گندم پرس :  نبود راه های استاندارد، دوطرفه بودن راه ها، سرعت غیرمجاز، ورود احشام به جاده ها، نبود اماکن استراحتی در میان راه ها، شرایط اقلیمی و طبیعی استان و همچنین عبور خودروهای حامل سوخت قاچاق و اتباع بیگانه بخشی از مهم ترین معضلات ترافیکی استان به شمار می رود به طوری که تصادفات […]

گندم پرس :  نبود راه های استاندارد، دوطرفه بودن راه ها، سرعت غیرمجاز، ورود احشام به جاده ها، نبود اماکن استراحتی در میان راه ها، شرایط اقلیمی و طبیعی استان و همچنین عبور خودروهای حامل سوخت قاچاق و اتباع بیگانه بخشی از مهم ترین معضلات ترافیکی استان به شمار می رود به طوری که تصادفات مرگباری را رقم زده است.
در طی سال های اخیر فرهنگ سازی بسیاری در جامعه توسط رسانه ها جهت رانندگی ایمن و رفع معضلات رانندگی انجام شده است اما با این وجود هنوز شاهد تصادفات مرگبار هستیم که در این راستا شایسته است این فرهنگ سازی و آموزش کماکان ادامه یافته و حتی بیشتر شود.
استاندارد نمودن جاده ها نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که باید انجام شود تا حوادث رانندگی کاهش یابد چرا که اکثر جاده های استان دو طرفه بوده در حالی که برای کاهش حوادث ترافیکی چهار خطه کردن راه ها ضروری به نظر می رسد.

تنها ۲۰۷ کیلومتر جاده های استان چهار خطه است
رییس پلیس راه های استان بیان داشت: سیستان و بلوچستان دارای بیش از ۲۵ هزار کیلومتر راه می باشد اما تنها ۲۰۷ کیلومتر آن چهار خطه بوده و سایر جاده ها به صورت دوطرفه می باشد.
سرهنگ ایوب شرافتی افزود: به منظور کاهش حوادث ترافیکی چهار خطه کردن راه ها امری ضروری می باشد چرا که تجربه نشان داده در جاده های چهار خطه آمار تصادفات بسیار کاهش یافته است.
وی گفت: وضعیت راه های استان مطلوب نبوده و انتظار می رود ۹۰ درصد راه های اصلی مسیر رفت از برگشت جدا باشد در حالی که تنها ۲۰۷ کیلومتر چهار خطه بوده که این رقم بسیار پایینی است.
وی ادامه داد: ۵۶ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرها رخ می دهد که علت آن در بیشتر موارد خستگی و خواب آلودگی رانندگان می باشد.

تردد وسایل نقلیه با پلاک مخدوش یک معضل به شمار می رود
رییس پلیس راه های استان عنوان کرد: سیستان و بلوچستان نیز دارای ناهنجاری های عدیده ای است که مرتب مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد که یکی از آن ها وجود وسایل نقلیه پلاک بسته یا مخدوش می باشد که این وسایل از مقابل پاسگاه های پلیس راه عبور نمی کنند بلکه از محورهای فرعی و نقاطی که پلیس رفت و آمد کمتری دارند عبور می کنند تا در دام پلیس گرفتار نشوند.
سرهنگ ایوبی گفت: متاسفانه یکی از مهم ترین معضلات ترافیکی استان قاچاق سوخت و انسان می باشد که این امر توسط وسایل نقلیه صورت می گیرد که گاها آنچنان تردد آن ها زیاد است که تصادفات مرگباری را رقم می زند.
وی ادامه داد: جابجایی اتباع غیر مجاز و قاچاق انسان با وانت بارها معمولا انجام می گیرد که مهم ترین راهکار آن کنترل مرزها می باشد.

رانندگان خودروهای ترانزیتی وارد شده به استان از سن کمی برخوردار هستند
رییس پلیس راه های استان اظهار داشت: بخشی از ناهنجاری های ترافیکی در استان مربوط به خودروهای ترانزیتی که از مرز میلک وارد می شوند می باشد چرا که این وسایل نقلیه ناایمن و گاها رانندگان آن ها از سن کمی برخوردارند.
سرهنگ شرافتی افزود: در ایران باید فرد دارای ۲۵ سال برای دریافت گواهینامه برای راندن خودروهای ترانزیتی باشد اما متاسفانه  رانندگان خودروهای ترانزیتی وارد شده از مرز میلک با وجود داشتن گواهینامه این شرط سنی را دارا نبوده و با سن کم در جاده های استان و حتی استان های دیگر رانندگی می کنند.

احشام رهاشده در میان راه ها تصادفات مرگبار را رقم زده است
سرهنگ شرافتی تاکید کرد: یکی از ناهنجاری های ترافیکی در سطح استان وجود احشام رها شده به ویژه شتر در میان راه هاست که حوادث مرگباری را رقم زده است.
وی در ادامه گفت: متاسفانه پس از وقوع حادثه به رغم مسولیت نگهدارنده شتر و داشتن تقصیر به میزان ۵۰ درصد اما متاسفانه مالک و نگهدارنده آن شناسایی نمی شود.
وی با بیان اینکه، یکی از بهترین راه های شناسایی صاحبان احشام، پلاک کوبی شتران است عنوان کرد: به فرماندهان پاسگاه ها گفته شده صاحبان احشام را شناسایی و مورد آموزش قرار داده چرا که در صورت وقوع حادثه مالکان آنها در برابر اولیا دم مسئول و پاسخگو خواهند بود.

کمبود اماکن استراحتی در بین راه های استان وجود دارد
وی اذعان داشت: با توجه به بعد مسافت، زیاد بودن فاصله شهرها در سیستان و بلوچستان و همچنین طبیعت خشن استان از قبیل بیابان ها و کوه های عاری از سرسبزی، راننده دچار خستگی و خواب آلودگی می شود بنابراین باید در بین مسبر دو یا سه پایگاه و اماکن استراحتی برای رانندگان ایجاد شود و رانندگان حتما از آن استفاده کنند.
سرهنگ شرافتی تصریح کرد: در مسیرهایی نیز امکان استراحتی وجود دارد اما متاسفانه بلآستفاده مانده و با عدم استقبال مردم مواجه بوده است اما با این حال کمبود اماکن استراحتی یک معضل به شمار می رود.
وی ادامه داد: متاسفانه کمبود پایگاه های امداد و نجات نیز در بین راه ها وجود دارد که این خود نیز یک معضل ترافیکی محسوب می شود.

سیستان و بلوچستان رتبه نخست تخطی از سرعت مجاز را داراست
رییس پلیس راه های استان تاکید کرد: در طی سه ماه گذشته سیستان و بلوچستان با ۲۸ درصد تخلف سرعت غیر مجاز در رتبه نخست در کشور قرار دارد.
وی افزود: در حال حاضر ۱۶ دوربین کنترل سرعت در استان فعال است که از پلاک و جلوی خودروی عبور عکس گرفته و به ثانیه زمان عبور را ثبت می کند.
وی با بیان در آینده نیز چهار دوربین دیگر نیز در سطح استان نصب خواهد شد افزود: در نه ماهه ابتدایی سال ۱۴۸ هزار رکورد سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.

در برخورد با متخلفان هیچ کس مبرا نیست
رییس پلیس راه های استان گفت: در برخورد با متخلفان هیچ کس مبرا نیست اما با این حال کاش به روزی برسیم که هیچ تفاوتی میان متخلفان وجود نداشته باشد هرچند که بخشی از این امر توسط دوربین های کنترل سرعت برطرف شده است.

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه