سرقت خبری؛ در میان برخی رسانه های رسمی، غیررسمی و حتی کانال های خبری فعال در فضای مجازی رو به افزایش بوده و حتی گاه مورد استقبال هم قرار می گیرد! نه تنها اخلاق حرفه ای بلکه وجدان فردی حکم می کند که رسانه ها، خبری که از رسانه های دیگر دریافت کرده اند را […]

سرقت خبری؛ در میان برخی رسانه های رسمی، غیررسمی و حتی کانال های خبری فعال در فضای مجازی رو به افزایش بوده و حتی گاه مورد استقبال هم قرار می گیرد! نه تنها اخلاق حرفه ای بلکه وجدان فردی حکم می کند که رسانه ها، خبری که از رسانه های دیگر دریافت کرده اند را با نام منبع منتشر کنند و بدین ترتیب به تلاش دیگران احترام بگذارند و شان و منزلت خود را با سانسور منبع خبر زیر سوال نبرند.

 

 

گــنـــدم خــبـــر : در این میان متاسفانه هستند برخی پایگاه های اطلاع رسانی یا سایت های خبری که مطالب تولیدی دیگر رسانه ها را با حذف نام منبع بازنشر می کنند تا از دور رقابت با دیگران عقب نمانند! رقابتی غیر اخلاقی که حاصل تلاش یک خبرنگار و رسانه در تولید مطلب یا تصویر را به راحتی به نام خود ثبت و در کم ترین زمان در سطح وسیع بازنشر می کنند و آن چه برایشان اهمیت و جایگاهی ندارد اخلاق رسانه ای و وجدان انسانی است.

 

 

 

عطش افزایش اعضای کانال، به روز بودن و عرض اندام کردن برخی رسانه ها در کنار ضعف دستگاه های متولی نگرانی خبرنگاران صادق را به همراه داشته است. خبرنگار و رسانه ای که با ذوق و شوق و حسب رسالت حرفه ای خود مطلبی تهیه می کند اما دقایقی پس از نشر توسط آن، برخی سایت ها و کانال های تلگرامی و پایگاه های خبری و گاه خبرگزاری های رسمی آن خبر را بدون ذکر منبع و به نام تولید خود منتشر می کنند.

 

 

 

جالب آن که واژه واژه و حتی همه مطلب را پس از کپی از منبع اصلی  بازنشر می کنند. کپی برداری غیرمجاز که علاوه بر ایراد عرفی، منع قانونی دارد اما به دلیل عدم پیگیری و رصد از سوی مسئولان مربوطه برای برخی رسانه ها به یک عادت تبدیل شده است. 

 

 

 

در کنار آن نیز برخی رسانه هایی که سعی می کنند به ظاهر وجدان کاری و اخلاقی را رعایت و از برچسب «سرقت ادبی» اخبار تولیدی و اختصاصی دیگران یا خبر منتشر شده روابط عمومی های نهادها مصون باشند مطالب را با عنوان «در جمع خبرنگاران» منتشر می کنند که این هم مصداق همان بی اخلاقی رسانه ای است و در عمل کمتر از همان سرقت نیست.

 

 

 

قسمتی از بار این مسئولیت بر دوش مدیران رده بالای کشوری رسانه هایی است که بی توجه و بدون نظارت بر عمکرد زیرمجموعه های خود، فضای امنی برای آنان ایجاد می کنند تا از این رهگذر چنین معضل فرهنگی شکل گیرد و تداوم یابد.

 

 

 

در این میان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه های مطبوعات و مدیران مسئول رسانه ها می توانند با تشکیل کارگروه  و تبیین راهکاری اجرایی برای رفع این حرکت نازیبا مانع افزایش این روند شوند که اگر تداوم پیدا کند چه بسا به شکلی مسری رسانه های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد و علاوه بر ترویج بداخلاقی حرفه ای، زمینه حذف خبرنگاران از رسانه ها و کپی برداری تولیدات را به دنبال داشته باشد.

نویسنده: سیدمجتبی طباطبایی زاده/ خراسان

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه