مردم دیگر رای نمی دهند !!

  • کد خبر : 23613
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱

گندمــــ پرس : به نقل از فرارو به قلم یونس دهمرده :  طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی این روزها به یکی از مباحث اصلی جامعه ما تبدیل شده است , و اظهار نظرات مختلفی در رسانه ها دراین خصوص مطرح می شود و این مساله از لحاظ مختلف مورد بحث و بررسی قرار […]

گندمــــ پرس : به نقل از فرارو به قلم یونس دهمرده :  طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی این روزها به یکی از مباحث اصلی جامعه ما تبدیل شده است , و اظهار نظرات مختلفی در رسانه ها دراین خصوص مطرح می شود و این مساله از لحاظ مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این مصوبه بخصوص در استان سیستان و بلوچستان و استانهای مشابه با ترکیب جمعیتی قومی و قبیله ای دهها مشکل ریز و درشت برای رای دهندگان , دولتمردان و منطقه بوجود خواهد آورد.

اولین آسیبی که این مساله در پی خواهد داشت این است که که انگیزه مردم شهرهای کوچک بخصوص در شمال استان را کاهش خواهد داد , زیرا از همین حال مشخص است که رای آنها  هیچ تاثیری در اینگونه برگزار شدن انتخابات نخواهد داشت.

در استانی پهناور همچون استان سیستان و بلوچستان که از از شمالی ترین تا جنوبی ترین شهر آن بیش از هزار کیلومتر فاصله وجود دارد , بدون شک هزینه های انتخابات بسیار افزایش خواهد یافت و به این منظور کاندیداها خواه یا ناخواه به دامان و دام مافیای ثروت گرفتار خواهند شد.

علاوه براین این مساله یعنی فاصله فراوان بین شهرهای استان موجب می شود که مردم در رای دادن از عقلانیت دور شوند و بدون شناخت کافی از کاندیدای احتمالی رای دهند , شخصی که از زابل کاندیدا می شود و رای دهنده ای که در هزار کیلومتری آن در قصرقند حضور دارد , به چه شکل می تواند از وی شناخت پیدا کند ,  بی شک این مساله علاوه براینکه عقلانیت و شناخت در انتخاب را از بین می برد موجب دوری کاندیداها و نمایندگان از مردم عادی و عدم پرداختن به مشکلات آنها خواهد شد.

یکی از اصلی ترین انگیزه طراحان این مساله این می باشد که نمایندگان بیش از گذشته به مسائل کلان کشور و وظیفه اصلی خود که همانا قانونگذاری و نظارت بر کار دولت می باشد بپردازند , اما این طراحان به این مساله توجه نکرده اند که در شهرهای کوچکی همچون شهرهای استان سییستان و بلوچستان , اصلی ترین منبع حل مشکلات مردم و رساندن مشکلات آنان برعهده نمایندگان مردم می باشد , حال فرض را براین بگیرید که نماینده نیز از این سیکل حذف شود , بی شک مشکلاتی که این روزها به دست نمایندگان هم لاینحل مانده در آن زمان بصورت اخص به قوت خود باقی خواهد ماند و توجهی بدان نخواهد شد , این مساله نیز بدون شک یکی از دیگر عوامل کاهش انگیزه رای دادن درشهرهای کوچک می شود.

اما مساله اصلی که در این طرح در استانی همچون استان سیستان و بلوچستان مشکل ساز خواهد شد , مساله و ترکیب جمعیتی قومی می باشد , مساله ای که پیش از این مردم در شهر زاهدان بدان گرفتار هستند , که نمود آن را در انتخابات شوراهای اسلامی این شهر می توان بخوبی مشاهده کرد که عایدی جز افزایش اختلافات قومی بین شیعه و سنی ندارد و موجب خواهد شد کاندیداها برای انتخاب شدن به دامان مافیای قدرت گرفتار شوند و بجای اینکه بدنبال جلب نظر مردم باشند به دنبال جلب نظر بزرگان اقوام و طوایف خواهند رفت ,مساله ای که اکنون نیز کم و بیش انتخابات استان بدان گرفتار می باشد و انتخابها را با چالشهای فراوانی مواجه کرده است و بی شک با اجرایی شدن طرح انتخابات استانی این مساله بصورت حادتر نمایان خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=23613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. کجایند حماسه سازان قیام 19 بهمن ؟!!! کجایند آنان که به امید روزهای بهتر انقلاب کردند. کجایند آنان که نگران عدم اجرای عدالت بودند؟ کجابند آنان که برای اقتدار ایران 8 سال مردانه جنگیدند ؟!!! آیا همه این رشادتهای برای رسیدن به این نقطه سیاه بود؟!!!!