دغدغه مجلس برای کاهش محرومیت آموزشی مردم دیار آفتاب

  • کد خبر : 37516
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲
دغدغه مجلس برای کاهش محرومیت آموزشی مردم دیار آفتاب

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در سفر چهار روزه خود به استان سیستان و بلوچستان، ضمن بررسی مشکلات آموزشی این استان، بر تلاش این کمیسیون جهت پیگیری و حل معضلات این حوزه تأکید کردند.       گــنــدم خــبـــر: اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته به استان سیستان […]

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، در سفر چهار روزه خود به استان سیستان و بلوچستان، ضمن بررسی مشکلات آموزشی این استان، بر تلاش این کمیسیون جهت پیگیری و حل معضلات این حوزه تأکید کردند.

 
 
 

گــنــدم خــبـــراعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته به استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرهای سراوان، سیب و سوران، زابل، زهک، هیرمند و زاهدان سفر کردند؛ سفری که که با هدف بررسی وضعیت حوزه آموزشی از جمله آموزش و پرورش و آموزش عالی و دانشگاه به مدت چهار روز صورت گرفت.

 

 

این سفر از جهات مختلف دارای اهمیت و اولویت بسیاری بود، زیرا متأسفانه با وجود اقدامات بسیاری که در سال های گذشته برای ارتقا سطح آموزشی و بهبود امکانات آموزشی در استان سیستان و بلوچستان، هنوز در نقطه نقطه این استان می توان محرومیت در حوزه آموزشی را از مدارس فرسوده تا نبود فضای آموزشی و وجود چادر به جای کلاس های درس مشاهده کرد.

۲۰۱۶۱۰۱۰۵۹۲۹۳۶۰۱۲۷_orig

 

با توجه  به این مسائل و دغدغه های بسیار مهم، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی دقیق، منسجم، فشرده و منظمی را برای بررسی و بازدید از مراکز آموزشی به ویژه مدارس و دانشگاه استان سیستان و بلوچستان صورت داد.از این رو اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، بعداز ظهر روز چهارشنبه به شهر زاهدان سفر کردند، در این روز اعضای کمیسیون ضمن دیدار با مسئولان استانی و منطقه ای، ضمن بررسی وضعیت این مناطق، برنامه ریزی منسجمی را برای بازدید و بررسی مراکز آموزشی استان انجام دادند.

 

 

اعضای کمیسیون آموزش صبح روز پنجشنبه در مسیر سفر به شهرهای سراوان، سیب و سوران، ضمن حضور در روستای پسکوه از توابع شهرستان سیب و سوران از مرکز تحقیقات آموزشی جهاد کشاورزی بازدید کردند.در این بازدید اعضای کمیسیون با توجه به غیرفعال بودن این مرکز ضمن استماع گزارشی از اقدامات و فعالیت های آن بر لزوم پیگیری هر چه سریع تر برای فعال شدن این مرکز تحقیقاتی تاکید کردند.

 

 

سپس اعضای کمیسیون آموزش مجلس به مدرسه ظفر در شهرستان مهرستان، رفته و از این مدرسه بازدید کردند. هیات پارلمانی در این بازدید بر ارتقای سطح مدارس و تجهیز آنها تاکید کردند.

۲۰۱۶۱۰۱۰۱۹۵۵۹۳۰۳۷۸_orig

در ادامه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از آموزشگاه سما و مجتمع خوابگاهی شهرستان مهرستان بازدید کرده و از نزدیک در جریان وضعیت این آموزشگاه قرار گرفتند.

 

 

همچنین نمایندگان مجلس در بازدید از دبستان و دبیرستان امام صادق (ع) منطقه رحمت آباد شهرستان سیب و سوران، بر لزوم نوسازی تجهیز این مدارس تاکید کردند. دانش آموزان در این مدارس به علت فرسوده بودن کلاس های درس و کمبود فضای آموزشی در چندین بخش از جمله فضاهای پیش ساخته مشغول به تحصیل بودند.

 

 

پس از سفر اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به شهرهای سیب و سروان و مهرستان، اعضای کمیسیون رهسپار شهر سروان شدند تا وضعیت آموزشی این منطقه را نیز مورد بررسی قرار دهند.

 

۲۰۱۶۱۰۱۰۱۳۲۸۹۳۰۸۹۵_orig

بازدید از پروژه در حال ساخت ساختمان دانشگاه پیام نور شهرستان سوران مقصد بعدی بازدیدهای هیات پارلمانی کمیسیون آموزش و تحقیقات بود که همه اعضای کمیسیون بر تسریع در ساخت این پروژه تاکید کردند.

۲۰۱۶۱۰۱۰۹۳۶۴۱۸۷۱۰۶_orig

در ادامه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات قوه مقننه به بازدید دبستان های سکینه مرادآباد و حافظ مرادآباد، شهرستان سراوان پرداختند. اعضای کمیسیون بر نوسازی مدارس، افزایش، بهبود و ارتقای کمی و کیفی فضای آموزشی تاکید کردند.

۲۰۱۶۱۰۱۰۹۷۷۸۴۲۰۸۲۸_orig

متأسفانه این دو دبستان در وضعیت نامناسبی در حوزه آموزشی قرار داشتند، به طوری که در این مدارس به علت کمبود فضای آموزشی، دانش آموزان در چادر تحصیل می کردند، که این مسئله واکنش اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات را در پی داشت

۲۰۱۶۱۰۱۰۷۲۱۵۵۷۲۲۵۶_orig

پس از بازدید این دو مدرسه اعضای کمیسیون ضمن تماس های تلفنی با مسئولان مربوطه و مذاکره با آن ها خواستار بهبود وضعیت موجود شدند، که خوشبختانه به فاصله حدود یک روز از این موضوع، اداره آموزش و پرورش استان دو فضای پیش ساخته برای استقرار دانش آموزان به این مدرسه ارسال کرد.

 

 

پس از آن اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به بازدید از پردیس دانشگاهی مجتمع آموزش عالی سراوان رفتند.

 

 

با توجه به اینکه این مرکز آموزشی از آغاز ساخت با هدف ایجاد یک دانشگاه در شهر سراوان اجرایی شده بوده، در این بازدید، مسئولان حوزه آموزش سراوان اصرار داشتند که این پردیس آموزشی به دانشگاه تبدیل شود؛ و اعضای کمیسیون قول پیگیری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را دادند.

 

 

هیات اعزامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه ضمن بازدید از اداره آموزش فنی و حرفه ای سراوان، از بخش های مختلف از جمله کارگاه های فنی، لوازم خانگی، برق، مکانیک ، پوشاک و… این اداره بازدید به عمل آوردند.

 

 

براساس این گزارش آخرین برنامه امروز اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور در شورای آموزش و پرورش شهرستان سراوان بود. در این نشست که با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و جمعی از مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، مهمترین مسائل حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت.

 

محمدباسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در این نشست در تشریح موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سراوان گفت: این منطقه حدود ۴۲۰ کیلومتر با کشور پاکستان مرز مشترک دارد. از طرفی این منطقه بالاترین رشد جمعیتی را داشته و قطعاً وزارت آموزش و پرورش باید برای این مسئله برنامه ریزی کند.

 

 

وی با اشاره به بازدیدهای امروز اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از مراکز آموزشی شهرستان سراوان افزود: امیدوارم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مسائل و مشکلات موجود را به خوبی پیگیری کند، زیرا این منطقه در حوزه آموزش با مشکلات بسیاری روبرو است.

 

 

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله اهمیت برندسازی محصول خرما در استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان سراوان تصریح کرد: به طور حتم توجه به این مسئله به انجام اقداماتی برای برندسازی و فرآوری محصولات مرتبط منتهی می شود.

 

 

درازهی همچنین بر تبدیل مجتمع آموزش عالی سراوان به دانشگاه سراسری، بومی سازی معلمان و اساتید، تقویت و حمایت از مجتمع دانشکده فنی و حرفه ای، توسعه فضاهای آموزشی و اجرای طرح های بازسازی و نوسازی مدارس در حوزه انتخابیه خود تاکید کرد.

 

 

از طرف دیگر وی ابراز امیدواری کرد که همایش کل مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در آینده نزدیک در شهرستان سراوان برگزار شود تا خیرین از نزدیک وضعیت موجود را مشاهده کنند.

 

 

این نماینده مردم در خانه ملت، بر تقویت مرکز تحقیقاتی کشاورزی پسکوه، توسعه صنعت کشت و بازفرآوری داروهای گیاهی، اجرای پروژه دانشگاه پیام نور شهرستان سیب و سوران تاکید کرد.

 

 

در ادامه این نشست همچنین حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به بازدیدهای میدانی اعضای کمیسیون از مراکز آموزشی در شهرستان سراوان، سیب و سوران و دیگر مناطق این حوزه انتخابیه گفت: متاسفانه محرومیت زیادی در این حوزه در مناطق مذکور وجود دارد که قطعاً باید به این مسائل با جدیت رسیدگی شود. البته نکته قابل توجه این است که دروس و آموزش های این منطقه باید متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل های موجود انجام شود.

 

 

وی بر لزوم تبدیل مجتمع عالی آموزش عالی به دانشگاه سراسری در شهرستان سراوان تاکید کرد و گفت: این مسئله قطعاً در شأن شهرستان سراوان نیست، از طرف دیگر قطعاً کمیسیون آموزش و تحقیقات تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت حوزه آموزش به ویژه مدارس این مناطق به کار خواهد گرفت.

 

 

میرزاده با اشاره به وجود ظرفیت های بالای این منطقه در حوزه تولید و فرآوری خرما در استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان سراوان، تاکید کرد: به طور حتم یکی از مهمترین محورهای حوزه آموزشی و دانشگاهی باید به مسئله تولید و فرآوری محصول خرما اختصاص یابد.

 

 

همچنین در نشست مذکور قاسم احمدی لاشکی با بیان اینکه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مشکلات آموزشی شهرستان سراوان را با جدیت پیگیری می کند، گفت: در اینجا باید از ریاست دانشگاه پیام نور شهرستان تشکر کنم، زیرا آنها امکانات خوبی را برای تحصیل دانشجویان فراهم کرده بودند. البته در کنار سالن ورزشی این دانشگاه مجموعه نیمه کاره ای وجود داد که امیدوارم با تدابیر فرماندار این شهرستان تکمیل شود.

 

 

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس آمارها حدود ۶۰ درصد دانشجویان شهرستان سراوان، خانم ها هستند، گفت: این آمار نشان از فرهیخته بودن مردم این منطقه دارد.

 

 

در پایان این نشست زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تلاش های این وزارتخانه برای تضمین و اجرای مقررات حمایتی از مراکز آموزشی محروم به ویژه مراکز استان سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته کارگروه ویژه ای در زمان علی اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش تشکیل شد که در این کارگروه تمام دستگاه های مناطق محروم عضو بودند تا برای ایجاد منابع و امکانات و همچنین تضمین برنامه ها هم افزایی صورت گیرد.

 

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کمیته مناطق محروم پس از بررسی های زیاد ۴ استان را برای اجرای پروژه ها و اقدامات انتخاب کرد که استان سیستان و بلوچستان در رأس آنها قرار داشت.

 

 

زرافشان تصریح کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم در بحث استخدام نیرو، محور بومی گزینی بود و این مسئله مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر برای نوسازی مدارس در سازمان مدیریت یک ردیف خاص در نظر گرفته شده البته یک ردیف کلی در بودجه با اعتباری حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان وجود دارد که آن مربوط به تمام مناطق محروم کشور است، اما خوشبختانه برای استان سیستان و بلوچستان اعتبار خاصی در این حوزه در نظر گرفته شده است.

 

 

بازدید نمایندگان مجلس از مراکز آموزشی زابل و زهک

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به ریاست محمدمهدی زاهدی رئیس این کمیسیون روز پنجشنبه در سومین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان با حضور در شهرهای زابل، زهک و هیرمند از مراکز آموزشی در دو حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی این شهرها بازدید کردند.

 

 

براساس این گزارش هیات اعزامی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به استان و بلوچستان متشکل از محمدمهدی زاهدی، قاسم احمدی لاشکی، حمایت میرزاده، علیرضا سلیمی، حبیب الله دهمرده بودند که برای بررسی سریع و دقیق مراکز آموزشی به دو گروه تقسیم شدند که یک گروه به بازدید از مراکز آموزشی آموزش و پرورش و گروه دیگر به بازدید مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها پرداختند.

 

 

نخستین مقصد اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در سومین روز از سفر خود به شهر زابل، حضور در مجتمع فرهنگی پژوهشی شهر سوخته بود، اعضای کمیسیون این سفر ضمن دیدار و گفت وگو با مسئولان این مجتمع، از موزه شهر سوخته بازدید کردند.

 

 

 

در ادامه نمایندگان مردم در خانه ملت، از دانشگاه آزاد واحد زابل که ۴ هزار دانشجو دارد، بازدید کردند. اعضای کمیسیون از بخش مختلف از جمله ساختمان فناوری اطلاعات، کتابخانه آیت الله مطهری سیستانی، کلاس های تدریس، واحدهای فناوری دیدن کردند. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسئولان دانشگاه، اساتید و با دانشجویان به گفت و گو پرداختند.

 

 

یکی دیگر از برنامه های اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، بازدید از دانشگاه سراسری زابل بود که نمایندگان در این بازدید ضمن گفت وگو با مسئولان این دانشگاه و استماع مشکلات و دغدغه های مسئولان و دانشجویان، از دانشکده کشاورزی، مجتمع آزمایشگاهی و بخش های دیگر این واحد آموزشی بازدید کردند.

 

بر اساس این گزارش، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات قوه مقننه، سپس در محل دانشگاه پیام نور شهر زابل حاضر شدند و از بخش های مختلف این واحد آموزشی نیز بازدید به عمل آوردند. همچنین نمایندگان مجلس با دانشجویان ، مسئولان و اساتید این دانشگاه دیدار و گفت وگو کردند.

 

 

مقصد بعدی اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دانشگاه علوم قرآنی زابل بود که نمایندگان ضمن بازدید از بخش های مختلف این دانشگاه، بر توسعه و ترویج علوم قرآنی تاکید فراوانی داشتند.

 

 

اعضای کمیسیون آموزش مجلس دهم، در ادامه سفر خود راهی شهر زهک شدند و از مجتمع های مختلف این شهر نیز بازدید به عمل آوردند.

 

 

هیات پارلمانی کمیسیون آموزش مجلس ابتدا از ایستگاه تحقیقاتی و منابع طبیعی زهک بازدید کردند و از نزدیک با روند کاری این ایستگاه آشنا شدند.

 

 

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین تشکل تحقیقاتی در منطقه بوده که از سال ۱۳۳۹ با عنوان اداره اصلاح و تهیه نهال و بذر تاسیس گردید. از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳ به صورت ایستگاه تحقیقات کشاورزی در آمد و در سال ۱۳۵۳ بعنوان مرکز تحقیقات کشاورزی کار خود را آغاز نمود. در سال ۱۳۸۳ با توجه به شرایط خاص منطقه سیستان، این مجموعه به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سیستان ارتقاء یافت. همچنین به دلیل وجود شرایط اقلیمی پر تنش حاکم بر منطقه از جمله خشکی، شوری و گرما،  این مرکز به عنوان یکی از سایت های اصلی بررسی تنش های محیطی در کشور مشخص گردید. تشکیلات این مرکز دارای ۲ معاونت با عناوین معاونت فنی و پژوهشی و معاونت برنامه ریزی و پشتیبانی، ۱۰ بخش و واحد تحقیقاتی و ۴ ایستگاه به شرح ذیل میباشد

 

 

بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، بخش تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی، بخش تحقیقات خاک و آب ،بخش تحقیقات منابع طبیعی، بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری، بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، بخش تحقیقات علوم دامی، بخش تحقیقات بررسی مسایل روستایی، بخش تحقیقات ثبت و کنترل گواهی بذر و نهال، ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی زهک (به مساحت ۱۱۰ هکتار)؛ ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی  لورگ باغ (به مساحت ۳۰ هکتار)، ایستگاه تحقیقات کشاورزی امامیه (به مساحت ۶ هکتار)، ایستگاه تحقیقات دامپروری زهک (به مساحت ۴۰ هکتار و بیش از ۲۴۰ راس دام)

 

 

سپس نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بازدید از ایستگاه تحقیقاتی دامپروری زهک عازم این محل شدند

 

 

مقصد بعدی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات قوه مقننه، پژوهشکده عظیم و گسترده تحقیقاتی کشاورزی زابل بود. این واحد شامل بخش های مختلف پرورش دام، آبزیان، شترمرغ و گیاهان دارویی بود. نمایندگان مردم در خانه ملت، ضمن بازدید و بررسی روند اقدامات صورت گرفته در این مرکز، بر توسعه و ترویج خدمات آن تاکید فراوان کردند.

 

 

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در دانشگاه علوم پزشکی زابل، به بازدید از بخش های مختلف این مجتمع آموزشی از جمله آزمایشگاه، بخش اداری و… پرداختند و در جریان این بازدید با اساتید و مسئولان این واحد آموزشی نیز گفت و گو کردند.

 

 

در پایان روز سوم سفر، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در نشست مشترک با مسئولان کشوری و استانی، به بررسی مسائل و مشکلات حوزه آموزش این شهر پرداختند.  

 

 

در این نشست حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با تقدیر و تشکر از حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در استان سیستان و بلوچستان به ویژه حوزه انتخابیه خود، گفت: قطعا این سفر آثار و نتایج مثبتی در پی خواهد داشت و اعضای کمیسیون در بازدیدها از نزدیک با وضعیت موجود استان درحوزه آموزشی آشنا شدند و قطعاً در زمان بررسی این امور در مجلس می توانند به درستی از حقوق مردم این منطقه دفاع کنند.

 

۲۰۱۶۱۰۱۰۴۵۶۸۷۸۹۵۸۱_orig

 

۲۰۱۶۱۰۱۰۴۶۶۳۶۳۱۴۰۵_orig

در این نشست همچنین محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: پیگیری های آقای دهمرده موجب شد که اعضای کمیسیون آموزش به استان سیستان و بلوچستان و شهرهای زابل، زهک و هیرمند سفر کنند. البته با برنامه ریزی های صورت گرفته، اعضای کمیسیون به دو گروه برای بررسی حوزه آموزش و پرورش و حوزه آموزش عالی و دانشگاه ها تقسیم شدند و خوشبختانه امروز تمام دانشگاه های این حوزه انتخابیه مورد بازدید قرار گرفت و گروه دیگر نیز از مراکز مختلف آموزشی و مدارس بازدید به عمل آوردند.

 

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعاً بازدید میدانی از مراکز آموزشی دید مناسبی را به نمایندگان می دهد تا در زمان قانونگذاری به خوبی عمل کنند، البته در ۳ سال گذشته در حوزه آموزش و پرورش اقدامات بزرگی صورت گرفته که از این مسائل می توان به خلق ردیف های درآمدی برای حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد که این مسئله بسیاری از مشکلات این بخش را برطرف کرد که قطعاً این دستاورد یکی از نتایج بازدیدهای میدانی بوده است.

 

 

زاهدی با اشاره به تصویب موضوع نظام رتبه بندی فرهنگیان در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه، گفت: روز گذشته در این کمیسیون مسئله نظام رتبه بندی فرهنگیان مصوب شد تا در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، در طول برنامه ششم توسعه اجرایی شود که قطعاً اجرای آن از دو منظر معنوی و مادی برای فرهنگیان نکات مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

 

 

وی بر لزوم پیگیری مشکلات حوزه آموزشی استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرهای زابل، زهک و هیرمند تاکید کرد و گفت: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات از نزدیک مسائل و مشکلات این مناطق را مشاهده کردند. البته به طور مثال در بازدید از دانشگاه ها و برخورد با برخی مشکلات، در همان زمان با مسئولان از جمله دیوان محاسبات و سازمان مدیریت مربوطه تماس تلفنی برقرار کردیم و آنها قول مساعدت و ارائه کمک دادند.

 

 

 

در ادامه این نشست علیرضا سلیمی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت مراکز آموزش و مدارس شهرستان سراوان است، گفت: قطعاً  وجود مدارس کپری و تحصیل دانش آموزان در چادر بهت آور و تاسف انگیز است، از این رو امیدوارم  وزارت آموزش و پرورش این مسائل را پیگیری کند.

 

 

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های بالای مراکز آموزش عالی در شهرهای زابل، زهک و هیرمند، تصریح کرد: امیدوارم مشکلات باقیمانده در مجلس حل شود از این رو قطعاً در آینده نزدیک باید جلسه ویژه ای مختص بخش آموزش استان سیستان و بلوچستان با حضور مسئولان مربوطه برگزار تا تصمیمات مناسبی اتخاذ شود.

۲۰۱۶۱۰۱۰۲۸۳۵۸۲۲۹۸۸_orig

در پایان این نشست راشکی مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از یکی از مدارس شهرستان سراوان در روز گذشته گفت: در این بازدید بخشی از دانش آموزان در چادرهایی مشغول به تحصیل بودند که پس از بازدید پیگیری ها و تماس های برای تغییر این وضعیت آغاز شد و خوشبختانه امروز با اقدامات صورت گرفته چادرها جمع آوری شده و دو کانکس و فضای پیش ساخته برای تحصیل دانش آموزان در آن مدرسه مستقر شد.

 

 

بازدید نمایندگان مجلس از مراکز آموزش عالی شهر زاهدان

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به ریاست محمدمهدی زاهدی رئیس این کمیسیون امروز (جمعه ۷ آبان) در آخرین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان با حضور در شهر زاهدان از مراکز آموزشی در دو حوزه آموزش عالی و آموزش و پرورش این شهر بازدید کردند.

۲۰۱۶۱۰۱۰۶۳۰۵۳۴۹۹۳۹_orig

براساس این گزارش اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ابتدا برای بازدید از دانشگاه سراسری سیستان و بلوچستان عازم این واحد آموزش عالی شدند و ضمن بازدید از قسمت های مختلف این مرکز همچون مرکز فناوری اطلاعات، آزمایشگاه مرکزی، مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) و… با مسئولان، اساتید و دانشجویان این مرکز گفت وگو کردند.

 

 

مقصد بعدی هیات پارلمانی مجلس شورای اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان بود. نمایندگان مردم در خانه ملت از بخش های مختلف این واحد همچون آزمایشگاه، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر قسمت ها بازدید به عمل آوردند.

۲۰۱۶۱۰۱۰۹۱۶۱۰۲۷۹۵۶_orig

به گزارش خبرنگار خانه ملت، پس از بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از قسمت های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان، نشست مشترکی با حضور اعضای کمیسیون و مسئولان این واحد برگزار شد.

 

 

در این نشست محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشگاه آزاد شجره طیبه ای است که نهالش در ایران کاشته شده، گفت: امروز آن نهال به درخت تنومندی تبدیل شده که اگر غفلت شود قطعاً آن درخت دچار آفت می شود بنابراین باید برای سالم ماندن آن تلاش کرد.

۲۰۱۶۱۰۱۰۶۳۴۶۴۲۳۶۳۱_orig

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تحصیلات تکمیلی است. از این رو قطعاً آموزش ها باید در این حوزه به سمت کیفی شدن حرکت کند، بنابراین مسئولان این دانشگاه باید با پشتکار تلاش کنند تا دانشگاه آزاد جایگاه خوبی در بُعد کیفی داشته باشد.

 

 

وی ادامه داد: روز گذشته مسئولان دانشگاه پیام نور زابل گزارشی را ارائه کردند که براساس آن بیش از ۵۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه در دانشگاه های بزرگ در مقطع ارشد قبول شده اند.

 

 

زاهدی با اشاره به کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان گفت: براساس آمارها تعداد کل اعضای هیات علمی ۱۴۱ نفر بوده که در سال ۱۳۹۴ کل دانشجویان این دانشگاه ۱۱ هزار و ۵۹۰ نفر محاسبه شده است که این مسئله نشان دهنده کمبود اعضای هیات علمی است. همچنین تعداد دانشجویان در مقطع ارشد ۴ هزار و ۵۴۶ نفر و تعداد استادیاران و دانش یاران حدود ۵۰ نفر اعلام شده که این نشان دهنده آن است که هر استادیار باید حدود ۹۰ دانشجوی ارشد را هدایت کند، این آمارهای به هیچ وجه خوب نیست.

 

 

وی گفت: همچنین براساس آمارها تعداد دانشجویان مقطع دکتری حدود ۱۹۱ نفر و تعداد استادیاران و دانش یاران حدود ۵۰ نفر است که این آمار نیز نشان می دهد که هر استادیار باید ۴ دانشجو را آموزش دهد، بنابراین انتظار است که در بحث کیفی سازی آموزش اقدامات بیشتری در این حوزه صورت گیرد و در این راه مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تلاش می کنند تا دانشگاه آزاد به نقطه مطلوب خود دست یابد.

 

 

در این نشست همچنین محمد روشن معاون وزیر علوم با بیان اینکه ما به عنوان دولت وظیفه حمایت از حوزه آموزش را برعهده داریم، گفت: البته در ایران هنوز پاسخ داده نشده که حوزه آموزش عالی وظیفه حاکمیت است یا خیر. حال اگر این حوزه وظیفه حاکمیت نباشد، باید آن را در حیطه اصل ۴۴ قانون اساسی دید که این مسئله بدان معناست که باید در جهت ارائه وظایف از دانشگاه های دولتی به بخش خصوصی اقدام شود.

 

 

وی تصریح کرد: وزارت علوم به شدت به دنبال حمایت از بخش خصوصی در این حوزه است، البته در این رابطه باید نظارت های لازم صورت گیرد.

 

 

پس از پایان این نشست مشترک، اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس برای بازدید از دانشگاه پیام نور زاهدان عازم این مرکز آموزش عالی شدند.

 

 

نمایندگان ضمن بازدید از قسمت های مختلف دانشگاه پیام نور زاهدان، با مسئولان، اساتید و دانشجویان این واحد نیز به گفت وگو پرداختند.

 

 

براساس این گزارش آخرین برنامه سفر اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به استان سیستان و بلوچستان، نشست اعضای این کمیسیون با مدیران دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و برخی مدیران حوزه آمورش و پرورش این استان بود.

 

 

در این نشست محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از برگزاری نشست فوق العاده در این کمیسیون با هدف بررسی مشکلات آموزشی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این نشست دوشنبه دو هفته آینده با حضور مسئولان و معاونان وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش، بهداشت و مسئولان سازمان برنامه و بودجه و نهادهای دیگر برگزار می شود و قطعاً ما با جدیت پیگیر حل مشکلات حوزه آموزش این استان هستیم.

۲۰۱۶۱۰۱۰۴۰۴۱۸۸۱۳۸۷_orig

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در شرایط کنونی وضعیت کشور از نظر اعتباری مناسب نیست، اما با وجود این مشکلات سعی می کنیم تا اعتبارات کافی برای این حوزه تخصیص یابد. از طرف دیگر این موضوع قابل توجه است که مشکلات آموزش و پرورش تنها معطوف به کمبود اعتبارات نیست، بلکه برخی سیاست گذاری ها نیز در این زمینه اثرگذار است که قطعاً باید برای حل آنها برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

 

 

در این نشست همچنین حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند با بیان اینکه نظام در بحث حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی در سال های گذشته سرمایه گذاری های خوبی صورت داده است، گفت: استان سیستان و بلوچستان ظرفیت های بسیاری دارد که شکوفا شدن آنها نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است و به نظر من این استان سرزمین استعدادهای پنهان و محدودیت های آشکار است، از این رو همه مسئولان باید سخاوتمندانه تلاش کنند تا مشکلات و عقب ماندگی های استان حل شود.

 

 

وی با بیان اینکه قطعاً بالاترین سرمایه گذاری، پرورش نیروی انسانی در کشور است، افزود: دولت باید توجه داشته باشد که حتی در زمان کمبود اعتبارات و بودجه نباید اعتبارات حوزه آموزش را کاهش دهد.

 

 

در ادامه عبدالباسط درازهی نماینده مردم سراوان، سیب و سوران در مجلس شورای اسلامی بر لزوم پیگیری مشکلات حوزه آموزشی استان سیستان و بلوچستان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد و گفت: این منطقه، سرزمین استعدادها و ظرفیت ها است به طوری که ما در دهه های قبل شاهد بوده ایم که اولین پزشک بدون مرز سازمان ملل، اولین خلبان استان و بسیاری دیگر از شخصیت ها و دستاوردها از منطقه سراوان برخاسته اند.

 

 

وی با اشاره به مشکلات بسیار عدیده آموزش و پرورش در شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان افزود: من شرمم می آید که دانش آموزان در برخی از مدارس این مناطق در خیمه و چادر درس می خوانند، تازه این وضعیت برای داخل شهر است و مدارس حوزه روستایی وضعیتی از این اسفناکتر و بدتر دارند. من احساس می کنم وضعیتی در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده که اگر تدبیری صورت نگیرد، قطعاً مشکلات بسیاری برای آینده ایجاد می شود.

 

 

در ادامه راشکی مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در ۳ سال گذشته حدود ۱۸۰۰ کلاس مدارس این استان اضافه شده است، گفت: کمبود فضای آموزشی یکی از مهمترین مشکلات این حوزه است، به طوری که نرخ تراکم فضا در استان به ازای هر دانش آموز ۳.۱۱ متر مربع بوده که متوسط کشوری آن ۵.۳۴ مترمربع است.

 

 

وی با تاکید بر اینکه قطعاً باید اعتبارات حوزه آموزشی به صورت صددرصدی اختصاص یابد، افزود: متاسفانه تاکنون میزان اختصاص اعتبارات مربوط به حوزه عدالت آموزشی صفر درصد بوده است.

۲۰۱۶۱۰۱۰۳۵۸۱۶۴۶۹۹۷_orig

در نشست همچنین رئیس دانشگاه پیام نور زاهدان با بیان اینکه این دانشگاه در حال حاضر آموزش حدود ۱۳ هزار و ۹۸۷ دانشجو را برعهده دارد، گفت: بیش از ۱۰۵ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه در حال تدرس است.

 

 

وی با بیان اینکه مسئولان باید نگاه ویژه ای به دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان داشته باشند، افزود: دولت و مجلس باید تلاش کنند پروژه های نیمه تمام این دانشگاه به اتمام برسد.

 

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زهدان نیز در این نشست با اشاره به تاکید برنامه ششم توسعه بر ارتقای کیفیت آموزشی گفت: در ۳ سال گذشته اقدامات مثبتی برای رشد کیفی حوزه آموزش صورت گرفته و تاکنون بیش از ۷۰ هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

 

 

وی ادامه داد: در سال جاری برای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد در این منطقه به جذب هیات علمی روی آورده ایم و امیدواریم با حمایت کمیسیون آموزش قوه مقننه، مشکلات جذب هیات علمی رفع شود.

 

 

در ادامه رئیس آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در ۲ سال اخیر حدود ۱۲۹ هزار کودک لازم التعلیم بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان وجود داشته است، گفت: خوشبختانه حدود ۹۶ هزار نفر از این کودکان جذب کلاس های درس شده اند. همچنین با برنامه ریزی های صورت گرفته نرخ و میزان حضور کودکان در مقطع پیش دبستانی حدود ۵ برابر شده است. از طرف دیگر در حوزه کیفیت آموزشی نیز تلاش شده که نرخ قبولی در پایه سوم متوسطه ارتقا یابد.

 

 

وی ادامه داد: در این مدت با تلاش های صورت گرفته و برای ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس حدود ۵ هزار و ۶۲۰ نیروی جدید جذب شده اند. البته این موضوع قابل توجه است که ما برای ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند جذب نیروی جدید هستیم که امیدوارم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این راستا کمک کند./خانه ملت

لینک کوتاه : http://gandomkhabar.ir/?p=37516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام، خسته نباشید خداوند درراه خیر شمارا پیشقدم فرماید

  2. واقعا از دکتر . . . بی قانونی و پارتی بازی بعیده؛ه با هزار امید به شما رای بالایی دادیم که برای سیستان کار کنی نه اینکه برای افرادی خاص که در ستادت فعالیت کردند وسط سال تحصیلی مجوز تدریس بگیری. لااقل میگذاشتی جوهر مدرکش خشک می شد