نخستین مجروحان «جنگ آب»؛ از خشک‌شدن تالاب‌ها تا ریزگرد‌ها و مهاجرت روستائیان

  • کد خبر : 27852
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
نخستین مجروحان «جنگ آب»؛ از خشک‌شدن تالاب‌ها تا ریزگرد‌ها و مهاجرت روستائیان

گندمـــــ پرس : در شرایطی که به منابع آبی ما اضافه نمی‌شود و هرسال نیز شاهد کاهش بارندگی و تقلیل منابع آبی هستیم، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از واقعیتی تلخ درباره صدور غیرمستقیم آب به کشورهای همسایه پرده برداشت.     در حالی که رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی […]

گندمـــــ پرس : در شرایطی که به منابع آبی ما اضافه نمی‌شود و هرسال نیز شاهد کاهش بارندگی و تقلیل منابع آبی هستیم، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از واقعیتی تلخ درباره صدور غیرمستقیم آب به کشورهای همسایه پرده برداشت.

 11811497_1471943683126831_4203584765192415839_n

 

در حالی که رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از بروز خشکسالی شدید در ۱۰ استان طی ۷ سال گذشته و ۱۷ استان طی ۳ ماه گذشته خبر داده است، سخن از صادرات آب به کشورهای همسایه است و به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، این صادرات به صورت “غیرمستقیم و در بسته‌بندی قرمز” بوده است.

 

 

به گـــزارش گندمــــ پرس ، محسن سلیمانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که چهارشنبه در همایش مدیریت تالاب‌ها در شیراز سخن می‌گفت، از واقعیتی تلخ درباره صدور غیرمستقیم آب به کشورهای همسایه پرده برداشت. وی صدور هندوانه به کشورهای همسایه را صدور غیرمستقیم آب دانست و میزان آن را سالانه 800 هزار تن هندوانه ذکر کرد. به اعتقاد وی، این میران صادرات هندوانه به معنای صدور یک میلیارد متر مکعب آب است و عایدی کشورمان از این صادرات 20 ریال برای هر لیتر است. 

 

همچنین سال گذشته بیش از 391 هزار تن سیب زمینی که برای تولید آن بیش از 330 میلیارد لیتر آب مصرف شده، به کشور‌های عراق، افغانستان، آذربایجان و روسیه صادر شده است که محمدرحیم نیازی، رییس انجمن ملی سیب‌زمینی از صادرات این محصول به دلیل اشتغالزا‌بودنش دفاع کرده است.

 

اما مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌ها  می‌گوید: برای تولید هر کیلوگرم هندوانه 250 لیتر آب مصرف می شود و هندوانه صادراتی ایران در کشورهای عراق و امارات حداکثر هر کیلوگرم هفت هزار ریال بفروش می‌رسد در حالی که میزان آب مصرفی برای تولید این میزان هندوانه به مراتب بیشتر ارزش داشته است. وی با بیان اینکه برخی جنگ آب را خیلی دوراز ذهن می‌پندارند گفت: در جامعه ما جنگ آب مدتی است آغاز شده و ما حتی نخستین مجروحان این جنگ را هم داده‌ایم، این مجروحان در موضوع چالش‌برانگیز انتقال آب به دشت مرکزی ایران رخ داد بنا بر این می‌بایست چالش آینده منابع آب را بسیار جدی بگیریم. 

 

سلیمانی به برخی از مزایا و مواهب احیای تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: 100 هزار نفر بطور مستقیم از تالاب شادگان خوزستان و 150 هزار نفر از تالاب چغاخور در بروجن چهارمحال و بختیاری معیشت می‌کنند در استان سیستان و بلوچستان نیز معیشت مستقیم مردم زابل به تالاب هامون بستگی دارد بنا بر این احیای تالاب‌ها احیای معیشت مردم است. 

 

این مقام مسوول با اشاره به اینکه سالانه 300 هزار نفر از تالاب زریوار در مریوان کردستان بازدید می‌کنند گفت: وجود این 300 هزار نفر حداقل سه هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند که با از بین رفتن این تالاب این فرصت‌های شغلی نیز نابود می شود. وی با انتقاد از برخی طرح‌های سدسازی در کشور گفت : متاسفانه مسوولان وزارت نیرو در سال های گذشته به موضوع مدیریت منابع آب توجه چندانی نکرده اند آنها فقط به استحصال آب می‌اندیشیدند، این همه فرونشست زمین و نابودی دشت‌ها حاصل این بی‌مدیریتی‌هاست. 

 

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با بیان اینکه حفظ تالاب هامون به موضوعی امنیتی تبدیل شده است گفت: تالاب هامون در سیستان و بلوچستان 70 هزار شغل برای جوامع محلی ایجاد کرده است اکنون با خشک شدن این تالاب بیم مهاجرت گسترده مردم زابل می رود، مهاجرت مردم از زابل و، خالی شدن مناطق اطراف این تالاب از سکنه برای کشورمان مشکلات به وجود می آورد .  از سویی بادهای 120 روزه در این مناطق به تلطیف هوا کمک می کرد اکنون همین بادها منشاء برخاستن ریزگرد و گرد و غبار است و ریزگرد هامون تا تهران می رسد همه این موارد لزوم احیای تالاب ها را برا ی ما دوچندان می کند. 

 

 

همچنین پروفسور پرویز کردوانی، پدر علم کویر‌شناسی ایران که بارها خطر غارت‌شدن آب و تبدیل کشور به بیابانی بزرگ را گوشزد کرده است، نسبت به عمیق‌ترشدن عمق چاه‌های آب، نابودی استان‌ها با انتقال آب، متروکه‌شدن روستاها، تشدید معضل ریزگردها با خشک‌شدن رودها و تالاب‌ها و به‌طورکلی غارت‌شدن آب، هشدار داده و درباره اقداماتی که برای مدیریت این بحران باید انجام دهیم، می‌گوید: آب فاضلاب را باید تصفیه کنیم. دومین اقدامی که باید انجام دهیم، جمع‌آوری آب‌های سطحی است. استفاده از آب شور نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

محسن رنانی، استاد دانشگاه نیز پیش از این با اشاره به اینکه بحران حقیقی ایران، مناقشه هسته‌ای نیست، گفته است: بحران آب ایران را خواهد بلعید و امنیت ملی ما را تهدید خواهد کرد. امروز میدان واقعی جنگ ما، در حوزه آب است. بحران آب در آستانه ورود به زیست اجتماعی در کشور است. این استاد دانشگاه “تنها راه نجات ایران از وضعیت فعلی در بخش آب را پذیرفتن بحران آب توسط مسئولان کشور دانسته و معتقد است “آنگاه یک گفت‌وگوی فراگیر ملی دراین زمینه راه‌اندازی کنند و مشارکت همه گروه‌های اجتماعی و نهادهای مدنی را در این مسیر جلب کنند و مهمتر از همه، اعتماد جامعه را جلب کنند و جامعه را به این باور برسانند که ما در بحرانیم و باید برای خروج از بحران با حکومت همکاری کنیم.

 

 

منبع : آفتاب

 

 

لینک کوتاه : http://gandomkhabar.ir/?p=27852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. ای برادر اگر گرد و خاک هامون به تهران می رسید حتی با آب معدنی هامون رو پر آب می کردند . نه به خاطر ما بلکه به خاطر راحتی پایتخت نشینان

  2. چندراهکارساده هامون رانجات خواهدداداولاینکه اب شرب زاهدان جیره بندی شودمردم زاهدان که ریشه درسیستان دارندحاضرندبانصب یک تانکراب شرب خودراذخیرنماینددوماچاه نیمه چهارم به نزدیک شیله ویادرمحدوده ورمال انتقال شودتاازظرفیت ان در نجات تالاب هامون استفاده شود سوماگودبرداری نقاط گود دریاچه ازجمله رنگ های معروف دریاچه وهزاران راهکاردیگر