گندم پرس: بی تردید تمام قوانین تصویب شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تشکیل سازمانها،نهادها و ارگانهای مختلف با هدف سامان دهی، تعیین و تفکیک حدود فعالیتها در راستای هدفمندی و نظم بخشی به امورجامعه می باشد که در حاکمیتهای مردم محور و مردم نگر با سیره اسلامی، والاترین هدف، رفاه اقشار جامعه و پاسخگویی به نیازمندیها و مشکلات مردم است.
سازمان” نظام مهندسی ساختمان” ، یکی از ارگانهای غیر دولتی ست که پس از طی پرسه ای 12 ساله، مراحل تقدیم طرح،آغاز به کار به صورت دو سازمان مجزا با عنوان های؛ 1- نظام مهندسان معمار و شهرسازی و2- نظام مهندسان ساختمان و تاسیسات ، ادغام دو سازمان به صورت آزمایشی با نام “سازمان نظام مهندسی ساختمان” و در نهایت تصویب قطعی و شروع فعالیت رسمی در سال 1374 ،جهت مرتفع نمودن مواردخواسته شده درقانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تاسیس گردیده است که از آن جمله می توان به مواردی مانند:
1- برنامه ریزی به منظور رشد و اعتلای حرفه های مهندسی ساختمان و مشاغل مرتبط با آن
2- ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخشهای ساختمان و شهرسازی از طریق ایجاد پایگاه های علمی، فنی، آموزش و انتشارات.
3- نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی
4- دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه ای اعضا و تشویق و حمایت از فعالیتهای با ارزش و برگزاری مسابقات حرفه ای و تخصصی و معرفی طرحهای ارزشمند.
5- تنظیم روابط بین صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و کارفرمایان و کمک به مراجع مسئول در بخش ساختمان و شهرسازی در زمینه ارجاع مناسب کارها به صاحبان صلاحیت و جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی
6- کمک به ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و همکاری با وزارت مسکن و شهرسازی در زمینه تدوین، اجرا و کنترل مقررات ملی ساختمان و استانداردها و معیارها، اشاره داشت.
در واقع این سازمان می بایست با تقسیم عادلانه کار ،توجه به نیازهای مهندسین و از طرف دیگر نظارت صحیح بر شیوه اجرای پروژه ها و سازه ها و …. فعالیتی دوسویه داشته باشد در راستای حمایت از جامعه مهندسان و ایجاد توازن و عدالت بین صاحبان کار خدمات مهندسی و کارفرمایان و همچنین کمک به زیباسازی چهره شهرها.
امروز سیستان به لطف خدا دارای پتانسیل بالایی از جامعه مهندسین می باشد و بیش از 100 مهندس ساختمان،عمران و معماری با سابقه و دارای پروانه فعالیت پایه ی 1، 2 و 3 مشغول به ارائه خدمات مهندسی اند.
این در حالی ست که سیستان با پنج شهرستان تابعه و توانمندیهای غیر قابل انکار موجود، “سازمان نظام مهندسی” در شان و شایسته منطقه نداشته وهمانند کوچکترین شهرهای استان “دفترنمایندگی ” دارد که این امر گلایه مندی و نارضایتی جامعه مهندسین ومردم را موجب گردیده .
آنچه مسلم است اینکه بحران ساخت وساز مسکن به دلیل عدم اقبال عمومی و فقدان انگیزه ماندن و سرمایه گذاری،یکی از هزاران مشکل این شهر می باشد.
با این وضعیت، برای حفظ و پاسداری از منطقه مرزی سیستان که مرز امنیت و اعتقاد ایران اسلامی ست و حفاظت از آن؛همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده، حکم عقل؛تسهیل شرایط ساخت و ساز برای اندک متقاضیانی ست که معمولا ازقشر کارمند جامعه می باشند یا راه مهاجرت ندارند و یا خاک و عشق سیستان پای رفتن شان را گرفته است.
اما آنچه در عمل مشاهده می کنیم جز این است:
علاقمندان و سرمایه گذارانی که برای ساخت و ساز اقدام می کنند وراهی پروژه دریافت پروانه ساختمانی می شوند، از معطلی وگرفتاری و هزینه های پیش رو درشهرداری که بگذریم، مواجه می شوند با مسیر بلند و پرفراز و نشیب جاده ی مرگ ،از زابل تا زاهدان!!
و تازه این اول راه است!
داستان دیگر؛ قوانین غیرکارشناسی و دست و پا گیر تصویب شده در مرکز استان است که معمولا متقاضی ساخت منزل مسکونی یاتجاری را منصرف می کند.
و قصه ی بعدی ؛ قوانین عجیب و غریبی ست که برای ساختمانهای دو طبقه به بالا تعیین گردیده است .
خلاصه آنکه؛ اگر بخت با متقاضی یار باشد و عمر به دنیا! و از 205 کیلومتر مسیر پرخطر زابل تا زاهدان جان سالم به در ببرد و موفق شودپرونده راخدمت عزیزان سازمان مهندسی تقدیم نماید ،تازه خواهد فهمید اینقدرها هم خوش شانس نبوده و این مسیری ست که باید به دلیل مشکلات ریز و درشت و نقص در پرونده اش بارها و بارها بپیماید!!!
تا کی خاطر دوستان موافق شود و کی مهر تایید بر پرونده بزنند!
در مواردی شاهدیم که متقاضی یا از گرفتن مجوز پشیمان می شود وبه صورت غیر مجاز ساخت و سازش را آغاز می کند و یا اصلا قید ساخت و ساز را می زند.
نکته ی دیگر اینکه؛
– مهندسان هم از این بی مهری مستثنی نیستند و گاهی بی عدالتی در سازمان گریبان آنها را هم می گیرد،
-گاه مجبورند برای صدور و تمدید کارت نظام مهندسی چندین بار شهر به شهر طی مسیر نمایند و هربار با دریافت جوابهای سربالایی مانند: (کارت خام موجود نیست)،همین چند قدم راه !!!! را دست خالی برگردند.
-با اینکه تمام اعضای نظام مهندسی چه دارای پروانه و چه فاقد آن،ملزم به پرداخت حق عضویت هستند اما از هیچ خدمات رفاهی بهره مند نمی گردند و اگر هم هست مختص افراد خاصی ست مانند خدمات ورزشی که تنها مهندسان دارای پروانه، می توانند از آن استفاده نمایند.
از همه ی اینها که عبور کنیم به مساله ی اصلی و نخستین می رسیم که به نظر ما راه حلی برای پایان دادن به همه ی این مشکلات است:
قانون نظام مهندسی می گوید:
– سازمان نظام مهندسی دراستانها می تواند با وجود ۵۰ مهندس تاسیس شود.
– چرا سیستان نمی تواند با دارابودن 5شهرستان و وجودبیش از 100 مهندس دارای پروانه پایه 1 ، 2 و 3 سازمان مستقلی داشته باشد؟
– چه کسانی با پیشگیری از ایجاد سازمان نظام مهندسی در سیستان متنفع می شوند؟
– بر کدام مبنا تصور می شود که دفترسازمان مهندسی زابل بابیش از۱۰۰ مهندس، توان بررسی نقشه های ساختمان وتاسیسات معماری را ندارد و چرا پرونده ها باید به مرکز استان منتقل شوند؟
– آیا مدیران سازمان که بواسطه ی رای مهندسین انتخاب می شوند به این مساله فکر نمی کنند که با وضع قوانین غیر کارشناسی خویش، گاه جان انسانها را با خطر مرگ مواجه می کنند؟
و حرف آخر :
بی شک آقایان و مدیرانی که در ساختمان زیبا و شکیل نظام مهندسی نشسته اند بهتر از ما واقفند که هدف از تشکیل آن سازمان ارائه ی خدماتی ست که کم و بیش به آن پرداخته شد و نه خوش نشینی و تکیه زدن بر منصب پر طمطراق مدیریت و بیش از ما معتقدند به خدمت صادقانه و عادلانه .
حق یارتان
لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=30983
با سلام خدمت سر دبیر محترم
احتراما به عرض جنابعالی میرسا ند به خاطر حفظ سیانات از جامعه اطلاع رسانی و مطبوعات در أستان. از درج مطالب
غیر معقول و تحقیق نشده. و کذب خودداریی نمایید از
أین رو به عنوان بک. همکار خدمت حضرتعالی محترمانه عرض میکنم. بنده هم در همین. خطه که شما قلم میزتی. زندگی میکنم
و از نزدیک شاهد خدمات ارزشمند أین. سازمان. در أستان. از سال ١٣٧۴ تا کنون بوده و هستم. لا حول ولا قوه الا با لله ألعلی العظیم
فکر کنم شما وابستگی و رفاقت شما به اندازه ای بوده است که واقعیت را انکار می کنید و گویا با توجه به اینکه مهندس باسابقه ای می باشید ولی دوست ندارید مشکلات مهندسین دیگر را تحمل کنید لطفا شما که چند پیراهن بیشتر پاره نموده اید انتقاد پذیر باشید و تحمل شنیدن نقد را داشته باشید و در اینجا تشکر می کنم از گندم پرس که مشکلاتی از قبیل مسافت رو بیان نموده
شما که اطلاع داری بگوو چطوری کارت صادر می شه ؟ برای یک کارت باید مدارک رو ببریم زاهدان . شما خبر دارید اینها رو ؟ برای شما کارت کجا صادر شده ؟ حتی زابل مدارک رو تحویل هم نمی گیره که خودش بفرسته زاهدان ! تازه هزینه عضویت هم 80 هزار تومنه
درست عزیز
با این طرز تفکر و بیانی تحقیق نشده ای جنابعالی پس سیستان با داشتن ۵ شهر و این حمعیت میتونه یه کشور و یه مجلس و وزارتخونه مستقل هم داشته باشه تا مردم مجبور نشن واسه امورشون تا تهران مراجعه کنند!!!!
انتشار مطالب کذب و کارشناسی نشده اون هم بدون ذکر منبع ر نویسنده خود توهین بزرگی به خوانندگان مطالبتونه که باید پاسخگو باشین…
موفق باشید
پس با استدلال سما این همه اداره از سرما هم زیاده ؟ چطور این همه اداره داریم یک دفتر درست و کارآمد نظام مهندسی حق ما نیست ؟
برادر خوبم شما گویا متوجه نشدین بنده برای یه پروانه ساختمانی بیش از چندبار راهی زاهدان شدم در این دفتر وهم ببندین اگه صلاح میدونین جنابعالی
ممنون از اینکه حرف دل ما رو به زبان آوردید امیداواریم که پاسخی از مهندس نشینان ساختمان شکیل و زیبا نیز دریافت شود تا تسلی خاطر ذهن ما شود.
دوستان عزیز گندم پرس
لطفا حداقل کتاب قانون نظام مهندسی رو مطالعه میکردید.
خوشبختانه سازمان نظام مهندسی ساختمان بزرگترین افتخارش این هست که بر پایه علم و دانش بنا نهاده شده،
که خودرا بسیار متمایز از بیشتر سازمان ها و تشکلاتی که با اهداف خاص کار میکنند، میداند.
درضمن مشکل سیستان جای دیگریست.و خیلی ها از کنارحمایت های فقط شعاری از سیستان جهت ارتقاء خود استفاده میکنند.
از شما دعوت میکنم جهت قانع شدن و پاسخ به خط ب خط موادتان به سازمان مراجعه کنین
برادر لطفا آمار مهندسین استان ( که امکان عضویت دارند ) و اعضای نظام مهندسی رو با هم مقایسه کنید . چه نتیجه ای می گیرید ؟ چند درصد عضو نظام مهندسی هستند و چند درصد نیستند ؟ چرا ؟
به نویسنده محترم مطالعه قانون نطام مهندسی وضوابط مرتبط باآن ومبحث دوم مقررات ملی ساختمان را توصیه میکنم،لطفاکمی بادانش ومطالعه بیشترمطلب بنویسید.
مگه من از عملکرد راهنمایی و رانندگی انتقاد داشته باشم باید برم کتاب آیین نامه رو بخونم ؟ به عملکرد گندم پرس انتقاد داشته باشم باید برم اینترنت بخونم ؟
بله بنده چند وقت قبل خواستم عضو بشم گفتن مدارک رو ببر زاهدان ! امتحانش هم زاهدان برای پروانه هم باید بریم زاهدان پس نظام مهندسی زابل چه باری از دوش ما بر می داره ؟ اگر دفتر داره خب ثبت نام هم انجام بده !