شهرگندمــــ : آبان‌ماه٩٢ بود که «علی‌اوسط‌هاشمی» راهی سیستان‌وبلوچستان شد تا سکان استانداری این استان را برعهده بگیرد. نام او ابتدا برای استانداری کرمانشاه -زادگاهش- برده می‌شد. هاشمی کرد است و اهل شهرستان سنقر، از نظر گرایش سیاسی هم اصلاح‌طلب محسوب می‌شود به همین دلیل در ابتدای کار مخالفت‌ها با او زیاد بود، هرچند به‌نظر می‌رسد […]

شهرگندمــــ : آبان‌ماه٩٢ بود که «علی‌اوسط‌هاشمی» راهی سیستان‌وبلوچستان شد تا سکان استانداری این استان را برعهده بگیرد. نام او ابتدا برای استانداری کرمانشاه -زادگاهش- برده می‌شد. هاشمی کرد است و اهل شهرستان سنقر، از نظر گرایش سیاسی هم اصلاح‌طلب محسوب می‌شود به همین دلیل در ابتدای کار مخالفت‌ها با او زیاد بود، هرچند به‌نظر می‌رسد همچنان هم هستند کسانی که خیلی با بودن او در سیستان‌وبلوچستان موافق نیستند.

استانی که با هزارو٢٣٠کیلومتر مرز خاکی و ٣٠٠کیلومترمرز آبی پهناورترین استان کشور در جنوب شرق ایران است و از نظر سوق‌الجیشی و استراتژیک از نقاط مهم کشور محسوب می‌شود. استانی با ویژگی‌های قومی و مذهبی خاص که از دو ناحیه سیستان در شمال و بلوچستان در مرکز و جنوب تشکیل شده. که مردم شمال استان را اکثریت شیعه و مردم جنوب را اکثریت اهل تسنن تشکیل می‌دهند.

80931152-5270632

تفاوت‌هایی که علی‌اوسط‌ هاشمی در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید هرگز در انتصاباتش تاثیری نداشته و تلاش کرده است تا براساس شایستگی افراد معتقد به تفکر دولت، افراد آنها را به کار گیرد. استاندار سیستان‌وبلوچستان تاکید می‌کند سیاستش در انتصاب افراد، سیاست مرز‌بندی نیست و هرگز نگاه قومی و مذهبی نداشته است.

هم گروه‌های اصلاح‌طلب و هم اصولگرا از انتصاباتی که توسط شما صورت گرفته راضی نیستند و این ایراد گرفته می‌شود که این انتصابات براساس شعار دولت مبنی بر اعتدال صورت نگرفته است. فکر می‌کنید علت نارضایتی چیست؟
دولت‌های گذشته هرکدام وابسته به یک جریان خاص بودند، اما طرفداران روحانی را هم اصولگرایان هم اصلاح‌طلبان شکل می‌دهند، به همین خاطر وقتی به ترکیب کابینه نگاه می‌کنیم آن هم ترکیبی از افکار و جریانات مختلف است.

مایلم مشخصا در مورد استان صحبت کنیم.
در مورد استان هم نمی‌شود گفت که همه مردم به یک جریان علاقه دارند، یعنی در کل جغرافیای ایران همین گونه است؛ هرچند نسبت در نقاط مختلف فرق دارد. ولی وقتی دولتی به سرکار می‌آید، همه آن را از خود می‌دانند و دولت هم سعی می‌کند از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور کمک بگیرد. ما باید ببینیم که مبنای این ایرادات چیست و آیا افراد به‌دنبال این هستند که تمام پست‌های مدیریتی خارج از تخصص و توانایی‌شان را در اختیار بگیرند؟

اما رایی که در سیستان‌وبلوچستان به صندوق حسن روحانی ریخته شده اغلب آرای اصلاح‌طلبان است. پس می‌توانند انتظار مشارکت بیشتری در اداره امور داشته باشند.
درست است اما مطلق نیست و ما باید حق دیگرانی که در جبهه اصولگرایان هستند و با اعتقاد و باور به آقای روحانی رای داده‌اند را رعایت کنیم.

اما فعالان سیاسی استان معتقدند این حق بیش از اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان در نظر گرفته شده است.
این‌گونه نیست، من قبول ندارم. باید ببینیم مصادیق چه کسانی هستند چون بعضی‌ها می‌گویند اگر من نباشم یعنی تمام اصلاح‌طلبان یا جبهه پایداری و اصولگرایان نیستند. ممکن است عده‌ای به حلقه مدیریتی ما راه پیدا نکرده باشند، این به آن معنا نیست که اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان در آن نباشند. باید ببینیم کسانی که منصوب کرده‌ایم همسو با دولت و مطالبات مردم عمل می‌کنند یا خیر. اگر برخلاف این بود بهتر است این را با ادله ارایه بدهند.

ایراد دیگری که مطرح است اینکه مدیران شما شاید میانه باشند ولی مدیران قوی نیستند و شما می‌توانستید گزینه‌های بهتری را انتخاب کنید. قبول دارید کمی محتاطانه عمل کرده‌اید؟
این را باید در نوع نگاه مردمی که به آقای روحانی رای دادند، ارزیابی کرد. آنچه ما می‌بینیم و آنچه بازتاب دارد، برخلاف آن چیزی است که شما می‌گویید.

نکته جالب توجه در استان این است که اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان به عملکرد شما نقد دارند با اینکه شما سهم قابل‌قبولی در پست‌های دولتی به آنها داده‌اید. دلیل این اعتراضات را چه می‌دانید؟ آیا این یک بازی سیاسی برای اعمال فشار بر دولت است؟
بالاخره بحث قدرت و دسترسی به فرصت‌های بیشتر است. از طرفی بحث غیرقابل‌هضم‌بودن این تغییر با روی‌کارآمدن روحانی برای بخشی از نیروها و کمرنگ‌شدن نقش پاره‌ای از افراد و لایه‌های سیاسی استان در میان است و اینها را باید مدنظر داشت. اما تاکید می‌کنم ما تابع فشارها عمل نمی‌کینم. ما براساس آنچه با مطالبه مردم همسویی داشته باشد عمل می‌کنیم و سعی‌مان بر این است که مردم‌داری کنیم و نگاه مردم را که با این انتخابات با امید شکل گرفته تقویت کنیم. از دید من غالب مردم استان منهای افرادی که به‌جز خود به کس دیگری نمی‌اندیشند شرایط امروز را شرایط قابل قبولی می دانند.

اما به نظر می‌رسد فشار اصولگرایان برای تحمیل نیروهایشان به استانداری بی‌تاثیر نبوده است.
به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید مصداقی را ارایه کنید که کسی به‌خاطر فشار ابقا شده باشد.
من می‌توانم برای شما نمونه بیاورم، فرماندار زاهدان.
اتفاقا اینها به‌جز نظر خودم با نظر هیچ احد دیگری ابقا نشده‌اند.

یعنی فشار آقای‌شهریاری، نماینده زاهدان وجود نداشته است؟
ایشان همان ابتدا با صراحت به من گفت حق خودتان است که هر فردی را که می‌خواهید منصوب کنید و ایشان تا به امروز درباره هیچ موردی از مدیران به من فشار نیاورده و مطالبه‌ای هم نداشته است.

اما برخی از اتفاقاتی که در استان افتاده خلاف این را نشان می‌دهد.
به‌عنوان یک اصلاح‌طلب، قاطع و باصراحت تمام عرض می‌کنم که آقای‌شهریاری در مورد انتصابات تا به امروز هیچ‌گونه ورودی نداشته است. ایشان بارها به من گفتند که انتصابات حق شماست و من به آن ورود نمی‌کنم. شاید در مواردی سوال کنند و توضیح بخواهند ولی در حوزه اختیارات من تا به امروز دخالت نکرده‌اند.

پس چرا چنین نگاهی در میان فعالان سیاسی استان وجود دارد؟
این حاصل ذهنیت‌هاست؛ حق هر فردی است که منطبق با گرایش و باورهایش موضعی داشته باشد. البته این به معنای جدایی نیست و بالاخره باید راهکارهای مشترک و میانی را پیش بگیریم که دولت هم راهکار میانی خود را پیش گرفته است و به دافعه مطلق فکر نمی‌کند. سعی ما برای این است که با آنانی که حتی شرارت می‌کنند و عامل ناامنی هستند و بخشی از منطقه را تهدید می‌کنند به‌گونه‌ای رفتار کنیم که آنها را هم جذب کنیم. پس با این منطق باید ظرفیت‌مان را برای مدارا بالا ببریم.

قبول دارید در انتصابات به‌عنوان نماینده عالی دولت اگر از ستاد روحانی کمتر استفاده کنید، باعث ریزش آرای رییس‌جمهوری می‌شود؟
اولین نکته موردنظر ما در انتصابات این است که فرد، تفکر دولت را باور و دولت تدبیر و امید را قبول داشته باشد و در کنار این، ارزیابی‌های محلی ما هم گویای این مطلب باشد. دومین نکته شایستگی انسانی و فردی است و این ملاک و معیار ما در جذب نیروها بوده است.

در مورد انتصابات با فعالان و نیروهای سیاسی اهل سنت هم مشورت کردید؟
نه‌تنها با بزرگان اهل سنت بلکه ما با تمام نیروهای مرجع که شناخت دارند و رای‌شان براساس بی‌طرفی است و جانبدارانه نیست هم مشورت کرده‌ایم. من به مشورتی که به توانمندی، نقش و اثر وجود فرد در بهبود وضعیت منتج شود، اعتقاد دارم.

شما ارتباط خوبی با علما در استان دارید، این ارتباط تا چه اندازه در پیشبرد برنامه‌های شما ضروری است؟
همه نیروهای مرجع در استان چه شیعه و چه سنی برای من ارزشمند و مورد وثوق و مشورت من هستند منتها مشورت به منزله این نیست که خواست آنها بر کار ما سایه بیفکند که ما را از اختیار باز بدارد.

به‌عنوان مثال بزرگان اهل سنت پیام‌هایی به شما داده بودند که از اقوام و اقلیت‌ها بیشتر استفاده کنید. در انتخاب‌هایتان این پیام‌ها را موردنظر داشته‌اید؟
از این پیام‌ها به دولت هم داده می‌شود. بسیاری از مولوی‌ها هستند که در این استان جایگاه و نفوذ دارند که آقای عبدالحمید هم از جمله آنهاست که در منطقه مورد وثوق و اطمینان است. همه اینها نظرات و پیشنهاد‌های خودشان را می‌توانند بدهند چون باب ارایه پیشنهاد هیچ‌وقت بسته نخواهد شد.

می‌خواهم بدانم آیا به این پیشنهاد‌ها برای استفاده از اهل سنت پاسخ داده شده است؟
سیاست من، سیاست مرز‌بندی نیست و نگاه قومی و مذهبی ندارم و رویکردم در همه پست‌هایی که بوده‌ام، رویکرد انسانی است و به شایستگی‌های انسانی و ایرانی می‌اندیشم. قبل از آنکه من به آنجا بروم شش فرماندار اهل سنت در آنجا به‌کار گرفته شده بودند. اما اگر نسبت به جمعیت بخواهیم نگاه کنیم، می‌شود در این مورد تامل کرد. به‌هرحال ما بابی را گذاشتیم که این باب قبلا هم مورد توجه نظام بوده است. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که در هر دوره رقابت انتخابات با مردم پیمانی داریم و مردم براساس آن پیمان از ما انتظاراتی دارند و ما باید به این انتظارات تا حد ممکن پاسخ دهیم.

