گـــنـدم خـــبـر : استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: سیستان یکی از مهمترین و فنی ترین شهرهای دوران اسلامی محسوب می شود.       رضا مهرآفرین افزود: یکی از بهترین روشهای تفسیر داده های باستان شناسی دوران اسلامی، روشی است که به رهیافت تاریخی مرسوم است.     عضو هیات علمی […]

گـــنـدم خـــبـر : استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: سیستان یکی از مهمترین و فنی ترین شهرهای دوران اسلامی محسوب می شود.

 

 

 

رضا مهرآفرین افزود: یکی از بهترین روشهای تفسیر داده های باستان شناسی دوران اسلامی، روشی است که به رهیافت تاریخی مرسوم است.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه بیان کرد: در این روش باستان شناسی داده ها و اطلاعات حاصل از منابع مکتوب تاریخی را که عمدتاً شامل نوشته های برجای مانده از جغرافیا نگاران مسلمان می شوند با منابع باستان شناختی مقایسه نموده و با تدوین نظریات میان مدت از مدارک مکتوب تاریخی و منابع جغرافیایی قدیم به تفسیر و رمز گشایی از منابع باستان شناختی خواهند پرداخت.

 

 

مهر آفرین تصریح کرد: شهر باستانی زاهدان کهنه واقع در ۲۷ کیلومتری جنوب شرقی زابل قرار گرفته یعنی جایی که در آن زمان سیستان به عنوان مهد تمدن ایرانی و اسلامی نام گرفته بود.

 

 

وی در ادامه گفت: در طول سده های ۵ تا ۹ هجری قمری مرکزیت سیستان بزرگ یا سیستان فرهنگی را بر عهده داشته است.

 

 

به گفته وی متاسفانه هویت واقعی و محتوای تاریخی این شهر مهم اسلامی تا سال ۱۳۸۲ خورشیدی همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشت تا آنکه در این سال باستان شناسان موفق شدند با استفاده از روش تفسیر موسوم به رهیافت تاریخی به تمامی پرسش های مربوط به این شهر پاسخ گفته و حقایق تاریخی آن را برای همیشه روشن سازند.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان گفت: آنچه را که باستان شناسان در بررسی های سطحی یا کاوش های علمی کشف می کنند داده های مادی، ساکت، بی حیات و بی حرکتی هستند که به خودی خود حرفی برای گفتن ندارند و به عبارتی دیگر داده های باستانی صرفاً حاوی اطلاعاتی درباره خودشان هستند و نمی توان آنها را فی نفسه مدارک باستانی قلمداد کرد./ایسنا

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه