تجارت چمدانی تنها آرزوی دیرینه ای است که مردم آن را از دولت طلب کرده اند ، تجارت های کوچکی که میتواند تحولی عظیم در کسب و کار مردم فقیر و کم درآمد شهرستان هیرمند ایجاد کند .       به گزارش گـــنـدم خـــبـر  به نقل از ندای هیرمند؛ بازارچه مرز میلک یکی از […]

تجارت چمدانی تنها آرزوی دیرینه ای است که مردم آن را از دولت طلب کرده اند ، تجارت های کوچکی که میتواند تحولی عظیم در کسب و کار مردم فقیر و کم درآمد شهرستان هیرمند ایجاد کند .

 
 
 

به گزارش گـــنـدم خـــبـر  به نقل از ندای هیرمند؛ بازارچه مرز میلک یکی از فعالترین بازارچه های مرزی در حوزه سیستان است که روزانه خیل عظیمی از ترانزیت های ایرانی و افغانی به مبادلات کالا در این بازارچه میپردازند و به طور کل این ترانزیت ها در راستای تبادل کالا برای بازرگانان دو کشور هستند.

 

 

از اهداف مهم ایجاد این بازارچه می توان به رسمی کردن مبادلات میان ایران و کشور همسایه افغانستان ، ایجاد اشتغال برای مردم بومی، بالا بردن در آمد آنان از طریق تبادل کالا، جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر ، حفظ ثبات و امنیت مرزی منطقه، همکاری با نیروی انتظامی و بهبود مسائل اجتماعی و فرهنگی مردم این منطقه اشاره کرد.

 

 

اما آنچه امروز مورد بحث است اشتغال مردم بومی است که یکی از اهداف تشکیل این بازاچه بود مردم بومی که حق دارند با توجه به قرار گرفتن در نوار صفر مرزی سهم خود را از مبادلات مرزی طلب کنند و جایگاهی در تجارت از طریق بازارچه های مرزی داشته باشند.

 

 

در روزهای گذشته روابط عمومی فرمانداری هیرمند با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود مدعی افزایش تردد ناوگان ترانزیتی در مرز میلک با تمهیدات فرمانداری هیرمند شده است که این امر خود گواه رونق تجارت در این بازارچعه را دارد.

 

 

اما باید دید که سهم مردم عادی که سالهاست با تحمل دشواری های فراوان و همچنین خشکسالی های متعدد سالهاست از این مرز در حال پاسداری کردن هستند از بازارچه های مرزی چیست؟

 

 

تجارت چمدانی تنها آرزوی دیرینه ای است که مردم آن را از دولت طلب کرده اند ، تجارت های کوچکی که میتواند تحولی عظیم در کسب و کار مردم فقیر و کم درآمد شهرستان هیرمند کند تجارت چمدانی در حالی از سوی دولت مردان نفی میشود که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها براین موضوع تاکید کرده اند و خواستار تجارت چمدانی برای مردم بی بضاعت شده اند.

 

 

وقتی شهرستانی که تنها از یک بازارچه درآمد میلیاردی نصیب خود میکند چرا مردمش باید برای پنج کیلو برنج درجه پنج و شش طوری ازدحام کنند که میان سالان در آن صف ها از حال بروند و در آستانه مرگ قرار گیرند.

 

 

 

ازدحام برای پنج کیلو برنج ارادت هیچ یک از مسئولین را به مردم نشان نمیدهد بلکه تنها توهینی به مردمی است که در شاه راه تجارت جنوب شرق قرار دارند و همواره باید نظاره گر پر پول کردن جیب های تجار و عده ای خاص باشند.

 

 

حجه الاسلام و المسلمین کیخا امام جمعه شهرستان میگوید: به منظور بهبود وضعیت معیشتی مردم سیستان باید طرح تجارت چمدانی راه اندازی شده تا ماندگاری، نشاط و زندگی به مردم هدیه داده شود.

 

 

وی تصریح کرد: اگر طرح تجارت چمدانی به اقتصاد ضربه می زند چرا در سایر مرزها به راحتی کالامبادله می شود.

 

 

وی با عنوان از مرز سیستان در شبانه روز بیش از صد کامیون سوخت خارج و به کشور افغانستان انتقال می یابد بیان داشت: استاندار اعلام کرده اند که دولت سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان از مرز سیستان درآمد دارد در حالی که با این رقم می توان طرح هایی از قبیل آزاد راه زابل ـ زاهدان و دیگر طرح هایی که بودجه ندارد را تکمیل کرد.

 

 

وی با عنوان، مسولین به وعده هایی که در زمینه طرح تجارت چمدانی و پاس مرزی داده اند عمل کنند گفت: دیدن مجد و عظمت اسلام و نظام اسلامی قصد این مردم ولایت مدار که وجودشان در این خطه، قدرت و اقتدار نظام است بوده و خواهان دستیابی به مطالبات برحق خود هستند.

 

 

با این حال انتظار میرفت که سازمانهایی که شریک استراتژیک تبادلات  مرزی میلک هستند با تخصیص بخشی از این درآمد ها در اختیار نهادهایی همچون شهرداری به فضای شهری و زیباسازی برای شهروندان بپردازند ؛ اما این شهرستان که میتواند با درآمد یک شب از بازارچه به شهری مدرن تبدیل شود هنوز برخی از خیابان ها و روستاهای آن از آسفالت رنج میبرند.

 

 

علی ای حال مشخص نیست چرا مسئولین مردم را از بازارچه ها دور نگه میدارند و هیچگاه افراد عادی نمیتوانند به این سیاست ورود پیدا کنند، با این حال امید میرود روزی برسد که مردم سیستان که سالهاست با رنج و مشقت کوهی از مشکلات را متحمل شده اند همانند گذشته اجازه تردد در مرز و تبادل کالا را داشته باشند.

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه