گندمـــ پرس : ازنظر اسلام هر گونه گرايشي به سوي افـراط و تفـريط به معنـاي خـروج ازجـاده حقيقت و حقانيت و رهستپاري در بيراهـه هبـوط و سقـوط فـردي و اجتماعـي است،و لـذا در همه حوزه ها ،خواهان اعتدال و ميانه روي است.علت گرايش به اعتدال و ميانه روي از ان روست كه چنين رفتاري موجب مي شود تا انسان در مسير خردمندي و كمال گرايي قرار گيردو گرفتار شرك در عقيده و عمل نشود و راه نقصان و باطل را بپيمايد.
از نظــر خـداونـد (آیــات٦٣ و ٦٧سوره فرقان) انسان معتدل و ميانه رو با رعايت تناسب و عدالت است كه مي تواند زندگـي خويش را قـوام بخشد و به استقامـت دست يابد.انسان اگـر بخواهد سعادت و خوشبختي را در دنيا و آخـــرت تجربه كـرده وان را به دست اورد بايد راه اعتدال و ميانه روي را در زندگي خويش بپيمايد.
برخي از مومنان در عبادت هاي خويش راه افراط را در پيش مي گيرند .و در هنگامي كه به خودسازي مي پردازند،براي دست يابي به كمالات ،خود را به اب و اتش مي زنند.گروهي ،شيوه رهبانيت را پيش مي گيرند و يا مانند مرتاضان هندو از زندگي دنيايي و بهره هاي ان چشم مي پوشند .
اين گـونه است كه نه تنهـا به نقش ربربيت خود توجهـي ندارند بلكـه آسیب هـايي را نيز به اطـرافيان و جـوامع بشـري وارد مـي سازند.آنان به جـاي ان كه به مسئـوليت و وظيفه الهي خود نسبت به اباداني زمين بپردازند،دست از كار و توليد بر مي دارند و يا حتي ثروت و درامد خويش را به انفاقي افراطي از دست مي دهند و خود را نيازمند و محتاج ديگران و كار و توليد انان مي كنند.
بنابراين اگر كسي بخواهد به مسئوليت الهي خويش عمل كند مي بايست در همه امور راه اعتدال و ميانه روي رادر پيش گيرد و با اين روش اسايش و خوشبختي را نه تنها براي خود بلكه ديگران به همراه اورد.
خـداوند در بيان جامعه برتر و كـامـل و ارائه نمونه عيني ان،جامعه اسلامي و برتر را جامعه اي معتدل و ميانه رو معرفي مي كند كه استقامت با اين روش در ذات و نهاد ان سرشته مي شود .
قران كريم توضيح مي دهد كه علت اصلي بسياري از فقدان ها و از دست دادن نعمت ها ،رفتارهاي بيرون از اعتدال انسان هاست.
زهــــرا اربـــابــی