گندمـــ پرس : تردد زنجیروار خودروهای حامل سوخت در جاده‌های سیستان و بلوچستان و پنهان شدن ناگهانی آنها کمی مانده به پاسگاه انتظامی صحنه غریب و پنهانی نیست. چند سالی است این خودروها که به بمب‌های متحرک و یکی از مهمترین عوامل سوانح جاده‌ای و همچنین شیوه اصلی قاچاق سوخت در این استان بدل شده‌اند. […]

گندمـــ پرس : تردد زنجیروار خودروهای حامل سوخت در جاده‌های سیستان و بلوچستان و پنهان شدن ناگهانی آنها کمی مانده به پاسگاه انتظامی صحنه غریب و پنهانی نیست. چند سالی است این خودروها که به بمب‌های متحرک و یکی از مهمترین عوامل سوانح جاده‌ای و همچنین شیوه اصلی قاچاق سوخت در این استان بدل شده‌اند.

خودروهای وانت که بیش از یک هزار لیتر گازوئیل را با خود حمل می کنند با سرعت ۱۵۰ الی ۲۲۰ کیلومتر و در پاره ای از اوقات برای پنهان ماندن از دید ماموران با چراغ های خاموش جاده های سیستان و بلوچستان را به کانون تردد شبح‌های مرگ‌آفرین تبدیل کرده‌اند. تنها یک مورد تصادف ناشی از این خودروها در تابستان سال گذشته به مرگ ۱۱ نفر از هم‌وطنان منجر شد.

البته آمارها نشان می‌دهد که سرعت سرسام‌آور خودروهای حمل سوخت حدود ۳۰ درصد از تلفات جاده‌ای این استان را به خود اختصاص می‌دهد که سالانه موجب آسیب دیدن بیش از ۱۰۰۰ نفر از هم‌وطنان می‌شود. این تنها بخشی از معضل ناشی از قاچاق سوخت در این استان است و طبق اطلاعات بدست آمده حجم سوخت قاچاق شده از این استان به کشور پاکستان حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون بشکه است که این مقدار از واردات سالانه گازوئیل شرکت نفت پاکستان از کویت بیشتر بوده است.

بر همین اساس نیروی انتظامی در طول چهار سال گذشته برخورد جدی با قاچاقچیان سوخت در سطح استان را در دستور کار قرار دادند. طبق آمار بدست آمده تنها در سال ۹۱ تعداد ۲ هزار و ۶۲۵ دستگاه خودرو حامل سوخت قاچاق توقیف شده است که کمک شایانی را به خارج شدن این کالای ارزشمند از مرزهای کشور کرده است.

کارشناسان معتقدند اگر با قاچاق سوخت مقابله جدی نشود سالانه ضرر اقتصادی هنگفتی به کشور وارد می‌شود، لذا نیروی انتظامی تمام تلاش خود را برای مقابله با این پدیده خطرآفرین در استان سیستان و بلوچستان به کار گرفته است.

نیروی انتظامی در همین راستا شنبه این هفته اقدام به تعقیب کاروانی از خودروهای قاچاقچیان در کیلومتر ۵ جاده قدیم ایرانشهر به نیکشهر در منطقه مسکونی محمدان کرد. در پی بی‌توجهی این افراد به دستور ایستِ گشت انتظامی استان و تعقیب آنها توسط ماموران یکی از خودورهای حامل سوخت قاچاق واژگون و منفجر شد و ۲ تن از عناصر قاچاقچی با تیراندازی ماموران انتظامی کشته شدند.

در پی این حادثه شماری از ساکنان محل حادثه ضمن تجمع مقابل کیوسک ناجا محل استقرار نیروی انتظامی و ۲ دستگاه خودروی مستقر در پاسگاه را به آتش کشیدند.

این تجمع از آنجا روی داد که متعاقب وقوع حادثه مذکور در منطقه محمدان که از مناطق آلوده ایرانشهر است، حدود ۴۰ نفر از اهالی محل که نظاره‌گر حادثه بودند در محل تجمع نموده و معترض شدند. اما متاسفانه با وجود اطلاع‌رسانی به‌موقع نیروی انتظامی، مسئولین شهرستان ایرانشهر حاضر به حضور در محل و پاسخگویی به مردم نشدند.

در پی این بی‌توجهی مسئولان محلی و جمع شدن سایر سکنه مناطق نزدیک به محل حادثه دامنه اغتشاش گسترش پیدا کرد و معترضین افزایش یافتند که این تجمع منجر به مسدود شدن محور اصلی ایرانشهر به نیک شهر شد.

برخی عناصر فرصت طلب با استفاده از پوشش تجمع مردم، مبادرت به آتش کشیدن پایگاه ناجا به همراه دو دستگاه خودرو مستقر در آن کردند که در نهایت با حضور واحدهای سپاه مستقر در منطقه و پادرمیانی بزرگان محلی از جمله مولوی محمد دامنی، مولوی شمس الحق، مولوی بامری و بزرگان منطقه جمعیت معترض دعوت به آرامش شدند و محل حادثه را ترک کردند.

در پی این حادثه برخی رسانه‌های ضدانقلاب تلاش کردند تا ماهیت حوادث ایرانشهر را درگیری قومیتی معرفی کنند حال آنکه این ادعای رسانه‌های ضدانقلاب کاملا متضاد با واقعیت بود و بزرگان و ریش‌سفیدان محلی نقش ویژه‌ای در اطلاع‌رسانی به مردم و متفرق شدن ساکنان محلی داشتند.
لازم به ذکر است در هفته‌های گذشته رسانه‌های ضدانقلاب از جمله بی بی سی فارسی تلاش می‌کنند تا با وارونه کردن حوادث در مناطق مرزی کشور از آنها به‌عنوان درگیری‌های قومیتی یاد کنند که لازم است ساکنان محلی هوشیاری خود را در قبال این اقدامات تحرک‌آمیز دشمنان حفظ کنند.(خبرگزاری مهر)

 

گندمـ پرس : غائله شهر محمدان ایرانشهر نشان داد که افراد سودجو و فتنه گر با لابی های خاصی که از خارج کشور می گیرند درکمین و منتظر فرصتی هستند تا نظم و امنیت عمومی را برهم زنند و برای رسانه های بیگانه خوراک تهیه نمایند.

از دیر باز برخورد با قاچاقچیان مواد سوختی در دستور کار نیروهای خدوم نیروی انتظامی قرار داشته و حال نیز این عزیزان طبق وظیفه ذاتی خود به این مهم مشغول هستند , دراین حادثه مشخص شد که نیروی انتظامی بیش از هر ارگان دیگری مورد هجمه سنگین قرار دارد و بواقع می توان گفت : دراین موارد مظلوم واقع می شود.

مظلوم از این جهت که متاسفانه عدم تیراندازی از سوی نیروهای انتظامی به خودروی مذکور به نحوی اعلام می شود که گویی اگر تیراندازی از سوی مامورین نیروی انتظامی به جهت مقابله با قاچاقچیان سوخت صورت بگیرد جرم است !! سوال این است که اگر بنا بر کنترل قاچاقچیان می باشد , زمانی که آنها به فرمان ایست نیروهای نظامی توجهی نمی کنند , وظیفه پلیس چیست ؟ آیا باید باایستد و تماشا کند ؟و اگر باید برخورد صورت گیرد باید به چه شکل باشد ؟

بنظر می رسد در این مساله خصوصا در برخورد با عاملین حوادثی که پس از این تصادف رخ داده است باید شدت عمل بیشتری بخرج دهیم , تا دیگر بار شاهد چنین حوادثی در سطح استان نباشیم و هرکس به خود اجازه عرض اندام ندهد.

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه