فعالین سیاسی سیستان به استاندار چه گفتند ؟

  • کد خبر : 24217
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴
فعالین سیاسی سیستان به استاندار  چه گفتند ؟

گندمـــ پرس : علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان صبح امروز سفر دور روزه خود به سیستان را با حضور در شهرستان هیرمند آغاز نمود. دراین سفر استاندار را علی اصغر میرشکار , مالکی معاونین استاندار , حبیبی فرمانده مرزبانی استان و جمعی از مدیران استانی و فرمانداران سیستان همراهی میکردند. مهمترین برنامه روز […]

گندمـــ پرس : علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان صبح امروز سفر دور روزه خود به سیستان را با حضور در شهرستان هیرمند آغاز نمود.

دراین سفر استاندار را علی اصغر میرشکار , مالکی معاونین استاندار , حبیبی فرمانده مرزبانی استان و جمعی از مدیران استانی و فرمانداران سیستان همراهی میکردند.

مهمترین برنامه روز اول سفر استاندار به سیستان  , حضور وی درجمع فعالین سیاسی سیستان و سخنرانی در جمع آنان بود.

 

IMG-20150523-WA0012_resized

 

 

 

دراین مراسم تقی رخشانی , مهدی کشته گر , احسان امیرشاهی , نرگس میرشکار , سعید غفاری و یونس دهمرده به بیان مشکلات حوزه سیستان پرداختند.

 

DSC_4854-300x200

 

در ابتدای این مراسم , مهدی کشته گر فعال سیاسی و مدیر مسئول وبسایت نی زار , ضمن خوش آمد به حاضرین در این نشست درباره نقش رسانه ها در تحقق شعار سال ” دولت و ملت، همدلی و هم زبانی ” سخنانی ایراد نمود.

مهدی کشته گر در این نشست افزود : رسانه ها علاوه بر نقش ذاتی خود بار سیاسی -فرهنگی احزاب و تشکل های مردم نهاد را نیز بر عهده دارند و  با توجه به دامنه تاثیرگزاریشان نقش مهمی در تحقق شعار سال ایفا می کنند.

وی افزود : یک رسانه مردمی و حامی دولت می تواند در عین حالی که زبان گویای مردم باشد با بیان مشکلات و کاستی ها، و ارائه راهکار به دولت یاری برساند. رسانه اگر از خط مسیر صحیح خارج شود به سمت نقد غیرمنصفانه و یا حمایت کورکورانه پیش خواهد رفت.

کشته گر در ادامه بیان نمود: یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان سیستان و بلوچستان فضای باز رسانه ای و پاسداشت شعار زنده باد مخالف من و البته پاسخگویی به رسانه ها می باشد.

 

IMG-20150523-WA0041_resized

 

مهندس احسان امیر شاهی فعال سیاسی سیستانی با اشاره به مضمون ایه ی ۱۱سوره شریفه رعد که خداونددرقران میفرمایند:
[ سرنوشت هیچ قومی راتغییر نمیدهد مگر اینکه خودش بخواهد]
توجه حضار را به این نکته جلب کرد که مقدرات شما طبق این ایه شریفه قبل از هر چیز و هرکس در دست خودشماست وبا تاکیدبر اینکه هرگونه تغییرودگرگونی در خوشبختی وبدبختی اقوام در درجه اول به خود انها باز میگرددواین رایک سنت تغییر ناپذیر الهی دانست گفت درقران به صراحت به ان پرداخته شده ورحمت وبرکت خداوندرا عمومی وهمگانی دانست
ودر ادامه به نقدهایی که به ۸سال خدمت دولت گذشته وارداست اشاره وگفت
با توجه ب مضمون این ایه شریفه مردم سیستان در پای صندوق های رای سرنوشت خویش راتغییر داده وبه دستان دولتی دادند که به ان اعتقاد قلبی دارند
ودر ادامه
این فعال سیاسی اصلاح طلب خطاب به استاندار محترم استان
توجه ایشان را به این نکنه خواستار شد که مردم سیستان مطالبات وخواسته های بحقی دارندتاکیدکرد اگرچه به بخشی از این مطالبات از جمله احیاء تالاب بین المللی هامون، ایجاد منطقه ازاد تجاری صنعتی سیستان،انتقال اب چاهنیمه هابرسر مزارع کشاورزی اقداماتی صورت گرفته اما مطالبگری مردم همچنان ادامه دارد واین را نشان از وضع وحال مردم ولبریز شدن صبر وتحمل مردم دانست
و در ادامه تاکید کرد که این روحیه مطالبگری نشان میدهد که مردم هنوز تغییر را در زندگی روزمره شان احساس نکرده وبا وجودتمام چالشهای به ارث رسیده از دولت گذشته انتظار دارند که برای نیازهای فوری انان فکری اورژانسی شود.
ودر ادامه احسان امیرشاهی جوان سیاسی موافق دولت چالش ومعضل دوم را که باعث عقب گرد سیستان ودیگر مناطق استان شده را تحت عنوان نبودفضای باز سیاسی
وعدم فعالیت احزاب وگروههای وابسته به جریانات سیاسی وصنفی وبسته بودن فضاوحاکم بودن یک جریان سیاسی درمنطقه وخانه نشین بودن فعالان ونخبگان ومطالبگران ومنتقدان سیستانی بیان کرد
ودر پایان به این نکته اشاره کرد که
درسال هم دلی وهمزبانی دولت وملت پرداختن به موضوع تشکلهای سیاسی به ویژه تشکلهای موافق وهماهنگ با دولت را از واجبات امر وهماهنگی بین جوانان وپیشگامان این عرصه در استان به منظورفعالیت منسجم وتاثیرگذاری بیشتر درفضای سیاسی استان وهمچنین ایفای نقش وبازوی اجرایی این تشکلها در استان رااز اهمیت خاص دانست
واین تشکلها را بر امده از نهاد مردم دانست وپرداختن به ان را دربحبحه انتخابات ضروری قلم داد کرد.

 

13597-300x208

 

در ادامه این نشست سعید غفاری بر توجه به مسایل اجتماعی منطقه سیستان تاکید نمود و یادآور شد: سطح آموزشی، فرهنگی، اجتماعی به صورت موازی همراه با طرح های اقتصادی ارتقا یابد.

سعید غفاری افزود : بسیاری از هزینه های طرح های عمرانی به دلیل عدم آگاهی برخی مدیران و عدم ورود به موقع دفتر فنی استانداری هدر می رود که باید در این باره فکر اساسی شود و طرح های کلان به مدیرانی آگاه و مطلع سپرده شود.

غفاری در ادامه افزود: کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست یک معضل بزرگ برای سیستان است که با چرخه ی وارد اجتماع می شوند و باعث ناهنجاری های بسیار خطرناکی می شوند که باید در این مورد نیز تمهیداتی اندیشیده شود.

 

علی سرحدی دیگر سخنران این نشست بود که ترجیح داد در این نشست سخن نگوید و متن سخنرانی خود را در فضای مجازی منتشر کرد.

جناب آقای مهندس علی اوسط هاشمی استاندار محترم استان دلاور خیز و سرافراز سیستان و بلوچستان ، بنده یک سیستانی ایرانی هستم ،آرزوی من سربلندی و اعتلای جای جای ایران اسلامی ست ،حال این جای جای سیستان باشد ، بلوچستان باشد ، کردستان باشد ، تهران باشد و هرکجای این آب و خاک دلیر پرور که باشد ، مراد من اعتلای کشور عزیزمان ایران است.

ولی و مقتدای ما علی ابن ابیطالب (ع) ، آن امام همامی ست که ارزش و جایگاه دنیا از منظر او از آب بینی بزی کمتر می باشد و نیز ما معتقدیم که خداوند متعال در همه حال شاهد و ناظر بر اعمال، کردار و رفتار ما بوده ، و در همین رابطه باری تعالی در آیه ۱۶ سوره مبارکه قاف می فرمایند : و به راستى که انسان را آفریده‏ایم و مى‏دانیم که نفسش چه وسوسه‏اى به او مى‏کند، و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم.

پس به عنوان یک مسلمان ولایت مدار ، چه نیکوست قبل از انجام  هر اقدامی از جمله نقد ، تبیین مشکلات ، متهم کردن جماعتی که همسو و هم تفکر ما نیستند به عنوان اخلالگر ، معاند و … ، رعایت اصل انصاف و عدل را بجا آوریم و به این نکته واقف باشیم که خداوند سبحان بر اعمال و نیات ما آگاه می باشد.

لذا با عنایت به خط مشی و تفکر خویش که برپایه ارزش ها و اخلاق اسلامی و ولایت مداری می باشد،  نه دایه دلسوز تر از مادر هستم ،نه طرح سوال می کنم ، و نه با سینه ی شرحه شرحه و بغضی ریایی از نمد مشکلات سیستان کلاهی برای خویش دوخته و یا خواهم دوخت .

جناب آقای استاندار به این امر واقفیم که اهم مشکلات کشور و سیستان میراث گذشته گان است و نیز اشراف کامل به اوضاع و احوال کشور داریم ، با تمام این تفاصیل در جریان اقدامات شایسته دولت تدبیر و امید به منظور خدمت رسانی هر چه بهتر و شایسته به مردمان این خطه از ایران اسلامی هم ، هستیم .

اما سیستان با عنایت به شرایطی که دارد، نیازمند نگاه و توجه بیش از پیش دولت تدبیر وامید و مسوولان می باشد.

نبایدحقایق را کتمان کرد و از جنبه عدل و انصاف تخطی کرد ، وضعیت سیستان بحرانی ست .

سیستان را می توان بسان بیماری تشبیه کرد که در اثر جراحات وارده و کوتاهی و تساهل گذشته گان ، دگر خونی در بدن ندارد و نیازمند تزریق واحدهای متعدد خون می باشد ، اما آنچه مسلم است ، برای نجات این بیمار با توجه به سرباز کردن زخم های کهنه و در صورت تزریق خون ، کمی دیر شده است ، سیستان برای احیای مجدد و درمان نیاز به شوک دارد ، و آن شوک چیزی نیست جز تحقق طرح منطقه آزاد تجاری سیستان .

 

IMG-20150523-WA0001_resized

 

دکتر محمد تقی رخشانی بعنوان فعال سیاسی در سیستان در این نشست گفت: هر دو جناح سیاسی در سیستان فعالند اما با توجه به مشکلات عدیده در زمینه توسعه سیستان ضرورتی به بحث های سیاسی نمی بینند.

مدیر مسوول روزنامه زاهدان خاطرنشان کرد: مردم منطقه سیستان در انتخابات سال ۷۶ بیش از ۷۱ درصد به دولت اصلاحات رای دادند و در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ۶۸ درصد به رییس دولت اعتدال رای دادند.

وی بیان داشت: دوستان اصولگرا بلندگوهای بیشتری در اختیار دارند و صداهایشان بهتر شنیده می شود و این از جهت عقده گشایی نیست بلکه چنانچه این رقابت ها نباشد طراوت سیاسی وجود نخواهد داشت.

رخشانی با بیان اینکه فعالیت های سیاسی هزینه دارد؛ امنیت بعد از فعالیت های سیاسی اصلاح طلبان را خواستار شد.

این فعال سیاسی گفت: سیستان بدون کشاورزی قابل تعریف است اما بدون تالاب هامون غیرقابل تعریف است.

وی موسیقی، تعزیه، شاهنامه خوانی، صنایع دستی و مواد غذایی را ظرفیت های سیستان دانست و تصریح کرد: در سیستان ظرفیت های زیادی وجود دارد که باید بیشتر به آنها پرداخته شود.

مدیر مسوول و صاحب امتیاز روزنامه زاهدان ادامه داد: حفظ، نگهداری و شناساندن میراث فرهنگی و آثار باستانی و تاریخی منطقه سیستان به تنهایی از عهده یک اداره و سازمان خارج است بلکه بایستی مردم به کمک آن بشتابند و بخش خصوصی با برگزاری تورهای گردشگری در سیستان گام های بزرگی در این زمینه بردارد

 

DSC_4864.jpg2

 

 

یونس دهمرده  دراین مراسم ضمن تشکر از استاندار جهت برگزاری این همایش گفت : جناب استاندار آنچه امروز بیان می شود حرفهای از سر درد است و  نه دلسوزی انتخاباتی که حضرتعالی چند روز قبل بدان اشاره کردید نیست .

اگر ادب اجازه میداد پیراهنم را پاره میکردم تا بهتر سینه شرحه شرحه ما را میدیدید که چه دردی می کشیم و تحمل میکنیم.

بله ما نگرانیم , نگرانیم که فردای ما چه می شود , که خدای نکرده پی پسته چینی عازم دیار دگر نشویم.

جناب استاندار چه اندازه از مسائل مربوط به کشاورزی با خبر هستید , 15 فروردین آب بصورت سیلاب وارد سیستان شده , و قبل از آن هم آب در رود مشترک جریان داشت ,اما متاسفانه این آب به سمت چاه نیمه ها هدایت و کارگزاران شما به خود زحمت ندادند که نقشه های ماهواره ای را چک کنند و آب را به سمت زمینهای کشاورزی هدایت نماید , که اگر اینچنین میشد , امروز کشاورزان بخصوص در بلند آب با این مشکلات دست و پنجه نرم نمی کردند.

درخصوص هامون همین بس که سپید مویی گفت : افتاب آمد دلیل آفتاب

از بیست سال قبل ساخت چاه نیمه ها استارت خورد و از همان سالها بحث نابودی هامون نیز استارت خورد , انتظار این هست که درخصوص عدم آبگیری چاه نیمه جهارم تصمیمی محکم گرفته شود.

جناب آقای استاندار سوال : نفع آبی که از زابل به زاهدان می رود چیست ؟ آیا سخت است که در شورای اداری استان تصمیم گیری شود که بخشی از درآمد اب بهاء به سیستان در نظر گرفته شود؟

منطقه آزاد و ابرسانی لوله ای

تشکر می کنیم از شما که علم منطقه آزاد را در دست گرفتید , بفرمائید که این طرح بصورت کلی به کجا رسیده است ؟

مساله دیگر آبرسانی لوله ای به مزارع است , با شرایط موجود فکر می کنید که قولی که شما در به ثمر رسیدن طرح در سه سال به پایان خواهد رسید , و یا همان چهار سال هم بیشتر زمان خواهد برد , شما از پیمانکار سوال کنید که طرح به کجا رسیده , چون ایشان پاسخگو نیستند.

درخصوص اتوبان زابل به زاهدان که مدتهاست از سمت سیستان بصورت راکد درآمده است و گفته می شود که برای ساخت پلی مانند نهراب بودجه ای وجود ندارد , چگونه میتوان باور کرد که در جنوب استان بودجه برای ساخت بزرگترین پل خرپایی کشور وجود دارد ,اما در سیستان ساخت یک پل کوچک به مشکل برمیخورد ؟ 

درخصوص تجارت چمدانی و فروش سوخت مرزنشینان بفرمائید که مشکل اصلی چیست /

مدتی این طرح رو فراموش کردیم اما پس از تائید این مساله برای خواف این شعله ها روشن شد , درهمین استان نقطه ای داریم که سوخت به راحتی قاچاق میشه , اما در سیستان این امر بصورت قانونی هم امکان نداره .

بفرمائید که مشکل تجارت چمدانی چیست و اما نفرمائید که مشکل طرف افغانیست که این حرف قابل قبول نیست . شما راه را باز کنید تجارت برقرار خواهد شد و اگر تجارت برقرار نشد , حداقل دهان منتقدان شما بسته خواهد شد

در جاشیه مرز هشتاد هزار نفر فقیری که بهمراه تنها هشت غنی که از همین مرز درآمد دارند , باید شما را به نتایجی برساند که چرا دروازه های مرز باز نمیشود و سوراخ های مرز باز است. 

درخصوص گمرک و بازارچه میلک بفرمائید که درآمد آن چقدر است و چگونه و به چه میزان هزینه شده است

جناب اقای استاندار مردم سیستان هم دو سال قبل به تغییر رای دادند , خدمات شما برکسی پوشیده نیست , شما یکی از سه استاندار برتر و با نفوذترین استاندار پس از انقلاب سیستان و بلوچستان می باشید , اما به این فکر کنید که پس از دو سال چه تغییری در زندگی سیستانی بوجود آمده است , بفرمائید کدام تغییر , کدام نشاط , کدام فضای سبز…..

فرمودید کاش این نگاه در مدیریت بومی وقت می بود , مدیریت بومی وقت هرچه بوده و با هرکارنامه ای که داشته است کارش به پایان رسیده و پس از ایشان چند استاندار دیگر آمده اند , حال از شما درخواست داریم که بفکر راه چاره باشید. 

تفاوت در تخصیص اعتبارات به فرماداریهای استان

توضیحی نیز درخصوص اعتباراتی که به سه فرمانداری ویزه استان , ایرانشهر , چابهار و زابل تخصیص داده شده است , ارائه نمایید , گفته می شود این سه فرمانداری از حیث اعتبارات با یکدیگر قابل قیاس نیستند , بواقع چرا ؟

تکلیف فرمانداری زابل را روشن و به شایعات و مشکلات پایان دهید . 

شهر سوخته و مجتمع شهدای تاسوکی را حتما دیده اید ؟

بفرمائید که جهانی شدن چه ثمری برای شهر سوخته داشت , جز جشن جهانی شهر سوخته آیا ثمر دیگری هم مشاهده شده است ؟

حتی آب آشامیدنی مناسب در آنجا وجود ندارد در صورتی که خط لوله آب زاهدان در نزدیکی آن قرار دارد و تخصیص خط اختصاصی به آن کمتر از یک هفته طول می کشد اگر شما دستور دهید و پیگیر باشید

در پایان هم تشکر می کنم از دکتر رخشانی عزیز که بانی این جلسه بودند , ایشان در راه تعالی رسانه خون دلها خورده اند که امروز ما براحتی میتوانیم کار رسانه ای انجام دهیم

روزی به شما عرض کردم در سنگر آخر و یا درهمان دخمه های که فرمودید نشسته ایم و امروز عرض میکنم که همین دخمه ها نیز درحال ویرانیست پس چاره ای کنید این رنج را ورنه افعی میرباید گنج را یا حق

 

IMG-20150523-WA0012_resized

 

 

استاندار سیستان و بلوچستان سخنران پایانی این همایش بود : وی ابتدا با تشکر از فعالین سیاسی سیستان خود را آماده نقد دانست و گفت : ما نیازمند نقد و نظر هستیم و خود را محتاج نقد میدانم , به همین منظور خودم درخواست این جلسه را دادم.

گذشته را باید نقد کرد تا بدانیم و بدانند که هر نامی در خاطرات مردم جای نمی گیرد , مگر می شود بدون نقد گذشته راه ساخت و به فردایی بهتر اندیشید ؟

 

دستگیری خرابکاران چندین سال گذشته

از سال هشتاد و شش تا 93 , چه بازیهای که جریانی دراین استان شکل نداد , با هدف ایجاد رقابت و یا تقابل مذهب درمقابل مذهب , ترورهای 92 و 93 , فرهنگیان و پرسنل ثبت احوال و بمب های انفجاری و . . . از تاسوعای چابهار گرفته تا مسجد امیرالمومنین و ترورها , در صدد بودند بذر اختلاف را جاری کنند , اما خنثی شد و هر تروریستی دراین سالها بود , بازداشت شد و توانستیم آرامش را برگردانیم و واقعیت را نمودار کنیم.

 

 

پروژه آبرسانی لوله ای به مزارع

پروزه های بزرگ را بسیار سخن به میان آوردم , اما از آبیاری 46 هزار هکتاری بگذارید واقعیت را برای شما بیان کنم , قرار نبوده که طوری سخن بگویم که بگویند هاشمی قصدش این است که خود را بزرگ کند تا براستان قد و قواره بخشد.

این پروزه هنوز مطالعه نشده , یک برگ مطالعه , طرح توجیه اقتصادی وجود نداشت , صرفا براساس ضرورت و اعتماد دولت برکشف این حقیر نسبت به حقوق مردم , خدا را شاهد می گیرم این پانصد میلیارد جاری شد برمردم.

تاریخ بودجه سراغ ندارد , مگر جنگ , مگر شرایط اضطرار و حوادث غیر مطرقبه .

درنهایت توانستیم پروزه را بدون هیچ سندی اول بقبولانیم و بعد هم پولش را بگیریم , یعنی پروژه الان پانصد هزار میلیون دلار این پروزه به نفع ابیاری تحت فشار سیستان از حساب دولت خارج و به نفع استان سیستان و بلوچستان مسدود گردیده است.

این طرح درمرحله مطالعه است و تنها ان مسیری که مطالعه شده بنده گفتم باید کلنگ بزنیم تا آثار نشان دهیم و . . .

اما قرار نیست ما بر روشهای سنتی باقی بمانیم , تغییر را باید جستجو کرد در همه سطوح , هیچ توجیه اقتصادی ندارد کشت گندم و جو دراین منطقه , تغییر را باید با هم پیش ببریم.فردا جلسه با حضور تمامی مدیران آب و کشاورزی برگزار خواهد شد , مدیر پروزه ملی هست , دو نفر از عزیزان بیایند هر حرفی دارند هم همانجا بزنید , بنده هم دنبال کشفم و چیزی نباید پنهان بماند.

 

 

صدور پروانه برای سازمانهای مردم نهاد

در ارتباط با صدور پروانه سازمانهای مردم نهاد باید عرض کنم ما درکمتر از یک ماه و یا 45 روز پروانه را صادر میکنیم , دراین خصوص سرکار خانم پرنده وار ماموریت دارند تشکیل پرونده دهند و کارها انجام شود , استعلامها هم خیلی زود و راحت انجام خواهد شد

 

 

سرانجام منطقه آزاد سیستان

درخصوص منطقه آزاد سیستان نیز گفت : تلاشم براین است که پایان خرداد را برای شما , به اعلام رسمی تائید منطقه ازاد ختم کنم , مراحل کارشناسی طی شده است , مراحل کاملا طی شده و قرار است در شورای عالی مناطق آزاد مطرح شود , این طرح شود میرود به مجلس , مجلس هم در کمیسیون مطرح و تصویب می شود , کمیسیون هم مقدمات فراهم و در وقتش هم حضور خواهیم داشت. پهلو گیری کشتی نود هزار تنی , میتواند در بخش حمل و نقل هجده هزار شغل ایجاد نماید.

 

 

توسعه میلک

برای اولین بار در تاریخ این استان کشتی نود هزار تنی در بندر چابهار پهلو گرفته است و پیش از این کشتی با این حجم باید میرفت بندر عباس , ولی ما کاری کردیم که امروز کشتی 90 هزار تنی پهلو گرفت و این آغاز قشنگیست برای نقش پذیری بندر چابهار و تکمیل کردن میلک.

امروز در جلسه ای که در میلک داشتیم , مقرر شد تا پایان شهریور میلک بصورت شبانه روزی فعالیت نماید امروز 400 میلک در میلک در روز تردد دارد و تا پایان سال برنامه ریزی کردیم که روزانه هزار خودرو تردد کنند. که این نقش تکمیل می کند نقش چابهار و میلک را.

 

 

اقدامات کوتاه مدت : صدور مجوز واردات دام سنگین 

دومین پروزه کوتاه مدت ما , پنجاه هزار تن گوشت است , به خانم پرندوار عرض کردم که مردم می توانند دام سنگین وارد کنند , 50 هزار تن واردات گوشت از تعهدات من است که می توانند وارد کنند تا با قاچاق گوشت مقابله شود.

50 هزار تن درخصوص اشتغالزایی برابر یازده و یا دوازده کارخانه سیمان است , مجوز با ما , بازار با ستاد تنظیم بازار , وارد کننده دامش کیست ؟ بسم الله .

 

 

فروش سوخت مرزنشینان

مهندس هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به قاچاق سوخت در مرزهای جنوبی استان گفت : راه مبارزه با قاچاق است , من با آنچه در جنوب استان می گذرد شدیدا موضع داشتم و بنده تنها کسی هستم که فریادم هنوز هم بلند است , قاچاق مگر می تواند اینگونه دوام داشته باشد .

مجوز گرفتم از ستاد کل فرماندهی قوا , که تامین سوخت برای صادرات با مسئولیت استاندار است و همه باید تاسی کنند , این را پریروز گرفتم تا با اختیار بیشتر ورود پیدا کنم , راهکار مبارزه با قاچاق نظامی نیست , راهکار همین تامین گوشت است که منافع مردم وقتی مورد توجه قرار می گیرد , بخصوص نقش پذیری مرزنشین , جه کسی میتواند قاچاق کند با حضور مردم , دیوار راه نیست , اعتماد باید بوجود آید.

ما با اعتقاد برمردم دفاع هشت ساله را ازش عبور کردیم با عزت و راهکار مبارزه با قاچاق سوخت , هم تامین سوخت بازار مصرف است , امروز هم به همه اعلام کردم که هر کس نفوذی درافغانستان دارد , سوختش را بدست آورد ما ده درصد حاصل فروش از سوخت میلیون لیتری را خرج همین منطقه میکنم , این برای ما قابل قبول نیست که قطر و ترکیه درافغانستان نفوذ داشته باشند.

 

تلاش برای برقراری تجارت چمدانی

مگر کار کوتاه مدت چیست , امروز بازارچه مرزی میلک را گفته ام که دربش را باز کنند , امروز با فرمانده مرزبانی و فرماندار میلک به توافق رسیده ایم که درب بازارچه مرزی میلک باز شود. بازکردن بازار , رفع هر موانع با ما , توسعه تجاری با مردم.

 

درآمدهای حاصل از بازارچه و گمرک میلک

ایشان در پاسخ به درآمدهای گمرک میلک نیز گفت : درآمد حاصل بازارچه مرزی میلک در مقابل طرح های که در حال اجراست به حساب نمی آید , کل درآمد استان در آرمانی ترین حالت 220 میلیارد تومان است , درصورتی که 4500 میلیارد تومان داریم برای گازرسانی کار میکنیم که گاز شما تصویب و لوله اش نیز تامین شده است و حرف بدون پشتوانه نیست , کل هزینه لوله کشی گاز از ایرانشهر تا زابل را تامین کرده ایم و بزرگترین شرکت پیمانکار وزارت نفت با یک شریک بلاروسی انتخاب شده است برای این کار. بعد من سخن از یک میلیارد درآمد بازارچه مرزی داشته باشم ؟ فکرم را مشغول پروزه های بزرگ کرده ام ضمن اینکه به پروژه های زود بازده نیز فکر میکنم.

 

 

 

استاندار در ابتدای ورود خود به سیستان نیز  ااز میلک و بازارچه مرزی این شهرستان دیدن و پس از آن که مورد استقبال مردم قرار گرفتند , در ادامه در سالن اجتماعات میلک شهرستان هیرمند در جلسه کارگروه بازارچه مرزی جهت رفع مشکلات مرز نشینان حضور یافت. 

دراین کارگروه مقرر شد گمرک میلک در سه شیفت مشغول بکار شود تا تسهیل در رفت و آمد خودروهای ترانزیتی صورت گیرد و بازارچه از رونق بیشتری برخوردار شود.

از دیگر برنامه های مهندس هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در شهرستان هیرمند می توان به کلنگ زنی یادمان مزار شهدای گمنام این شهرستان و شرکت در نماز جمعه شیعه وسنی و سخنرانی در بین نمازگزاران یاد کرد.

 

timthumb

 

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=24217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۶
  1. باسلام خدمت مدیریت سایت گندم پرس و سایر همکاران زحمکش با ایشان
    خدمت اقای استاندار خوش امدید به سرزمین مردان مرد به سرزمین دارالولایه سیستان به دیار رستم دستان به خاک صبورترین مردمان ایران
    آقای هاشمی مشکل بیکاری مردم سیستان را با چه تدبیر حل خواهید کرد؟
    مشکل مهار ریز گردها چه خواهد شد مصوبه هیات دولت برای استان خوزستان واقعا حق سیستان که چندین سال است با این اوضاع تحمل سختی کرده چه میشود؟
    آقای هاشمی آمار دقیقی از مهاجرت مردم سیستان به سایر نقاط کشور در سال گذشته دارید و واقعا چه تدبیری برای بیشتر نشدن و جلوگیری از مهاجرت در سال جاری دارید؟
    آقای هاشمی شما به عنوان استاندار امار دقیق شهیدان سیستان در دوران دفاع مقدس رو حتما مطالعه کردید به نسبت سایر شهرستانهای کشور که شرایط یکسان با سیستان در زمان جنگ داشتن و در حال حاضر بیشترین امکانات برخودار هستند
    سفر اخیر جناب عالی به کشور تانزانیا اگر به کشور دوست و همسایه افغانستان در جهت مذاکره برای گرفتن حق آبه سیستان انجام میشد بیشتر به تدبیر نزدیک بود در ضمن دریاچه پشت سد کجکی در سال های اخیر به نسبت 10 سال قبل چند برابر گسترش یافته است سند این گفته نرم افزار گوگل ارث که با تنظیم تاریخ تصاویر به راحتی متوجه خواهید شد
    آقای هاشمی
    اعتبار1500 میلیارد تومانی معادل 5 برابر کل بودجه سال گذشته استان و یک ششم بودجه استان از سال 58 تا 92 است به نظر شما به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان این اعتبار بیشتر از حدود طرح نسبت؟
    http://www.moi.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&CategoryID=541ac873-3706-4f31-97e7-5cd6d51170eb&WebPartID=438fbac4-3fe9-428c-9119-0d7ce200ce80&ID=01bc2b96-605e-44f0-872c-776aa2fe015c
    آقای هاشمی مشکل اصلی مردم سیستان و یا بهتر بگوییم استان سیستان و بلوچستان نا امنی نیست بلکه بیکاری و عدم توجه کافی در جهت پیشرفت و ایجاد اشتغال است و تا زمانی که مشکل کار در این استان حل نشود سایر مشکلات هم حل نخواهد شد آقای هاشمی نتیجه که شما از همایش همایشی موانع توسعه یافتگی 26 دی ماه سال92 با حضور 16 استاندار دولتهای مختلف چه بود؟
    یه پیشنهاد به شما زمانی که به سیستان سفر میکنید و مهمان ما هستید در صورت امکان آب معدنی مصرف نکنید

  2. بنام خدا ،درود بر شیرمردان تاریخ سیستان که با شهامت از ته دل مردم سخن گفتید ازاد مرد باشید خدا پشت وپناهتان احسنت

  3. سلام افتخار حوزه سیستان هستید دوستان منتقد وپرسشگر

  4. دوش لعلش عشوه ها می داد عاشق را ولی/من نه آنم کز وی این افسانه ها باور کنم.

  5. تند نرو یونس عزیز حالا جوابت رو گرفتی،باید سالهای 86تا 92 بررسی بشه…تندروی خوب نیست با خرد جمعی باش

  6. با سلام . جناب دهمرده از شما به خاطر صحبتهای مفیدتون و بیان خواسته های به حق مردم سیستان سپاسگزاریم . اما یک خواهشی از شما داریم و آن هم این است که کلیۀ وعده ها و قول های استاندار را در این جلسه کاملاً ثبت کنید . و در بازۀ زمانی 6 ماه آینده ببینیم چه تعداد از این سخنان و پروژه های استاندار راجب سیستان عملیاتی شده اند . مورد دیگر اینکه در رابطه با کارخانۀ سیمان سیستان و عایدات آن هیچ اشاره ایی ننمودید و آنرا از قلم انداختید .

    • سلام ان شالله مطالب مطروحه پیگیری خواهد شد , درخصوص موارد ی که از قلم افتاد باید عرض کنم که وقت بسیار کم بود

  7. مرد جنگی گفته اند تندروی نکنید . کلیۀ صحبتهایی که جناب آقای دهمرده در این جلسه مطرح نمودند خواسته های مردم رنج کشیدۀ سیستان است و به خصوص اینکه امام جمعه معزز زابل حجت الاسلام کیخا بارها این خواسته ها را از طریق تریبون نماز جمعه بیان و مطالبه نموده اند . استان در زمان استانداری دکتر دهمرده رو به پیشرفت بود که متأسفانه دکتر دهمرده از این استان رفتند وگرنه ایشان قطعاً برنامه های زیادی برای توسعه استان داشتند . و اگر خاطرتون باشه زمان استانداری دکتر دهمرده اوج تحرکات تروریستی گروهک عبدالمالک ریگی بود و نا امنی را در استان شاهد بودیم. نه اینکه مقصر دکتر دهمرده باشند بلکه حتی به عینه شاهد بودیم که هدف اصلی حادثۀ تروریستی تاسوکی شخص دکتره دهمرده بودند که به خواست پروردگار از این سؤقصد نجات یافتند. و در نهایت مشکلات زیادی بر سر راه ایشان قرار داشت . پس از رفتن دکتر دهمرده و آمدن مهندس آزاد استان در یک رخوت و سکون قرار گرفت و اکثر پروژه ها نیمه کاره رها شدند بعد از مهندس آزاد هم که جناب حاتم ناروئی به استان آمدند که ایشان هم به خاطر کوتاه بودن زمان استانداریشان و شاید کهولت سنی کار خاصی از پیش نبردند . اما نکتۀ مثبتی که در زمان استانداری حاتم ناروئی در استان شاهد آن بودیم برقراری آرامش و امنیت در استان بود . حالا اگر به بررسی کارنامۀ جناب هاشمی در این دو ساله بپردازیم آیا نکتۀ مثبتی در کارنامۀ ایشان در کل استان و بخصوص منطقۀ سیستان مشاهده می کنید نا امنی و بیکاری افزایش یافته ، ترور هدفمند معلمین سیستانی را در منطقۀ بلوچستان می بینیم . بعد از دوسال حتی یک متر هم لوله گذاری از سمت ایرانشهر به اینطرف جهت گازرسانی نداشته ایم . پروژه 46 هزار هکتاری آبیاری تحت فشار علیرغم تأمین اعتبار کامل بودجه آن از سوی مقام معظم رهبری هیچ پیشرفتی نداشته . مرز بلوچستان از ناحیۀ سراوان باز و پول سرشاری از طریق قاچاق سوخت نصیب مردم آن منطقه می شود . و مرز سیستان کاملاً بسته و مردم از فرط بیکاری و خشکسالی برای گذران زندگی به گفتۀ آقای دهمرده می بایست به عنوان کارگر فصلی و روزمزد عازم پسته چینی به استان مجاور شوند . لیاقت سیستان و مردم سیستان این نیست که هم اکنون داریم می بینیم . نتیجه گیری اینکه که امثال جناب دهمرده به عنوان یک سیستانی وظیفه دارند که این خواسته های به حق ما مردم سیستان را فریاد بکشند . به گفتۀ امام جمعه معزز زابل سرنوشت هر قومی را مردم همان قوم تعیین می کند .

  8. باید دید در آیندۀ نزدیک کدام یک از وعده های استاندار در رابطه با سیستان محقق خواهند شد . به استاندار از همین حالا هشدار می دهیم که ما بازیچه نیستم . ما هم بندگانی از بندگان خداوند هستیم . پروردگار پاک از حق خودش می گذرد ولی از بندگانش نمی گذرد .

  9. سئوالات جناب دهمرده بسیار سنجیده وبجا بود که از ایشان تشکر می کنیم وپاسخ های جناب استاندار هم خیلی خوب وامیدوار کننده برای آینده ای بهتر برای سیستان و بلوچستان

  10. اقامن که فک نکنم حتی با طرح ابرسانی مشکلات کشاورزی حل شه چون اولا بیشتر زمین ها به شوره زاری بیش شبیه نیست چون چند سالی هست که کشت نشده دوما با این افتاب زابل فک نکنم این لوله ها بیشتر 2 یا سه سال دوام بیاره سوما مشکل دزدیده شدن لوله ها هست و با یه طوفان گرد خاک محصولات کشاورزی از بین میره بجای این هزینه میشد با احداث چند کارخونه بزرگ مشکل بیکاری روحل کرد و به اقتصاد زابل کمک کرد چون جوانان امروزی دیگه کشاورزی نمکنن و اونای که نتونستن دانشگاه ملی قبول شن رفتن دانشگاه ازاد مدرک گرفتن و منتظرن برن سر کار و کشاورزی براشون عاره

  11. برخلاف گفتۀ برخی از دوستان هیچگونه تندروی در این خواسته ها وجود نداره و کاملاً به حق و سنجیده بیان شده اند. مثل اینکه برخی ها که حسادتشان گل کرده پیش خودشان گفته اند برای خالی نبودن عریضه یکچیزی گفته باشند . ما که به آقای دهمرده می گوییم دست مریزاد و خدا قوت .

  12. عالی بود امیدوارم این روند ادامه داشته باشد تا شاهد سیستانی اباد باشیم
    همت بلند کن که مردان روزگار ///
    از همت بلند به جایی رسیده اند

  13. سلام…نیشگون محکم
    خوبه همین طور دوستان تلاش کنن برای این مردم صبور یادتان باشد که جواب این تلاشهایتان را خدا خواهد داد…و برعکس دوستان که کاری از دستشان بر میاید ولی از انجام آن اجتناب میکنن باید جوابگو باشند

  14. عزیزان روزگاری سیستان بدون هزینه دولتی انبار غله ایران بوددولت بااجرای طرحهای بدون مطالعه که فقط منفعت برای چند شرکت داشته هزینه های هنگفتی کرده که برای مردم ریالی مفید واقع نشده است ازحمله 1-زهکشی اراضی کشاورزی سیستان 2-طرح انتقال آب با نیم لوله 3- اعطای وامهای کلان بدون نظارت عامل مهاجرت ثروت و پایداری فقر وهمچنان ادامه دارد.عزیزان چند روز است کار بسیار پسندیده ای در دریاچه صورت گرفته کسی تشکر نمی کند به نظر می رسد دلسوزان سیستان از این مهم بازدیدکنند اگر قابل تقدیر است تقدیر اگر نیاز به ارشاد دارد ارشاددرغیر اینصورت افرادی که دلسوز خود را دارند برای امرار معاش است که از این طریق ارتزاق می کنند چون تشویق تنبیه باارزشیابی صورت می گیرد…………………………..