زنده یاد دکتر عباسعلی نورا

با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و هفته غبارروبی مساجد و با عنایت به علاقه خاصی که مردم خداپرست و مومن میهن اسلامی مان به مساجد, تکایا و حسینیه ها دارند, لازم دانستیم....

گندم خبر: با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و هفته غبارروبی مساجد و با عنایت به علاقه خاصی که مردم خداپرست و مومن میهن اسلامی مان به مساجد, تکایا و حسینیه ها دارند, لازم دانستیم در همین ارتباط متن نامه تاریخی سال ۱۳۸۱ (قبل از شروع ماه مبارک رمضان) زنده یاد دکتر عباسعلی نورا نماینده فقید مردم زاهدان و سیستان در مجلس پنجم و هشتم خطاب به محضر مبارک رهبر عالیقدر انقلاب, مکتوب و ارسال شده را منتشر نماییم.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای
ولی فقیه و رهبر معزز جهان اسلام

 

سلام علیکم
با احترام و تکریم اجازه می خواهم قبل از بیان موضوع خودم را معرفی کنم. اینجانب عباسعلی نورا اهل دارالولایه سیستان با مدارج تحصیلی لیسانس ریاضیات از دانشگاه اصفهان ( ۵۴_ ۵۰ ) و فوق لیسانس ریاضیات آماری و دکترای ریاضیات برنامه ریزی و تحقیق در عملیات از کشور انگلستان ( ۵۹ _ ۵۵ ) , موسس انجمن اسلامی جنوب شرق انگلستان , استاد تمام وقت دانشگاه سیستان و بلوچستان با سمت های استادی, ریاست دانشگاه فنی, ریاست مرکز کامپیوتر, معاونت دانشگاه, ریاست دانشگاه و نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم از حوزه انتخابی زاهدان و مشاور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و با گرایش های ولایی و ارزش ها که فعالیت های اینجانب در دانشگاه و مجلس پنجم موید آن می باشد.

 

حال با کسب اجازه از محضر آن عالم بزرگوار ربانی به استحضار می رساند که با مشاهده و ملاحظه اوضاع مساجد در کشور و حالت سکون و استاتیک مساجد و مطالعه تاریخ که حکایت از رونق و پویایی مساجد دارد, به طوری که اهتمام پیامبر اکرم (ص) بر آن بوده است که مساجد پایگاه دانش پژوهش و دانش آموزش امتش باشد که در راس این دانش ها توجه به آموزه های قرآنی است.

 

( انما نصب المساجد للقرآن ) و مساجد برای برپایی و اهتراز قرآن با اندیشه تبیان کلی شی بنا شده است, مصلحت نیست که در انزوا و سکون باشد. سفرنامه ابن بطوطه اوضاع و احوال مساجد علوی دمشق را در قرن ششم هجری, آنچنان بیان می کند که دنیای غرب از آن الگوبرداری نموده و مبادرت به تاسیس کالج هایی بر همان منوال و سیاق می نماید, وصف می کند که:

مساجد و حلقه های درس در فنون مختلف علم در مساجد دایر است. رجال حدیث بر کرسی های افراشته روایت حدیث می کنند … و این شیوه تدریس تا دوره اخیر و تا زمان مرحوم شیخ بدرالدین حسنی معمول بوده است و اعتقاد بر این است که روش دوره های عالیه دانشگاههای معتبر دنیایی امروز بر همین منوال باشد و شخصا اعتراف می کنم که هر آنچه دارم از مکتب خانه های دوره جوانی دارم و بعد هیچ!
مکتب خانه ها با آن شرایط محقر و آن هم با اسلوب های قدیمی و بعضا ناصحیح نقش مهمی در گستره علم قرآنی ایفا نمودند.

 

به منظور پویایی و رونق بخشیدن به علوم مختلف اسلامی و علوم جدید و آن هم از طریق فعال نمودن مساجد با استفاده از ابزار و تکنیک های کامپیوتری و ارتباطات, پیشنهاد می گردد:

 

۱- تاسیس دانشگاه مجازی اسلامی (به مرکزیت مساجد)

امروزه میلیون ها جوان در دانشگاه های مجازی در سطوح مختلف مشغول تحصیل می باشند. در دانشگاههای مجازی با ایجاد سایت ها در اینترنت, ارتباط دانشجو با استاد, منابع علمی و کتابخانه ای به صورت مستقیم (on line ) غیرمستقیم (msg) و یا بصورت شبکه های کامپیوتری اختصاصی برقرار می گردد و بدین طریق آموزش دانش را تا اعماق روستاها گسترش دادند که خود مانع توسعه و گسترش شهرها و تجمع جمعیت در مناطق شده است و به مفهوم واقعی ابزار و امکانات علمی به صورت عادلانه در اختیار همگان قرار گرفته است.

 

با توجه به شرایط موجود, می توان دانشگاه مجازی اسلامی تاسیس نمود و سایت های مناسب اینترنتی تدوین کرد که نه تنها مناسب برای آموزش و گسترش دانش خواهد شد, بلکه عموم مردم دنیا که طالب کسب اطلاعات اسلامی باشند بتوانند از این طریق به منابع علمی اسلامی دسترسی پیدا کنند.

از آنجایی که اینجانب دبیر همایش های مدیریت اسلامی در سال ۸۰ و سال ۸۱ بوده ام, متوجه شدم که دنیای امروز به کسب اطلاعات اسلامی بسیار مشتاق می باشد, ولی متاسفانه ما از دستاوردهای تکنولوژی کمتر جهت گستره اسلام بهره جستیم. حال با استقرار پایگاههای سایت اینترنت یا شبکه کامپیوتری در مساجد می توان مساجد را کماکان از حالت استاتیک به دینامیک مبدل کرد و از طرفی علما و روحانیون در شهرها و روستاهای دور افتاده , به طور زنده و دایم با اطلاعات علمی روز ارتباط خواهند گرفت و این بحث که روحانیون اکثرا تمایل دارند به دلیل وجود امکانات علمی به شهرهای بزرگ هجرت کنند, ویژگی خود را از دست می دهند.

 

از ویژگی های مهم دانشگاه مجازی به شرح زیر می توان یاد کرد:
الف) طالبان علوم انسانی از کلاس دروس علما و فقها, به طور مستقیم در تمام مساجد و حوزه ها و تکایا و حتی منازل می توانند بهره جویند.

ب) از استادان برجسته دنیا بدون حضور در ایران می توان بهره جست.

ج) منابع علمی داخل و خارج سهل الوصل می گردد(کتابخانه سیار و بسیار ارزان)

د) کمبود استاد برای ارائه دروس علمی دیگر معنا ندارد.

ه) طرح سوالات به طور مستقیم یا غیرمستقیم و تمهیدات پاسخ آنها بلافاصله در اختیار مردم قرار می گیرد و از این طریق بخش مهمی از استفتائات نیز پاسخ داده می شود و شبهات جوانان به راحتی و سرعت قابل رفع است.

و) پذیرش دانشجو و طلبه خارجی بدون حضور در ایران مقدور است که خود می تواند در صدور دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار ارزنده باشد.

ز) سرعت بخشیدن به مبادلات علمی و ارتباطات

ح) عواقب روحی و روانی و بحران های اجتماعی ناشی از سد کنکور دانشگاهها برای طالبان این علوم مرتفع می گردد.

ط) این شیوه ارائه علم با روش های سنتی حوزوی سازگاری دارد , تداوم علم ورزی و مباحثه طلاب بصورت اصطلاحا “چت” (chat) بدون حضور فیزیکی و به صورت مستقیم (online) حتی به صورت تصویری مقدور است و حتی می توانند در میزگرد مباحث علمی طلبگی از اقصی نقاط کشور و دنیا همزمان و دنیا همزمان شرکت نمایند.

ک) امکان جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور سهلوت پذیر است و از این طریق نه تنها می توان با نخبگان ایرانی خارج , بلکه با تمام نخبگان دنیا ارتباط برقرار کرده و از دستاوردهای علمی آن ها بهره جست.

ل) موجبات گسترش IT (تکنولوژی اطلاعات) فراهم می گردد.

م) زمینه توسعه دانش نرم افزار کامپیوتری در کشور که از ضروریات جامعه بشری است, فراهم می گردد.

ن) از تمام روش های علم آموزی و پژوهشی سهل تر و ارزان تر می باشد, به طوری که هزینه های جاری برای پرورش صدها هزار دانشجو کمتر از یک دانشگاه دولتی معتبر است.

س) اعتبار بخش های جهانی به حوزه های علمی از دیگر دستاوردهای این طرح می باشد.

روی هم رفته مزایای دیگری نیز بر آن مترتب است که ان شالله اگر ضرورت داشته باشد مطرح خواهد شد.

 

۲- تاسیس دانشگاه جامع اسلامی نیمه حضوری با پایگاه مسجد

 

در چنین دانشگاهی در هر ترم تحصیلی در مرحله آغاز تحصیل, منابع علمی از طریق انتشار کتب علمی و لوح های فشرده (CD) آموزشی و شبکه های کامپیوتری و اینترنتی و سایت های آموزشی و آموزش های تصویری در اختیار طلاب و دانشجویان قرار می گیرد.

 

در مرحله دوم در ایام مناسب کلاس های حضوری در مساجد و مدارس علمی زیر نظر مجامع اسلامی و علمی (به مدیریت عالم مسجد) برگزار می گردد.

 

در مرحله سوم در پایان ترم تحصیلی امتحانات در همان مکان های حضوری (مساجد) و آن هم با سوالات واحد برگزار می گردد و استادان علمی با توجه به پاسخ سوالات و نمره بندی آنها اوراق را در همان محل تصحیح نموده و اقدام به آرشیو می نمایند.

 

برای دانشگاه جامع نیمه حضوری مزایای زیادی وجود دارد که اجازه می خواهم در فرصت مناسب به استحضار برسانم, ولی از اهم مزایای آن فعال نمودن حوزه های علمیه, مساجد, تکایا, علما و فقها در مناطق مختلف کشور حتی در روستاها و شهرهای دور افتاده را می توان برشمرد و مزایای بند (۱) بعضا در اینجا نیز مصداق دارد.

 

در پایان از اینکه مصدع اوقات شریف و پرارزش آن رهبر معزز و فقیه عالیقدر شدم, پوزش می خواهم . در صورت موافقت اجازه فرمایید تا دفتری, در نهاد رهبری در اختیار قرار گیرد تا نخبگان دور هم جمع شده و نسبت به برنامه ریزی های راهبردی و سیاست گذاری و عملیاتی آن تحقیق و بررسی نموده و نتایج را به توشیح رسانده تا پس از تصویب نهایی به اجرا درآید. اینجانب نیز برای اجرای این مهم اعلام آمادگی می نمایم.

 

والسلام و علیک و رحمته الله و برکاته
دکتر عباسعلی نورا

 

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه
۱ دیدگاه
  1. ناشناس

    سیستان و سیستانی نمی دانند چه گنجی زیرخاک رفت!!!!خدا رحمتش کند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد