شهرگندمــــ : سایت خبری تحلیلی راه پیشرفت در گفتگوی صریح و شفاف با دکتر محمدتقی رخشانی مدرس مراکز آموزش عالی استان، مدیر مسئول روزنامه زاهدان، قائم مقام ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در سیستان و بلوچستان و شخصیت شناخته شده اصلاحات، اوضاع استان را مورد بحث قرار داده است . به علت طولانی شدن زمان گفتگو […]

شهرگندمــــ : سایت خبری تحلیلی راه پیشرفت در گفتگوی صریح و شفاف با دکتر محمدتقی رخشانی مدرس مراکز آموزش عالی استان، مدیر مسئول روزنامه زاهدان، قائم مقام ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در سیستان و بلوچستان و شخصیت شناخته شده اصلاحات، اوضاع استان را مورد بحث قرار داده است .

به علت طولانی شدن زمان گفتگو پاره ای از پرسش ها فرصت طرح نیافت که در زمان دیگر به طرح آنها خواهیم پرداخت آنچه می خوانید محصول این گفتگوست.

سئوال- قبل از شروع گفتگو لازم می دانم که از طرف سایت تحلیلی خبری راه پیشرفت از جنابعالی تشکر کنم که این گفتگو را پذیرفتید و ثانیاً امیدوارم که مباحث به طور صریح و شفاف مطرح بشود.

اگر موافق باشید از اینجا شروع کنیم که ارزیابی شما از وضعیت مدیریت در استان چیست؟

جواب- وقتی صحبت از مدیریت در استان می شود مبنای آن این است که شما به یک بسته ی مدیریتی نظر دارید که درست هم همین است با این نگاه اگر مدیریت استان را شامل استاندار، معاونان استاندار، مدیران کل استانداری، فرمانداران، مدیران ادارات، رؤسای سازمان ها و مدیران عامل شرکتهای دولتی بدانید، مدیریت استان متوسط به سمت ضعیف است به این معنا که شخص استاندار با ضعف و قوت هایی که دارد رتبه خیلی خوب می گیرد، بخشی از مدیران خیلی خوب و خوب هستند، عده ای هم متوسط و ضعیف و خیلی ضعیف هستند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که این ارزیابی با توجه به شرایط استان و برنامه هایی که پیش رو داریم تعریف می شود.

سئوال- در این ارزیابی عالی نداشتیم؟

جواب- من از مدیریتِ هیچ یک از مدیران استان ارزیابی عالی ندارم.

سئوال- حتی خود آقای استاندار؟

ج-اینکه در ارزیابی آقای هاشمی خیلی خوب تعریف شده از خیلی از مدیران قبلی برتر است اما مدیریت ایشان هم ضعف های خودش را دارد. دوره هایی در استان گذشته که ما به مدیریت متوسط هم راضی بوده ایم اما مدیر عالی استان واقعاً متوسط به سمت ضعیف بود مثل همین یکی دو دوره ی قبل.

سئوال- یعنی از نظر توانائی در مدیریت، آقای هاشمی را با آقای حسینی مقایسه می کنید؟

ج-نخیر آقای حسینی مدیر توانمندی نبود، کار هم در استان در زمان ایشان انجام نشد، شرایط کشور خاص بود، هوی اصلاحات بود، اگر بخواهم مقایسه کنم ایشان را با مهندس حجتی مقایسه می کنم.

سئوال- اینکه می گویید مدیریت را با توجه به برنامه ها ضعیف می دانیم دقیقاً یعنی چه؟

ج-ببینید امروز در استان، هم مشکلات بزرگ داریم و هم برنامه های بزرگ، شرایط در سیستان بدتر و فاجعه بارتر از همیشه است و از آن طرف برنامه های بزرگی دارد اجرائی می شود.

دو هاپ پتروشیمی چابهار و ایرانشهر، راه آهن چابهار- زابل- مشهد، راه ترانزیتی چابهار- میلک، گازرسانی به استان، آبیاری تحت فشار ۱۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان، اکتشاف معادن و به ویژه فولاد و برنامه افزایش ظرفیت اسکله های چابهار عمده ی این برنامه هاست. اجرای این پروژه ها با تیم مدیریتی ضعیف امکان پذیر نیست.

سئوال- این پروژه ها از قبل وجود داشته و مربوط به این دولت نیست؟

ج-همین طور است برخی از این پروژه ها مثلاً راه چابهار به میلک و یا راه آهن از زمان دولت آقای میرحسین موسوی و در چهارچوب برنامه توسعه محور شرق بود بعد در دولت آقای هاشمی که منطقه آزاد چابهار تصویب شد یکی از کارکردهای اولویت دار چابهار ترانزیت بود که ضرورت آن توجه به راه بود. گاز هم از دولت آقای خاتمی برنامه ریزی شده، بحث راه آهن را در دولت آقای احمدی نژاد، آقای بهبهانی مطرح کرد و حتی گفت تا آخر همین دولت بهره برداری می کنیم، لوله گذاری برای آبیاری تحت فشار هم در دولت های قبل بود، پتروشیمی هم پروژه ای بود که بخش خصوصی با مدیریت مهندس نعمت زاده در دولت قبل آن را پیگیری می کردند، این مهم نیست، مهم این است که در این دولت و با پیگیری جدی آقای استاندار برای این پروژه ها بودجه مناسب گذاشته شده. اما با این مدیریت در استان به سرانجام رسیدن پروژه ها در زمان تعیین شده جای تردید بسیار دارد. به نظرم یکی از دلایلی که در دولت های گذشته هم این پروژه ها پیشرفتی نداشته و یا به سرانجامی نرسیده همین بحث مدیریت های کوتوله و ناتوان بوده است. البته این توضیح را هم بدهم که برخی مدیریت های توانمند هم در استان داریم که وجودشان مغتنم است.

سئوال- اما آقای دکتر گفته می شود که شما مشاور استاندار هستید و در این تصمیم گیری ها مؤثرید؟

ج-اینکه بنده مشاور آقای هاشمی هستم چه به طور رسمی و چه به طور غیررسمی اصلاً این طور نیست و بنده هیچ نقشی در تصمیم گیری های ایشان ندارم اما اینکه در برخی انتصابات در حد معرفی افراد نقش داشته ام حرف درستی است، اما در همین حد و نه بیشتر.

سئوال- معنای این تفکیک چیست؟

ج-ببینید ما آقای هاشمی را برای استان و جمهوری اسلامی می خواهیم، استان و جمهوری اسلامی را برای آقای هاشمی و امثال ایشان نمی خواهیم. بنابراین بر طبق این دیدگاه هر وقت احساس ضرورت کرده ام در صحنه حاضر بوده ام، در انتخابات ۹۲ هم همین بود و تحلیل بنده این بود که آقای روحانی برای جمهوری اسلامی ضروری است لذا وارد شدیم و فعالیت کردیم هر آن چه از دستمان برآمد. الان هم نگاه ما این است که اصلاح طلبان با تمام توان حامی و پشتیبان دولت باشند اگر چه دولت پاسخی در خور شأن این حمایت به اصلاح طلبان نداده و یا ندهد.

من همیشه برای تعامل با مدیریت عالی دولت در استان یک اصل داشتم و آن حمایت منتقدانه بوده یعنی هر کجا عمل مثبتی صورت گرفته حمایت کرده ام و هر کجا ضعف بوده انتقاد کرده ام و بارها گفته ام که نقد بزرگترین هدیه ما به مسئولان است.

سئوال- برخی از فعالان سیاسی در استان به مسئولین به ویژه در استانداری نقد دارند که دیدنشان مشکل شده است شما علت را چه می دانید؟

ج-به نظرم هنوز فضا به نحوی که دوستان گفته اند نیست حداقل از طریق آقای کرمی ارتباط با آقای استاندار سهل است. اما در اصل باید به این نکته توجه داشته باشیم که دوران یک سال گذشته دوران ماه عسل بود و کسانی که در استانداری مستقر شدند با افراد مختلف می نشستند، خوش و بش می کردند و اطلاعات می گرفتند اما حالا افرادی که به سراغ مسئولین در استانداری می روند برای دادن اطلاعات نمی روند، مطالبه دارند و پرسشگر این مطالبات هستند و مسئولین باید پاسخگو باشند که با عنایت بر روند کُندِ امور در موارد زیادی پاسخی برای گفتن نیست و لذا به طور طبیعی باید متوقع باشیم که کم کم درها بسته شود و به راحتی به روی ارباب رجوع پرسشگر باز نشود.

سئوال- از روند کُندِ پیشرفت امور صحبت کردید ممکن است روشن تر بفرمایید؟

ج-ساختار اداری در کل کشور و از جمله در استان ما دچار گیر و گرفت اساسی است مثلاً دریافت یک مجوز مستلزم طی یک فرآیند طولانی است که معمولاً شش ماه تا یک سال طول می کشد، روند ثبت یک تشکل غیردولتی همین مقدار زمان می برد در سایر حوزه ها هم همین طور است این فرآیند به شدّت خسته کننده و ناامید کننده است.

پاسخگویی در ادارات غیرمعقول است همین الان کسانی هستند که بیش از یک سال است پروژه هایی را که قرارداد بسته بودند تحویل موقت داده اند اما هنوز پولشان را نگرفته اند.

تعدیل این فرآیندها نیاز به اشراف شخص استاندار دارد که ایشان هم برای کارهای کوچک وقت ندارند و اساساً قرار نبوده که به این مسائل بپردازند چرا که ایشان در اولین جلسه گفتند که آمده اند تا کارهای بزرگ انجام دهند، مدیریت های ضعیف هم نمی توانند روند را تسهیل و تسریع کنند.

سئوال- تا از بحث مدیریت عبور نکرده ایم بفرمایید در تقسیم بندی جنابعالی منطقه آزاد چابهار در چه رده ای از مدیریت قرار می گیرد؟

ج-مدیریت منطقه آزاد چابهار مدیریتی ضعیف و ناکارآمد است البته افراد باتجربه ای در مجموعه هستند که با یک گل بهار نمی شود.

اگر کسانی چشم امید دارند تا منطقه آزاد چابهار بتواند به توسعه استان کمک کند امید بیهوده ای دارند. شرایط در منطقه ی آزاد به گونه ای است که شاهد هستیم کسانی که برای برخی فعالیت ها از جمله هتل سازی به منطقه آزاد آمده اند اکنون ترجیح می دهند که این سرمایه گذاری را در خود چابهار بکنند.

حضور افراد غیرکارشناس در هیأت مدیره و سمت های اجرایی، منطقه آزاد چابهار را کاملاً فَشَل کرده است.

سئوال- البته همه چیز در منطقه آزاد چابهار بد نیست ظاهراً حقوق ها خیلی خوب است

ج- انشاءا… کارکردها هم خوب و مثبت بشود.

سئوال- در مورد منطقه آزاد سیستان اخبار ضد و نقیض به گوش می رسد، شما چه خبر و نظری دارید؟

ج- ابتدا بخش نظر را توضیح می دهم و بعد به خبرها می پردازم ببینید بررسی علل خرابی سیستان نیاز به یک جلسه مفصل کارشناسی دارد در اینجا فقط به اندازه ی ضرورتِ تبیینِ پاسخ سئوال توضیح می دهم یکی از شعبه های جاده ی ابریشم که از سین کیانگ در چین شروع می شود و جاده ی ادویه که از کالی کوت در هند شروع می شود از سیستان می گذشته و از طریق نرماشیر به بندر سیراف در نزدیکی بوشهر در خلیج فارس می رسیده و از آنجا و از طریق دریا به بندر اَدَن در یمن می رفته و از آنجا هم از طریق دریا به صور و صیدا در لبنان و بعد هم اروپا می رفته است و بخش دوم از طریق زمینی از عَدَن به نجران و مکه و مدینه و شام و بعد هم اروپا می رفته است. با تحولات تاریخی و در آخرین مرحله با قرارداد پاریس و جدا شدن افغانستان از ایران و سپس با قرارداد مک ماهون و جدا شدن بخش عمده ی سیستان از ایران عملاً هم راه تجارتی تاریخی که فرخی سیستانی می گوید با کاروان حُله برفتم زِ سیستان بسته شد و هم آب هیرمند دچار مشکل شد و دوران طولانی که سیستان انبار غله ایران بود به پایان رسید و با همراهی علل دیگری سیستان دچار خرابی و مهاجرت شد اما همان طور که در همایش «بایست ها و داشته های منطقه آزاد سیستان» توضیح دادم منطقه آزاد در سیستان، هم توجیه دارد و هم نجات بخش است. اما در مورد اخبار باید بگویم که پس از سفر رئیس جمهور این مسئله مطرح شد که آقای هاشمی استاندار بحث را پیگیری کرده اند و در هیأت دولت در حال بررسی است و برخی نمایندگان استان هم مطرح کردند که زمینه تصویب آن را در مجلس فراهم کرده اند.

اما در آخرین تماس مستقیم با مهندس ترکان ایشان گفته اند هیچ گونه درخواست، طرح پیشنهادی و یا توجیه طرح از طرف استانداری سیستان و بلوچستان به شورای مناطق آزاد نرسیده و معنای این حرف آن است که آنچه گفته شده مبتنی بر واقعیت نبوده و باید کار اساسی و جدی برای توجیه و تصویب منطقه آزاد سیستان صورت بگیرد و این یعنی همت کنید یاران.

سئوال- فراتر از بحث منطقه آزاد به نظر می رسد نگاه آقای هاشمی به شمال و جنوب استان یکسان نیست و سیاست ایشان تحریم سیستان است؟

ج- من با این تحلیل موافق نیستم، نگاه آقای هاشمی ملی است.

سئوال- مطمئن هستید؟

ج-ببینید آنچه دریافت بنده تاکنون بوده این است، اگر به جمع بندی دیگری برسم بدون تردید هم آن را مطرح می کنم و هم به نقد آن می پردازم اما تا شرایط امروز تحلیل من این است که برای آقای هاشمی شمال و جنوب استان فرقی نمی کند. پروژه های جنوب استان از قبل بوده و ایشان در تصویب این پروژه ها نقشی نداشته، نقش ایشان پیگیری و دریافت بودجه بوده که کار اساسی و مهمی است متأسفانه در حوزه سیستان از این پروژه ها خبری نبوده که استاندار پیگیر بودجه ی آن باشد.

امیدوارم با تصویب منطقه آزاد سیستان زمینه اجرایی پروژه های بسیاری در سیستان فراهم شود.

سئوال- در مورد مجلس و اصول گرایان هم سئوال دارم.

ج-یک لحظه اجازه بدهید، برای یک جامعه که مجلس در رأس امور آن است، انتخابات مجلس همیشه مهم است، انتخابات آینده، هم برای اصول گرایان و هم برای ما یعنی اصلاح طلبان مهم و برای دولت حیاتی است.

در مورد اصول گرایان هم باید بگویم که بخش مهمی از آنها توهم توطئه دارند و خیال می کنند که با توطئه و فریب مردم نتوانسته اند برنده انتخابات شوند. آنان به جای ارزیابی عملکرد هشت ساله خود و آنچه بر سر جامعه آورده اند و بازسازی خود، هنوز طلبکار هستند و به همه پرخاش می کنند غافل از آنکه خیلی به جامعه بدهکارند و باید پاسخگوی خیلی از عملکردها باشند. اگر اجازه بدهید این بحث ها را در یک جلسه دیگر داشته باشیم.

سئوال- بسیار خوب پس برای ماه آینده از همین حالا وقت گرفتیم.

ج-ان شاءا… در خدمتیم.

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه