مردم سیستان خفه شدند/ ابتکار: به من چه!

  • کد خبر : 26465
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
مردم سیستان خفه شدند/ ابتکار: به من چه!

در حالی که در ماه های اخیر مردم سیستان هر روزه با افزایش آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت ریزگردها روبرو و منتظر یک اظهار نظر کارشناسی از سوی ابتکار رئیس 11 ساله سازمان محیط زیست بودند اما وی نه تنها از نگاه کارشناسی این مسئله را موشکافی نکرد بلکه در اظهار نظری عجیب عنوان […]

20140111_164659334931در حالی که در ماه های اخیر مردم سیستان هر روزه با افزایش آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت ریزگردها روبرو و منتظر یک اظهار نظر کارشناسی از سوی ابتکار رئیس 11 ساله سازمان محیط زیست بودند اما وی نه تنها از نگاه کارشناسی این مسئله را موشکافی نکرد بلکه در اظهار نظری عجیب عنوان کرد که مقابله با ریزگردها و گرد و غبار استان ها به ما ربطی ندارد البته این گونه اظهار نظر ها از سوی بانوی سبز دولت تدبیر و امید مسئله تازه ای نیست چرا که وی سال گذشته نیز در در قالب یک پاسخ طنزآلود گفته بود که نمی شود به هوا دستور دهیم باران ببارد!

این روزها شرایط فاجعه آمیز منطقه سیستان تنها به دستاویز سیاسی بدل شده است که هیچ فردی درباره راهکار عملی لااقل کوتاه مدت برای مردم مستأصل این منطقه سخن نمی‌گوید و اگر هم کسی راهکاری می دهد یا با عدم پیگیری های ابتکار و یا مخالفت های استاندار روبرو می شود گویی ریزگرد های سیستان تنها دستاویز سیاسی بازی مسئولین شده تا رئیس 11 ساله سازمان محیط زیست بی‌توجه به شرایط بحرانی مردم، به جای یک راهکار عملیاتی با فرار به جلو باز تمام تقصیرها را گردن دولت قبل بیندازد که این موضع نشان می‌دهد که رییس محیط زیست کشور در طول دو سال گذشته هیچ طرح خاصی حداقل در مقطع کوتاه مدت برای کاهش اثرات آلودگی هوا پیش‌بینی نکرده و انفعال حداکثری سازمان حفاظت محیط زیست سینه مردم جنوب شرق کشور را به درد آورده است.

عیسی دارابی نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در گفت و گو با یکی از رسانه ها با بیان اینکه تمام دولت‌ها در قبال بی‌تفاوتی نسبت به پدیده روزافزون بحران‌های محیط زیستی مقصرند، عنوان کرده بود که اگر دولت قبلی هم کم کاری کرده است چرا دولت فعلی کاری انجام نمی‌دهد و کوتاهی می‌کند؟ خانم ابتکار باید بگوید که تدبیرش برای رفع معضل ریزگردها چیست نه اینکه به پاسکاری بحران به دولت قبلی و بعدی بپردازد.

چندی پیش پرفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران در گفت و گویی با این پایگاه خبری چاره کار ریزگرد های کشور را سنگ های 250 گرمی خوانده بوده و گفته بود که بنده آمادگی دارم هر زمان که استاندار سیستان وبلوچستان بخواهند با هزینه شخصی در منطقه برای رفع مشکل مردم سیستان حاضر شوم این در حالی است که با گذشت یک سال از این موضوع استانداری سیستان و بلوچستان هیچ پیگیری در این خصوص نکرده و تنها اوضاع برای مردم سیستان وخیم تر شده است.

این قبیل سیاسی‌کاری‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست برای مردم، خسته کننده و بی‌معنا شده است و ظاهرا باید منتظر باشیم تا خود ریزگردها از جولان در جنوب شرق کشور منصرف شوند وگرنه بانوی سبز دولت تدبیر و امید همچنان تنها به کارشناسی سیاسی مسائل محیط زیست اکتفا می‌کند.

 

منبع :عصر هامون

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=26465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 26در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۶
  1. خسته نباشید اقای سید باقر و خانم عالی اصلا خودتان را ازیت نکنید من یک پدر بی سواد هشتاد ساله دارم میگم جواب خانم ابتکار را بدهد شما حیفه که پیگیر وضع نابسامان مردم محروم سیستان باشید اخر این صحبت های خانم ابتکار سستی و کوتاهی نمایندگان را نشان می دهد نه پدر هشتاد ساله من را اخر مردم سیستان از همین کشور مگر نیستند که خانم ابتکار می گوید به من چه. ببخشید مشکل از مردم زابل است فکر میکنم چون راه می روند گردو خاک می شود باید به مردم گفت راه نروند

    • اصلا ابتکار رو بیخیال از احمد علی کیخابپرسید چکار کرده ایشون 3سال معاون محیط زیست بودن !!!!!

  2. گرد وغبار چه ربطی به دولت تدبیر وامید دارد.مگر دولت به بادها دستور داده که گرد وخاک کنند!!؟ مگر دولت گفته منطقه آزاد تجاری سیستان یخت؟!!! مگر دولت وظیفه دارد که آب وبرق برای مردم ایجاد کند؟!!! مگر دولت مسئول درمان مردم سیستان بحران زده است؟!!! مگر دولت مسئول امنیت و رواج آدم ربایی و سرقت و ناامنی در سیستان است؟!!!آقا دولت فقط باید بیاید مملکت داری !!!! کند وبروداگر چهار سال اول موفق نشد ،چهار سال دوم هم بیاید وگرنه نخود نخود هرکه رود خانه خود!!!!من وشما می خواهیم در سیستان اجباراَ بمانیم. چون یا جایی نداریم که برویم یا نمی گذارند که برویم!!! پس باید خودمان کاری کنیم!!!همین وبس…

    • آره راست می گی ! دولت تدبیر و امید فقط بلده مملکت داری بکنه ! بنابراین نتیجه می گیریم که 2سال بعد دوباره دولت اصولگرا ی احمدی نژاد را سرکار بیاوریم که تو 8 سال گذشته حسابی ما را سرکار گذاشت ! هنوز یادم نمی رود آن تبلیغات احمدی نژاد در سال 88 که از دست یک پیرمرد از یک کاسه آلومینیومی آب می خورد .واقعا ریاکاری دیگه حدی داری ! البته حقمونه وقتی می گفت کی خسته هست ؟
      مردم ساده لوح : دشمن

  3. مردم سیستان خودشون باید کاری کنن….خودشون باید افراد لایق بفرستن به مجلس تا از حقوقشون دفاع بشه…این مسئولین هرچی بودجه دارن واسه پایتخت خودشون که راحت باشن خرج میکنن..کسی نمیاد به فکره یه مشت زابلی باشه پس باید خودمون دست ب کار شیم

  4. سلام
    خدا هدایت کنه ابتکار رو ٬ اگه به شماها ربطی نداره چرا وقتی اهواز ریزگرد اومد همه تون بسیج شدین‌تا مالچ پاشی کنید و ریزگردها رو جمع کنید؟؟؟مگه نمیشه زابل رو مالچ پاشی کرد؟؟؟؟
    زابلی که یه زمانی انبار غله ی کشور بوده الان به جایی رسیده که به بیشتر مناطق زابل رو آب ندادن که بیشتر پالیزها(جالیزها) خشک شد یا محصولشون فقط هندوانه و خربزه های یک کیلویی و نیم کیلویی بود ٬ خب پدر بزرگ من که یه کشاورز هستش و درآمدش رو از کاشت گندم و خربزه و هندوانه درمیاره چه گناهی کرده که با وجود آب فراوان تو چاه نیمه ها عاقبت کشت و کارش این بشه؟؟؟یا به زاهدان آب شیرین ندین یا یه فکری بردارین ٬آب شیرین زاهدان صرف چی میشه تا حالا فکر کردین؟؟؟تا حالا تحقیق کردین؟؟؟آهای مسئولین با شماها هستم.
    چرا ۱۶ساله که دریاچه هامون که آب شیرین داره و واسه کشور مفید هستش چون از منابع آب آشامیدنی محسوب میشه ٬ خشک شده یکی به فکر نیست؟؟؟
    چرا برای شهرسوخته که از آثار باستانی جهان محسوب میشه و قدمتی حدود ۵۰۰۰سال داره ٬ هیچ کاری نمیکنن؟؟چرا یه موزه نمیزنن چندتا هتل توریستی نمیزنن اونجا رو رونق گردشگری و باستانی نمیدن؟؟؟
    فقط یه جمله میگم
    متأسفانم برای نماینده هامون که بیشتر مردم ازشون ناراضی هستن
    شما رو بخدا وجدان کاری داشته باشید یا انصراف بدید تا یه آدم باوجدان انتخاب بشه بره مجلس.
    یاعلی

