء ایرنا، یکی از خواست‏های مردم ولسوالی هیرمند در دیدار با علی اکبر صالحی، اخذ حق آب ایران از افغانستان بود که در سال‏های گذشته به نحو چشم‏گیری کاهش یافته است”.
      اما شجاع الدین ضیایی، معاون وزارت انرژی و آب نمی پذیرد که سهم ایران از رود هلمند در سال‏های اخیر کم شده باشد.
      آقای ضیایی می گوید که در سال‏های جنگ پروژه‎های افغانستان برای بهره برداری از آب رودخانه هیرمند متوقف بود و اکثر آب این رودخانه به ایران سرازیر می شد، اما در سال‏های اخیر از یک طرف خشکسالی های پی هم آب رودخانه را در مجموع کم کرده و از سوی دیگر افغانستان در حال فعال کردن سیستم آبیاری خود از آب رودخانه هیرمند است.
      معاون وزارت انرژی و آب افغانستان تاکید کرد که با تمام این‎ مسایل، از سهم ایران بر اساس معاهده ١٩٧٢ کاسته نخواهد شد.
      منبع خبر: سایت خبری افغانی
      http://tkg.af/dari/report/political/5349-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%A8%E2%80%8F-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D8%AA%D8%A7
      جناب آقای یونس دهمرده اگر مطالب خیلی طولانی شد من را ببخشید
      فکر کردم این مطالب مهم هستند و باید آنها بیان کنم .
      لطفا خبر مربوط به کارخانه سیمان سیستان را پیگیری کنید .
      شهر گندم انشاالله در پناه خداوند بزرگ و به یاری امام زمان علیه السلام موفق باشید .

      • درود علی جان ممنونیم از شما با پیامهای روشنگرانه ای که ارسال میکنید

    • برای خاموش کردن چراغ یک کارخانه گاهی از عملیاتهای روانی سوءاستفاده میشود بجای انکه به تنها کارخانه ارزشمند و فعال سیستان بتازیم و هیچ نظر اصلاحی نداریم. شکایت حقوقی با استفاده از حقوقدانان کارکشته سیستانی از شخصیت حقوقی بکنیم که اولین بار عوارض کارخانه را به جای شهرهای سیستان (مسیر تردد صادرات و کشته ها و خرابکاریها) به شهری دیگر داد و در آخر دو نفر ازبین کل مردم سیستان انتخاب شده که حرف مردم را بزنند اگر نماینده شخصیت مستقل بخود بگیرد ایراد اساسی دارد واگر توهین و تخریب نماینده مردم بشود بسیار زشت و زننده و توهین به مردم وآنقدر که ما در تخریب و ضعیف کردن نمایندگانمان در همه دوره هااستاد شده ایم هیچ منطقه ای نشده است. نماینده تخریب و ضعیف شده چگونه می تواند وظیفه نظارت و نمایندگی مردم را به انجام رساند؟

  9. چرا هرچی که اسم سیستان وزابل را یدک می کشد به غربت وبی کسی محکوم می شود.غریب سیستان وغریب تر کارخانه اش که حتی خودمان هم نبودنش را بر بودنش ترجیح می دهیم و آنوقت برای منطقه آزاد تجاری شدن سیستان تاکید می کنیم. بهتر نیست بجای اینکه ایرادها ومضرات کارخانه را بیان کنیم ، راهکاری برای بهتر شدن اوضاع کارخانه و هزینه کردن درآمد آن برای سرزمین سیستان بیندیشیم.انتقادها اگر همراه با ژیشنهادات عملی باشد قطعاَ کارساز خواهد شد. از همین جا به جناب آقای احسان فر ، خسته نباشید عرض می کنم. ایشان با وجودیکه احتمال می دادند سرمایه گذاری برای این کارخانه سودی نداشته باشد ، ولی به خاطر سیستان و مردم سرزمینش این اقدام را انجام دادند.

  10. سیستان امروزتنهاست یتیم و صغیر!

  11. خب در این که افغانها مذاکره نمیکنن شکی نیست ولی این چه ارتباطی به یه کارخونه داره؟ من هیچ نفعی از این کارخونه ندارم ولی همین کارخونه و امثال اون اشتغالزا هستن من جوون روستایی رو میشناسم که به واسطه همین کارخونه داره امرار معاش میکنه. دولت هم با سوخت و ترانزیت و… روی افغان ها فشار بیاره تا مجبور به مذاکره بشه. در ضمن هر محصولی که حتی در استا نهای دیگه تولید بشه و سودش رو کس دیگه ای بخوره ولی نام سیستان روش باشه خودش برند سازی برای سیستانه و این خوبه که همه با اسم سیستان آشنا بشن

    • به نام خدا
      با سلام
      دوست عزیز و برادر خوبم تمام عزیزانی که نظرشان را در مورد این خبر بیان کردند دلسوز سیستان هستند .
      دوستان شرح پریشانی من گوش کنید
      داستان غم پنهانی من گوش کنید
      قصه بی سر و سامانی من گوش کنید
      گفت وگوی من و حیرانی من گوش کنید
      شرح این آتش جان سوز نگفتن تا کی
      سوختم سوختم این راز نهفتن تا کی
      سئوال کاملا واضح وروشن است :عوارض حاصل از درآمد کارخانه سیمان چرا به شهرداریهای سیستان تعلق نمی گیرد؟

      • چرا وکلا کارکشته و قدر سیستانی برای مردمشان شکایت حقوقی و دریافت خسارت تاکنون از آن شخصیت حقوقی نمی کنند که بر خلاف رویه های معمول کشوری عمل کرده است . هزینه این دعوی پس از جمع آوری مستندات می تواند از طریق فراخوان تمام رسانه های سیستان و مردم خیر تامین شود. یاد بگیریم حق گرفتنی نیست نه دادنی .این خسارت وپرداخت عوارض باید به نسبت تاثیرگذاری تردد وخصارات وارده به هر شهر از همکنون تعیین گردد. گرچه برخی تحریک کنندگان اهداف خاص و بازی را دنبال میکنند که منافع مردم من در آن نیست . در مورد ندادن آب هم مردمم عنوان کردند که برای سیستان بدون آب بر پایه بازرگانی خارجی (سابقه 5000 ساله)نه کارت بازرگانی اجاره بده برنامه ریزی کنیم که لازمه آن ایجاد بازارهای عمده فروشی برای بازرگانی خارجی است و بهتر است از خرما استانمان بدلیل داشتن سرخانه ها شروع کنیم

        • به نام خدا
          با سلام
          گرچه برخی تحریک کنندگان اهداف خاص و بازی را دنبال میکنند؟؟؟!!!

          باید همه ما یاد بگیریم تا هیچ وقت قضاوت عجولانه نکنیم .

          نام ویدیو : ماهی ها در سکوت می میرند
          موضوع : شرح درد مردم سیستان
          پخش شده از برنامه ثریا
          حجم : یک دقیقه و چهل ثانیه
          مشاهده ودانلود در آدرس زیر :
          http://www.aparat.com/v/Wnzd4

  12. خواهش می کنم از دوستان که بدنبال بحث های حاشیه ای نرند و ممنونم از علی بی باک و دیگر دوستانیکه با این موضوع برخورد منطقی دارند . تنها یک سوال وجود داره که چرا عوارض شهرداری به شهرداری سیستان تعلق نگرفته !!! این وسط نه قراره پولی در جیب نویسنده این یادداشت بره و نه سیاسی بازی شده و ….. ، تنها حق خواهی شده.
    پس بحث حاشیه ای نکنیم و تلاش کنیم موجی از بی عدالتی رو که داره در حق سیستان میشه رو به گوش همه برسونیم و حق خواهی کنیم .
    در جواب آقا حسین باید گفته بشه که این شخص قطعا به سیستان برخواهد گشت چون هر لحظه عمرش به عشق برگشت به سیستان می گذره

    • عزیزان بزرگوار
      مشکل ما با استعمارگر پیری نه آن سروران گرامی است که جداسازی منطقه ای را قبلا” اجرا کرده و حال اهداف تقسیم،مهاجرت وجابجائی واهرم فشار بر ایران رااز طریق افغانستان دنبال می کند.
      پیشنهاد می شود وکلا سیستانی کار خود را درخصوص حریم منطقه ای وگرفتن کل خسارت تمام ایام بی قانونی از دادگاه صالحه و شکایت از دستگاه تغیر دهنده قانون شروع کنند بجای حرف ………….

  13. زمان انتشار خبر: سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ – ۰۹:۳۸
    ظریف راهی کابل شد/ دیدار با رئیسان دولت وحدت ملی
    محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سفری یک روزه به افغانستان با اشرف غنی احمد زی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و رئیس شورای امنیت ملی این کشور دیدار می‌کند.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان، صبح روز سه‌شنبه در صدر هیئتی و در چارچوب روابط رایزنی‌های دوجانبه با مقامات ارشد افغان، راهی کابل شد.

    محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در سفری یک روزه به افغانستان، با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور، و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و رئیس شورای امنیت ملی این کشور، دیدار می‌ کند.
    این نخستین سفر وزیر امور خارجه کشورمان در دولت یازدهم است که پس از شکل‌گیری و معرفی کابینه دولت وحدت ملی، به افغانستان صورت می گیرد.
    خبرکامل در آدرس زیر:
    http://www.irinn.ir/news/78287/%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%B4%D8%AF-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C

  14. دوستان عزیز دیدگاه سیستانی در کنار دیدگاه ایرانی زیباست وضمناً اگر نگاهی به افراد شاغل در کارخانه سیمان بیندازیم واصالت ها را بررسی کنیم مطمئناً بهتر است از طرفی بودنش بسیار بهتر از نبودنش است ودیدگاهی که در این سایت تبلغ میشه زیاد جالب نیست ؟؟ شما چه سیمان صادر می کردید چه نه سد ها ساخته می شدند وروند رو به پیشرفت در افغانستان طی می شد پس سعی کنید با دید منطقی وواقعگرایانه نگاه کنید نه از سر احساسات وکورکورانه بدلیل تبلیغات خاص برخی افراد مخالف که خواستار گا آلود کردن آب را دارند. کاش چند واحد تولیدی بزرگ دیگر در این قسمت شرقی فعال بود حتی اگر نام سیستان را یدک می کشید ودر سیستان نبود…..

    • “از طرفی بودنش بسیار بهتر از نبودنش است ودیدگاهی که در این سایت تبلغ میشه زیاد جالب نیست” !!!
      چی میگی آقای جنگی !چه تبلیغی ! چه دیدگاهی ! خودت می فهمی چی می گی ؟ اصلا متنو خوندی؟

  15. آقای امید جنگی ضمن احترام به نظرت ،لطف کن به موضوع بیشتر فکر کن ببین حقی ناحق شده یا نه و بعدا ابراز نظر بفرما ؟ خدا روزی رسونه اگه تو زاهدان زندگی می کنی دلیلی نداره که مخالفت کنی از این طلب حقی که انجام شده عزیزه من. خدا از جای دیگه بهتون روزی می رسونه چون که دوستان در استان بلدند چطور حق کارخونه دیگه ای رو در مکان دیگری باز بدند به شهرداری شما(زاهدان)