کار خوبی که در استان صورت‌ گرفته، این است که از فرمانداران زن استفاده کرده‌اید. انگیزه شما از این کار چه بود؟
این از برکات نظام مقدس جمهوری‌اسلامی است. در این ٣۵سال و با رویکرد حضرت‌امام(ره)، بانوان جامعه به‌عنوان نیمی از توان انسانی بر مدار کسب علم و مهارت واقع شدند و جامعه ما با یک ظرفیت خیلی خوبی از بانوان مواجه است و دیگر نمی‌شود جامعه بانوان را صرفا یک جامعه خانه‌نشین ارزیابی کرد و یک نقش را برای آنها قایل شد. براساس این ظرفیت‌ها، مطالبات آنها هم رشد پیدا کرده و اگر به اقتصاد مقاومتی هم می‌اندیشیم محور بومی‌کردن و بنیه‌دادن و توانایی بخشیدن به کشور، انسان است و اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور مردمان آن، چه زن و چه مرد هستند. ما باید این ریسک‌ها را بپذیریم همان‌گونه که بنده پا به عرصه مدیریت گذاشتم فاقد هرنوع تجربه‌ای بودم اما نظام پذیرفت که سرمایه‌گذاری کند و با اطمینان ٣۵سال از توان من در مسیر اهدافش کمک بگیرد. همین فرصت را هم ما باید برای دیگران قایل شویم و آنچه را که برای خود می‌پسندیم برای دیگران هم بپسندیم.

در سیستان‌وبلوچستان عده‌ای از شهروندان شناسنامه ندارند و این یعنی هویتی ندارند. شما برای این افراد چه کرده‌اید؟
اتفاقا به‌تازگی با وزیر و رییس ثبت احوال راجع‌ به همین موضوع جلسه داشتم که این معضل را برای همیشه حل کنیم. چون بالاخره یا فرد ایرانی است یا غیرایرانی و این را باید روشن کنیم و توانایی ما باید به مرحله‌ای رسیده باشد که در ظرف قانون بتوانیم به افراد پاسخگو باشیم و نباید موضوعی را در بلاتکلیفی گذاشت و اراده من بر حل این موضوع است. این از خواسته‌های کهنه‌شده است و ما داریم آن را شفاف می‌کنیم.

فکر می‌کنید حل مشکل شناسنامه‌ها بتواند به امنیت بیشتر در استان کمک کند؟
چون من در استان‌های دیگر هم کار کرده‌ام این خاص یک استان نیست، منتها در استان‌های مرزی کشور بیشتر خودش را نشان می‌دهد. خیلی از مهاجرینی که در زمان بحران‌های کشورشان به ایران آمده‌اند میل به اقامت دایم دارند و البته نه به‌عنوان تبعه خارجی و این اگر اتفاق بیفتد، ممکن است دوتابعیتی‌کردن افراد را به‌دنبال داشته باشد و این مصوبه دولت را می‌طلبد. ما سعی‌مان بر این است یک تبعه خارجی خود را به‌راحتی یک تبعه ایرانی نشان ندهد که برای خود حق و حقوقی را ایجاد کند و از سوی دیگر حق قانونی یک‌تبعه ایرانی مسکوت نماند.

گفته می‌شود امنیت نسبت به گذشته بهتر شده است هرچند این موضوع تنها به عملکرد استانداری و دولت برنمی‌گردد. اما شاهد هستیم زمانی که اتفاقی چون ترور آن معلم می‌افتد، اعتراضات متوجه استانداری می‌شود و خیلی‌ها می‌گویند پشت این اعتراضات، جریانات سیاسی برای تضعیف دولت هستند.
وقتی یک فرد ناجوانمردانه به شهادت می‌رسد نباید از نگاه‌های انسانی به آن به‌راحتی بگذریم که عده‌ای در دفاع از حق این انسان اعتراض کنند و امنیت بیشتری را طالب باشند. ولی عده‌ای فرصت‌طلب هم هستند که می‌خواهند از هراجتماعی استفاده کنند تا امیال سیاسی خویش را پیش ببرند. در صورتی که خود معلمان معترض اعلام کردند اعتراض ما صنفی است. اما همیشه عده‌ای هستند که در این مواقع سعی می‌کنند علیه رقیب خود که در موضع حاکمیتی قرار دارد، فضا‌سازی کنند و برای خود به‌دنبال بهره باشند.

آیا این اتفاقات باعث می‌شود شما در آینده مانع تجمعات قانونی مردم شوید؟
نه، من فردی هستم که به قانون و به حق همه احزاب و جریان‌ها می‌اندیشم و راه را نمی‌بندم و به انسداد قایل نیستم. برای اینکه راهی جز این هم نداریم که آرای مخالفان خودمان را بربتابیم چه برسد به منتقدان.