  5. من تعجب میکنم از بعضیها
    چطور باور کنیم مدیری با اون سابقه سیاسی حتی اگر مختصر عقلی هم داشته باشد به صراحت نمیگوید به من چه.
    الان یاد باغلوا افتادم چقد خوشمزس.
    بابا ما رو چی تصور کردین؟ همیشه هر دولتی اومده سر ناسازگاری با دولت رو داریم اینم نتیجش. کاش از 500کیلومتری مون یاد میگرفتیم برای پیشبرد اهدافشون حاضر شدند یک سیستانی(آقای رییسی) بشه نماینده خبرگان استانشون اونوقت ما چی؟
    بازدید هامون رو به سخره میگیریم.
    ردیف بودجه هامون رو به سخره میگیریم.
    آوردن نماینده سازمان ملل رو به سخره میگیریم.
    آبگیری بخشی از هامون رو به سخره میگیریم.
    جلوگیری از رهایی آب به هامون زو به سخره میگیریم.
    واقعا تمام ایران یک طرف و ما هم یک طرفیم؟
    یا مشکل جایی دیگه است؟
    تاب تحمل کردن همدیگر رو نداریم.
    دوست داریم خودنمایی کنیم و خداوند هم برکت رو از ما گرفته هر چقدر هم که کمیت رو ببریم بالا باز هم کارمون برکت ندارد.
    دهه 70 بادمون هست.
    آب بود مشکلات هم بود نارضایتی هم بود.
    تجارت (چتربازی) بود مشکلات هم بود نارضایتی هم بود.
    ماهیهای فراوان بود مشکلات هم بود نارضایتی هم بود.
    کشاورزی بود مشکلات هم بود نارضایتی هم بود.
    سرمایه بود مشکلات هم بود نارضایتی هم بود.
    قاچاق سوخت بود مشکلات هم بود نارضایتی هم بود.
    همه آنچه که باید میبود تا شادی بیافریند رفت اما مشکلات ماند نارضایتی بیشتر شد افسوس آمد و خاطرات ماند و هجرت آغاز شد . …

    • سلام بر همشهریان محترم و گندم پرس گرامی
      دوست عزیز حرفهای شما زیبا بود و به دل نشست.
      همشهریان عزیز بیاییم و برای یکبار هم که شده منطقه مون رو دوست داشته باشیم. مثل مادر و پدرها، مگر نه اینکه میگیم ” مام وطن”.
      هیچ کسی برای وطنش نفرین نمیکنه که ما نفرین میکنیم.مثال: در زمان گرما و طوفان که میشه بسیار شنیدیم که دعا میکننم ” خدایا اینه ره خراب کرده، خراب تر کو” و یا ای شهر سوخته مرگ و یا در گیره ای شهر.
      همشهری عزیز مگر نه اینکه خداوند متعال فرموده اند هیچ تغییر و دگرگونی خوبی برای قومی اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه خود آن قوم بخواهد!!!
      بنابراین با این جمله ساده شروع کنیم” خداوندا برکت و آبادانی را به این منطقه باز گردان، آمین. و در کنارش همت کنیم مگر نه اینکه ما تک تک افراد یک اجتماع را تشکیل میدهیم؟ راستی به دنبال معجزه گر هستیم!!!
      معجزه در درون ما و خود ما هستیم، بنابراین از خودمان شروع کنیم، خانه خودمان را آباد کنیم، وقتی شهری با خانه های آباد داشته باشیم شهرمان آباد خواهد بود.
      مسئولین هم مثل خودمان هستند، تنها تفاوتی که دارند درآمدشان بیشتر است!!!

    • هر آنچه باید لازم بود را تذکر گفتند و بازم تاکید میشود بجای نارضایتی بیاییم دنبال رضایتمندی باشیم . ماها در یک صفحه روشن دنبال تاریکی هستیم و در صفحه تاریک دنبال نقطه روشن نیستیم و با این اوصاف باید گفت : فاتحه …….

  6. وقتی سبزی صندلی ها به سرسبزی هامون ترجیح داده میشه تعحب نخواهیم کرد

  7. واقعاْ که مردم جو گیری هستیم اولاْ به قول یکی تو کامنت ها یک مدیر حتی نالایق شعور دارهکه به صراحت نگه به من چه دوماْ حتی اگه گفته خب راست گفته مقابله با ریزگردها تثبیت خاک جلوگیری از فرسایش وظیفه منابع طبیعیه که اداره منابع طبیعی زابل کلاْ در سکوته خیلی از وظایف منابع طبیعی رو انداختن گردن محیط زیست والا مطمئناْ خانم ابتکار از رییس قبلی محیط زیست که فکر نکنم اسم زابل رو شنیده بود بهتره

  8. یه لحظه همه به تذکر دقت کنید ج تمام حرفهاتون می گیرید راست می گه تا کی نارضایتی ؟ ما از نسل رستمیم چرا خودمون برای ابادی کاری نکنیم چرا همش چشممون به دهن بقیه است که اینجوری ج بدن خسته نشدین از اینهمه نا امیدی ونارضایتی

  9. انشاالله امیر کبیر سیستان بره مجلس بعد اگه جرات کردند بگن به من چه

  10. جناب لورگ باغی….
    احمدی نژاد اسطوره ای تکرار ناشدنی است….
    نمک خوردن و نمکدان شکستن از آیین مروت به دور است….

