معمای پر رمز و راز استیضاح یا استعفاء شهرداران / چهارمین شهردار دوست محمد چه کسی خواهد بود ؟

  • کد خبر : 27722
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
معمای پر رمز و راز استیضاح یا استعفاء شهرداران / چهارمین شهردار دوست محمد چه کسی خواهد بود ؟

گندمـــــ پرس : استعفاء شهرداران در منطقه سیستان معمای پر رمز ورازی است که هرچندگاهی شاهد استعفاء یا استیضاج یکی از شهرداران شهرستانها وشهرهای منطقه سیستان هستیم .   به گـــزارش گندمــــ پرس ، چند روزی از استیضاح شهردار زهک نگذشته بود که خبر استیضاح  شهردار شهر دوست محمد در محافل عمومی مطرح   و طولی […]

گندمـــــ پرس : استعفاء شهرداران در منطقه سیستان معمای پر رمز ورازی است که هرچندگاهی شاهد استعفاء یا استیضاج یکی از شهرداران شهرستانها وشهرهای منطقه سیستان هستیم .

 

به گـــزارش گندمــــ پرس ، چند روزی از استیضاح شهردار زهک نگذشته بود که خبر استیضاح  شهردار شهر دوست محمد در محافل عمومی مطرح   و طولی نکشید که این گمانه زنی ها به حقیقت پیوست وسومین شهردار دوست محمد هم بدون ارائه عملکردی  از دوران خدمت در شهرداری برخلاف آنچه در مورد استیضاح وی مطرح بود  به روشی هوشمندانه تر استعفاء داد .

 

هرچند در پیش گیری این روش گمانه زنی های گوناگونی وجود دارد اما خوشبینانه ترین آن به حجم فعالیتهای شهرداری وزیر ساختهای شهری مرتبط است .
زیرا شرایط اقلیمی ومحیطی سیستان وتداوم بحران خشکسالی در منطقه به گونه ای است که دامنه فعالیت شهرداریها را در ایجاد  وفراهم نمودن بستر مناسب درساخت  فضای متنوع شهری  ومردم پسند دشوار نموده است .
از این رو همواره تمامی شهرداران به نوعی با این مقوله درگیر بوده اند .

 

اما آنچه میتوان به آن اشاره کرد زیرساختهای است که شاید شرایط محیطی حاکم کمترین  تاثیری در روند اجراء وپیگیری آن داشته باشد و مربوط به حوزه شهری ورفاه عمومی است که اعتباراتی خاص اختصاص یافته و از نگاه تیزبین عامه مردم مخفی نخواهد ماند .
شهر دوست محمد  در شرق سیستان و همجوار با نقطه صفر مرزی واقع شده است  که پس از شهرستان شدن در چند سال گذشته انتظار می رفت با تخصیص اعتبار لازم در ابتدای کار با تحولاتی  در حوزه شهری همراه باشد . اما با گذشت بیش از ۷ سال از شهرستان شدن وتعویض ۳ شهردار  کمتر تغییری در این شهرستان اتفاق افتاده است  .
اینک این سوال مطرح است که چرا هیچ یک از شهرداران نتوانستند آنگونه که انتظار می رفت خدماتی را ارائه نمایند وپایان فعالیتشان با اما واگرهای فراوانی همراه بوده است .

 

آنچه مسلم است اینکه شهرداران با انتخاب اعضای شورای شهر که خود منتخب مردم هستند  روی کار می آیند و بطور حتم ملاکهای در زمان انتخاب لحاظ می گردد اما اینکه در میانه راه وبدون کمترین فعالیتی ودر زمانی که فرد بر مشکلات شهری آشنایی پیدا می کند درگیر طرحهای نیمه تمام گدشته باشد  استیضاح یا مجبور به استعفاه از مقام خود می شود سوالی است که در ذهن هر پرسشگری در مرحله نخست پیش خواهد آمد ضمن اینکه بیشتر طرحهای قابل اجرا در حوزه شهری با مصوبات شورای شهر همرا است وشهرداران  شخصا نمیتوانند اقدامی را انجام دهند زیرا شهردار کسى است که خود منتخب افراد منتخب مردم یک شهر است و مشروعیت اداره امور شهر را به واسطه رأیى که مردم به اعضاى منتخب خود در شهر مى دهند ، به دست مى آورد. بنابراین باید بتواند شهر را با مدیریت شورایى اداره کند که در این بین  اگر مسیر انتخاب اعضای شورای شهر به روشی مناسب وبر اساس ملاکها ومعیارهای سنجش خاص صورت گرفته باشد زمینه ساز انتخاب شهرداری کارآمد خواهد بود بر همین اساس نقش اعضای شورای شهر بیشتر از شهردار در پیشبرد اهدف و انجام پروژه ها مورد توجه خواهد بود .

 

ضمن اینکه  در پایان هر دوره افرادی نیز تا انتخاب شهردار بعدی بعنوان سرپرست امورات را پیگیری می کنند   که  شاید تجربه وتخصصی کافی را  در زمینه شهرداری وچگونگی انجام کار در بسیاری زمینه های تخصصی نداشته باشند ودر ادامه بعنوان اولین مدعی وگزینه اصلی انتخاب  شهردار مطرح می گردند .

 

با این اوصاف از آنجائیکه این روزها به دلیل تشدبد بحران خشکسالی وبیکاری موج گسترده  مهاجرت  مردم از این منطقه به دیگر شهرهای خارج از استان قوت گرفته است اعضای شورای شهر که منتخبین این مردم در امورات شهری وپیگیری مطالبات آنان در فراهم نمودن شهری زیبا با اولین وابتدایی ترین امکانات رفاهی هستند باید تلاش کنند تا در این راستا بتوانند با فراهم نمودن امکانات زیست محیطی  وکاهش هزینه های جانبی ماندگاری بیشتر مردم در منطقه را تثبیت نمایند ودر ادامه با انتخاب فردی متخصص وکارآمد بعنوان شهردار که بتواند در کمترین زمان ممکن باعث ایجاد تغییر در شهر گردد زمینه خدمتی قابل قبول به شهروندان را فراهم نمایند .

 

در پایان این گزارش ذکر چند نکته را در انتخاب شهردار ضروری میدانم که لازم است در انتخاب بعدی لحاظ گردد تا بحول وقوه الهی و با همکاری تمامی شهروندان شاهد شهری زیبا وعامه پسند باشیم.

 

پس باید  در وهله نخست شهردار باید بتواند از مدیریت اقتصادی قوی برخوردار باشد زیرا شهرداری سازمانی است با هزینه‌های بسیار و بودجه هایی محدود.
یک شهردار موفق باید بتواند از منابع موجود بیشترین استفاده را بکند و راه‌های درآمدزایی را بررسی و به بهترین نحو ممکن از آن‌ها استفاده نماید.هر چند شرایط منطقه سیستان به واسطه تشدید بحران خشکسالی دستخوش تغییرات فراوان گردیده اما اگر مردم احساس کنند که افرادی دلسوز در راستای خدمت صادقانه گام بر می دارند میتواند زمینه ساز مشارکت عمومی در تمام زمینه ها باشد .

 

شهردار باید کسى باشد که هدف مدیریت شهرى را توسعه بداند، نه عمران و نه ارائه خدمات بیشتر. توسعه با مشارکت مردم امکانپذیر خواهد بود و توسعه با آگاهى و دانایى مردم نسبت به حقوق شان و تکالیف شان در قبال اداره امور شهر محقق مى شود که اطلاع رسانی وارائه گزارش فعالیتها از مهمترین مولفه های پیش روی در این زمینه است .

 

شهردار منتخب باید مدیریت شهروند محور را باور داشته باشد و سازمان اداره شهردارى را با این باور ساماندهى کند. بنابراین باید بتواند به سهولت با مردم ارتباط برقرار کند و نه به گونه ا ى عوام فریبانه. میبایست با سازماندهى مناسب، امکان آگاهى از نظریات و دیدگاه هاى واقعى مردم فراهم گردد و شهر در چارچوب خواسته هاى مردم مدیریت شود.

 

که اگر اینگونه باشد میتوان امیدوار بود در آینده ای نچندان دور شاهد شهری زیبا در نقطه صفر مرزی باشیم .

 

منبع : نـــدای هیرمند

لینک کوتاه : http://gandomkhabar.ir/?p=27722
  • دیدگاه‌ها برای معمای پر رمز و راز استیضاح یا استعفاء شهرداران / چهارمین شهردار دوست محمد چه کسی خواهد بود ؟ بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.