چرایی عدم پاسخگویی شفاف درخصوص درآمدهای بازارچه و گمرک میلک

  • کد خبر : 21193
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
چرایی عدم پاسخگویی شفاف درخصوص درآمدهای بازارچه و گمرک میلک

گندمــــ پرس  : میلک یکی از روستاهای بزرگ و قدیمی سیستان میباشد که در منطقه صفر مرزی در بخش میانکنگی سیستان بزرگ که امروزه به شهرستان هیرمند تغییر نام یافته , واقع شده است . سالهاست که نام بازارچه مرزی میلک را میشنویم و خوشحالیم که این بازارچه در منطقه سیستان وجود دارد , البته […]

گندمــــ پرس  : میلک یکی از روستاهای بزرگ و قدیمی سیستان میباشد که در منطقه صفر مرزی در بخش میانکنگی سیستان بزرگ که امروزه به شهرستان هیرمند تغییر نام یافته , واقع شده است .

سالهاست که نام بازارچه مرزی میلک را میشنویم و خوشحالیم که این بازارچه در منطقه سیستان وجود دارد , البته به واقع اگر از خدمات آن بنحو احسنت استفاده شود بدون شک این موضوع یک مزیت بسیار بزرگ برای سیستان محسوب میشود.

 

 مرز-میلک-16

 

 

مرگ و ویرانی جاده ها  حاصل اصلی بازارچه میلک برای سیستان

اما درحال حاضر نه تنها این بازارچه برای سیستان و سیستانی عایداتی ندارد ( جز در موارد محدود و اشتغال زایی اندکی که بوجود آورده است) بلکه ضرر و زیانهای فراوانی نیز بوجود آورده است .

جاده زابل به زاهدان را اگر در نظر بگیریم , بطور متناوب شنیده میشود که در آن تصادفات مرگباری صورت میگیرد و طی آن چند تن از هموطنانمان جانشان را از دست میدهند و خانواده ای داغدار میشود.

ربط این مساله به میلک را میتوان در تصادفاتی که بواسطه تردد خودروهای ترانزیتی صورت میگیرد جستجو کرد.

 

عدم شفاف سازی و پاسخگویی مسئولین درخصوص درآمدهای بازارچه و گمرک میلک

متاسفانه از این مساله تاسف آور هم که بگذریم , بحث به درآمدهای حاصل از عوارضات و ترانزیت کالا به کشور افغانستان میباشد که هیچگاه درخصوص نحوه هزینه کرد آن از سوی مسئولین امر , اعم از بازارچه های مرزی و گمرک به مردم ارائه نشده است.

اگر مردم  حق دارند که بدانند در اطرافشان چه میگذرد و مسئولین چه عملکردی دارند , پس چرا دراین زمینه شفاف سازی نمی شود؟

روزانه صدها خودروی ترانزیتی از پل میلک عبور میکند , بدون شک و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران این خودروها باید مبالغی را به گمرک و بازارچه بپردازند , علاوه بر آن گمرکاتی که به کالاهای نیز تعلق میگیرد نیز شامل این درآمدها میشود. حال سوال این است که این درآمدها چه میشود و چگونه هزینه میشود ؟

این درست که بخشی ازاین درآمدها ملیست , اما درنهایت نیز همین درآمدها به استانها و شهرهای کشور بازمیگردد , سهم سیستان از درآمدهای ملی و محلی گمرک و بازارچه میلک چیست ؟

آیا نمی شود نوشت و پیشنهاد داد و درخواست کرد که سهم سیستان را در پی این همه ویرانی که حاصل تردد این ترانزیت هاست ویژه تر دیده شود ؟ آیا نمی طلبد که مسئولین امر , دولتمردان استان دراین خصوص چاره اندیشی کنند و حداقل بحث جاده ترانزیت میلک را ویژه تر مورد توجه قرار دهند؟

آنچه مورد سوال است , خواسته های بحق است که باید پاسخ لازم بدان ارائه گردد تا مردم نیز متوجه باشند که وجود یک پتانسیل عظیم برای آنان چه دست آوردی دارد تا شاید به آینده امیدوارتر باشند ان شالله

 

 

 

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=21193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. چرا میشه پیشنهاد داد ولی باید از نماینده های عزیز پرسید تا الان اگر احتمالا نامه ای در خصوص این موضوع داده اند. تکلیفش چی شده ؟

  2. لطفا” و خواهشا”
    ۵۴قلم کالا مشخص شده برای مبادله کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی را بصورت کامل در سایتتان درج کنید برای استفاده مرزنشینان عزیز همچنین دانشگاههای زابل در مورد واردات مسابقه ای بگذارند که واردات کدام کالاها می تواند ارزش افزوده بیشتری برای مرزنشینان داشته باشد
    سپاسگزاریم

  3. متاسفانه تمام این سرمایها با عدم مدیریت……..

  4. باید با اطلاع رسانی مناسب از طریق رسانه ها و شبکه های مجازی مردم رو در مورد حق و حقوق خودشون آگاه کرد و انگیزه مطالبه گری رو در اونها افزایش داد ؛
    با یه مقایسه ساده زابل و سایر شهرهای کشور در بازه زمانی 10 الی 15 ساله اخیر متوجه عقبگرد قابل توجه و محسوس روند پیشرفت و توسعه می توان شد؛ که عوامل محیطی، انسانی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در بروز این وضعیت موثر و مقصر بودند؛ اگر شهرهای دیگه پیشرفت کردن که صد البته کردن، ابتدا بواسطه افزایش آگاهی مردم از راه اطلاع رسانی و ایجاد حس مطالبه گری و انتقاد مستمر و البته منصفانه از مسئولین ذیربط محلی، منطقه ای و کشوری بوده.
    اینجاست که نیاز به گسترش شبکه های خبری بی طرف در منطقه شدیداً احساس میشه.
    موفق باشید…

  5. سلام ای کاش از سازمان پایانه ها که بیشترین درامد رو در مرز داره هم میشد.