  11. آره راست می گی ! برای امثال بابک زنجانی و جیره خواران اختلاص 3000 میلیاردی که بزرگترین اختلاص تاریخ خاورمیانه بود ، دوران طلایی بود ، البته بعدا 9000 میلیارد اعلام شد ! در ضمن مردم به دست احمدی نمکدان دادند و وی نمکدان را شکست . مگه یادت رفت که محمودی می گفت قانونی را که قبول نداشته باشم ( با وجود تصویب مجلس ) اجراش نمی کنم ! اسطوره ای که محموتی باشه دیگه تکلیفمان مشخصه! واقعا خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  12. بزرگش نخوانند اهل خرد
    که نام بزرگان به زشتی برد…..
    اختلاس اطرافیان ارتباطی به شخصیت ایشون نداشته…
    امثال جناب زنجانی نخبه، ارتباطی به بدنه دولت دهم ندارند….
    گناه دیگران رو پای ایشون نذارید….

    • فساد سیاه سازمان یافته ای مثل موریانه در 8 سال گذشته به جان کشور افتاده، طرف به جای اینکه شرمنده ملت باشه ، طلبکار هم هست! می دونی چرا محمودی همه اش میگفت که بگم بگم بگم ! ولی نمی گفت ! اگر می گفت طرف مقابل پرونده بقایی و محمدرضا رحیمی و رحیم مشایی را رو می کرد و محمودی از فساد این افراد باخبر بود و یه جورایی در ارتباط بود بنابراین به صلاح می دید که بگم بگم پوچ و توخالی را تکرار بکنه ! این بود از این اسطوره پوشالی شما ! رو که نیست ، سنگ پای قزوینه

  13. آقای تذکر…لورگ باغی…عشرت آباد و عزیزان
    سقف تفکر و آینده نگری کوتاهی داریم.
    اختلاس از چه زمانی شروع شده؟ در همه دولتها بوده.بیشتر اختلاس های دولتهای قبلی پنهانی صورت گرفته و الان با گذشت زمان صلاح نیست حرفی از انها به میان آورده شود.نمیدانم چه سنی دارید گرامیان، اما باید بگویم وقتی آقای «کرباسچی» از محاکمه تلویزیونی و…به سلامت از همه چیز درآمد و بانک پارسیان را تاسیس کرد،بیندیشید این عمل «دستگیری فردی اختلاس گر و آزادی او» در بلند مدت چه تفکری را در ذهن مردم بوجود آورده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    عزیزان متاسفانه از دیدگاه جامعه شناسی وقتی قبح عمل زشت ازبین رفت آن عمل در جامعه عادی میشود.

  14. سلام لورگ باغی گاودار ما که در این دو سال دولت تدبیر وامید چیزی ندیدیم مطمئین باش اگه همین جوری پیش برن دیگه مردم بهشون رای نمیدن.
    احمدی نژاد به فکر مردم کم دست و فقیر جامعه بود ولی این دولت چی
    این دولت دولت اغنیا هست
    در ضمن تا دولتمردان به فکر مردم سیستان نباشن نمایندگان هم نمیتونن کاری بکنن حتی امیرکبیر سیستان

  15. نه دولت فعلی ونه دولت قبلی ،هیچ کدام برای سیستان و شاید به جرات بتوان گفت برای ایران کاری نکردند.پدرم می گویدوقتی کلنگ آب رسانی از زابل به زاهدان را زدند،نماینده وقت زابل آنرا کلنگ بدبختی زابل توصیف کردند.آن زمان هیچ یک از ما از این نماینده بزرگوار حمایت نکردیم.دولت که عوض شده سایر خدمات رسانی ها به عوض اهدا آب ،فراموش شد. کارخانه هایی که قولش را داده بودند،تثبیت ریگهای روان،رواج آبیاری مدرن،خدماتی مانند گاز و…،همه در سیاه چال وعده های خلاف دولتمردان،زندانی شدند.اگر ما از این دولت و آن دولت،یا بهتر بگویم این حکومت یا آن حکومت،انتظار وفا داشته باشیم ،سرمان لایق لنگه کفش مادر بزرگ است!!!….

  16. سلام عزیزان
    باز هم به نماینگانمان سلام میدهم که چه آبرومندانه از زابل دفاع کردند
    دکتر کردوانی قرار بود با هزینه شخصی بیان زابل و در مورد ریز گردها مطالعه کنند ولی این اجازه بهشون داده نشد
    کسی میدونه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • کردوانی منتظره دو تا نامه رو بشه بعد ادعاها شروع بشه که کی اول کردوانی رو دعوت کرد!!!!

  17. na valla

  18. هنوز دیر نشده بیاییم با انتخاب مردان شجاعی مثل ….به اینده سیستان امید وار شویم

  19. دنبال مرد نگرد نیست دوره قبل که مرد بودند چکار کردند.