تاریخ : پنج شنبه, ۵ خرداد , ۱۴۰۱ Thursday, 26 May , 2022

صدای پای مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 34067
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
صدای پای مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان

گندم پرس: سیستان و بلوچستان با گستره حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومترمربع و بیش از دو میلیون و ۸۳۰ هزار نفر جمعیت و داشتن ۱۹ شهرستان و ۶ هزار و ۵۰۰ روستا و آبادی پهناورترین استان کشور محسوب می شود که از شمال به خراسان جنوبی از جنوب به دریای عمان از شرق به کشور […]

گندم پرس: سیستان و بلوچستان با گستره حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومترمربع و بیش از دو میلیون و ۸۳۰ هزار نفر جمعیت و داشتن ۱۹ شهرستان و ۶ هزار و ۵۰۰ روستا و آبادی پهناورترین استان کشور محسوب می شود که از شمال به خراسان جنوبی از جنوب به دریای عمان از شرق به کشور افغانستان و پاکستان و از غرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود شده است.

این استان از نظر داشتن راه های مناسب فقیرترین استان کشور به حساب می آید به طوری که با وجود افزون بر ۲۵ هزار کیلومتر راه تنها ۲۰۷ کیلومتر راه این استان در شمال و جنوب به صورت چهار خطه و بقیه راه های دو طرفه با عرض هفت تا هفت و نیم متر است.
خواب آلودگی رانندگان ناشی از طولانی بودن مسیرها، مشکلات فنی راهها، تردد وسایط نقلیه پلاک بسته یا پلاک مخدوش، تردد خودروهای ترانزیتی از مرز میلک، کمبود امکانات تفریحی و استراحتگاهی برای رانندگان با وجود فاصله زیاد شهرها و رهایی شتر در جاده ها در کنار قاچاق سوخت و انسان و وضعیت نامناسب جاده ها بخشی از مهمترین ناهنجاری های ترافیکی در سیستان و بلوچستان است.
همچنین وجود برخی مشکلات در فرهنگ رانندگی نیز سبب شده است سیستان و بلوچستان از جمله استان های برتر کشور از نظر سرعت غیر مجاز معرفی شود.
به نظر می رسد با وجود همه اقدامات صورت گرفته در زمینه رفع مشکلات موجود هر یک از معضلات این بخش باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد و با ارائه راه حل های مناسب زمینه برطرف شدن آنها بیش از گذشته فراهم شود.
همچنین از آنجایی که سیستان و بلوچستان با قرار گرفتن در مسیر توسعه انفجاری در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین قطب های اقتصادی کشور و منطقه است ضروری است در زمینه بهبود وضعیت راههای این استان از طریق دوباند شدن و ایجاد بزرگراه های اقدامات اساسی صورت گیرد.
متاسفانه برخی از جاده های سیستان و بلوچستان جولانگاه قاچاقچیان سوخت و انسان شده است به طوری که این افراد با خودروهای بدون پلاک یا پلاک مخدوش با سرعت سرسام آوری برای فرار از چنگال قانون دچار حوادث رانندگی و در نهایت آتش سوزی می شوند که راننده و سرنشین این خودروها و یا خودروهای مقابل با بدترین شکل ممکن در آتش می سوزند و جان می دهند.
به گفته کارشناسان می توان برای رفع این مشکل با فراهم کردن زمینه اشتغال جوانانی که به دلیل خشکسالی چندین ساله و خشک شدن تالاب هامون اقدام به قاچاق فرآورده های سوختی در منطقه می کنند از بسیاری از حوادث رانندگی و تلفات انسانی آن جلوگیری کرد.
سیستان و بلوچستان با حدود ۷۵ هزار نفر شتر بیشترین تعداد شتر کشور را در خود جای داده و این امر سبب شده تا برخی اوقات هنگام عبور این حیوانات از مسیرهای ارتباطی حوادث هولناکی رخ دهد که بیشتر این حوادث منجر به مرگ هموطنان می شود.
می توان علاوه بر حفر کانال در حاشیه مسیرها و محورهایی که عبور شتر در آنجا زیاد است با پلاک کوبی این حیوانات با افزایش احساس مسئولیت مالکان از سرگردانی این حیوانات در جاده ها خودداری کرد.
به اعتقاد کارشناسان، بهبود فرهنگ رانندگی از طریق برنامه های مختلف فرهنگی و افزایش تعداد اماکن خدماتی رفاهی برای رانندگان از جمله راهکارهای کاهش تلفات انسانی در جاده های سیستان و بلوچستان است./عصمت جهانی – خبرنگار ایرنا در زاهدان

لینک کوتاه : http://gandomkhabar.ir/?p=34067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. با سلام
    جدا از متن مورد نظر تعریض و بهبود جاده ها با گذر زمان و افزایش وسایل نقلیه ضروری است همین امروز ۶ نفر در مسیر زابل زهک در تصادفی هولناک که شما روایت نکردید کشته شدند شش انسان، شش شهروند از جمله یک مادر و فرزند
    کی وقت آن می رسد که این جاده پر تلفات، تعریض و اصلاح و آسفالت شود
    کی مسئولین می فهمند جان انسانها ارزش دارد؟
    کی از تعلل دست بر می دارند؟ چند نفر دیگر چند مادر و فرزند دیگر….

  2. باسلام،آخرمتن اشاره به بهبودفرهنگ رانندگى؟؟؟طبق کدام منطق؟ جادهاى برون شهرى استانداردنیست.فرهنگ میخوادچیکارکنه؟ بله درشهررانندگى کردن بایدبهبودفرهنگ داشت،همون داستان مقصرجلوه دادن شهروندان.
    جالبه

  3. خیلی راحت یه عده از خون و جون ادمای دیگه تغذیه میشن وعین قارچ این روند در کشورمون در حال پیشرفته ای کاش صاحب الزمان زودتر بیان و تکلیف این ادمهای ….روشن بشه