تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان با تأیید 10 وزیر و 3 معاون رئیس جمهور

  • کد خبر : 29524
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان با تأیید 10 وزیر و 3 معاون رئیس جمهور

گندمــــ پرس : استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان در شورای عالی مناطق آزاد کشور تصویب شد.   به گـــزارش گندمــــ پرس ، علی‎اوسط هاشمی اظهار کرد: سفر دکتر جهانگیری به عنوان ضرورت‌ برون‌رفت منطقه از این وضعیت شکننده بسیار مهم و ثمر بخش واقع شد و با […]

گندمــــ پرس : استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان در شورای عالی مناطق آزاد کشور تصویب شد.

 

به گـــزارش گندمــــ پرس ، علی‎اوسط هاشمی اظهار کرد: سفر دکتر جهانگیری به عنوان ضرورت‌ برون‌رفت منطقه از این وضعیت شکننده بسیار مهم و ثمر بخش واقع شد و با تلاش 15 و 16 ماهه همه همکاران در سطح منطقه و ملی موفق شدیم زمینه را برای حضور خودمان با به همراه داشتن طرح در شورای مناطق آزاد کشور فراهم کنیم.

 

 

امضای 10 وزیر و سه معاون رئیس جمهور پای طرح ارتقای سیستان به منطقه آزاد تجاری و صنعتی‌

 

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امروز بحمدالله این امر محقق شد و طی جلسه‌ای با حضور 10 تن از وزرا و سه تن از معاونان رئیس جمهور و به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور توانستیم با دفاع از شرایط استان و نگاه توام با همراهی وزرایی که به منطقه سفر کرده‌ و شرایط آن را لمس کرده‌اند، طرح ارتقای منطقه سیستان به منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان را مصوب کنیم.

 

 

یک فرصت ناب و طلایی برای سیستان و بلوچستان فراهم می‌شود

 

این مسئول ادامه داد: همراهی همه وزرا که سفرهایشان بدون شک موثر واقع شده بود راه را برای تصویب این مهم فراهم کرد و به اتفاق آرا خوشبختانه ارتقا نام منطقه سیستان به نام منطقه آزاد تجاری مورد توافق قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور در مبحث برجام، قطعا می‌تواند یک فرصت ناب و طلایی برای سیستان و بلوچستان باشد، استانی که دو منطقه تجاری خواهد داشت، منطقه آزاد تجاری چابهار و منطقه آزاد تجاری سیستان.

 

 

زمینه توسعه و جهش انفجاری ‌در منطقه سیستان فراهم می‌شود‌

 

هاشمی بیان کرد: این دو منطقه قطعا در توسعه استان و رونق ترانزیت و تحول در منطقه سیستان بسیار موثر خواهد بود.

 

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: از سوی دیگر زمینه‌سازی برای توسعه مشارکت‌ها در منطقه به ویژه با کشور افغانستان است، این کشور می‌تواند در کنار زیرساخت‌هایی که منطقه سیستان ایجاد خواهد شد، از این فرصت بسیار استفاده کند.

 

این مسئول افزود: شبکه ریلی، توسعه خطوط انتقال گاز، توسعه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار همه و همه زیرساخت‌هایی است که زمینه توسعه و جهش انفجاری را در منطقه سیستان فراهم کرده و اقتصاد استان و کشور را متحول می‌کند.

 

 

 

میل به سرمایه‌گذاری در ‌منطقه سیستان افزایش می‌یابد‌

 

وی خطاب به سرمایه‌گذاران و مردم بومی منطقه که به دلیل شرایط سیستان مهاجرت کرده‌اند، افزود: امروز زمینه برای بازگشت آنها ‌توام با تجربه‎کارآفرینی و سرمایه‌ای که دارند، فراهم شده است.

 

هاشمی گفت: امیدوارم این نگاه ارزشمند دولت به منطقه سیستان مورد اقبال و همراهی این قشر از جامعه باشد تا بتوانند توجه کشورهای همسایه را نیز معطوف کرده و میل به سرمایه‌گذاری در این منطقه را در آنها ایجاد کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط رسیدن استان به این مهم، در سطح منطقه یک فرصت است که باید قدر آن را بدانیم و برای توسعه و رونق منطقه و پایداری جمعیت و نقش‌آفرینی آنها در عرصه ملی و محلی کمک کنیم.

 

 

تلاش می‌کنیم خارج از نوبت در مجلس هم این قضیه ‌نهایی شود

 

هاشمی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم بتوانیم خارج از نوبت در مجلس هم این قضیه را نهایی کنیم تا رای مجلس هم کنار رای دولت باشد و ردیف بودجه ایجاد کرده و از طرح پشتیبانی کند.

 

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه همزمان برای تصویب و پیگیری این طرح در شورای عالی مناطق آزاد، نگاه شرکت‌های توسعه‌نگر را به منطقه معطوف کرده‌ایم که از جمله آن بنیاد مستضعفان است، قطعا این مصوبه گام‌های آنها را برای سرمایه‌گذاری در این منطقه مستحکم می‌کند.

 

این مسئول گفت: همچنین زمینه برای ایجاد کارخانه لاستیک در سیستان فراهم است، ضمن اینکه سیستان و بلوچستان همراهی دولت را هم از نظر معافیت‌ها و امتیازها به دنبال دارد. / فارس

 

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=29524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۶
  1. با سلام:
    به خواست خدا صددرصدوبارای بسیاربالایی در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد
    انشاءالله با رایزنی های مسعولان استانی بالاخص نماینده محترم ولی فقیه در استان و استاندار محترم ونمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای درخواست الویت 2فوریتی آن در مجلس تلاش نمایند …

  2. تشکر از استاندار و تشکر ویژه از محبوب دلهای مردم سیستان ابر مرد دکترسیدباقرحسینی

  3. سیدباقر سردار نجات سیستان سیستآن با ایجاد منطقه آزاد سیستان

  4. با تبریک به سیستانی های عزیز امیدوارم منطقه آزاد تجاری سیستان در کوتاه ترین زمان اجرایی و عملیاتی بشه و به معنای واقعی همه چیز در سیستان متحول شود و اقتصاد سیستان شکوفا گردد نه اینکه اسم منطقه آزاد تجاری فقط روی سیستان باشد

  5. باید از زحمات صادقانه ومسئولانه استاندار محترم قدر دانی کردایشان همواره دغدغه اشتغال وسلامت مردم سیستان را اولویت کاری خود داشتن پروژ46هزار هکتاری منطقه ازاد وگاز رسانی پروژهای است که سیستانرا احیائ خواهد کر به این مدیر لایق خدا قوت میگیم

  6. دست مریزاد به دولت تدبیر و امید، درود بر استاندار فهیم و خوش قول استان و سپاس از همه کسانی که به هر نحو ممکن قدمی در راه تحقق این امر مهم برداشتند. خداییش خبری بسیار بسیار مسرت بخش و امید آفرین بود نوید از روزهای روشن برای سرزمین مردان مرد دارد

  7. ضمن تشکر و سپاس از پیگیری های استاندار محترم و عنایت دولت کریمه و همه مسئولین عزیز /امام جمعه پیگیر و بصیر شهرمان/ ذکر چند نکته برای ادامه مطالبه گری دقیق لازم است.
    اولا باید تلاش شود قبل از اتمام این مجلس طرح تصویب شود و در سال 1395 در لایحه بودجه ف بودجه قابل توجهی برای ان دیده شود در غیر اینصورت طرح دو سال با تاخیر مواجه خواهد شد
    ثانیا تلاش شود سرنوشت ان به سر نوشت منطقه ویژه اقتصادی مصوب دولت و مجلس تبدیل نشود
    ثانیا ظرفیت های مشترک تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و افغانستان به درستی احصائ و زیر بناها با سرعت ایجاد و ساخته شود.
    ثالثا تلاش شود سرنوشت منطقه ازاد به سرنوشت طرح انتقال اب با لوله دچار نشود/عده ای نااگاه از شرایط منطقه در قالب شرکت های رابطه ای اعتبارات را به کام خود نبرده بلکه برای احیا سیستان تلاش کنند.
    ما از روند اجرای طرح انتقال اب با لوله نه از نظر فنی خوشبین هستیم و نه به ادم های متولی طرح اعتمادی داریم/به زودی این حرف ها در مرحله عمل راستی ازمایی خواهد شد.
    رابعا برخی از اقایان هم به شدت دنبال سوء استفاده هستند غافل از اینکه به دلیل بی تدبیری انها انقدر سیستان نابود شد که شخصا برای نجات سیستان حضرت اقا دستور اجرای برخی طرح ها را صادر و موانع تامین اعنبار انها را مرتفع نموده است. امید است استاندار محترم که جدا پیگیر هستند با دقت و مراقبت طعم شیرین این طرحها را و نه خدای نکرده طعم تلخ انها را به مذاق مردم سیستان برساند.

  8. آقای سیستانی خدامیداندپدرچه کسی رابیامرزد

  9. با سلام وتبریک تصویب طرح منطقه آزاد سیستان ، از دولت خدمتگذار ، امام جمعه زابل ، استاندار محترم که با این حرکت بزرگ نام خود را درتاریخ سیستان جاودانه نمودند ، نمایندگان سیستانی ، رسانه ها ، وهمه مردم فهیم سیستان که صبورانه مطالبه نمودند، صمیمانه بعنوان یک سیستانی تشکرمی کنم ، حقیر وقتی خبر را شنیدم از شوق برای مظلومیت سیستان و آوارگی مردم آن اشک ریختم ، خدایا به برکت ایام محرم که سفره امام حسین (ع)در سراسر دنیا پهن است ، وبه حرمت شهدای کربلا ، رنج و آوارگی مردم ستمدیده سیستان را پایان ده **آمین

  10. برای اولین بار یک کار فرافردی و قومی و جناحی و…صورت گرفت فکر میکنم فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی و همزبانی مردم و دولت تجلی ان طر اینکار بزرگ مشاهدی میشود یکبار استاندارمحترم و سیاسیون و مذهبیون ومجلسیون ،بزرگان و معتمدین در یک کار هم اهنگ شدند و نتیجه گرفتند انشالله تداوم این رویکرد موجب توسعه و ابادانی کل استان شود

  11. باسلام دوستان 15سال بایدبعدازتصویب منطقه آزادتوسط مجلس انتظارکشید

  12. اززحمات استاندارمحترم تشکر میکنیم انشاالاکه بامدیریت توانمندشان درتحقق اهداف منطقه ازادموفق باشند

  13. برادر یزرگوار جناب اقای استاندار با سلام و سپاس و قدردانی از زحمات شما جدا از شما تشکر می کنم اما قصد دارم چند نکته را محضر شما از جهت مراقبت و ضرورت دقت در مرحله اجرا و تداوم مطلوب طرح ها خدمت شما عرض نمایم:
    1- جناب استاندار حتما به خوبی می دانید به دلیل مشکلات کم آبی و ناپایداری در کشاورزی این سرزمین از سال ها پیش نخبگان درد کشیده این منطقه بر روی ایده ای تمرکز پیگیری و پافشاری کردند و انهم تحویل اب پایدار از منابع چاه نیمه برای بخشی از اراضی دشت سیستان با استفاده از تکنولوژی انتقال اب با لوله ، که خوشبختانه با پیگیری فنی و جدی نمایندگان دوره قبل مجلس و حمایت دولتمردان و تمرکز کار به صورت فنی و کارشناسی شبانه روزی دور از تبلیغات و جنجال و منم منم ،طرح با اخذ ردیف اعتباری مستقل در بودجه89-90 عملا به دست با کفایت فرزندان این مرز و بوم در تاریخ 4 تیرماه 90 به صورت عملیاتی اجرایی گردید.در ان زمان در جلسات متعدد توافقات ضمنی انجام شد که وزارت جهاد کشاورزی اقدامات داخل مزرعه و وزارت نیرو اقدامات تامین آب از جمله سازه و ایستگاههای پمپاژ و خطوط انتقال را طراحی و اجرا نماید.نکته مهم در این میان شروع طرح و هزینه کرد اعتبارات در درون استان و نظارت و مراقبت توسط خود فرزندان این منطقه بود
    اما در ادامه و پس از اینکه کلیه طرح های عمرانی منطقه در سال های اخیر تقریبا تعطیل شده بود و عملا به دلیل عدم اعمال مدیریت های منطقه ای مناسب برای مدیریت حداقل منابع در سیستان اوضاع سیستان بحرانی شد. اوضاع سیستان موجب نگرانی مسئولین ارشد نظام به ویژه شخص مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنه ای گردید ،و همزمان با سفر اقای رییس جمهور به سیستان طرح تداوم سریع پروژه انتقال اب به دست فرزندان دلسوز سیستانی تهیه و برای پیگیری تحویل استاندار محترم گردید و ایشان هم با نهایت جدیت و تلاش انرا دنبال و در سفر رییس جمهور محترم تصویب نمود. که حقیقتا جای تشکر دارد.و اما در ادامه منابع تامین مالی طرح با عنایت خاص حضرت اقا از محل صندوق توسعه ملی تامین شد.
    جناب اقای استاندار نگرانی ما از اینجا به بعد است:
    1- اقای استاندار چرا وزارت نیرو از انجام تکالیف قانونی خود سر باز زد و در مسیر اجرای طرح قرار نگرفت
    2- جناب اقای استاندار چرا ردیف اعتباری طرح از استان به تهران منتقل شد؟ نقش شما در هزینه کرد این اعتبارات چیست؟
    3- چقدر از ابعاد فنی این طرح شفاف شده است ؟
    4- چند درصد از ابعاد فنی طرح مورد تایید متخصصین بومی است؟
    5- ماجرای اجرای عجولانه طرح در سه سال را چه کسی مطرح کرد؟
    6-ایا به بهانه اجرای طرح در سه سال روش EPC روش مناسبی است ؟
    7- ایا ابعاد مهم ، مخصوصا سازمان مدیریت و بهره برداری آن ،ساختارهای اجرایی و قانونی ان به عنوان مهمترین بخش پروژه امروز شفاف شده؟
    8- ایا برای یکبار انهایی که این مسیر را رقم زده اند/تعهدی در جایی داده اند که اگر این طرح با مشکل مواجه شد باید پاسخگوی مردم و نظام باشند؟
    9- ایا مدیریت استانی این طرح از تخصص لازم در زمینه اب و سازه و غیره برخوردار است ؟ ایا توان تلفیق ابعاد فنی طرح را داراست؟
    10- ایا دادن گزارشات کلی و گفتن صرفا اینکه ما ناحیه بندی کردیم انهم بدون نظر صاحبنظران خبره منطقه ای و مبانی فنی فکر می کنید مشکلی از مشکلات حل خواهد شد ؟ ایا تجربه تلخ مجتمع گاو داری نیاتک و پرورش ماهی کیان اباد و مجتمع گلخانه ای سیادک وووو درس اموز نیست
    11- جناب اقای استاندار امروز ما در همان طرح پایلوت که با مراقبت زیاد راستی ازمایی میدانی و تلاش شبانه روزی دو ساله در پیدا کردن ابعاد نهفته طرح عملیاتی شده صدها مشکل داریم/چطور این عزیزان بقیه سیستان را بدون داشتن مطالعات جامع سه سال موفقیت امیز به سرانجام خواهند رساند؟ البته دو سال از سفر اقای رییس جمهور که در شرف اتمام است.
    12- اقای استاندار اینکه به شما گزارش داده می شود که پیمانکاران در حال گسیل به سیستان هستند این فقط برای لوله زیر خاک کردن خوب است ، اما برای اینکه پروژه ای موفقیت امیز در سیستان اجرا شود عین خطر است؟
    14- جناب استاندار سئوال بفرمایید وقتی یک پیمانکار مستقر شود ایا مگر لازم نیست این پیمانکاربا تصویر روشنی از ابعاد طرح و محاسبات دقیق انجام شده از قبل وارد میدان اجرا شود؟ این چه سوژه ای است که از هر کس سئوال می شود که اخرین مطالعات تایید شده شما کدام است می گویند ما که نداریم باید مشاور پیمانکار تحویل دهد/؟
    15 – اقای استاندار ابعاد خطر اینجا بروز می می کند ، اینجاست که روش epc غلط است ؟ این پروژه ساخت یک پل با مولفه های مشخص طراحی نیست/این طرح دارای ابعاد فنی و پیچید های است که لحظه به لحظه وقتی در مسیر طرح روشن شود کلی سرنوشت طرح را تغییر می دهد و اگر همه اینها به درستی با حداقل خطا کشف و نهایی نشود به شدت موفقیت طرح را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
    برادر عزیزم جناب استاندار مطمئنا شما از ما نگران تر هستید/ هنوز اتفاق خاصی نیفتاده جلوی ضرر را در هر زمان بگیرید فایده است.

  14. سلام: فقط میگم تشکر تشکر تشکر . دستمریزاد و خسته نباشید .

  15. سلام از زحمات رهبر عزیز مان و اقای استاندار محترم وامام جمعه محترم اقای کیخا تشکر میکنم وبرای این مردان بزرگ ارزوی موفقیت میکنم و دوستانی که دارن برای خودشان تبلیغ میکنن ومردم مظلوم سیستان را بازیچه خودشان قرار دادن برای انها هم دعا میکنیم خداوند متعال انه را به راه راست هدایتکنکند,,,,امین