شما مدت‌ها معاون سیاسی بودید، در این یک‌سال فعالیت احزاب در سیستان‌وبلوچستان همچون دیگر استان‌ها خیلی ضعیف بوده است. آیا برنامه مشخصی برای پویایی فضای سیاسی استان دارید؟
ما باید موضع خودمان را برجسته کنیم و به همه ان‌جی‌او‌ها و تشکیلات سیاسی غیردولتی اعلام کنیم ما هم مایلیم که فضا را ایجاد کنیم و فرصت‌ها را به همه بدهیم، این وظیفه ما است. من بارها از فعالان سیاسی استان دعوت کرده‌ام و حوزه سیاسی بانی نشست‌هایی میان احزاب و گروه‌ها بوده است تا با آنها ارتباط داشته باشیم، حالا آنها باید از این فرصت‌هایی که دولت فراهم کرده، استفاده کنند. من در استان نقش احزاب را مقدم بر هرنقش دیگری می‌دانم تا بتوانیم به جای رویکردهای قومی و تعصبات منطقه‌ای، نگاه‌های ملی برگرفته از مشترکات را دور هم جمع کنیم.

در بحث پنج‌مرزبان ربوده‌شده در مرز سراوان مشخصا دولت به‌دنبال جلب همکاری فعالان مردمی در استان بود. تا چه اندازه به این رویکرد برای ایجاد امنیت به‌عنوان یک راهبرد همیشگی نگاه می‌شود؟
مطمئنا «مرز» بعد ملی دارد و امنیت و پایداربودن کشور به نگاه ما به مرزها ارتباط دارد. سیستان‌وبلوچستان در مجاورت کشورهایی است که در همسایگی آن حاکمیت قوی بر مرزها وجود ندارد و ما عملا نقش سه‌کشور را در مرزبانی انجام می‌دهیم تا بتوانیم از امنیت صیانت کنیم. بنابراین به این امنیت هرچه بعد مردمی دهیم، پایداری آن مستحکم‌تر خواهد بود و ما به‌دنبال این هستیم که همه امنیت را از حوزه نظامی و امنیتی جست‌وجو نکنیم و به مردم بیشتر بپردازیم. لازم است بدانیم مردم را زمانی می‌شود یار خود ساخت که شأن و شوونات آنها را بدون‌تبعیض مورد تکریم قرار دهیم.

به‌نوعی بحث جذب سرمایه به همین وجود یا عدم وجود امنیت بستگی دارد. اما شاهد هستیم به همین دلیل بسیاری از استعدادها و پروژه‌ها در منطقه ابتر مانده است، مثلا چابهار منطقه آزاد می‌شود، اما از ظرفیت آن بهره‌برداری درستی صورت نمی‌گیرد. آیا برنامه مشخصی برای سامان‌بخشی اقتصاد استان دارید؟
اولین نگاه ما به منطقه این بود که اعتماد مردم را جلب کنیم. این اعتماد سرمایه بزرگی برای پیشرفت و توسعه همه بخش‌هاست. خوشبختانه نگاه مردم امروز نگاه ارزشمندی است و برای ما هم این یک فرصت است که بتوانیم آن تغییری که مورد انتظار آنان است، صورت پذیرد. نگاه دولت به سیستان‌وبلوچستان یک نگاه بلند و استراتژیک است و تفاوت‌هایی با نگاه‌های گذشته وجود دارد.
رویکرد من در بدو ورود به استان، این بود که سیستان‌وبلوچستان را به مرحله‌ای از رشد برسانیم که بخشی از نقش ملی را عهده‌دار شود و در این مسیر تلاش می‌کنیم از ظرفیت بندر آزاد استفاده کنیم. متاسفانه هنوز مردم کشور خودمان هم نسبت به این استان شناخت خوبی ندارند و ما باید از این حالت خارج شویم. من با اطمینان می‌گویم که استان در این یک‌سال در مسیر صنعتی‌شدن قرار گرفته است و نگاه آقای روحانی به استان، براساس شناخت حاصل از شورای امنیت ملی و مرکز مطالعات استراتژیک، یک نگاه کاملا کارشناسانه است و ما هم در آن مسیر حرکت می‌کنیم.

نمود عملی این نگاه چه بوده است؟
در این مدت دو پالایشگاه پتروشیمی برای استان مصوب شده است که می‌تواند ٣٠ تا ۴٠هزار شغل در منطقه ایجاد کند. کارخانه فولاد با ظرفیت ١٠میلیون تن مصوب شده است که تا به حال شش‌میلیون‌و۶٠٠هزارتن آن به توافق رسیده است. سیستان‌وبلوچستان فاز سوم خودرو‌سازی کشور اعلام شد که زمین آن مشخص شده و به‌دنبال مشارکت با یکی از برندهای قابل قبول جهانی هستیم. بحث کارخانه لاستیک‌سازی با ظرفیت ۵٠هزار تن برای استان نیز مصوب شده است که روی مکان آن در حال مذاکره هستیم. در سفری که آقای روحانی به استان داشتند، اراده بر این بود که در برنامه چهارساله دولت، ظرفیت بنادر استان را ارتقا دهند که در گام نخست و تا پایان نیمه‌اول ٩۴ ظرفیت بنادر را از ۵/٢ به شش‌میلیون‌تن افزایش دهیم. امروز راه‌آهن چابهار به زاهدان و عملیات آن برای اتصال به آسیای میانه و زاهدان به زابل و سرخس مطالعاتش تکمیل شده است و پنج قطعه به طول ٣٠٠کیلومتر کارگاه زده شده است، امسال ١١٩میلیاردتومان در مرحله اول به این پروژه بودجه تخصیص داده شده است. این یعنی استان به پرجمعیت‌ترین خط جهانی وصل می‌شود، یعنی به اقیانوس هند و چین وصل می‌شویم و آنها را به اروپا و آسیای میانه وصل می‌کنیم. در بخش کشاورزی در ظرف ٢۵سال گذشته ١٨هزارهکتار از ٢٨۶هزارهکتار اراضی قابل کشت، تحت آبیاری تحت فشار بوده است اما اکنون ما ١۴۶هزارهکتار را مصوب کرده‌ایم که در سه الی چهارسال آینده انجام می‌شود. دولت ۵٠٠میلیون‌دلار پول بلاعوض از صندوق توسعه وام گرفته است و برای انجام این پروژه به استان داده است. از طرفی برنامه داریم که بتوانیم ۵٠هزارتن گوشت قرمز کشور را هم تامین کنیم. از برنامه‌های دیگر که دنبال شده، این است که مجوزی از وزارت نفت داریم که بازار نفت پاکستان و افغانستان را هم مورد هدف قرار دهیم و راه را برای قاچاق، دشوار کنیم و این نقش را به خود مرزنشینان دهیم.

این بحث وجود دارد که شما تغییر می‌کنید.
شایعه است.

اما انگار فشارهایی وجود دارد که علی‌اوسط‌ هاشمی نباشد.
مگر می‌شود راه را بر نقد‌ها و انتشار نظرها بست؟ و هیچ‌کس نباید بر این باور باشد که دایم بر قدرت باقی می‌ماند، ما برآمده از افکار مردم هستیم و تا زمانی که افکار مردم از طریق قانونی و انتخابات بر بودن این دولت باشد در خدمت مردم هستیم. مخالفان هم اگر بر بودن می‌اندیشند باید مردم‌شناسی‌شان را تقویت کنند و جامعه خودشان را بهتر بشناسند. امنیت پایدار بر این روال است که ما حق حیات سیاسی را برای همه جریان‌ها مورد توجه قرار دهیم.

دوستانتان در کرمانشاه می‌گویند که شما برای انتخابات مجلس آماده می‌شوید.
شدیدا تکذیب می‌کنم، فعلا در خدمت دولت هستم. فکر می‌کنم امروز در سیستان‌وبلوچستان برای مردم موثرتر باشم. من در این ٣۵سال آموخته‌ام که خودم برای خودم تصمیم بگیرم.

 

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه