نوشتاری بر روسیاهی راه و شهرسازی در جاده زابل به ادیمی

  • کد خبر : 21314
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۷:۰۴
نوشتاری بر روسیاهی راه و شهرسازی در جاده زابل به ادیمی

گندمـــ پرس : جاده مواصلاتی زابل به ادیمی از دیرباز دارای مشکلات عدیده ای بوده و آسفالتی که این جاده ناهموار را سیاه کرده بود , تنها موجب روسیاهی مسئولین امر میتوانست باشد و لاغیر. پس از سالها پیگیری مردم و اهالی روستاهای که درمسیر جاده قرار داشتند و اهتمام مسئولین امر بالاخره چند روز […]

گندمـــ پرس : جاده مواصلاتی زابل به ادیمی از دیرباز دارای مشکلات عدیده ای بوده و آسفالتی که این جاده ناهموار را سیاه کرده بود , تنها موجب روسیاهی مسئولین امر میتوانست باشد و لاغیر.

پس از سالها پیگیری مردم و اهالی روستاهای که درمسیر جاده قرار داشتند و اهتمام مسئولین امر بالاخره چند روز قبل اعلام شد که عزیزان گرامیان راه و شهرسازی تصمیم بر آسفالت این سیاهه نیمه جان گرفته اند.

اگر چه محدوده ای که درنظر گرفته شده است و مورد لطف عزیزان قرار گرفته بود تنها بخشی از تن تب دار این جاده میباشد اما خوشحال شدیم واحسنت و باریکلایی از جان سردادیم و خدا را به دلیل تلاش مسئولین امر به دلیل حل یکی از معضلات این مردم صبور شکر کردیم.

کار شروع شد , اما آنچه مشاهده میشد (درتصاویرارسالی اهالی از نحوه کار کارگران) جای تاسف داشت , گویا عزیزان راه و شهرسازی تنها جهت گل گرفتن دهان منتقدین و سیاه کردن  به محل آمده بودند , باور کردنی نبود , آنها با گریدر درحال مسطح کردن جاده بودند !!!!!!!!!!

 

IMG-20150303-WA0003

 

عجیب بود و غیر قابل باور , باز هم میخواستم بنویسم هدر رفت بیت المال دیدم دیگر بسیار کلیشه ای شده و برای عزیزان هم بدون شک مهم نیست این کلمه پر رمز و راز , اما بواقع جز این دیگر هیچ نمی توان گفت.

بدون شک آنچه در تصاویر قابل مشاهده است اینکه با این سیاهه تنها دهان ها را بسته و روی مردم را سیاه می کنند.

آنچه در تصاویر مشاهده میشود نشان از عدم نظارت درست در کار دارد.

حال گلایه و شکوایه از ناظرین امر را کجا باید ببریم , ناخودآگاه به یاد مثنوی زیبای استاد وحید کیخا افتادم که در بخشی از آن به زیبایی این مساله را به تصویر ذهن کشیده بود , آنجایی که میگوید :

چاره ای باید کنیم این رنج را     ورنه افعی میرباید گنج را

با که باید گفتن این فریاد را  یا کجا باید بریم این داد را

 

قصد داشتیم سیاهه خودمان بر روسیاهی مسئولین امر  را کاملتر از این بنویسیم که به شرحالی متفاوت از سوی یکی از نخبگان شهرستان نیمروز در نی زار مواجه شدیم , بهتر دیدیم که ادامه ماجرا و شرحی کلی تر از این دیار را از زبان تقی خواجه نویسنده و محقق ساکن شهرستان نیمروز را به اطلاع شما همراهان برسانیم :

تقی خواجه : پلک هایم را به زور بالا نگاه می دارم تا بتوانم سقف را بهتر ببینم. از گوشه چشم صفحه گوشی را که نگاه می کنم ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح را نمایش می دهد.
لباس هایم را پوشیده ام و آماده ام تا دوباره بروم و به دانش آموزان و آینده سازان سیستانی درس بیاموزم و در لا به لای سخنانم از سیستان برای شان بگویم. از تمدنی که نامی را یدک می کشد.

وارد حیاط که می شوم بادی خنک سیلی ای بر تنم می نوازد جلوی کتم را به هم می رسانم تا هجمه سردی تمام بدنم را نگیرد. استارت می زنم پیکان وانت پدر را و درب حیاط را باز می کنم.

سلامی دوباره می گویم به روستای حجت آباد

از ریگزاری که ابتدا تا انتهای روستا را پوشانده عبور می کنم. ریگزاری که قرار بود روی شن به خود ببیند و ولی طرح هادی ناهادی همه مردم را به اعتراض وا داشت تا دوباره همکاری نخواستن از مردم باعث شود روستا یک یا دو دهه از پیشرفت عقب بماند.

طرح هادی ای که بهترین زمین های روستا را نشانه رفته برای فضای سبز، زمین کشاورزی، خانه بهداشت، پارک و … طرحی که صدای خیلی از صاحبان زمین را در آورده که چرا از مردم برای این جایابی ها سوال نشده است و زاهدان بدون هیچ درکی از محیط برای روستا طرح طراحی کرده است.
پیچ اول جاده روستا را پشت سر می گذارم. جاده ای که هر از چند گاهی گریدری تیغی بر تن خسته و نحیف ش می کشد و حسرت مردم را دو چندان می کند و حال دیگر کسی امید ندارد که این جاده بعد از نزدیک به دو دهه شن ریزی و مسطح شدن روی آسفالت به خود ببیند. تا چند وقت قبل می گفتند جاده باید تعریض شود و حال که آن مشکل حل شده بهانه، بهانه بودجه است.
ترمز می کنم تا یکی از دانش آموزان نمونه روستا را برسانم به دبیرستان نمونه ی روستای کمالی. دانش آموزی که هر روز این مسیر را دوبار سیر می کند تا بتواند روزی چرخاننده چرخ این کشور شود. در خاطراتم روزهای نخست شن ریزی روستا را مرور می کنم جاده را در مسیر تیر برق هایی که در زمین های مردم به خط کرده اند باید کشید جاده قبلی مسیر را دور می کند باید زمین های کشاورزی مردم را تصرف کرد. لوله آب که می آید نیز همینطور و البته باید برایش حریم نیز قائل شد و انگار برای مسئولین چیزی کم اهمیت تر از زمین های کشاورزی کشاورزان منطقه یافت نمی شود گذشته از همه اینها روزی با طرح آب رسانی نیم لوله ها و روزی به طرح زه کشی زمین های تفتیده باید زمین ها را تصاحب کنند.
صدای دانش آموز مرا متوجه خود می کند ۲۰ متری دورتر از مدرسه ترمز می زنم؛ دقیقا همان جایی که مرکز ترک اعتیاد هر روز آب های فاضلاب ش را در جاده رها می کند؛ اگر دقیق تر بگویم کنار خانه بهداشت روستای کمالی.
خم می شوم؛ درب را محکم سمت خودم می کشم تا بسته شود. از شانه بلند جاده عبور می کنم. در جاده ای پر از ترک و سرعت گیر های نامناسب می رانم. راهنمای ماشینی مدام کار می کند انگار اشتباهی دستش خورده و یادش رفته خاموشش کند. چراغ می دهم و جفت راهنما می زنم انگار تازه به خود آمده و راهنما را قطع می کند. رسیده ام به روستای اسلام آبادی که روزی نامش طویله خانه بود می گویند اینجا طویله اسب های شاه بوده است و به همین دلیل به این نام معروف بوده است یک دهه بعد از انقلاب پیگیری می کنند و نام روستا به نام فعلی تغییر می کند.

انگار ماشین ویبره / لرزشش فعال شده باشد ماشین می لرزد آسفالت ها آخرین بار که روی فینیشر را به خود دیده اند زمانی بوده است که من دبستان درس می خواندم یعنی حدود سال های میانی دهه ۷۰ و بعد از آن کسی چادری نو به سر این جاده نکشیده است و تنها گاهی برای خالی نبودن عریضه سرعت گیرهای بی کیفیت بدون نشان و تابلوی راهنما را افزوده اند و گاهی حذف کرده اند.

به زابل رسیده ام وضعیت همان گونه است. پنج دقیقه زودتر به مدرسه می رسم و به رسم عادت واتساپم را بررسی می کنم آنچه در گروه های سیستانی می بینم شعار ها یی ست که در ۷۰ سال بعد از تاسیس زابل هنوز هم شاهدش هستیم ولی در جا می زنیم و می زنیم ولی حیف هنوز که هنوز است با توجه به علم نسبت به ناکارا بودن شان دست به دامانشانیم.

وارد کلاس می شوم مطالعات اجتماعی را باید تدریس کنم مبحث جغرافیا ست از عظمت سیستان می گویم و از قرارداد گلداسمید/ت و بعد آن مک ماهون و بعد آن حفر چاه نیمه هایی که بهانه افغانستان برای خشکی بزرگترین تالاب آب شیرین جهان است و بعد از آن از فرستادن آب به زاهدان که بهانه دوم برای خشکی هامون است.

زنگ پایان کلاس به صدا در آمده است اما هنوز اصرار دارم که درس را بگویم به دانش آموزانم اما انگار مایل نیستند بدانند و هر کدام حواسش جایی ست.

از مدرسه خارج می شوم. برای بازگشت دوباره باید همان مسیر را طی کنم. همان چهار راهی که هنوز هم به بیمارستان معروف است (فلکه جهاد کشاورزی)؛بعد از آن سه راهی قائم آباد و بعد، اما صبر کنیم انگار کارگران مشغول به کارند و با پرچمی ماشین ها را به سمت حاشیه جاده راهنمایی می کنند انگار گریدری در حال آسفالت جاده است.

 

IMG-20150303-WA0001

 

IMG-20150303-WA0021

 

آری جاده ای که شرحش رفت را دارند روکش می دهند آن هم با گریدر. چند عکسی برای نشر بر می دارم. که در ضمیمه خواهید دید.

موفق و مانا باشید
تقی خواجه_ نی زار

989154680599

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=21314

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 21در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۱
  1. سلام جناب خواجه ، دلنوشته ی بسیار جالبی و زیبایی به رشته تحریر در آورده اید ، اما یاد اوری چند نکته برای اطلاع جنابعالی ضروری و لازم میباشد
    جناب خواجه هر چیزی که برای ما نو وتازه باشد دلیل این نیست که زحمت و تلاش دیگران به چشم ما برنتابد ، دوست عزیز پخش نمودن اسفالت توسط گریدر از دیرباز مرسوم بوده و از لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد ، ضمن اینکه پس از پخش آسفالت با گریدر ، اسفالت غلطک خواهد خورد . این امر(پخش اسفالت با گریدر بجای فنیشر) باعث تسریع در آسفالت جاده روستای شما خواهد شد. احمتالا چون این مورد برای اولین بار در روستای شما اتفاق افتاده و شما نیز برای نخستیم مرتبه است که چنین صحنه ای را مشاهده می کنید ، این تصور درذهن شما نقش بسته که زحمات عزیزان در بحث اسفالت جاده روستای شما کاری خارق العاده و عجیب و غیر اصولی است.

    همچنین در بخش دیگری از فرمایشات جنابعالی به تیرهای چراغ برق ، تصرف زمین های کشاورزی ، برای حریم جاده ، لوله آب و غصب زمینهای مردم اشاره کرده اید .
    دوست عزیز برای عمران آبادانی و توسعه هر منطقه باید یکسری اقداماتی انجام شود که در آینده با توجه به افزایش جمعیت مردم و مساحت منطقه (شهر ، روستا ، دهستان و ..) مطابقت و سازگاری داشته باشد ، چه عیبی دارد برای برخورداری از جاده عریض و بهینه 2 متر از اراضی مردم هم ضمیمه جاده شود ، البته در صورتی که این اراضی دارای سند باشند هزینه انها نیز پرداخت خواهد شد ، قطعا جنابعالی خواستار تحولاتی در روستای خود هستید که در اینده تحقق می یابد ، مثل تبدیل روستای شما به بخش .
    چه عیبی دارد برای بهرمندی از نعمت برق ، دکل و یا تیر برق از درون زمینی عبور کند ،چه عیبی دارد برای استفاده از اب شرب بهداشتی و قطره ای لوله ای از زیر زمین زراعی مردم عبور کند ، ، برادر من هرکه طاوس خواهد جور هندوستان کشد .

    پس شما وسایر اهالی محترم روستایتان باید دست به دست هم بدهید و در توسعه و عمران آن گوی سبقت را از یکدیگر بربایید ، چرا که قطعا بازتاب تمام تلاشهای شما در این راه به ایندگان و فرزندان شما معطوف خواهد بود.

    • سلام اما آنچه مشاهده میشود تنها پخش آسفالت با گریدر نیست , بلکه پستی و بلندی جاده قبل از آسفالت را گریدر گرفته میشود , !!!!!!!!آیا این مساله نیز مرسوم است ؟

      • دوست عزیز شما بیرون گود نشسته اید و می فرمایید لنگش کن ، جاده قبل از اسفالت چه با گریدر چه با فنیشر و چه با هر وسیله و ابزاری برای پخش آسفالت ، تسطیح و زیر سازی می شود و بعد از آن اسفالت می شود ، اما اگر در جاده ای به اصلاح ما سینه کشی یا سربلندی باشد این دلیل آن نیست که بگوییم ، فراز و نشیب جاده به دلیل عدم تسطیح و زیر سازی مناسب است

        • علی جان اینو رسمی بفرستید تا منتشرش کنیم , شاید هم حق با شما باشدو کارتون درسته

  2. درود دوستان با نظر دوست عزیز مون علی آقا موافق هستم ، به وضوح در تصاویر مشخص است که جاده زیرسازی و تسطیح شده و برای آسفالت آماده می باشد.
    دوستانی که در زمینه ، عمران ، شهرسازی و راه سازی سررشته ای دارند ، با نگاه اول به این عکس ها متوجه آماده بودن مسیر برای آسفالت خواهند شد.

    مضاف بر این پخش آسفالت با گریدر ، هیچگونه ضرر و منافاتی از لحاظ فنی و مهندسی ندارد و باعث تسریع در پروژه آسفالت نیز خواهد شد.

  3. والا علی آقا اگر ما از مردم شهرستان نیمروز هستیم و هر روز این جاده رو طی می کنیم که میدونم وضعیتش چطوریه!!! جاده رو که ماست مالی کردید حالا مونده نظرات منتقدین اونا رو هم ماست مال کن.

  4. دوست عزیز به قول شاعر میگه رنگش ببین حالش بپرس ، در تصاویر این بخش همی چی عالی و اوکی هست ، حالا اگه نیت شما تخریب و قدرنشناسی از زحمات عده ای است که در گرما و سرما درحال خدمت رسانی به من و شما هستند ، بحث دیگری است.

    مع الوصف من به دیدگاه و تفکر همه احترام میزارم ، چه حقیقت گو و چه تخریب گر

  5. سلام.
    کدوم زیرسازی؟من خودم روزی چهاربار این مسیرو میرم ومیام فقط تو چاله هاش یه کم آسفالت سرد به صورت پراکنده ریختن
    آخه این چه وضعیه؟
    فقط ماست مالی کردن و رفتن

  6. علی اقایی که نمیدونم بااداره راه وشهرسازی چه ارتباطی داره ماخودمان ساکن ادیمی وروزی چندبارازاین جاده ترددمیکنیم کارشق القمری ندیدیم جزهدردادن بیت المال ، اصلابااین به اصطلاح اسفالت تغییری ایجادنشده که هیچ بدترهم شده ، جناب دهمرده لطفا یک مصاحبه بامدیریت محترم راهسازی سیستان انجام بدیدشایددلیلی براینکارشان داشته باشند

  7. سلام لطفا وضعیت خیابان دولتی مقدم 7 رو هم به نمایش بذارید که حدود 1 سال به علت لوله گذاری خراب کردن اما هنوز که هنوزه به همون حالت خراب گذاشتنش و بیخیال ان شدن

  8. جناب سارانی بنده هم مثل شما یک سیستانی هستم ، جنابعالی هم که ساکن شهرستان نیمروز هستید یک سیستانی و نورچشم ما هستید ، لذا اگر در شهرستان و یا دوستان و بستگان شما ، کسی به مقوله شهرسازی و یا عمران آشنایی دارد ، همین تصاویری که دوست عزیزمان آقای خواجه به دلنوشته خود ضمیمه کرده اند را نشان دهید و بپرسید آیا زیرسازی در این تصاویر مشکل دارد و آیا پخش آسفالت با گریدر که برای جناب خواجه عزیز ، تازگی دارد و غیرعادی به نظر می رسد ، از لحاظ فنی مشکل دارد یا خیر ، شاید با استماع سخنان وی بی طرفی و بی غرضی بنده برای شما و سایر عزیزان اثبات شود.

  9. با سلام
    نقد های بدون نام مانند خمپاره های سرگردانند. پاسخ به آنها مانند هدر دادن مهمات است. اگر چه نیک می دانم دوستان می دانند این مثال است و مناقشه در مثل نخواهند کرد.
    لذا علی و مهدی گرامی
    نیاز به توضیح زیاد احساس نمی شود. ما خود در گودیم و نه یک روز و دو روز بلکه 28 سال است در این گود زندگی می کنیم.
    همانگونه که در متن اشاره شده این جاده نیاز به روکش داشته که آن هم با لایه ای نازک روکش شده و غلطک هم نخورده و امروز این مسیله در روستای کمالی کاملا مشهود بوده و احتمالا فردا نیز در روستای حسین آباد خواجه مشهود خواهد بود.
    با سپاس

    • جناب خواجه عزیز وقتی شما با دیدن انچه که باب و مرسوم است (پخش اسفالت با گریدر ) برای اولین بار در زندگی خود انچنان شوکه و متحیر می شوید که دلنوشته به رشته تحریر در می اورید ! در واقع عدم اطلاع شما از علم شهرسازی و راه سازی باعث شده که شما به نگارش متن فوق بپردازید و البته باز هم همین عدم اگاهی موجب شده که باز به ضخامت آسفالت با همان دیدی که به پخش آسفالت با گریدر داشته اید نگاه کنید ، دوست عزیز عدم اگاهی شما نباید باعث این شود که زحمت دیگران را بیهوده تلقی کنید ! ضمنا برادر من شما که تاب و تحمل نقد ندارید و نقد باعث بهم ریختگی روح و روان شما و گرفتن موضعی خصمانه و تهاجمی از سوی شما می شود ، لطفا مطلب ارائه نفرمایید !!!

      • نقدی که بی نشان و نشان باشد را شبنامه مینامند , شما اگر نقدی دارید که بدنبال حقیقت هستید و پاسخ , بهتر است با نام و نشان واقعی خود نظر بگذارید

  10. سلام. جالبه میگن دسته بالایه دست بسیاره!!! راه وشهر سازی انگار دسته شهرداری زابل رو از پشت بسته؟؟!!!!! حالا اسفالته شهر رو که شهرداری با فینیشر داره میریزه چرا اینقد موج داره؟؟؟؟ هر جا که مدیریتی نباشه باید منتظر این صحنه ها و هدر رفت بیت المال باشیم..!!!!

  11. به هیچ وجه هدر رفت بیت المال نیست بیایید به صورت کاملا فنی و مهندسی با این مسئله برخورد کنید و از اظهار نظر شتاب زده و احساسی جلو گیری کنیم. اداره راه و شهر سازی با داشتن مهندسین توانمند و با تجربه ضمن نظارت دقیق بر نحوه اجرای پروژه های عمرانی و زیر ساختی به خوبی نشان داده است که هیچ گاه به دنبال هدر رفت منابع نیست. با تشکر و قدر دانی از مسولین مربوطه که با این منابع محدود، امکانات کم و بسیار ناچیز، جهت رفاه هر بیشتر اهالی سیستان تلاش میکنند. اَجرکم عند الله

  12. جکسون عزیر، خوبه که ماهم……………………………………….

    گندمــ پرس : هر چی گفتی درست بود , اما بماند برای فرداها

  13. والا دوست عزیز این طریقه آسفالت رو بنده که 6 سال رشته عمران خوندم تو هیچ کتابی ندیدم و چون مرسوم بوده دلیل درستی کار نیست یا کاری رو انجام نباید داد یا باید درست انجام گردد

  14. سلام
    ظاهرا آقای خواجه منظورشان راه مواصلاتی شهرستان زابل به نیمروز بوده که دوستان منتقد به اشتباه فکر کردندراه روستاییه .
    درهر صورت به نظر میرسه منظور راه و شهرسازی مرمت و ترمیم قسمتهای خراب جاده بوده که برای این منظور هم میبایست قبل پخش آسفالت یک لایه قیر تک کت روی سطح قبلی ریخته میشده که انچام نشده ,بستگی داره آسفالت گرم دارن میریزند یا سرد در حال کار بیفایده و دور ریز سرمایه است جاده زابل ادیمی روکش حداقل چهارسانتی اگر سایر شرایط محیا نیست داره امیدواریم این مهم صورت بگیره.

  15. منظور راه و شهرسازی مرمت و ترمیم قسمتهای خراب جاده بوده که برای این منظور هم میبایست قبل پخش آسفالت یک لایه قیر تک کت روی سطح قبلی ریخته میشده که انچام نشده ,بستگی داره آسفالت گرم دارن میریزند یا سرد در حال کار بیفایده و دور ریز سرمایه است جاده زابل ادیمی روکش حداقل چهارسانتی اگر سایر شرایط محیا نیست داره امیدواریم این مهم صورت بگیره. اصلا تخصیصی نیست …