اعـتدال گــرایـی از نگــاه اسـلام ( قسمت اول )

  • کد خبر : 29939
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
اعـتدال گــرایـی از نگــاه اسـلام ( قسمت اول )

گندمـــ پرس : ازنظر اسلام هر گونه گرایشی به سوی افـراط و تفـریط به معنـای خـروج ازجـاده حقیقت و حقانیت و رهستپاری در بیراهـه هبـوط و سقـوط فـردی و اجتماعـی است،و لـذا در همه حوزه ها ،خواهان اعتدال و میانه روی است.علت گرایش به اعتدال و میانه روی از ان روست که چنین رفتاری موجب […]

گندمـــ پرس : ازنظر اسلام هر گونه گرایشی به سوی افـراط و تفـریط به معنـای خـروج ازجـاده حقیقت و حقانیت و رهستپاری در بیراهـه هبـوط و سقـوط فـردی و اجتماعـی است،و لـذا در همه حوزه ها ،خواهان اعتدال و میانه روی است.علت گرایش به اعتدال و میانه روی از ان روست که چنین رفتاری موجب می شود تا انسان در مسیر خردمندی و کمال گرایی قرار گیردو گرفتار شرک در عقیده و عمل نشود و راه نقصان و باطل را بپیماید.

 

از نظــر خـداونـد (آیــات۶٣ و ۶٧سوره فرقان) انسان معتدل و میانه رو با رعایت تناسب و عدالت است که می تواند زندگـی خویش را قـوام بخشد و به استقامـت دست یابد.انسان اگـر بخواهد سعادت و خوشبختی را در دنیا و آخـــرت تجربه کـرده وان را به دست اورد باید راه اعتدال و میانه روی را در زندگی خویش بپیماید.

 

برخی از مومنان در عبادت های خویش راه افراط را در پیش می گیرند .و در هنگامی که به خودسازی می پردازند،برای دست یابی به کمالات ،خود را به اب و اتش می زنند.گروهی ،شیوه رهبانیت را پیش می گیرند و یا مانند مرتاضان هندو از زندگی دنیایی و بهره های ان چشم می پوشند .

 

این گـونه است که نه تنهـا به نقش ربربیت خود توجهـی ندارند بلکـه آسیب هـایی را نیز به اطـرافیان و جـوامع بشـری وارد مـی سازند.آنان به جـای ان که به مسئـولیت و وظیفه الهی خود نسبت به ابادانی زمین بپردازند،دست از کار و تولید بر می دارند و یا حتی ثروت و درامد خویش را به انفاقی افراطی از دست می دهند و خود را نیازمند و محتاج دیگران و کار و تولید انان می کنند.

 

بنابراین اگر کسی بخواهد به مسئولیت الهی خویش عمل کند می بایست در همه امور راه اعتدال و میانه روی رادر پیش گیرد و با این روش اسایش و خوشبختی را نه تنها برای خود بلکه دیگران به همراه اورد.

 

خـداوند در بیان جامعه برتر و کـامـل و ارائه نمونه عینی ان،جامعه اسلامی و برتر را جامعه ای معتدل و میانه رو معرفی می کند که استقامت با این روش در ذات و نهاد ان سرشته می شود .

 

قران کریم توضیح می دهد که علت اصلی بسیاری از فقدان ها و از دست دادن نعمت ها ،رفتارهای بیرون از اعتدال انسان هاست.

 

زهــــرا اربـــابــی

لینک کوتاه : https://gandomkhabar.ir/?p=29939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. باسلام ودرودبرخانم اربابی ..بسیارزیبابود.پس لطفا بااین عقیده این همه تبعیض که بین نیروهای شرکتی ورسمی یک سازمان ایجاد شده که باعث بسیاری مشکل شده راحل نمایید.من الله توفیق

  2. سرکارخانم آیات قرآن را خوب تفسیر می کنند امیدواریم به مانند این آیات نیز عمل نمایند

  3. چه فایده خانم اربابی خیلی ها فقط بلد هستند خوب صحبت کنند و مشکل مردم به جای خود باقیست مثلا تا یک ماه قبل مردم تمام نقاط کشور از گردو خاک ها و طوفان ها برای زنده ماندن می جنگیدند و یک هفته که برف و باران تمام نقاط کشود را فرا گرفته یک مسول کشور فقط صحبت میکند و می گوید نود در صد نقاط گردو خاک و ریز گردها را شناسایی و انها را از بین بردیم و سوا از اینکه چه فکری می کنند بابا به خدا دیگه کی را می خواهیم راضی کنیم حالا مردم همه چبز را می دانند قبل ار اینکه حرف از دهانمون بیرون شود مردم می دانند چه می خواهیم بگیم یک سال نتونستیم نقاط ریز گرد و طوفان خیر را شناسایی و ازبین ببریم حالا خدا پدر بارانها را بیامرزد که یک هفته می بارد و مسولین خودشان را توجیع می کنند به امید روزی که با مردم رو راست باشیم

  4. بسیار زیبا
    اولین قدم بسوی اعتدال شناختن معنای آن است.

  5. اعتدال توصیه اسلام است و تندروی و افراط در هیچ زمینه ای حتی محبت و کمک به دیگران جایگاهی ندارد و به قول معروف “خیر الامور اوسطها”