مَـردومـونِـه زابـل ؛ سیستـونَه خـِراتِ رُوش سفِـدیِ خَ مَـکنِـه

  • کد خبر : 29491
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
مَـردومـونِـه زابـل ؛ سیستـونَه خـِراتِ رُوش سفِـدیِ خَ مَـکنِـه

گندمــــ پرس : ای مردم! مـا شما را از یک مـرد و زن آفـریدیم و ملت ها و قبیله هــا قــرار دادیم تا یکــدیگـــر را بشناسید.بـی تـردید گــرامــی ترین شمـا نزد خــدا پرهیزکـارتـرین شماسـت.یقینا خـدا دانا و آگــاه است. ( سوره حجرات،آیه 13 )   با توجه به نزدیک شدن دهمیـن دوره انتخابات مجلس شـورای اسـلامـی […]

گندمــــ پرس : ای مردم! مـا شما را از یک مـرد و زن آفـریدیم و ملت ها و قبیله هــا قــرار دادیم تا یکــدیگـــر را بشناسید.بـی تـردید گــرامــی ترین شمـا نزد خــدا پرهیزکـارتـرین شماسـت.یقینا خـدا دانا و آگــاه است. ( سوره حجرات،آیه 13 )

 

با توجه به نزدیک شدن دهمیـن دوره انتخابات مجلس شـورای اسـلامـی باید کم کم آمـاده ی مواجهـه با  موج تبلیغات انتخاباتی کـاندیدای محترم در حـوزه های انتخابیه باشیم .

 

قطعا تمـام کـاندیدا سعی دارند با طــرح وعـده های جذاب تبلیغـاتی ، افکـار عمـومـی را نسبت به خود جلب کــرده تا بتوانند با تکیه بر آرای مردم، بر کرسی سبز بهارستان تکیه کنند .

 

 تبلیغات نامــزدهای انتخاباتی زمینه هــای زیادی را در بر می گیرد، که معمولا  در این برنامه ها، طرح های کلی ،جای برنامه های راهبردی و کاربردی را گرفته وگاه با شعارهایی مواجه می شویم  که به هیچ وجه با شرح وظیفه اصلی نمایندگان که قانون گذاری است ، سنخیت نداشته و ندارد.

 

امـا مـوضوع مد نظر نگـارنده در این نوشتار شیوه های تبلیغاتی نمایندگــان نیست ،بلکـه بـررسـی یکـی از عــوامـلی ست کـه می تواند از مهـمترین مـوانع انتخـاب درست و عقـلانی در زمـان انتخـابات باشــد و آن چیزی نیست جــز:

 

 “طایفه گـرایی” یا “قــوم گــرایی”

 

 با توجه به بافت سنتی سیستان و بلوچستان تمایل و وابستگی به “قبیله” ،”طایفه” و “اقوام” هنوز به صورت افراطی در این جامعه دیده می شود.

 

 کـه محـور اصلی بحث ما نیز بر روی همین کلیدواژه ها متمرکز شده است .

 

در جـوامع امـروزی احزاب  نقشی مهـم را جهـت پیشبرد اهــداف و سیر مسیر کمال،ایفـا مـی کنند و بیراه نیست اگــر بگوییم؛ اولین شرط برای شکل گیری حکــومت های دمــوکـراتیـک، وجود احزاب مختلف است.

 

کشور عزیزمان ایران اسلامی نیز کـه با شتاب به سمت توسـعه در همه ابعاد ؛ سیاسی ، اقتصادی ،علمی ، فرهنگـی، اجتماعی و…. در حرکت است، از این قـانون مستثنی نیست.

 

و این در حـالی است کـه در این مسیر پر افت و خیز یکـی از موانعـی کـه بر سر راه تشکیل احــزاب مختلف   مشاهده می‌شود؛ قوم گرایی و طایفه گرایی است که هنگام انتخابات پررنگ تر از پیش به چشم مـی خـورد و متأسفـانه این پدیده نه تنها در تقابل با شکل گیری احزاب عمل می‌کند بلکه می شود گفت ؛ در شهرهای کوچک این پدیده جایگزین احــزاب شده‌است.

 

 با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی،بنا را بر این انتخابات و تاثیر پذیری اش از پدیده طایفه گرایی می گذاریم و سعی داریم راههای برون رفت از این بحران را بررسی کنیم. 

 

طایفه گرایی به ذاته بد نیست و اتفاقا علاوه بر ایجاد پشتوانه برای مردمش می تواند باعث انسجام ،همدلی و همبستگی یک جامعه  باشد ،اما جنبه های منفی وقتی رخ می نماید که گرایش به طوایف؛ افراطی، با تکیه بر عصبیت های به دور از منطق و عقلانیت ،خودمحوری و خودبینی همراه  شود .

 

طایفه گرایی در زمان انتخابات به معنای به کار گماردن خویشان و افراد طایفه در راس مناصب و سمت های اجرایی بدون توجه به توانایی و دانایی بوده ، زیرا که مردم یک طایفه در ادوار مختلف مشاهده می‌کنند که؛ در زمان فلان نماینده ی پیشین ،بستگان او بدون توجه به اصل شایسته سالاری، به پست‌های کلیدی شهرهای حوزه انتخابیه منصوب شده‌اند و به طوایف و قبایل دیگر – حتی نخبگان توانمند آن‌ها نیز – توجه  نشده است .

 

از دیگر سو رای دادن به نامزدهای انتخاباتی بدون در نظر داشتن توانمندیها و شایستگی های لازم و تنها به دلیل داشتن بستگی و وابستگی قومی از دستاوردهای نگرش قبیله ای ست.
 

 

 

متأسفانه وقتی در جامعه ای احزاب و تشکلهای مدنی وجود نداشته و یا کمرنگ باشد،  این پدیده نادرست حتی به افراد تحصیل کرده سرایت  می کند و آنان نیز به خاطر  دست یافتن به منافع شخصی ،پست و مقام ،به کاندیدای طایفه ی خویش رأی می‌دهند و سنگ جانبداری اش را نا آگاهانه به سینه می زند.

 

 

فاجعه زمانـی اتفاق می افتد که ؛  شرایط حاکم به موضوع قومیت گرایی و قبیله گرایی مشروعیت بخشیده ،آن را نهادینه می کند و نخبگان فاقد طایفه و عشیره را به حاشیه می‌راند.

 

و این چرخه ی تکــرار و تسلسل باعث می شود ، ناهنجار “قوم گزینی” در عوض ” به گزینی” به صورت هنجاری در جامعه پذیرفته شده و هر روز بر رکود و عقب رفتگی شهر و دیار سوژه دامن زده شود.

 

adinezabol

 

سیستان نیز هیچ گاه از این فرآیند نادرست، در امان نبوده و نیست و هرچه به انتخابات نزدیکتر می شویم هر طایفه به نحوی سعی در عَلَم کردن کاندیدایی از بین خود دارد و از آنجایی که در منطقه سیستان با کثرت طوایف روبرو هستیم بالتبع با کثرت کاندیدا  روبرو خواهیم شد و این امر موجب پایین آمدن میزان  رای افرادی که واقعا شایسته و لایق حضور در مجلس هستند  شده و افرادی که شاید در حد و اندازه نمایندگی مجلس نباشند،به چیزی که لایق آن نیستند ( نمایندگی مجلس)  می رسند.

 

 این در حالی ست که در بیشتر مواقع فرد ذیصلاح را می‌شناسیم ولی چون این فرد وابستگی طایفه ای به ما ندارد گزینه ی مورد انتخاب ما نیست و از طرفی همانگونه که ذکر شد شخصی که با کمک طایفه به جایگاه دلخواه دست می‌یابد پس از پیروزی می‌کوشد تا در مقام جبران، دست یاران همراه  را بگیرد تا آن‌ها نیز از مزایای اجتماعی برخوردار شوند و این یعنی انحراف از ارزش‌ها ،عدم توجه به شایسته‌سالاری و ارجحیت نیازهای طایفه بر نیازهای کل جامعه که آثار منفی و آسیب های حاصل از آن می‌تواند برای سالهای طولانی جامعه ما را گرفتار و اسیر تبعات  اسفبار خود نماید.

 

 

 همینطور که در سالها و دوره های گذشته شاهد چنین اوضاعی بودیم و نمایندگان مجلس در واقع نماینده ی قوم خود بودند نه نمایندگان مردم خود!!!!

 

 

حال سوال پیش می آید که چه راهها و راهکارهایی برای مقابله با این بحران وجود دارد؟

 

 

 در اینجا سعـی مـان بر این است که: به بعضـی از راه کـارهای عملی برای خــروج جامعه از وضعیت؛ طایفه گــرایی اشاره شـود :

 

 

1ـ عمل به احکام الهی و پیروی از دستورات بزرگان دینی : آیه 13 سوره حجرات

 

 البته مسئولیت این امر مهم بر عهده ی روحانیون منطقه است که در این مدت باقی مانده به انتخابات در فرصت های مناسب شهروندان را به این حکم الهی سفارش کنند.

 

2ـ همانطور که قبلا گفتیم احزاب و تشکلهای مدنی از ضروریات یک جامعه دموکراتیک است و بهترین و مطمئن ترین راه مقابله و پیشگیری از این پدیده (طائفه گرایی) تقویت احزاب و تشکل‌های مدنی  و NGO ها است.

 

3ـ تشکیل و تقویت تشکل های صنفی از قبیل، تشکل های دانشجویی، تحصیل کردگان، مدرسین و معلمین و بازاریان و در این صورت است که افسار هدایت انتخابات در منطقه از دست دلالان انتخاباتی گرفته و به قشر آگاه و دلسوز منطقه واگذار می شود.

 

4 ـجدی گرفتن سرنوشت و آینده ی شهر زندگی که در برگزاری جلسات با کاندیداها و آشنایی با اهداف و برنامه های آنان برای منطقه ی مورد نظر،تجلی می یابد.

 

5 ـ برگـزاری جلسات روشنگرانه برای تنویر افکار عمومی در محله ها ،دانشگاهها،مساجد و روستاهای اطراف منطقه و آگاهی بخشی به همشهریان و تاکید بر انتخاب درست بر مبنای شایسته سالاری

 

6 ـ وظیفه رسانه ها اعم از سمعی یا بصری و مکتوب یا مجازی در این زمینه بسیار سنگین است، ورسانه ها نیز باید طبق رسالتی که بر دوش دارند،به طور مداوم این مساله را بررسی و آثار وپیامدهای آنرا به سمع و نظر مردم برسانند.

 

و اما کلام آخر خطاب به مردم فهیم سیستان :

 

مردم سیستان باید این نکته را مد نظر قرار دهند که با توجه به اوضاع بحرانی سیستان و برای خروج از این بحران دیگر وقتی برای آزمون و خطا نداریم و این بار باید بدون در نظرگرفتن تعلقات قومی و طایفه ای و فقط بر اساس شایسته سالاری انتخاب خود را انجام دهیم واز گذشته عبرت بگیریم.

 

تحت تاثیر حرفهای بی اساس و وعده های پوچ قرار نگیریم چرا که نباید فراموش کرد که این وعده ها همیشه داده شده ولی در عمل هیچ سودی برای منطقه نداشته و سعی کنیم برای یک بار هم که شده منافع جامعه را بر منافع قومی خود ترجیح دهیم تا بلکه بتوانیم با رای منطقی و حساب شده ی خود تغییراتی اساسی در سیستان و بهبود شرایط فعلی آن ایجاد کنیم و هیچ گاه این حدیث پیامبر اکرم (ص) را فراموش نکنیم که می فرمایند :

 

 «هرکسی که در دلش به اندازه دانه ای خردل ازعصبیت (تعصب قبیله ای) باشد خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می کند.

 

برادرم!

خواهرم!

 یک بار برای همیشه ؛

بهجای اندیشیدن به من،به ما بیندیش

به جای اندیشیدن به قوم، به سیستان بیندیش

به جای اندیشیدن به منفعت خویش، به مصلحت همگان فکر کن

تا در سایه ی اندیشه ی بلندت، سیستان مان از زمین بلند شود.

 

به امید سیستانی آباد

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=29491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. فوق العاده بود

  2. درسته که طایفه گرایی خوب نیست ولی اساس و بنیان سیستان بر اساس طایفه گرایی و مردم داری هست فکر نمیکنم حداقل در آینده نزدیک این شیوه تغییر کنه

  3. با سلام
    (چگونه میشود ادعاهای مدرن در جامعه داشته باشیم وبه مولفه های سنتی هم بپردازیم )
    بیگمان انتخاب براساس چنین تفکری راه را برای برگزیدن افراد اصلح وانتخابی شایسته تر دشوارمیسازد وبروز افکار واندیشه های نو وجوان را به تنگنا روبرو میکند تانتوانیم خود را همراه کاروان رشد وپیشرفت همگام سازیم ( به امید سیستانی آباد )

  4. تنها نماینده ای متعلق به همه مردم سیستان بوده فقط دکترسیدباقرحسینی بوده

  5. اقای زابل جان متن به این شیوایی را مطالعه نکردی بلافاصله نظر دادی/زابل و سیستان در اسارات همین تفکرات مخصوصا در این چهار سال نابود شد/ایا از خودت نپرسیدی چرا چهار سال همین پل نهراب که چهار سال پیش پایه های ان نصب شده بود تکمیل نشد؟ ایا این کافی نیست….دست بردارید از حمایت های کور کورانه؟خسارت های بخش کشاورزی فقط امسال بیش از 300 میلیارد تومان بودکه همه انها ناشی از بی تدبیری بود چه شد؟ کجا شد وعده های پوچ/چقدر از خسارت مردم به انها باز گشت؟این همه روستا تخلیه شد و درب خانه ها گل گرفته شد فکر کردی هنر است یا خیلی خدمت شده/؟
    برو به متن دقت کن و به عقلت مراجعه کن و برای نجات سیستان به انتخاب شایسته کمک کن

  6. آقای سیستانی محترم درزمانیکه بقیه دوستان بودندوبودجه به وفوربودوآوردنددرکف همین نهرابی که سنگ آن رابه سینه میزنیدگم وگورکردندکجابودیدکه نظرمیدادیددرآن زمان که نفت بشکه ای بالای150دلاربودچرادیگران کاری نکردندلطفابرای خداصحبت کنیدووجدانتان راقاضی قراردهید

  7. مسئولین سیستانی نباید بدنبال طایفه گرایی مانند گذشته باشند ، چون بیشتر مسئولین سیستانی که می شناسیم بجای اینکه به دنبال حل مشکلات مردم باشند و دید استانی ، ملی و استراتژیک داشته باشند فقط به دنبال رفع مشکلات فامیل خود بوده اند و باید مسئولین دست از این فرهنگ اشتباه بردارند تا مردم سیستان به این سمت حرکت نکنند مگر سیستان ما کم تحصیل کرد و نخبه دارد ! چرا به این وضع درآمده ، چون مسئولین سیستانی خودشان با خودشان مشکل دارند و وحدت ندارند آیا نمی شد سیستانی که مهد تمدن است و این تمدن را خود مردم سیستان شکل داده اند مشکلاتش رفع گردد، طی این مدت خشکسالی مسئولین سیستانی بجای حفظ موقعیت خود به دنبال رفع مشکلات سیستان باید می رفتند مانند پیگیری و ملزم کردن دولتها برای تغییر الگوی کشاورزی و مدرن سازی آن و پیدا کردن منابع آبی جدید ( تزریق و تسویه آب دریای عمان به سیستان )تا سیستان از هیرمند بی نیاز نشود ، نمی شد مشاغل جایگزین در زمان خشکسالی برای کشاورزان و دامداران سیستانی تعریف کرد و آیا نمی شد مثلا مسئولین ما برای ماندن سیستانی ها شرایط ویژه ای در نظر می گرفتند مثل اینکه هزینه های مصرفی برق را در زمان شروع بادهای 120 روزه سیستان مانند مناطق گرمسیری محاسبه کنند تا مردم از کولرهای آبی که هم در زمان طوفان بلااستفاده است و هم مصرف آب دارد استفاده نکنند و از اسپیلت استفاده کنند ،آیا نمی شد برای مردم سیستان مبلغ یارانه ی بیشتری در نظر بگیرند، آیا نمی شد هزینه های بهداشت و درمان مردم سیستان را نسبت به سایر نقاط دیگر کشور کمتر در نظر گرفت ، آیا نمی شد به فرش سیستان نگاه ویژه ای می داشتند که خود می تواند شغل جایگیزین برای کشاوزی و دامپروری باشد ،از طوفان های سیستان چه استفاده هایی کرده ایم خود همین طوفان می تواند باعث ورود گردش گر به سیستان باشد و قابل مطالعه است و چرا در سیستان نیروگاه های بادی تاسیس نشد تا برق مصرفی مردم از این نیروگاه ها باشد و راه کارهایی ایجاد می شد تا مردم از لوازم برقی استفاده کنند و سهمیه های نفت و … غیره خود را به صورت تجارت قانونی با کشور همسایه مبادله می کردند

  8. سلام حق با برادر سیستانی میباشد تمامی مسعولانی که دارن ریاست میکنن همشون رو به خاطر سیاست پست دادن تا به اهداف ….برسند

  9. سلام :مطالب خوبی را مطرح فرمودید امید است 35سال گذشته برای همه سیستانیها یک اندرز خوبی باشه وبه جای محض فامیل گرایی نگاه به توانمندیها ،شایستگیها ،سوابق اجرایی ،ارتباطات ملی واستانی و……. باشیم ،اگر چه اعتماد کردن مردم با توجه به عملکرد بد نمایندگان سخت است ولی خدا کند که مردم منبعد درست حرکت نمایند .پول دارها در همین منطقه سرمایه گزاری نمایند اکثر جوانان بیکار هستند واین دردی است که همه شاهد آن هستند.به امید خدا

  10. با سلام وعرض خداقوت طرح تئوری آسان است وادای تجددامری بدهی اما افسوس که متجدین متفکر وآزاده نیستند بلکه نشر دهند افکار سیاسیون مغرض و خودخواهند امیدوارم شما به اصطلاح روشنفکر آنچه می گویید زایده فکر خودتان باشد نه خوراک تهیه شده توسط آقایان سیاسی فرصت طلب یاکسانی که نان حزب وگروه ودسته بندیهای حزبی را می خورند بی آنکه به آنچه می گویند معتقد باشند