از کسب مقام در جشنواره عمار تا دیدار با رهبری

گـــنـدم خـــبـر : جوان شایسته سیستانی سعید غفاری مقدم که چند روز قبل موفق به کسب لوح تقدیر در جشنواره عمار گردید، از دیدا خود با رهبری و نصایح ایشان می گوید که در ادامه نظرتان را به آن جلب می نماییم.
جوان شایسته سیستانی طی مطلب ارسالی به خبرنگار ما گفت: به لطف الهی و با تلاش همکاران ما در کانون بسیج حقوقدانان زابل بنده به نمایندگی از اعضای محترم کانون جهت شرکت در سومین جشنواره مالک اشتر بسیج به تهران دعوت شدیم و مفتخر به کسب عنوان موفق ترین رده سازمان بسیج مستضعفین گردیدیم.
وی گفت: نقطه عطف این سفر دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای(دامه برکاته) بود که ضمن ایجاد شور و نشاط مضاعف بین بسیجیان موجب شد تا ما مهمان سفره اندیشه این عالم ربانی باشیم و از رهنمودهای مقام ولایت جهت ادامه مسیر بهرمند شویم.
سعید غفاری مقدم گفت: در این جلسه رهبر معظم انقلاب اسلامی به بیان محورهایی در جهت نقشآفرینی و توانمندسازی هر چه بیشتر بسیج پرداختند، که مروری گذرا بر این محورها نشان می دهد، می توان نقشه راه تحول بسیج با سمت و سوی توانمندی را از آن استخراج کرد.
وی در ادامه افزود: لازم است نگاهی اجمالی به این محورها داشته باشیم؛
۱_ تأکید بر محوریت جوانان در این حرکت انقلابی اولین نکته مورد تأکید معظمله بود.
اساساً این نهاد مردمی از ابتدا با محوریت جوانان شکل گرفت و اکنون نیز عمده بدنه این تشکیلات عظیم را نسل سومیها تشکیل می دهند.
همانگونه که جوانان در این مجموعه بزرگ، عامل محدثه بودند، در ادامه کار نیز عامل مبقیه هستند. از این جرو می توان گفت: راز تداوم و بقای این حرکت نیز اتکای آن به عنصر جوانی است.
جوانان در این حرکت فراگیر، نقش پیشبرنده و پیشرونده را ایفا میکنند و در واقع طلایهدار این جهاد گسترده هستند.
اکنون بهنظر میرسد ضروری است همین اعتماد و تکیه به نیروی عظیم جوانی در همه لایههای بسیج گسترش و تسری یابد و ضمن احترام به تجارب ارزشمند پیشکسوتان، چهره مدیریتی و کلان بسیج در رأس نیز رنگ و بوی جوانی پذیرد.
۲_ محور دیگر این تحول ،تقوای فردی و جمعی است.
اساس بسیج مستضعفین بر ایمان الهی بناشده و بنابراین بسیج یک نمونه موفق از جامعه ایمانی است. اما این بدان معنا نیست که در مسیر ایمان و تقوا به قله نهایی رسیده و دیگر نیاز به تلاش بیشتری نیست.
ذات تقوا و ایمان، مرز ناپذیر است و هرچه انسان و جامعه تلاش کنند، باز میدان جهاد بیشتر هست. نتیجه این مراقبه فردی و جمعی آن است که انسان به مرتبهای از یقین میرسد که قدرتهای فاسد در مقابل دیدگانش پوشالی میشوند و محاسبات خود را بر اساس سنن الهی و اعتماد به قدرت ذات باری تعالی بنا می نهد.
در چنین وضعیتی هرچه دشمنان دسیسه ورزند و از ابزارهای گوناگون تهدید و تطمیع خرج کنند، در استقامت مؤمنان هیچ خللی وارد نمیشود. چنین نیروی متکی به قدرت الهی، شکست ناپذیر است.
۳_ حرکت بسیجی، تلفیق توأمان شور و شعور است.
بنای این حرکت علاوه بر عواطف پاک و شور انقلابی، بر فهم، دانش، خردورزی، عقلانیت و منطق است.
تجربه چهار دهه انقلاب اسلامی، نشان داد که اگر این دو عنصر مهم در کنار یکدیگر حاضر نباشند، احساساتی سطحی و ناپایدار حاکم میگردد که نتیجه آن را در انقلابیون پشیمان و از نفس افتادگان امروز میتوان دید. کسانی که در روزهای نخست انقلاب، برجستهترین مواضع انقلابی را اتخاذ می کردند و اکنون پهلو به لیبرالیسم میزنند یا صراحتاً ابراز ندامت و تجدید نظر طلبی می کنند.
از این رو لازم است در نهاد انقلابی بسیج تکیه بر معرفت عمیق و بصیرت نافذ بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
۴_ انقلابی بودن و علیه ضد انقلاب بودن مختصات مرزبندی بسیج را مشخص میکند.
بسیج در چارچوب متعارف رقابتهای جناحهای سیاسی کشور نمیگنجد، بلکه آنگاه که منازعه به انقلابی و ضد انقلابی می رسد، بسیج معنا و مفهوم خود را مییابد.
اینجا بسیج نیست که دنبالهرو احزاب و جناحهای سیاسی باشد، بلکه همه جریانهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که خود را در قاموس انقلاب تعریف میکنند، باید با شاخص بسیج خود را تنظیم کنند. اینجاست که میتوان گفت ،خود بسیج یک جریان است، یک شطّ عظیم جاری است به سمت اهداف انقلاب.
۵_ بسیج نماد و تبلور اقدام جمعی مردمی است.
اقدامی فراگیر و متشکل از اقشار و لایههای مختلف جامعه.
اینجاست که حضور تخصصها و توانمندیهای مختلف ضروری میگردد.
اکنون در این سازمان گسترده، بسیج اقشار مختلف از جمله بسیج حقوقدانان شکلگرفته، اما آنچه جای خالی آن احساس میگردد، ارتباط افقی میان این اقشار برای رقم خوردن جبههای از فعالیتهای همافزا است.
این نیروی توانمند، اگر مجهز به همافزایی افقی گردد، به نمادی از نقشآفرینی عمومی و جمعی مردم در جامعه تبدیل میگردد و ما در کانون بسیج حقوقدانان زابل آماده همکاری با تمامی اقشار مختلف بسیج بهاینترتیب مفهوم مردمسالاری دینی علاوه بر لایه سیاسی، در حوزههای مختلف اقتصاد و فرهنگ نیز عینیت مییابد.
۶_ نقشآفرینی هر چه کارآمدتر بسیج نیازمند تقویت مغز افزار آن است و اکنون خلأ اندیشکدهها و کانونهای تفکر بسیج بیش از پیش احساس میگردد.
مفهوم هیئتهای اندیشهورز که مورد تصریح رهبر معظم انقلاب قرارگرفته، اشاره به همین مغزافزار سامانهای این جبهه عظیم است.
طبعاً این مغزافزار نقطهای نبوده و در سطوح گوناگون این منظومه بایستی شکل گیرد.
از سطوح راهبردی و کلان گرفته تا سطوح خرد و تاکتیکی، باید این کانونهای اندیشهورزی ایجاد گردند.
همچنین اساس تحول توانمندساز بسیج نیاز به اندیشکدههایی در سطوح راهبردی را دارد تا به راهبرد نگاری و برنامهریزی کلان در این سطح بپردازند.
یکی دیگر از اجزای این مغزافزار، مجموعههای رصد و پایشگری است که بر میزان پیشرفت عمومی حرکت، انطباق آن با اهداف از پیش تعیین شده و حل چالشهای پیش رو نظارت نماید.
غفاری مقدم گفت: آنچه به اختصار در این گفتگو بدان پرداخته شد، تبیینی اجمالی از اهم محورهای مورد توصیه امام خامنهای در دیدار با ما بسیجیان بود و همان گونه که معظمله نیز تأکید نمودند، طرح همه محورها و تبیین تفصیلی آن به مجالی فراختر محتاج است.
وی گفت: می توان گفت اگر نگاه تحول مبتنی بر توانمندسازی در بسیج بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، به بیان رهبر انقلاب «بسیج این توانایی را خواهد داشت که در اصلی ترین عرصههای جامعه بهصورت پرقدرت ظاهر بشود و اثر بگذارد: هم در عرصه علم، هم در عرصه فرهنگ، هم در عرصه اقتصاد، هم در عرصه خدمترسانی و در همه این عرصهها بسیج میتواند بهعنوان یک نیروی پرقدرت و اثرگذار ظاهر شود.»
وی تاکید کرد: قشر بسیج حقوقدانان زابل با توجه به اینکه متشکل از اعضای تحصیل کرده و همچنین صاحب نظر است ضمن اینکه تمام تلاش خود را جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری خواهد کرد این محورها را سرلوحه کار خود قرار داده و با تببین و تحلیل صحیح آنها به دنبال خدمت رسانی به مردم محروم منطقه سیستان خواهد بود و ان شاالله با توکل بر خداوند متعال و هم یاری اعضای محترم کانون بسیج حقوقدانان زابل کسب این عنوان را برای سالهای متمادی در سطح کشور تکرار کنیم.