شهرگندمـــــ : نهم دی، روز تجلی عشق و ارادت ملت قهرمان ایران به مقام عظمی ولایت گرامی باد. علیرضا ضابطی کارشناس ارشد علوم سیاسی : چرا نه دی؟قبل از هر چیز باید دید که چه عواملی باعث شد تا این روز به یوم الله تعبیر شود،چرا حضرت آقا آن جملات الهی را بیان نمودند، مگر […]

شهرگندمـــــ : نهم دی، روز تجلی عشق و ارادت ملت قهرمان ایران به مقام عظمی ولایت گرامی باد.

علیرضا ضابطی کارشناس ارشد علوم سیاسی : چرا نه دی؟قبل از هر چیز باید دید که چه عواملی باعث شد تا این روز به یوم الله تعبیر شود،چرا حضرت آقا آن جملات الهی را بیان نمودند، مگر در سال ۸۸ چه اتفاقی رخ داد؟چرا مردم ما در این روز به خیابانها آمدند و همه یک صدا فریاد بر آوردند (( خامنه ایی کوثر است دشمن او ابتر است ))؟سوالات زیادیست اما

نگارنده به همین چند سوال در حد توان زخمی اش پاسخ هایی را داده که چای تامل دارد.

حماسه سیاسی ملت قهرمان ایران در انتخابات سال ۸۸ در راه بود، چشم ها به حضور مردم دوخته شده بود،مناظرات انتخاباتی با شور و حال قابل وصفی در جریان بود،که البته بداخلاقی هایی هم بعضا” دلها را مکدر می نمود،رسانه ها تحلیل های خود را منعکس می کردند که البته در آنسوی مرزها هم بیکار نبودند،آنها تلاش کردند مردم را از شرکت در انتخابات منع کنند، مع اوصف روز انتخابات مردم با شرکت ۸۰ درصدی، ثابت کردند که خواهان این نظام و ولایتند و با این حضور خود مشت محکمی به دهان آن یاوه گویان زدند، .رهبری هم از این پیروزی خرسند شدند، اما این خرسندی و شیرینی حضور که می توانست دستاوردهای خوبی برای ما در مجامع بین المللی داشته باشد از فردای روز انتخابات با اعتراض یکی از کاندیداهای شکست خرده نشانه های اختلاف را پدید آورد.

رهبری معظم در دیدار با آن کاندیدای معترض ارشاداتی را بیان فرمودند،که ایشان هم در بیانیه ایی تمکین خود را به قانون اعلام نمودن و قرار شد که موضوع در شورای نگهبان پیگیری گردد،دو روز بعد از انتخابات ،مردم فهیم تهران در تجمعی خلق این حماسه را گرامی داشتند،اما بار دیگر هواداران فرد معترض به خیابانها آمده و بحث تقلب را عنوان می نمایند،در همین اجتماع موسوی با دیدن این جمعیت معترض به یکباره بیانیه ی دوم خود را فراموش می کند و مردم را به ادامه اعتراض فر ا می خواند،  بیش از چند ماهی کشور را در التهاب فرو می برند،تجمع های غیر قانونی،که معلوم بود افرادی از آن سوی مرزها نیز در سازماندهی آن نقش دارند، به وقوع پیوست،اعتراضها تا محرم ادامه داشت،تا اینکه ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و روز عاشورا شد،

اما فتنه گران دست بردار نبودند،در ظهر عزا حرمت ابا عبدالله (ع) را شکستند،راه عزاداران را بستند،حمله به نمازگزارن ظهر عاشورا توسط اغتشاش گران و توهین منزجر کننده به یک نیروی بسیجی حافظ امنیت و …، در این روز به اصل ولایت فقیه اهانت گردید، تجمع کنندگان روز عاشورا نه فقط شعارهای بی سابقه و بسیار تندی سر می‌دادند بلکه به شکل بسیار جسورانه‌ای با ماموران نیروی انتظامی درگیر شدند و اعمال بسیار وقیحانه‌ای انجام دادند.

مهدی کروبی، یکی از سران فتنه  این حرمت شکنان را عزاداران واقعی خواند، موسوی نیز هتاکان و اغتشاشگران روز عاشورا را مردم خداجوی و حامیان اسلام و انقلاب می خواند و حامیان خارجی آنان از جمله مریم رجوی، سرکرده خونخوار گروهک تروریستی منافقین – عبدالمالک ریگی، سرکرده اشرار شرق کشور–  اوباما، رئیس جمهور حامی ترور آمریکا، ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی،و به در واقع  اتاق فکر لندن نشین این حرکت شیطانی- بازرگان، عبدالکریم سروش، مهاجرانی، محسن کدیور و گنجی نیز از هیچ تلاش و کوشش فکری و رسانه ایی مضایقه ننمودند.

عملکرد آشوبگران در صبح عاشورای تهران چنان سریع و غافلگیرکننده بود که هواداران اینترنتی جنبش سبز را به وجد آورد و سایتهای اجتماعی تحت کنترل هواداران موسوی، از سقوط خیابانهای تهران خبر می دادند و همدیگر را به حضور در خیابانها برای یکسره کردن کار رژیم دعوت می کردند.

در مقابل آشوب و ناامنی های ایجاد شده در این روز پلیس غافلگیر شد در حوالی میدان ولی عصر و خیابان انقلاب حد فاصل چهارراه ولی‌عصر و پل کالج، تعداد زیادی از ماموران نیروی انتظامی در مقابله با آشوبگران هم کتک خوردند، هم به محاصره افتاده و اسیر شدند و هم تجهیزات و خودروهایشان به غارت رفت. خوشبختانه در آشوبهای پس از انتخابات پلیس و ماموران ضد شورش، سلاح گرم حمل نمی کردند وگرنه معلوم نبود با خلع سلاح ماموران توسط آشوبگران در روز عاشورا، چه فاجعه ای رخ می داد.

حوالی ظهر، اخبار آشوبهای تهران به تعدادی از هیات‌های مذهبی نزدیک حادثه رسید و مردم عزاداری را رها کرده و برای مقابله با آشوبگران راهی خیابان‌های مرکزی تهران شدند. سرکوب آشوبگران با حضور عزاداران در خیابان چندان طول نکشید.با حضور مردم در خیابان، آشوبگران متواری و عده‌ای از آنها هم توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.

حوادث روز عاشورا اعتراض علما و مراجع، شخصیت‌ها و تشکل‌های سیاسی- اجتماعی را با شدت هر چه تمام‌تر بلند کرد. در اغلب اعتراض‌ها صریحاً موسوی، خاتمی و کروبی مقصر قضیه معرفی شدند و از نظام محاکمه آنان را طلب می نمودند.

در کشور مردم دست به اعتراض و محکوم نمودن حوادث روز عاشورا پرداختند پس از راهپیمایی های گسترده و خود جوش مردم ایران در شهرهای مختلف در ابراز انزجار از اتفاقات روی داده در روز عاشورا، مردم تهران نیز در نهم دی ماه در حمایت از ولایت فقیه ، نظام و رهبری حماسه ای گرانقدر را آفریدند. در سایر شهرها نیز عظمت راهپیمایی مردم اگر بیشتر از تهران نبود، کمتر از آن نیز نمی توانست باشد. در این روز ، ندای هل من ناصر بلند نشد ولی فریاد لبیک یا حسین تا آسمان به گوش همه رسید.

این روز ، شش ماهه، سه ساله، جوان، پیر، زن، مرد، ویلچری، شیمیایی و… در خود داشت،الحق که نهم دیماه ۸۸ عاشورا بود و ایران کربلا،یک روز بود ولی خیرٌ مِن الفِ شَهر بود،و باز چه شعار زیبایی در این روز بر زبان جاری گشت که می گفتندخامنه‌ای کوثر است، دشمن او ابتر است،و بالاخره روز بخشش فریب خوردگان و روز غضب بر فتنه‌گران توسط امت بود.

روز نهم دی در تاریخ ما ماندگار ماند همان طوری که مقام عظمی ولایت و قلب تپنده ما در رابطه با خلق این حماسه فرمودند ((  روزهاى سال، به طور طبیعى و به خودى خود همه مثل همند؛ این انسانها هستند، این اراده‌‌‌‌‌ها و مجاهدتهاست که یک روزى را از میان روزهاى دیگر برمی کشد و آن را مشخص می کند، متمایز می کند، متفاوت میکند و مثل یک پرچمى نگه میدارد تا راهنماى دیگران باشد. روز عاشورا – دهم محرم – فى نفسه با روزهاى دیگر فرقى ندارد؛ این حسین بن على (علیه السّلام) است که به این روز جان می دهد، معنا می دهد، او را تا عرش بالا می برد؛ این مجاهدتهاى یاران حسین بن على (علیه السّلام) است که به این روز، این خطورت و اهمیت را می بخشد. روز نوزدهم دى هم همین جور است،

روز نهم دىِ امسال هم از همین قبیل است. نهم دى با دهم دى فرقى ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت – که آن حرکت برخاسته از همان عواملى است که نوزدهم دىِ قم را تشکیل داد؛ یعنى برخاسته ى از بصیرت است، از دشمن‌‌‌‌‌شناسى است، از وقت‌‌‌‌‌شناسى است، از حضور در عرصه‌ى مجاهدانه است – روز نهم دى را هم متمایز میکنند.

مطمئن باشید که روز نهم دىِ امسال هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزى شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرائط کنونى – که شرائط غبارآلودگىِ فضاست – این حرکت مردم اهمیت مضاعفى داشت؛ کار بزرگى بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خداى متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن على (علیه السّلام) را مى‌‌‌بیند. این کارها کارهایى نیست که با اراده‌‌‌‌ى امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهى است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسى – که من بارها این را نقل کرده‌‌‌‌ام – به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهى را در پشت این قضایا دیدم». درست دید آن مرد نافذِ بابصیرت، آن مرد خدا)).
و در پایان ، نهم دیماه، یوم الله است تا ابد الدهر  هم یوم الله می ماند.

نویسنده:آزاده و جانباز ۷۰%علیرضا ضابطی کارشناس ارشد علوم سیاسی

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه