گندم خبر: معمولا تابستان و فصل تعطیلات که فرا می رسد بحث پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان به دغدغه ی خانواده ها و مسئولین تبدیل می شود. یکی از طرح هایی که چند سالی است با جدیت بیشتری برای پر کردن اوقات فراغت دنبال می شود، طرح هجرت سه است.
اما طرح هجرت سه چیست؟ طرح هجرت سه در راستای طرح های هجرت یک و دو بر اساس منویّات مقام معظّم رهبری مبنی بر ترغیب دانش آموزان به کار و تلاش و به منظور پرکردن اوقات فراغت در تابستان طراحی گردیده و در این باره از آموزش و پرورش خواسته شده تا به نحو پسندیده به اجرای این طرح همت گمارد.
همان طور که می دانیم طرح های هجرت یک و دو بعد از پیروزی انقلاب و بعد از جنگ تحمیلی در قالب جهاد سازندگی در سطح وسیعی در کشورمان به اجرا درآمد. هدف از انجام این طرح در هجرت یک، ساماندهی خرابی های دوران قبل از پیروزی انقلاب بود. در هجرت دو نیز به هر حال بعد از هشت سال جنگ تحمیلی، کشور نیاز به آبادانی و رفع خسارت وارد آمده به شهرها را داشت. اما طرح هجرت سه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به همت آموزش و پرورش، بسیج دانش آموزی و سازندگی از ۱۷اردیبهشت ۱۳۷۰ تاکنون در حال اجراست.
این طرح امسال نیز هم زمان با سراسر کشور از ابتدای تیرماه در شهر علی اکبر از توابع شهرستان هامون آغاز گردید. برای آشنایی با کیفیت و کمیت کار به دبیرستان پسرانه شهید چمران رفتیم، جایی که شور و شوق زایدالوصف دانش آموزان فراتر از انتظار ما بود، سعی کردیم با چند نفر آنها گپ و گفتی داشته باشیم، لذا از یک گروه چهارنفره ای که مشغول رنگ آمیزی بودند خواستیم برای چند دقیقه دست از کار بکشند.
ابتدا یکی از آنها که خود را حسین معرفی کرد، گفت: حدوداً ۶۰ نفریم که امسال در طرح هجرت دبیرستان خود شرکت داریم که به تناوب تقریباً هر روز ۲۰ نفر در مدرسه حضور داریم و به کار تعمیر، زیباسازی و رنگ آمیزی مشغولیم، از او از دستاوردهای این طرح برای خودش پرسیدم که او بهترین دستاورد را ، ایجاد حس همدلی، تعاون، مشارکت و تمرین در اجرای کار گروهی دانست.
حجت، دیگر دانش آموزی بود که در جواب همین سؤال گفت: من سالهای قبل، برای تابستانم برنامه خاصی نداشتم و معمولا اوقاتم را به بطالت می گذراندم؛ اما امسال حدود یک ماه است(نه به طور مستمر) که اینجا مشغول هستم. او می گفت در این مدت مهارت خوبی در رنگ آمیزی پیدا کردم و اگرچنانچه نتوانم در دانشگاه قبول شوم، قطعاً یکی از شغل هایی که روی آن فکر خواهم کرد رنگ آمیزی ساختمان خواهد بود.
در گوشه ای دیگر مهدی به کار گچ کاری و بتونه کاری مشغول بود و نیز از اینکه در این طرح توانسته مفید باشد و کمکی به زیباسازی مدرسه و کلاس درس خود کند احساس رضایت می کرد. به نظر علی اصغر این طرح باعث شده دانش آموزان و مدیر مدرسه فارغ از قوانین و ضوابط خاص مدرسه در کنار یکدیگر و دریک فضای دوستانه و صمیمی مشغول به کار شوند به نظر او همین مورد یکی از ویژگی های برجسته طرح هجرت سه به شمار می رود.
در پایان لازم به یادآوری است که باید بیش از پیش در همه عرصه ها از استعداد و پتانسیل عظیم در پیشبرد اهداف نظام اسلامی بهره ببریم و از همین حالا مسئولیت پذیری، مشارکت، تعاون و انجام کار گروهی را با آنان تمرین کنیم تا در آینده که اداره ی مملکت به دست این جوانان بیفتد، مدیران، کارکنان و کارآفرینان جوان ولی باتجربه ای داشته باشیم.
تهیه گزارش: نریمان ۹۵/۴/۳۱